Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Digre sprekker har igjen dukket opp i noen av pillarene på Kerch-broen.

Jeg er ingen strukturell ingeniør, og at betong sprekker er jo ikke uvanlig, men det er vel oppsiktsvekkende at det skjer så ofte på en ny bro?

Mon tro om det er korrupte russere som har brukt betong av lav kvalitet, eller om det har noe med sedimentene og bunnen under å gjøre? Områdene sør og øst for Krim er jo veldig geologisk aktive.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

Jeg tror ikke helt på teorien om at droneangrepene i Moskva er false flag, siden de spiller ned disse angrepene, i stedet for å spille de opp som opptakt til en mobilisering.

Men jeg tror på at de er ukrainske og at det er organisert langt opp i systemet der. Ser ikke bort fra at Zelensky ble informert i forkant. Men hva gjorde de der? De tok jo ingen liv, kun et par skadde og eksplosjonene så små ut. Jeg får det ikke til å stemme at meningen er å angripe russere generelt, for det har de åpenbart ikke gjort. Jeg får det heller ikke til å stemme at de forsøker å skremme den jevne moskovitt, for at de sekundært skal presse fram et regimeskifte. Det er en uhyre svak og sannsynligvis mislykket taktikk. Jeg tror heller at dronene bare ligger og vokter som haier rundt en ensom robåt, i tilfelle det skulle dukke opp et virkelig verdifullt mål. Ukraina har neppe intensjoner om å terrorisere den jevne sivile russer, da de ikke er bygget på hevn og terror på samme måte som Russland. Russere er tross alt et broderfolk, selv om diktatoren deres er ond. Derfor tror jeg dronene først og fremt patruljerer i påvente av et virkelig verdifullt mål. Fisker man lenge nok så får man jo noe stort til slutt..

Det gir lite meining for Ukraina å gjennomføre eit droneangrep med så avgrensa skadepotensiale.  Sjølv om det er utfordrande for ukrainske myndigheiter å få smugla meir slagkraft heilt inn til Moskva så hadde eg forventa at ein då enten ville ha slått saman dronene til å flyge samla mot eit enkelt mål for å på den måten påføre mest skade, eller at sprengladninga hadde blitt avfyrt på meir tradisjonelt vise i form av ei utplassert bombe.

Eg er einig i vurderinga di om falsk flagg, hadde dette vært ein falsk flagg operasjon frå Russisk side så hadde vi forventa langt meir fokus på angrepet som unskuldning for vidare mobilisering. Det kan sjølvsagt dreie seg om ein falsk flagg operasjon som var holdt hemmeleg for luftvernet rundt Moskva, og at operasjonen vart mislykka enten fordi luftvernet klarte å skyte ned så mange droner at russiske styresmakter ikkje kunne kalle det ukrainsk terrorbombing, eller at operasjonen var mislykka fordi luftvernet ikkje var i stand til å skyte ned alle dronene og at det sjølvsagt er pinleg om det russiske luftvernet ikkje er i stand til å beskytte hovedstaden sin.

Eg tenker at det aller mest realistiske er at dette er eit angrep frå ukrainskevennlege privatpersonar som har utført angrepet som ein slags protest heilt på eiga hand. Om det er ukrainskevennlege russarar, ukrainarar i Russland eller andre som står bak er meir uklart. Privatpersonar kan relativt enkelt gjennomføre eit slikt droneangrep med forholdsvis lav risiko for å sjølv blir tatt eller drept. Og manglande overordna støtte frå Ukrainsk hold vil også være med å forklare kvifor angrepet var så tilsynelatande upresist. 

