Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Thor. skrev (5 timer siden):

Interessante intervjuer på Russisk gate. Spørsmålet til folket er: Hvorfor tror du at Russland har blitt det mest sanksjonerte landet.

 

Vil rive av meg håret! Det blir liksom ikke noe realistisk håp for en endelig løsning for Russland når majoriteten av befolkningen virker å være så hjernevasket. Og det er vel millioner som med hjernen intakt som har rømt landet, mens "patriotene" blir værende. Selv om disse anti-Putin gruppene skulle lage litt faenskap i Russland vil det ha liten effekt om befolkningen ser på dem som rene terrorister. Må jo le litt av disse russerne som innbiller seg at resten av verden er misunnelige på hvor rike og suksessrike de er, som et av de fattigste landene i Europa. Også kudos til journalisten som effektivt stoppet teorien om at USA kun ønsker å erobre det store rike landet Russland; hvorfor gjorde de ikke det da Sovjetunionen kollapset og det var "up for grabs"? At Nato utgjør en trussel og at Russland har rett til å forsvare seg mot utvidelse skjønner jeg stadig mindre av. Nå er Russland så godt som forsvarsløst og Nato eller USA kommer selvfølgelig ikke til å invadere dem, selv om muligheten må være gylden. Og om de så skulle ha et ønske om å invadere Russland vil det selvfølgelig aldri være aktuelt så lenge det fører til full atomkrig. Og det forblir uendret selv om landene rundt Russland skulle bli medlem av Nato. Denne trusselen er kun oppdiktet for å få støtte fra befolkningen og diverse forskere som skal forklare Russlands perspektiv til å kunne herje med sine naboland som de mistet kontroll over da Sovjetunionen kollapset. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Villfaren skrev (På 29.5.2023 den 18.41):

Hvordan kan Ukraina egentlig vinne? Har de mannskap nok til det i det hele tatt? Snakker vi utmattelseskrig har vel Russland mer å gå på sådan tenker eg.

Mens Ukraina har mottatt mer og mer utstyr og fått trent opp flere og flere toppmotiverte soldater, blant annet i utlandet, har Russland kastet alt de har av soldater inn i kjøttkverna i Bakhmut. De har brukt opp masse utstyr og mannskap på å ta den lille byen.

Ukraina blir bare sterkere og sterkere med bedre våpen og soldater med trening både hjemme og i utlandet, mens Russland blir svakere og svakere der de bruker opp de beste styrkene sine og massevis av utstyr på å vinne symbolske seire som koster dem stort.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror ikke helt på teorien om at droneangrepene i Moskva er false flag, siden de spiller ned disse angrepene, i stedet for å spille de opp som opptakt til en mobilisering.



Ikke bare utnytter ikke Putin muligheten - og ikke bare er droneangrepet ydmykende - det viser også en splittelse i det russiske folket. Disse dronene var også av ymse ukrainske design så vidt jeg har fått med meg. Slik at det er usansynelig at det skulle være noen andre enn ukrainere som står bak. Eventuelt står ukrainsk etterretning helt klart bak Freedom fo Russia Legion i deres angrep.

 

7 hours ago, Enceladus said:

Hvilken tanks kan Leo1 sammenlignes med? T-72? Og i hvilken form av krigføringen er det aktuelt å benytte dem? De vil vel ikke bli brukt helt i front når Ukraina har Leo2, Abrams og Challenger 2?

 

Leo 1A5 vil være mer treffsikker enn noen russisk tank. Den sliter muligens med å penetrere fronten på en T-80 eller senere modell. Men den bør så vidt jeg har forstått ha en god sjans til å penetrere en T-72.

De vestlige tanksene vil benyttes i lynangrep. Mens eldre tanks vil eskortere andre AFV og tropper, samt brukes på flanker og til sikring og lignende.

 

6 hours ago, torbjornen said:


Se der ja. Selv Macron har våknet nå. NATO og Vest-Europa skylder Øst-Europa en unskyldning.
 

4 hours ago, kjetil_kj said:

Hva med å sende offensiven inn i Russland og la offensiven gå langs russegrensa og ned bak russiske styrker?

 

Jeg vil gå et steg lengre. Send offensiven rett mot Moskva. Da slipper man tenke noe særlig på gjørme.

