Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Det går et rykte om at Putin og Zelenskyj er invitert til møte i Tyrkia. Riktignok hver for seg. Tyrkia har ikke signert ICC-traktaten.
  • Russland skal muligens ha ungått å kjøpe iranske langdistanseraketter for å forsøke å hindre vestlige land i å gi langdistanseraketter til Ukraina
  • Den tyrkiske valutaen har hatt et nytt kraftig fall etter Erdogans gjenvalg
  • Nord-Koreas forsøk på å skyte på  opp en militærsatellitt feilet
Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, nebrewfoz said:

Nei, Nord-Koreas forsøk på å skyte opp en militærsatellitt feilet

Vet vi det sikkert at det var det de gjorde? Japanerne trakk i bomberom. Selv om nordkorea sier de skulle skyte opp en satellitt og ikke ned betyr ikke det at historien trenger stemme. 

Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

Vet vi det sikkert at det var det de gjorde? Japanerne trakk i bomberom. Selv om nordkorea sier de skulle skyte opp en satellitt og ikke ned betyr ikke det at historien trenger stemme. 

Jeg holder det for mer sannsynlig at de forsøkte å skyte opp en satellitt enn at de forsøkte å skyte en satellitt. Men det er selvsagt mulig at de egentlig siktet på Australia eller Antarktis eller no sånt.

Lenke til kommentar

Dette kan være en forklaring på hvorfor offensiven ikke har startet:

Mye kan tyde på at rasputitsa (gjørme) sesongen ikke er over, og særlig i Ukraina er denne vanskelig for de jorden er så rik på leire. Denne laget også store problemer for tyskerne under 2. verdenskrig. Under denne sesongen er det lettere å være i forsvar enn under angrep siden forholdene gjør det vanskeligere med hurtig og koordinert mekanisk fremrykking.

Selv om de har førsteklasses utstyr og gode dekk, legger leiren seg inn i dekkmønsteret og gjør dekkene om til et rundt såpestykke, hadde det hjulpet med snøkjetting? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Regenburg said:

Det er en måte å si det på. En annen er at han en moderat som er villig til å forhandle med det andre partiet på saker for å faktisk gjennomføre politikk. Han er den 6. mest bipartisane/samarbeidsvillige, på tvers av partigrensene, senatoren i Senatet.

Si meg gikk ikke fyren fra anti trump før trump vant valget til bli real trump fan for så og snu ennå en gang etter trumps kuppforsøk? Full 360. 

Ryggløs rynkepikk i mine øyne. Slike folk er farlige. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windfarmer said:

Selv om de har førsteklasses utstyr og gode dekk, legger leiren seg inn i dekkmønsteret og gjør dekkene om til et rundt såpestykke, hadde det hjulpet med snøkjetting? 

Tror ikke det, blir ikke leiren "bunnløs" ved bevegelse? Tipper hjulene bare ville spinnet uten feste til de sank så langt ned at kjøretøyene ville hengt på buken i gjørma og det ville blitt krevende å få dratt den løs, og de ville jo vært enkle mål fast i gjørma. Bedre å bare vente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Si meg gikk ikke fyren fra anti trump før trump vant valget til bli real trump fan for så og snu ennå en gang etter trumps kuppforsøk?

Ryggløs rynkepikk i mine øyne. Slike folk er farlige. 

Han er ikke blant de verste, men du har rett i at han har snudd kappen etter vinden mer enn en gang. På høyden var han på lag med John McCain og dypt anti Trump. Men han skal i hvert fall ha at han ikke stemte for å gjennomføre noen "uavhengig" granskning av valget den 6. januar, han stemte for å godkjenne valgresultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (35 minutter siden):

Si meg gikk ikke fyren fra anti trump før trump vant valget til bli real trump fan for så og snu ennå en gang etter trumps kuppforsøk? Full 360. 

Ryggløs rynkepikk i mine øyne. Slike folk er farlige. 

Her må man forstå konteksten til amerikansk politikk. For det første er de to partiene mer som valgallianser eller koalisjoner å forstå. Som om Rødt, sv, ap, mdg, krf og senterpartiet var på samme valgliste.

Videre var "alle" i GOP anti trump før han vant nominasjonen i 2016. Selv FOX news var anti trump, hovedankeret Megyn Kelly gikk til og med av og begynte i NBC etter valgnatten. Etter nominasjonen, hvor alle slåss så busta fyker, så går alle sammen og støtter kandidaten. Når Mitt Romney nektet å gjøre dette (og John McCain tror jeg) så var dette veldig kutymebrudd, det viser at de ikke kan stoles på å støtte partiets (valgalliansens) kandidat.