At Zelensky sjølv har gitt ordre eller i det heile tatt vist om planane ser eg på som usannsynleg ettersom kost/nytte rekneskapen ikkje gir særleg med meining. Ukrainske angrep på områder som ubestrideleg er russisk jord og som ikkje har militær aktivitet, og som i tillegg enten var retta mot eller i det minste utgjorde ein fare for sivile i Moska er svært risikabelt ettersom det gir grunnlag for at Russland har unskuldning til å gå hardare til verks, i verste fall kan det være med å legitimere bruk av russisk atomvåpen som tilsvar på angrepet.
Om Zelensky/Ukraina var trygge nok på at Russland ikkje tørr eller kan gjengjelde eit slikt angrep på hovudstaden sin så hadde eg forventa eit langt meir heilhjerta angrep mot Moskva, gjerne ein kombinasjon av utplasserte bomber, brannar og droneangrep.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.forbes.com/sites/vikrammittal/2023/05/10/ukraine-is-neutralizing-russian-air-defense-systems-ahead-of-the-counteroffensive/

Ukraine Is Neutralizing Russian Air Defense Systems Ahead Of The Counteroffensive

Recent news reports have touted Ukraine's successful use of air defense systems to intercept a Russian hypersonic Kinzhal missile. While impressive, a more astonishing accomplishment is that the Ukrainians have likely limited the effectiveness of Russian air defense systems. Thus far in the war, both sides have employed such systems to protect their ground forces from incoming missiles and aircraft strikes. However, the Ukrainians have managed to systematically destroy Russian air defense assets, which the Russians have struggled to replace. This has the potential to play a large role in the forthcoming counter-offensive, allowing the Ukrainians to potentially control the airspace over Ukraine.

 

 

...og så legger man F-16 på topp av det :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Brother Ursus said:


USA har mast masse om at de har for få ATACMS. Men de fortsetter å selge dem til andre. Henger ikke helt på greip. Hvis de kan produsere fler så bør de vel sende noen til Ukraina først. Og så etterfylle sine egne lagre. Og deretter selge til andre parter. I stedet signerer de fortsatt kontrakter samtidig som de klager på lav produksjonskapasitet.

Da får en bare håpe at det ligger en joker i alt dette. At noen av "kundene" egentlig er Ukraina og at ATACMS dukker opp helt plutselig når våroffensiven starter. Evt. at USA snur og donerer hauger av ATACMS og at levering skjer ASAP. 

På et direkte spørsmål fra journalister sa president Biden dette tidligere i uka;

"ATACMS to Ukraina is still at play".  US president J.Biden. 

Biden avviser ikke ATACMS til Ukraina, men sier heller ikke noe mer konkret.   

3 hours ago, Brother Ursus said:

Ukraine Is Neutralizing Russian Air Defense Systems Ahead Of The Counteroffensive

Recent news reports have touted Ukraine's successful use of air defense systems to intercept a Russian hypersonic Kinzhal missile. While impressive, a more astonishing accomplishment is that the Ukrainians have likely limited the effectiveness of Russian air defense systems. Thus far in the war, both sides have employed such systems to protect their ground forces from incoming missiles and aircraft strikes. However, the Ukrainians have managed to systematically destroy Russian air defense assets, which the Russians have struggled to replace. This has the potential to play a large role in the forthcoming counter-offensive, allowing the Ukrainians to potentially control the airspace over Ukraine.

 

 

...og så legger man F-16 på topp av det :)

Og ATACMS.

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar




Det fortsetter å smelle rett over grensen til Bilhorod (Belgorod) i Russland. Vanskelig å si hvor nye noen av videoene er, men det ser ut som høylys dag snarere enn morgenkvist på de siste som skal vise trefninger i utkanten av Shebekino.

Shebekino ligger også rett utenfor Belgorod, som er en storby med drøyt 350,000 innbyggere. Mye, mye nærmere enn Grayvoron gjorde.

Belgorod på kartet er den store byen nordvest for den landsbyen med den røde firkanten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

@Brother UrsusØhm, Gepard er en SPAAG, ikke en SPAAMS (utstyrt med kanoner ikke missiler). Det ble utviklet en løsning for å utstyre de med Stinger i tillegg til kanonen, men denne ble aldri implementert.

Når det er sagt, kan resten av informasjonen stemme. Jordan har en haug med Gepard de kjøpte fra Nederland i sin tid. Nettopp det at primærbevæpningen er en 35mm kanon er noe av det som gjør systemet så effektivt (både mtp. effekt og kostnad) mot droner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...