4 hours ago, Serpentbane said:

Det luskes i stille skoger. 

PS: Ser noen påstå det er en gammel video. I såfall, La oss tenke oss at dette er illustrativt for det skjer akkurat nå. Andre er flinkere til å verifisere enn meg. 

PPS: Med tanke på vognene vi ser så kan den vel ikke være så jækla gammel...

 

Selv de eldste M2 som er i bruk er så vidt jeg vet "relativt moderne" dvs 80-90 tallet.

 

3 hours ago, knipsolini said:

Vil rive av meg håret! Det blir liksom ikke noe realistisk håp for en endelig løsning for Russland når majoriteten av befolkningen virker å være så hjernevasket.


Det er derfor det er nødvendig å angripe Moskva, og se hvordan de reagerer. På én eller annen måte må man splitte det russiske folket. Selv om det russiske folk skulle stille seg bak Putin, så utgjør det ingen forskjell, siden de allerede skraper bunnen av bøtta i materiell. Det hjelper ikke å ha 144 millioner soldater hvis du ikke har våpen å gi dem.
 

58 minutes ago, Markiii said:

Ukraina blir bare sterkere og sterkere med bedre våpen og soldater med trening både hjemme og i utlandet, mens Russland blir svakere og svakere der de bruker opp de beste styrkene sine og massevis av utstyr på å vinne symbolske seire som koster dem stort.



Det er akkurat dette jeg tror har gått mange hus forbi. Ukraina er nå vesentlig sterkere enn Russland. De bare angriper ikke fordi tiden ikke er rett og fordi de vet det vil koste. Angriper de, og det slår feil, så kan det også tvinge dem til forhandlingsbordet fordi det vil gå lang tid før de kan forsøke igjen.

Bakhmut er heller ikke uten strategisk verdi for resten av regionen, men Ukraina kan fint holde igjen russerne inne i Bakhmut. Det var det Pentagon ville at de skulle gjøre fra begynnelsen av. Ukrainerne har flankert hele området med enorme styrker.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Men at Moskva ville vere eit legitimt mål er det ingen tvil om.

Sitat

Tre personer drept i nytt russisk angrep i Kyiv 

Tre mennesker ble drept og flere såret i et nytt russisk luftangrep mot Kyiv natt til torsdag, ifølge myndighetene.

I et innlegg på meldingstjenesten Telegram skriver militæret at to av de døde var barn.som holdt til i Desnjanskyj-regionen øst i hovedstaden, melder nyhetsbyrået Reuters.

Hovedstaden i Ukraina har vært utsatt for en rekke angrep de siste døgnene.

Ordfører Vitalij Klitsjko melder at syv personer er fraket til sykehus etter angrep i løpet av en times tid natt til torsdag.

NRKs team i Kyiv har hørt flere ekslosjoner i hovedstaden.

*meldingen oppdateres

https://www.nrk.no/nyheter/tre-personer-drept-i-nytt-russisk-angrep-i-kyiv--1.16428801

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, torbjornen said:

Dersom ein hadde sendt offensiven mot Moskva ville dette ha blitt sett på som ein trussel mot Russland sin eksistens, og då blir det farleg.


Det ville ikke vært så veldig mye Putin eller Kreml kunne gjøre med det, annet enn å true med å bombe sitt eget land, og det gjør de allerede. Taktiske atomvåpen ville ikke ha noen effekt på styrker som er spredt utover. Og det å atombombe Ukraina ville fremdeles være en uakseptabel eskalering som ville bringe NATOs vrede over Russland.

Husk at russerne har selv sagt at dette er en intern konflikt og at ukrainerne er russere. Det var også Russland som startet krigen. Slik at ukrainerne har all rett i verden til å angripe Russland og Moskva.

Ikke at jeg tror ukrainerne vil gjøre det. Det ville potensielt skape splid mellom de allierte. Men jeg synes Vesten burde snakke åpent og lufte muligheten, av praktiske, fremtidige og psyops-hensyn.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://edition.cnn.com/2023/05/31/china/china-xi-national-security-meeting-intl-hnk/index.html

Xi Jinping tells China’s national security chiefs to prepare for ‘worst case’ scenarios

Hong Kong CNN  — 

Chinese leader Xi Jinping has called on his top national security officials to think about “worst case” scenarios and prepare for “stormy seas,” as the ruling Communist Party hardens efforts to counter any perceived internal and external threats.

