Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Subara skrev (43 minutter siden):

For de som var med i heimevernet?

Ble litt nysgjerrig pga. våpenamnestiet. Er det lovlig å ha våpen hjemme annet enn til jakt?

Jeg husker da det var innkallelse til heimevernet. Menn som ellers jobbet på kontor skulle ut i skog og mark.

Var vanlig før i tiden. Folk var ikke særlig begeistret. En av brødrene mine skrøt på seg psykisk syk kone for å få slippe å ha hjemme (hun var helt frisk og vet vel enda ikke om dette), men usikker på om han slapp å ha hjemme av det, eller fordi det gikk av moten etter disse ag3 massakrene tidlig 2000tall. Var vel en på Geilo med 2-3 døde etter noe krangel på et nachspiel blant annet og en annen kar utryddet familien sin, samt disse to serberne som skjøt med ag3 på nattklubb i Stockholm og drepte 4-5 mennesker. Tanken var at man skulle unngå at en angriper slår til mot militærbaser/våpenlagre, slik tyskerne delvis gjorde i 1940.

https://www.nrk.no/urix/ny-ag3-tragedie-1.461580

Endret av Regenburg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går rykter om full mobilisering som følge av droneangrepene. Men jeg tror ikke noe på det. Hva innebærer forresten full mobilisering? At alle som er i vernepliktig alder innkalles? Husker O-fagboken min fra 1985 sa at Norge hadde 30 000 soldater og kunne stille 300 000 i tilfelle krig. Skal Russland da stille 5 millioner soldater? Hvem er det som skal mobiliseres?

 

Må legge til at jeg -håper- russland mobiliserer. Det blir tidenes tabbe av regimet i såfall. De blir ikke være kampklare før september i beste fall, i antall av noen betydning. Og Himarsene dreper like greit 100 som 10 mann i en skyttergrav, med de samme rakettene... 
 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi har stort sett med ett par magasiner rødfis når vi er på rep-øvelser og så klart HK416, noe vi har hatt en god del år allerede..

Er alltid ett par runder på skytebanen, ble mange runder under covid. Trente også med proffe under Cold Response.

Sist øvelse samarbeidet vi med folk fra en ingeniørbataljon..

Å løpe i skogen med pinner er absolutt ikke standarden..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, aklla said:

Vi har stort sett med ett par magasiner rødfis når vi er på rep-øvelser og så klart HK416, noe vi har hatt en god del år allerede..

Er alltid ett par runder på skytebanen, ble mange runder under covid. Trente også med proffe under Cold Response.

Sist øvelse samarbeidet vi med folk fra en ingeniørbataljon..

Å løpe i skogen med pinner er absolutt ikke standarden..

Vi har hatt det på 1 øvelse, men kjenner til flere som har gjort det på flere øvelser.

så er heldigvis ikke standard, men bare at det skjer er en skam, det er ikke rart at moralen i HV ikke akuratt er på topp

Lenke til kommentar
51 minutes ago, paatur said:

(...)
så mange kan sitte og le av Russland på nettet og ar dem bruker gammelt utstyr, men det står faktisk enda verre til med Heimevernet i Norge 

Det er ingen hemmelighet at det er budsjett- og fordelingsforskjeller mellom avdelinger og enheter. Det sagt, er det "mye" rart  forsvaret burde få pepper for. Et prakteksempel som sikkert flere kjenner til, er denne "brenningen" av ammunisjon ved årets slutt for å opprettholde/øke nesteårs budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (52 minutter siden):

Det går rykter om full mobilisering som følge av droneangrepene. Men jeg tror ikke noe på det. Hva innebærer forresten full mobilisering? At alle som er i vernepliktig alder innkalles?

I utgangspunktet betyr full mobilisering at alt av stridsdyktig personell samt utstyr blir gjort klart for krigføring.
Reint praktisk så vil det i dei fleste tilfeller være avgrensa til personell som både er i passeleg alder.
For Norge sin del betyr det at alle voksne mellom 18 og 55 år kan beordrast til krig, og at ein kan legge til andre kriterier for å vurdere om personen er skikka til militærteneste samt vurdere på nytt personell som tidlegare har blitt vurdert som tenesteudyktige.

I dette tilfellet så vil det nok være snakk om å mobilisere tidlegare russiske soldatar, dei som om nødvendig kan gå i krigen utan særleg mykje opptrening.
Eg vil tru at det skal mykje til før ein reelt sett gjennomfører full mobilisering av både menn og kvinner i rett alder, slik storskala mobilisering er vanlegvis forbeholdt invasjon og liknande ettersom eit stort tap av kvinner i fruktbar alder kan ta generasjonar å erstatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Igor Girkin sier at faren for et statskupp i Russland har blitt tydeligere.

 
 

Vladimir Putin kan bli avsatt av Wagner-gruppen og Jevgenij Prigozjin, mener den tidligere russiske kommandanten Igor Girkin, skriver Insider.

Girkin fikk oppmerksomhet under annekteringen av Krim i 2014, og var senere kommandant for separatiststyrker i Donbas-regionen i Øst-Ukraina.

Girkin har lenge støttet invasjonen av Ukraina, men har blitt mer offentlig kritisk til russiske styrkers ytelse i krigen, og deler ofte sine analyser på sin personlige Telegram-konto.

Vi har jo hørt det før fra han, men han må gjerne fortsette å snakke om det. Jo mer slikt faktisk er på dagsorden jo mer reellt kan det bli. Med det tenker jeg at ting kan bli gjentatt mange nok ganger til at det blir en sannhet. Og der russerne idag ikke gjør opprør eller viser misnøye med krigen, så tenner kanskje slikt en liten glo hos noen. Og det i kombinasjon med rebeller på russisk jord, og ikke minst ennå en ny runde for å skaffe kanonføde som det viskes om vil skje innen en ukes tid kan det hende det skaper en gnist. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nyeste Vatnik Soup-tråd omhandler Roger Waters. De fleste er nok godt klare over Waters arbeid for Kreml, tiltrekningen han har til diktatorer og det utrettelige arbeidet han gjør for å diskreditere Ukrainas eksistensielle forsvar av land og befolkning, men tråden gir et godt sammendrag.

