Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

 

Ser ut til at de kan være ukrainske.

"KZ-6 (K-6) is a high-explosive, circular, shaped-charge that is primarily used for demolition and sabotage operations to penetrate protected structures"

Dersom det er ukrainske droner, så er de ute etter noe spesifikt.

Da ryker vel også falsk-flagg-teorien. Om Putler mobiliserer hele Russland. Jeg kan ikke skjønne annet enn at man da vil få ville tilstander internt, og at det vil være svært risikabelt for Putin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russland har de siste dagene og ukene også kommet med mange store og gjentatte angrep mot Kyiv. Så kanskje dette er et takk for sist?

Jeg har lenge sagt at Ukraina bør angripe Moskva, for å få folk der til å våkne.

Men jeg synes det er rart at ingen droner har funnet seg noe mål. Enten leter de etter noe, eller så flyr de rundt i luftrommet mest for å skremme.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Brother Ursus said:

Russland har de siste dagene og ukene også kommet med mange store og gjentatte angrep mot Kyiv. Så kanskje dette er et takk for sist?

Jeg har lenge sagt at Ukraina bør angripe Moskva, for å få folk der til å våkne.

Men jeg synes det er rart at ingen droner har funnet seg noe mål. Enten leter de etter noe, eller så flyr de rundt i luftrommet mest for å skremme.

 

Ja det er vanskelig å vite hva som er hva her. Skulle det være Ukrainske droner så får vi krysse fingra for at dronene er observert av veldig mange russere, sånn at de kan kjenne på reell bombeangst. 

Det er ikke utenkelig at dette kan være en aksjon fra rebellene, de kom med store ord sist uke. Så en eskalering til droner mot moskva vil en vel nesten kunne si er som forventet. Målet deres var jo å bringen krigen hjem til russisk jord slik at de får frigjort russerne fra putin. En aksjon mot moskva vil jo virkelig sette rebellene på kartet og skape ny og heftig hodepine for putin. For da må en ennå større mengde antiluftvern plasseres i moskva, langt unna russiske styrker på fronten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Det faktum at dronene ikke har drept eller skadet mennesker sier egentlig veldig mye. Det betyr at dronene enten har militære mål for øye, søker etter noe spesielt, eller er der bare for å så frykt og kaos blant russerne.

Et berettiget spørsmål.

Når man stiller det samme spørsmålet om russiske angrep, blir det gjerne avfeid som russisk propaganda, selv om det uttalte målet lenge var å slå ut strømforsyningen, som i alle andre kriger hittil har vært ansett som et legitimt mål.

Nok om det, vi ser at Ukraina tester ut russisk luftforsvar og ønsker å vise at de også kan ramme russerne. Men de traff sivile mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Rhabagatz said:

Et berettiget spørsmål.

Når man stiller det samme spørsmålet om russiske angrep, blir det gjerne avfeid som russisk propaganda, selv om det uttalte målet lenge var å slå ut strømforsyningen, som i alle andre kriger hittil har vært ansett som et legitimt mål.

Nok om det, vi ser at Ukraina tester ut russisk luftforsvar og ønsker å vise at de også kan ramme russerne. Men de traff sivile mål.

 

Hvem traff sivile mål? Foreløpig skal ingen være skadet i Moskva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, bojangles said:

Ja det er vanskelig å vite hva som er hva her. Skulle det være Ukrainske droner så får vi krysse fingra for at dronene er observert av veldig mange russere, sånn at de kan kjenne på reell bombeangst. 

Det er ikke utenkelig at dette kan være en aksjon fra rebellene, de kom med store ord sist uke. Så en eskalering til droner mot moskva vil en vel nesten kunne si er som forventet. Målet deres var jo å bringen krigen hjem til russisk jord slik at de får frigjort russerne fra putin. En aksjon mot moskva vil jo virkelig sette rebellene på kartet og skape ny og heftig hodepine for putin. For da må en ennå større mengde antiluftvern plasseres i moskva, langt unna russiske styrker på fronten. 



Med tanket på antallet droner og type droner, så tror jeg dette er ukrainske myndigheter. De bruker flere store og eksperimentelle modeller som det er veldig få av.

Det virker for meg som om de jakter på noe. Dersom målet var å spre frykt eller teste luftvern hadde det vært bedre å la dem fly uten eksplosiver.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dere tenker på denne så er dette overfladiske sekundærskader. Ukrainske droner flyr som sagt ikke rundt med aktive tennrør.

Skulle det være en ukrainsk drone som har blitt skutt ned så kan det heller ikke sammenlignes med den 450+ dager lange systematiske kampanjen for å drepe og terrorisere ukrainske sivile.

Untitled.jpg

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fra nrk.no:

Den russiskspråklige avisa Meduza hevder i sosiale medier at så mange som 32 droner var involvert i angrepet mot Moskva.

Tre av dronene skal ha truffet bolighus, og minst to personer skal være skadet.

Min kommentar: Det er grunn til å tro at dette er motangrep på angrep på Ukraina.

edit nye opplysninger: Det russiske forsvarsdepartementet hevder det var åtte droner involvert i angrepet. Videre hevder departementet at fem av dem ble skutt ned. De tre siste skal ha blitt styrt ut av kurs ved hjelp av elektroniske forsvarsmidler.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...