Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Imaginacíon skrev (17 minutter siden):

Putin intervjuet på nrk dagsrevyen: Omtaler regjeringen i Ukraina som 'pampene i Kyiv'. Virket spak og ydmyket.

Hva ventet han seg?

Huh, å omtale noen som 'pamper' er vanligvis et forsøk på å sparke oppover. Mulig noe ble borte i oversettelsen?

Lenke til kommentar

Jeg tipper Ukraina vil starte offensiven tidligst 3 juni, kanskje lenger.


I store deler av Norge er det skogbrannfare, det har knapt regnet på 6 uker. I Melitopol har det omtrent regnet sammenhengende i en uke, og imorgen alene kommer det 16mm nedbør.

Det er til stor ulempe for Ukraina. Været har igrunn kjempet mot Ukraina i hele vinter og våren.
Nå får vi krysse fingrene for litt regn her hjemme snart, og litt sol i Ukraina så gjørma tørker opp

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (10 minutter siden):

Gråter HAN? Hvilke signaler vil det sende til Putler??

Jeg lurer på om ikke RW misforstår den varme applausen ? De applauderer ikke for hans politiske budskap men heller for hans kunstneriske genialitet. Det er utvilsomt en musikalsk legende som ødelegger sitt ettermæle med politisk svada.

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kjell Iver said:

Jeg lurer på om ikke RW misforstår den varme applausen ? De applauderer ikke for hans politiske budskap men heller for hans kunstneriske genialitet. Det er utvilsomt en musikalsk legende som ødelegger sitt ettermæle med politisk svada.

Jeg ser mer liberalt på det. Det må være lov å være på bærtur. Han er tross alt ikke generalsekretær i Nato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (41 minutter siden):

Jeg lurer på om ikke RW misforstår den varme applausen ? De applauderer ikke for hans politiske budskap men heller for hans kunstneriske genialitet. Det er utvilsomt en musikalsk legende som ødelegger sitt ettermæle med politisk svada.

Avhengig av hvor han spiller, er ofte ganske store deler av publikum på konsertene til Waters folk som deler hans forskrudde verdenssyn.

Jeg vet at en del av de som går på hans konserter i Tyskland også applauderer hans meninger om Ukraina. Dessverre. På konserten i NYC i fjor vrimlet det av celebre gjester som i beste fall er kjent for å være kontrære, og i verste fall er pro-russere og støtter invasjonen. Max Blumenthal for eksempel, som også var invitert på etterfesten. 

Men når han spiller i Norge og andre land hvor disse meningene enda mer sjeldent gir gjenlyd hos folk er nok andelen lavere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (5 timer siden):

Jeg tipper Ukraina vil starte offensiven tidligst 3 juni, kanskje lenger.


I store deler av Norge er det skogbrannfare, det har knapt regnet på 6 uker. I Melitopol har det omtrent regnet sammenhengende i en uke, og imorgen alene kommer det 16mm nedbør.

Det er til stor ulempe for Ukraina. Været har igrunn kjempet mot Ukraina i hele vinter og våren.
Nå får vi krysse fingrene for litt regn her hjemme snart, og litt sol i Ukraina så gjørma tørker opp

 

Det har no vore ei bra rotbløyte her på Vestlandet dei siste dagane, og lenger nord er det visstnok nesten full vinter.

Men sola vil før eller sidan skine, enten det er her eller i Aust-Ukraina. Offensiven må ta den tida den tek.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Til Roger Waters sin elsk for nazistane i Russland er det berre ein ting å seie: "We don't need no education. We don't need no thought control. (...) Teacher! Leave the kids alone!" Osv.

Musikkvideoen på Youtube inneheld til og med ei kjøtkvern. Det er ufatteleg at det er denne mannen som skal framsnakke den russiske angrepskrigen i Ukraina.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å se for meg at det kan være noen andre enn Ukraina bak droneangrepet mot Moskva.

Det var veldig mange droner, kanskje 32 stykker, og av ymse typer, som er sjeldne å se, eller tom. eksperimentelle.

Man kan kanskje se for seg et scenario der russerne tar flere droner inntakt eller reparerer de som ikke er så skadet, da mange ukrainske droner faller ned uten å detonere, og bruker dem til falsk flagg, men 32 stykk inkludert svært sjeldne modeller?

Næh. Dette var nok et ukrainsk angrep. Det jeg stusser over er hva de var ute etter.
 

  • Spre frykt i Moskva og ydmyke Putin?
  • Sondere og kartlegge luftvern?
  • Demonstrativt angrep for å vise at akkurat som Russland angriper Kyiv kan Ukraina angripe Moskva?
  • Et konkret mål man lette etter?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er uro i Kosovo etter at serbarane boikotta lokalvala. Så vart dei rasande fordi det vart valt ordførarar frå kosovoalbanske parti.

https://www.nrk.no/urix/difor-er-det-kraftige-samanstoyt-i-kosovo-1.16427039

Finst det noko anna varig løysing enn å la serbiskdominerte område få bli ein del av Serbia, slik at ein blir kvitt problemet?

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

 

 

  • En av dronene i Moskva traff naboblokka til Konstantin fra Inside Russia. Han bor ikke der nå, men familiemedlemmer var der. De bor i en av toppleilighetene ca. 50 meter unna.
  • Dronene fløy over området sørvest for Moskva, som basically er Moskvas Beverly Hills, hvor eliten bor. Alle dronene i dette området ble skutt ned. Ingen av dronene som fløy over vanlige nabolag for vanlige mennesker ble skutt ned. Kan dette være motivasjonen til Ukraina? Å skape sinne og ettertanke blant vanlige mennesker? Avsky for eliten?
  • Konstantin sier at nabochatten for folk som bor i området delte mange bilder og videoer før noen påpekte at de burde slettes fordi de kan brukes som bevis mot dem "for å spre falske rykter" om at russisk luftforsvar ikke fungerer. Noen skal ha postet i chatten at "Alt du trenger å vite om det som skjedde i morgentimene i dag vil stå i avisen i morgen."
Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 



Virker som om Ukraina nå øker temperaturen i Russland ved å angripe inn i Russland mer og mer. Kanskje er dette en form for sondering, for å se hvordan både Russland og Vesten reagerer?

Storbritannia sier at Ukraina har lov og rett til å angripe inn i Russland. Russland så langt sier ingenting spesielt.

Så langt med raid inn i Belgorod, angrep på alle de russiske statene som grenser til Ukraina, og angrep på Moskva, så har ikke Ukraina klart å finne noen "rød linje".

Jeg synes dette er svært interessant. Russland har blitt svært passive. Det virker som om Ukraina sender fler og fler bier for å stikke og se hvordan bjørnen reagerer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Dronene fløy over området sørvest for Moskva, som basically er Moskvas Beverly Hills, hvor eliten bor. Alle dronene i dette området ble skutt ned. Ingen av dronene som fløy over vanlige nabolag for vanlige mennesker ble skutt ned. Kan dette være motivasjonen til Ukraina? Å skape sinne og ettertanke blant vanlige mennesker? Avsky for eliten?

... og at eliten snur seg mot Putin? Droner skaper utryggheit sjølv om dei blir skotne ned. Ingen veit kvar brennande vrakrestar hamnar.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...