“The complexity and difficulty of the national security issues we now face have increased significantly,” Xi said Tuesday at a meeting of the party’s National Security Commission, state news agency Xinhua reported.

"The latest stern instructions from Xi, China’s most powerful leader in decades, comes as Beijing faces a host of challenges, from a struggling economy to what it sees as an increasingly hostile international environment. "

 

 

Oversettelse: Putin har fucket oss sikkerhetspolitisk. Russland er i ferd med å kollapse, og våpnene våre er ineffektive mot de amerikanske og japanske flåtene.

😄

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Leo 1A5 vil være mer treffsikker enn noen russisk tank. Den sliter muligens med å penetrere fronten på en T-80 eller senere modell. Men den bør så vidt jeg har forstått ha en god sjans til å penetrere en T-72

Når en Abrams ikke klarte å penetrere en T-72 (B varianten og oppover) frontalt med M829A2 SABOT over 2000 meter tviler jeg på at Leoparden klarer det. Men jeg er ikke sikker. Jeg vet at vestlig SABOT (med DU) ammunisjon utviklet før 1996 slet med å penetrere Sovjetiske vogner og T-72 spesifikt frontalt, da Amerikanerne fikk kloen på en "hjemmegrodd" T-72 for første gang de felttestet de mot vestlig ammunisjon i 1996. (Irakiske T-72M er en annen historie, da det var en eksportversjon med langt mer underlegen pansring).

Når det er sagt har Leopard 1 en kjempefordel over nyere vestlige stridsvogner (som Challenger og Leopard 2). Den veier langt mindre. Som betyr at Ukrainske potongbroer, og lastebiler som transporterer disse vognene ikke har noe problemer med det. Har vært rapporter fra felt ingeniører at nyere vestlige stridsvogner sliter litt med logistikken i Ukraina.

Leopard 1A5 er absolutt et utmerket supplement i brigader som utnytter gjennombrudd. Den har overlegen ildkontroll og mannskapene har langt bedre vestlig trening enn de Russiske. Så jeg tror de har fordelen. De Russiske rekkene er så tynnslitte mtp utstyr uansett. Men en "hull down" T-72 som er på defensiven har på papiret fordelen over en Leopard 1. Men det er ingenting en HIMARS ikke kan fixe.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/verden/i/76LpEB/naa-sloss-russerne-paa-en-annen-maate-russerne-har-endret-taktikk

"Det russiske artilleriet er blitt mer presist. Raskere. Fem minutter etter at en ukrainsk posisjonen er oppdaget, kommer bombene. Før tok det et kvarter."

"
Artilleriilden styres blant annet ved hjelp av sensorer. Sensorene ligger i lommene på døde russiske soldater, som ligger strødd i gatene. De var levende agn."


 

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Sitat

Guardian skriver at en klinikk og et nærliggende bolighus ble truffet av nedfall fra missiler. Militærmyndighetene sier alle mål ble skutt ned av ukrainsk luftforsvar, og at alle skader skyldes nedfall.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wAXWn5/nye-angrep-mot-kyiv-barn-blant-de-drepte

Sitat

Myndighetene i byen hevder at skadene ble forårsaket av krysserraketter eller ballistiske raketter. Luftalarmen gikk i Kyiv og det meste av Øst-Ukraina i en times tid.

https://www.nrk.no/nyheter/tre-personer-drept-i-nytt-russisk-angrep-i-kyiv--1.16428801

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.dw.com/en/germany-orders-closure-of-4-out-of-5-russian-consulates/a-65782164

Germany orders closure of 4 out of 5 Russian consulates

Germany says it has told Russia to close four out of five consulates in Germany. The retaliatory move comes after Moscow set a limit to the number of German embassy staff and related bodies.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

 

 

Det er ikke lett, men det går altså an å skyte ned droner som Lancet med håndvåpen.

Fløy lancet-dronen i sirkel siden de tilsynelatende hadde så god tid på seg til å skyte? 

Ser ut som det var hagleskytteren som fikk treff, må ha skutt med grovt, hjortehagl?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...