Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Macron og von der Leyen reiser sammen til Kina

Frankrikes president Emmanuel Macron får følge av EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen når han reiser til Kina i begynnelsen av april.

Det bekrefter både Macron og en talsperson for EU fredag. Reisen finner sted første uke i april, men de nøyaktige datoene er ikke kjent.

Macron opplyser at han har bedt von der Leyen om å bli med ham på turen slik at de kan stå samlet i sitt budskap til Kina.

Krigen i Ukraina er blant temaene de to vil diskutere med Kinas president Xi Jinping. Kina har lagt fram en tolvpunktsplan i et forsøk på å oppnå våpenhvile. Tidligere i uken var Xi på besøk hos Russlands president Vladimir Putin.

Macron har tidligere uttalt at han er positiv til Kinas initiativ, men at det ikke kan blir fred før Russland trekker sine styrker ut av nabolandet.

(©NTB)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.euronews.com/2023/03/24/wagner-boss-openly-defies-kremlin-ukraine-nazi-narrative

Wagner boss openly defies Kremlin Ukraine 'Nazi' narrative

The boss of the notorious Wagner mercenary force has openly contradicted key aspects of the Kremlin's narrative about the Ukraine war, according to the US-based Insitute for the Study of War (ISW). 

Yevgeny Prigozhin denied claims Russia is fighting NATO and questioned whether there are actually Nazis in Ukraine.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 18.3.2023 den 0.53):

nei det blir litt for konspiratorisk for meg.

hvordan vet du om de ikke allerede var "russiske i sinn", pga. påvirkning av egne foreldre, og at de frivillig var på sommerleire i Russland?

Jeg mistenker at ICC i samrøre med ukrainske myndigheter, bruker nettopp barna som brekkstang for å reise en eller annen krigsforbryteranklage mot Putin. Sjøl trodde jeg initialt han var tiltalt pga. bombing av sivile mål, men det var før jeg leste hva tiltalen egentlig gikk ut på. De har funnet noe som var enklest å ta ut tiltale på.

Hvis du følger dine egne linker så ser du at de ikke ble sent på leir på Krim (ikke i Russland) fordi:

"Like many parents, Nadia did not see sending her child to such a camp – known as summer camps even at other times of year – as making a pro-Russia statement. Parents often decided to send their children because their classmates were going and they were being offered a free holiday by the sea."

Med andre ord, ja. ICC vet hva de snakker om, og dette er flere krigsforbrytelser fra Russland.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (42 minutter siden):

https://www.euronews.com/2023/03/24/wagner-boss-openly-defies-kremlin-ukraine-nazi-narrative

Wagner boss openly defies Kremlin Ukraine 'Nazi' narrative

The boss of the notorious Wagner mercenary force has openly contradicted key aspects of the Kremlin's narrative about the Ukraine war, according to the US-based Insitute for the Study of War (ISW). 

Yevgeny Prigozhin denied claims Russia is fighting NATO and questioned whether there are actually Nazis in Ukraine.

Skulle ønske jeg kunne dobbelt-like. Håper han når ut til mange, og at mange russere anser denne fyren for troverdig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Hvis du følger dine egne linker så ser du at de ikke ble sent på leir på Krim (ikke i Russland) fordi:

"Like many parents, Nadia did not see sending her child to such a camp – known as summer camps even at other times of year – as making a pro-Russia statement. Parents often decided to send their children because their classmates were going and they were being offered a free holiday by the sea."

Med andre ord, ja. ICC vet hva de snakker om, og dette er flere krigsforbrytelser fra Russland.

 

Russia to return evacuated children to Ukraine when conditions safe, envoy assures

https://tass.com/politics/1591715

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Bak betalingsmur, men regjeringen ved Terje Aasland sier til TU at de vil skrote det vedtatte førstemann til mølla-prinsippet i denne saken slik at NAMMO prioriteres. Så det er politisk vilje.

https://www.tu.no/artikler/regjeringen-vil-skrote-forstemann-til-molla-prinsippet-i-stromkoen/528275

EDIT: Litt mer her:

https://www.montelnews.com/no/news/1467639/aasland-må-vurdere-nettprioritering-etter-tiktok-saken

Hadde dette i det hele tatt vært en sak om det var Microsoft eller Google som var Stjernekunden til Green Mountain?

Er det lov å stille dette spørsmålet? Det virker veldig betimelig at dette plutselig blir en sak. Kan vi få se det underliggende tallmaterialet som beviser påstandene? 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Andre1980 skrev (23 minutter siden):

Hadde dette i det hele tatt vært en sak om det var Microsoft eller Google som var Stjernekunden til Green Mountain?

Er det lov å stille dette spørsmålet? Det virker veldig betimelig at dette plutselig blir en sak. Kan vi få se det underliggende tallmaterialet som beviser påstandene? 

 

Trolig ikke.

Det er lov å stille det spørsmålet, og det er helt innafor, tenker jeg.

Men slik situasjonen i verden er nå, hvor Kina knytter nærmere bånd med russland samt at russland og Kina ønsker å overgå vesten på alle områder også sett i sammenheng med krigen i Ukraina - vil jeg påstå det er riktig å la Nammo produsere fremfor TikTok.

Om man byttet ut TikTok med Google eller MS, ville jeg personlig foretrekke at Nammo fikk produsere.

Datasenter kan man  sette opp andre plasser, uten at det går utover produksjonen til Nammo.

Ingen kilder, bare min subjektive mening, beklager.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Ikke i følge statistikken:

https://www.macrotrends.net/countries/UKR/ukraine/gdp-gross-domestic-product

BNP ser ut til å ha vært godt over nivået i 2014 da han gikk av i 2019.

Videre, var BNP slett ikke 30% under nivået før uavhengigheten i 1991.

Hvor stor lit kan man feste til dine påstander når de som kan faktasjekkes ikke viser seg å stemme?

If you say so.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...