Dette er en mann jeg kjenner personlig og har møtt mange ganger, senest i fjor høst, da han er venn av et nært familiemedlem. Så det smerter at han er såpass fortapt.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (2 minutter siden):

Roger waters er en tulling av dimensjoner. Men akkurat den der drakten har han brukt siden 1980 på konserter, er fra en musikkvideo fra the wall 😊

Som også står forklart i tråden (1982). Den handler ikke om nazi-klærne, men om alt han er tulling av dimensjoner for :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, DDDD said:

 Et prakteksempel som sikkert flere kjenner til, er denne "brenningen" av ammunisjon ved årets slutt for å opprettholde/øke nesteårs budsjett.

"Alle" vet dette, men jeg har aldri sett det dokumentert .. Så, er det noe mer enn en vandrehistorie?
I artilleriet blir det alltid 'krutt' til overs (fordi man ikke alltid skyter med full ladning), og en vanlig måte å ta hånd om overskytende materiale er å destruere det ved brenning. Dette har ingenting med budsjetter å gjøre, men jeg kan godt se for meg at noen i et anfall av svart humor har slengt noen bemerkninger i den retningen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, nebrewfoz said:

"Alle" vet dette, men jeg har aldri sett det dokumentert .. Så, er det noe mer enn en vandrehistorie?
I artilleriet blir det alltid 'krutt' til overs (fordi man ikke alltid skyter med full ladning), og en vanlig måte å ta hånd om overskytende materiale er å destruere det ved brenning. Dette har ingenting med budsjetter å gjøre, men jeg kan godt se for meg at noen i et anfall av svart humor har slengt noen bemerkninger i den retningen.

Det nærmeste jeg har vært er at det har blitt organisert en øvelse  mot slutten av året der hovedformålet er å få skutt mest mulig. Men da har jo ammunisjonen blitt brukt til faktisk trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Det er ei eiga forskrift om verneplikt og heimevernesteneste der det mellom anna står:

Med andre ord så er kravet at oppbevaringa skal være i henhold til forsvarets interne retningslinjer.
Per dags dato så er det ikkje krav om innlåsing av sjølve våpenet, i staden er det ein instruks på at vital våpendel skal innleverast og oppbevarast på oppmøteplassen.
Det som gjeld av oppbevaringskrav når vital våpendel er innlevert er at våpenet skal oppbevarast sikkert, tørt og todelt (i tillegg til at vital våpendel er innlevert), og at våpenet ikkje skal oppbevarast i garasje, bil, fellesbod eller hytte.
Dette gjeld AG3, HK416 og MP5. MP7 og pistolar skal ikkje oppbevarast heime.

 

Bakgrunnen for dette var at det blant anna var ein del sjølvmord og andre uheldige våpenepisoder når soldaten hadde eit fullt operativt våpen heime.
Personleg så synes eg ikkje så mykje om dagens mellomløysing. Dagens løysing fører til at ein heimevernsoldat må ta på seg uniforma og eit defekt våpen og møte opp på oppmøteplassen og fyrst der få våpendelen som trengs for å kunne bruke våpenet. Sjølv om det ikkje er eit stort problem så synes eg det er problematisk at vi skal pålegge heimevernssoldatar å reise som militært stridande og som då er eit lovleg militært mål å skyte på utan at dei kan skyte tilbake. Fienden må sjølvsagt ta utgangspunktet i at bevæpna soldatar utgjer ein trussel, og kan sjølvsagt ikkje vite at våpenet manglar vital våpendel.
Då vil det etter min meining være betre at heile våpenet er oppbevart i militærleiren, og at heimevernssoldatane reiser til oppmøteplassen som ubevæpna sivile før dei tar på seg uniform og skarpe våpen og då blir stridande.

Det er krav om våpenskap om man skal ha det hjemme nå. Det er kun frivillige "first respons"-mannskap som får ha det hjemme. De fleste får det utlevert tidlig på oppmøtedag på øvelser og leverer det inn igjen før avreise. Tidligere la man igjen tennstift i AG3 på basen. 

Selv synes jeg ikke noe om å måtte oppbevare et våpen hjemme med det ansvaret det medfører. Gjorde vel det i ca 8 år i klesskapet i en liten leilighet... 

Lenke til kommentar
Sitat

 

Bildene avslører ifølge mediehuset hvordan Russland har styrket sitt forsvar i Ukraina. Det har skjedd parallelt med Ukrainas forberedelser til en storoffensiv for å ta tilbake landet sitt.

40 000 ukrainske soldater står klare, og lagrene er fylt opp med vestlige våpen. Den innledende fasen har etter alt å dømme startet.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/satellittbilder-slik-styrkes-russlands-forsvar/79341759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Subara skrev (6 timer siden):

Er det lovlig å ha våpen hjemme annet enn til jakt?

Ja. De fleste våpentypene man kan eie som privatperson i USA kan man også eie som privatperson i Norge. Hovedforskjellen er at merkene må forhåndsgodkjennes for salg før de er lovlige å selge og kriteriene for å få tillatelse er mye strengere. Har du tillatelse kan du handle en AK-47 på XXL (AK-47 solgt i Norge importeres via Arsenal i Las Vegas). Og selvfølgelig er det i utgangspunktet bare tillatt med halvautomatiske våpen. Men det finnes også unntak her (og enda strengere regler for ervervelse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...