Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (13 timer siden):

noen som ikke fikk med seg denne?

Frykter TikTok sitt nye datasenter stikker avgårde med alle strømmen, og kan bla. ramme våpenproduksjon på NAMMO

 

akshGqa.png

Nammo på Innlandet trenger mer strøm for å lage ammunisjon til Forsvaret, NATO-allierte og Ukraina. Men det lokale nettselskapet har lovet bort ledig kapasitet i strømnettet til et nytt datalager for TikTok.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VPalXr/frykter-tiktok-senter-skal-hemme-norsk-vaapenproduksjon

lurer på om regjeringa kan gjøre noe med dette? (altså prioritere industri først) men risikerer vel da astronomiske søksmål fra TikTok som har tegnet kontrakt på strømmen først)

Jeg tipper at sikkerhetsloven paragraf 2-5 kan komme til anvendelse dersom det er politisk vilje. Paragrafen har blitt brukt én gang før, i forbindelse med en bro i nærheten av PST sine lokaler. Da på bakgrunn av terrortrussel. Paragrafen gjør det mulig for staten å sette forvaltningsloven  til side og omgjøre et vedtak uavhengig av hva som tidligere har blitt bestemt og gitt tillatelse til. Med andre ord: Tildeling av kapasitet i strømnettet kan trekkes tilbake dersom det i vesentlig grad truer rikets sikkerhet at NAMMO ikke får det.

Hvorvidt det er politisk vilje til det. Det vet jeg sannelig ikke. Sannsynligvis finner man andre måter, for det er veldig inngripende å gjøre noe slikt.

Endret av Nedward
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (24 minutter siden):

Jeg tipper at sikkerhetsloven paragraf 2-5 kan komme til anvendelse dersom det er politisk vilje. Paragrafen har blitt brukt én gang før, i forbindelse med en bro i nærheten av PST sine lokaler. Da på bakgrunn av terrortrussel. Paragrafen gjør det mulig for staten å sette forvaltningsloven  til side og omgjøre et vedtak uavhengig av hva som tidligere har blitt bestemt og gitt tillatelse til. Med andre ord: Tildeling av kapasitet i strømnettet kan trekkes tilbake dersom det i vesentlig grad truer rikets sikkerhet at NAMMO ikke får det.

Hvorvidt det er politisk vilje til det. Det vet jeg sannelig ikke. Sannsynligvis finner man andre måter, for det er veldig inngripende å gjøre noe slikt.

Bak betalingsmur, men regjeringen ved Terje Aasland sier til TU at de vil skrote det vedtatte førstemann til mølla-prinsippet i denne saken slik at NAMMO prioriteres. Så det er politisk vilje.

https://www.tu.no/artikler/regjeringen-vil-skrote-forstemann-til-molla-prinsippet-i-stromkoen/528275

EDIT: Litt mer her:

Sitat

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) sier han kan bli nødt til å rangere de som ønsker seg nettilgang, etter at det kom fram at utvidelsen av ammunisjonsfabrikken til Nammo kan bli stanset fordi TikTok tar all tilgjengelig nettkapasitet til sitt planlagte datasenter.

– Nammo er en veldig viktig institusjon for samfunnet, med betydelige oppgaver med tanke på sikkerhet. Så det er klart dette er en veldig uheldig situasjon, som vi må se på, sier Aasland til Montel.

https://www.montelnews.com/no/news/1467639/aasland-må-vurdere-nettprioritering-etter-tiktok-saken

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Bak betalingsmur, men regjeringen ved Terje Aasland sier til TU at de vil skrote det vedtatte førstemann til mølla-prinsippet i denne saken slik at NAMMO prioriteres. Så det er politisk vilje.

https://www.tu.no/artikler/regjeringen-vil-skrote-forstemann-til-molla-prinsippet-i-stromkoen/528275

EDIT: Litt mer her:

https://www.montelnews.com/no/news/1467639/aasland-må-vurdere-nettprioritering-etter-tiktok-saken

Det er vilje til å gjøre vurderinger og prioritere tilknytning basert på modenhet. Det er f.eks. i min kommune reservert kapasitet til en kryptofabrikk som er ikke er halvt utbygd av det bestillingen tilsa. Andre aktører ble satt bak dem i køen fordi dem søkte senere, men har nå ferdige anlegg som de ikke får utnyttet fullt. 

Det som det skrives om er fremtidige endringer i loven, som riktignok gjør akkurat det samme i praksis. Det tildeles kapasitet på siden av en FIFO-kø, men i strukturerte former. Nettopp for å unngå det jeg skriver om i første avsnitt.

Lovendringer rundt tildeling må på høring, det skal behandles og voteres. Vi snakker år. Og det vil ikke ha tilbakevirkende kraft heller.   TikTok har, slik jeg forsto det, allerede fått tildeling. Den vil de beholde med en lovendring.

Hvis Forsvaret henvender seg til regjeringen og ber dem i å anvende Sikkerhetsloven, så er det ikke etter forhåndsdefinerte regler og gir ikke noe som kan kalles forutsigbare rammevilkår. Da omgjøres isåfall tildelingen av effekt til TikToks datasenter.
Jeg ser for meg medieoppslag i hele verden. Det er det ikke helt det samme, selv om man oppnår omtrent det samme - prioritering av effekt.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

FN anklager både Russland og Ukraina for summariske henrettelser av krigsfanger

Både russiske og ukrainske styrker har stått bak utenomrettslige henrettelser av krigsfanger, ifølge FN-observatører i Ukraina.