Selv Ted Cruz og Marko Rubio stilte opp og sa at de skulle stemme på Trump, selv om dette var svært arge fiender. Man må sammenligne det med at SP støtter Jonas, selv om de er uenige i mye av politikken hans. Er vel kun SV i moderne tid som har demonstrert mot sin egen regjering i Norge i alle fall. 

Etter "statskuppet" til Trump var han jo ferdig i politikken for nå, og ikke lenger på valg til noe, så da gikk man tilbake til å raljere mot ham. Blir Trump kanidaten til GOP igjen, vil han igjen få støtte og de diverse politikerne vil stille seg bak ham (for det meste).

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Det virker på meg som at russerene har angripet så mye i mai at Ukraina har hatt nok med å forsvare seg. Nesten så jeg tviler på at de kunne starte en offensiv når de blir angrepet så mange plasser. Det er vel også lettere å nedkjempe russerene når de angriper. Det at russerene har så mange missiler og droner er også et problem. Dessuten har de nok uansett ville ventet på at mer utstyr skal komme på plass.

Enig. Tror Ukrainerne ikke har styrke til noen stor offensiv, slik vi har sett for oss i februar/mars. Tror rett og slett de har fått for lite utstyr og for lite trening på det de har fått. Å faktisk angripe befestede områder, minelagt, forhåndsinnstilt artilleri, infanteri på dop som skytes om de rømmer osv, krever enorme krefter. Usikker på om Ukrainerne har dette. De har lidd ikke ubetydelige tap under russiske raketter og artilleri, de også, selv om man kanskje ikke sitter daglig på funker530 og ser på ukrainsk materiell som sprenges.

Er også usikker på hva en offensiv skal utrette. Om den slår til mot kysten for å avskjære Krym, vil ukrainerne få 10 mil med front på hver side som de må forsvare. Og jeg tror ikke russerne er så utmattet som mange tror. De har enda store mengder tanks og artilleri. Og i forsvar vil de lide mindre tap enn under angrepene i Bakhmut. Offensivene mot Kherson og Kharkiv og Kyiv var jo mer som tilbaketrekninger fra russisk side. Nå har de gravd seg ned i skyttergravene. 

Jeg aner også at disse stuntene rundt "russiske frivillige" som invaderer Russland og droneangrep mot elitens boliger i Moskva er tegn på frustrasjon over å ikke kunne ramme russerne, heller enn opptrapping fra Ukrainernes side. 

Men klart, kanskje Ukrainerne virkelig har 40 000 mann i stormbrigader som kan gjøre pansrede offensiver og slå gjennom russiske linjer og rulle dem opp. Hvem vet. Tror ikke det skjer noe før andre uken i juni tidligst, på grunn av vått vær i alle fall. Kanskje skjer det ingen store territorielle skifter i år.

En joker er så klart hvorvidt Putin lever til jul. Jeg tror han sitter trygt, men hvem vet. Han er par og sytti nå.

 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er spent på om vi kan forvente flere raid inn i Russland av russiske opprørere i tiden fremover og gjerne i forbindelse med offensiven.

Sist det skjedde kom det jo som en veldig overaskelse på oss alle og ikke minst russerne. Det var igrunn en liten genistrek synes jeg og skikkelig pinlig for Putin. Ukrainere vil nok ikke gå inn med tropper i Russland, men russere selv kan! Herlig! Håper de kaldsvetter Kreml etter den hendelsen.

Hvis det er sant at de russiske opprørsstyrkene vokser i antall så skulle en jo forvente mer av dette om de er organiserte og får støtte fra Ukraina.

Men de fremstår også som en brokete forsamling, så noen tvil har jeg. Det er særlig disse nynazistene i den ene av de to gruppene som på lengre sikt kan bli et problem for Ukraina.

Men om de på kort sikt kan bidra til kaos i Russland under den viktige offensiven så kan det likevel være en avgjørende faktor i hvor godt frigjøringen av Ukraina går.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

 

Taliban har lenge klaget på at de hater å være byråkrater og at de savner å kjempe.

Nå får de kanskje sjansen mot Iran. Lurer på om USA spiller litt 4D-sjakk her som har satt igjen masse utstyr til Taliban som brukes mot Iran 😄

USA gjorde vel den feilen då russarane kjempa i Afghanistan. Resultatet vart 11. september.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...