Matilda Bogner, leder for UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraina, presenterte observatørenes konklusjoner fredag. (NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fn-anklager-baade-russland-og-ukraina-for-summariske-henrettelser-av-krigsfanger.JGzI8jrOt?utm_source=vgfront&utm_content=vg-widget-latest

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det har utvilsomt skjedd på begge sider. Men det er nok mye vanligere på russisk side. De myrder og torturer også tilsynelatende sivile bare fordi de selv nyter det.

Rent teknisk er russerne som tas til fange i Ukraina ikke krigsfanger. De er spioner og terrorister og dermed subjekt ukrainsk krigslov.

Ukrainerne henretter neppe mange russiske fanger da viktigheten av å ta dem i live er blitt ettertrykkelig stresset mange ganger, slik at de kan benyttes til fangeutveksling. Ukrainerne ønsker heller ikke å miste den viktige moralske grunnen de innehar.

Ironisk nok vil nok ukrainere risikere større straff fra egne myndigheter for utenomjuridiske henrettelser av terrorister, enn russerne vil for henrettelse av krigsfanger som faktisk er underlagt Genevekonvensjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gjest MKII said:

Finner ingen artikler om det, men var innslag på NRK-nyhetene for litt siden om at Xi skal møte lederne for/representanter fra tidligere sovjetstater i sør-øst-Asia uten at Putler/RaZZland er innvitert. Er Kina i ferd med å se sitt snitt til å utnytte at RaZZland ligger nede med knekt rygg militært og ta fra RaZZland innflytelse, eller til og med underlegge seg land?!


Kina har åpent fridd til Eurasia i lang tid.

Men jeg lurer på om det kan være snakk om et forsøk på å samles rundt en kinesiskledet allianse, hvor Russland også er medlem. De blir neppe ekskludert. Men kanskje Kina vil ta en lederrolle?

Mange kinesere ser nå at Russland we "svak gås", og mener det er naturlig at Kina tar førersetet. Det mener også mange i Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (32 minutter siden):


Kina har åpent fridd til Eurasia i lang tid.

Men jeg lurer på om det kan være snakk om et forsøk på å samles rundt en kinesiskledet allianse, hvor Russland også er medlem. De blir neppe ekskludert. Men kanskje Kina vil ta en lederrolle?

Mange kinesere ser nå at Russland we "svak gås", og mener det er naturlig at Kina tar førersetet. Det mener også mange i Russland.

Det blir en skummel allianse dersom dette skjer… 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (26 minutter siden):


Huh? Hvem? Hva? Hvor?

Han som søkte asyl?

Jeg hadde fanken ikke gått rundt åpent og offentlig hvis jeg var ham...

Jupp, han er sluppet fri.

https://www.aftenposten.no/verden/i/kEQxe6/russiske-fsb-varslet-norge-om-wagner-avhopper-foer-han-krysset-grensen
 

Sitat

Nå går Medvedev rundt i Oslos gater som en fri mann. Folk snur seg. De kjenner ham igjen.

– Jeg liker Norge veldig, veldig godt, sier Medvedev.

– Alt er så menneskelig her. I Russland får du bank av politiet før de spør hvem du er. Når politiet kommer i Norge, inviteres du på en kopp te.

Da Aftenposten møter ham, snakker han med en venninne på telefonen. Tre tidssoner vekk. Han håper hun vil komme på besøk i Norge.

– Det gjenstår fortsatt flere avhør. Og flere spørsmål, sier Medvedev. I mellomtiden lurer han på hvordan folk overlever i Oslo for 4000 kroner i måneden.

Tre uker etter at han kom løpende over grensen fra Russland, er det fortsatt mange hull i historien hans.

Var nok venninnen jeg så, tydeligvis på besøk.

 

Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Hyggelig for ham om han har fått seg kjæreste.

Men kan hun være en honningfelle sendt av en etterretningstjeneste? 

Hun så ganske russisk ut, kanskje FSB? :lol:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Snikpellik said:

Norge, Sverige, Danmark og Finland er enige om å drive én felles nordisk luftstyrke bestående av rundt 250 moderne kampfly. Omtrent på størrelse med hele Storbritannias kapasitet, eller omkring 5 amerikanske hangarskip.

https://www.aftenposten.no/norge/i/BWzxA7/luft-generalene-i-norden-enige-250-kampfly-skal-drives-som-en-felles-luftstyrke


Finland skal vel kvitte seg med F-18 og Danmark med F-16. Så da blir det vel potensielt:

52x norske F-35
131x Svenske JAS 39 Gripen
65x finske F-35
23x danske F-35

Det blir en formidabel luftstyrke som inkluderer 15-20% av alle F-35 som hittil finnes i verden ;) Blir også en nesten 50/50 miks av Gripen og F-35. To fly som egentlig komplementerer hverandre godt.

EDIT: Så vidt jeg kan se blir dette langt større og mye mer kapabelt enn det britiske Royal Air Force. De har 130+ Eurofighter, og 30 F-35.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...