Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

43 minutes ago, Windfarmer said:

Det er i dag meldt om to separate ukrainske angrep mot russisk utstyr for elektronisk jamming, en skal være en R-330Zh Zhitel, den andre er en R-934UM - for de som skulle ha noen greie på dette. I begge tilfeller er det benyttet Excalibur og andre svært kostbare våpen. Jeg mener å ha lest at en Excalibur granat koster USD 110.000,- eller rundt 1.115.000,- NOK. Og i disse to angrepene er det benyttet minst fire Excalibur.

Er dette begynnelsen på ett eller annet?

Jeg tror de griper de mulighetene som dukker opp. Disse stasjonene har nok betydelig større verdi enn våpnene brukt til å ta de ut, og det er ikke rett frem for Russland å erstatte de heller. Og i tillegg til den økonomiske vurderingen bør man regne inn  de strategiske fordelene ved at Russlands elektroniske krigføring blir redusert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Mannen med ljåen

Brother Ursus skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/76xyrV/russiske-myndigheter-ukrainsk-drone-eksploderte-i-russisk-landsby

Ifølge det russiske nyhetsbyrået TASS har en ukrainsk TU-141-drone forårsaket en eksplosjon i den russiske landsbyen Kirejevsk.

Landsbyen Kirejevsk ligger i Tula-regionen, og rundt 220 kilometer sør for Moskva, ifølge Reuters.

Liten by, kjent som Kosakk-byen, drives litt jernmalm i området.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kirejevsk

Kan ikke se noe særlig militær verdi der på google maps. Godt mulig den var på vei et annet sted og ble skutt ned eller bare feilet der.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se fra 4:30 - 7:50 for å se hvordan noen ukrainske soldater lever i disse skyttergravene. Utrolig imponerende ar de har klart å lage sin egen lille "hytte" der nede med nett, oppbevaringsplass for mat og klær, senger og mer til. Jeg går ut fra at dette ikke er ved frontlinjen ved Bakhmut da de neppe har tid til et slikt arbeid der. Poenget er at jeg stadig blir overrasket over ukrainernes kreativitet og oppfinnsomhet. I begynnelsen av krigen var det en som lagde hjemmelagde molotov cocktails, og spikergranater i gata. Jeg har hørt de har kommet seg inn på russisk radio for å få de til å avfyre missiler på seg selv i tillegg til å bruke teknologi fra russiske droner til å lage egne våpen. En må bare bli imponert. 

Ukrainere viser gang på gang hvor ressurssterke de er i en desperat situasjon. De viser at de har vært ute i en vinternatt før, viser sin krigserfaring igjen og igjen og bekrefter at de er et ekstremt hardt folkeslag som aldri gir opp. Med andre ord et folk det er en dårlig ide og forsøke å invadere. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Sist noe slikt ble sagt i media tok det ikke mange dagene før en storoffensiv var i gang.

 

Kanskje det er begynnelsen på noe, og kanskje ikke. ;)

Helt frem til motoffensivene ved Karkhiv og Kherson så lurte jeg på hvorfor vi ikke så større Ukrainske motangrep. Kanskje de manglet evnen, kanskje de sparte seg til et bedre mål dukket opp, eller de var bedre forberedt. Uansett så trodde ikke den russiske overkommandoen at de hadde evnen til motangrep. De så ikke grunn til å ta advarslene fra sosiale media alvorlig. Muulig de ikke gjør den tabben igjen. Eller kanskje Ukrainerne bevisst spiller på det og bruker det for å skremme russerne til å holde seg i ro mens Ukrainerne gjør ferdig forberedelsene sine. Selv om man sier at russerne vil tjene mest på en våpenhvile så kan det det hende at Ukraina har mest å tjene på en rolig periode av kortere vargihet.. Altså at motoffensiven ikke kommer om våren men om sommeren, når ukraina er bedre forberedt, samtidig som russerne ikke er stort bedre stilt enn i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Russerne har aldri vært dårligere stilt i denne krigen enn de er nå, og ukrainerne har aldri vært bedre stilt. Russerne blir svakere hver dag. Ukrainerne blir sterkere. Jeg tror derfor at ukrainerne forbereder seg på en stor og knusende motoffensiv. Det er tegn på at enorme, ferske ukrainske styrker enten trener eller står og venter i bakre rekker.

Men det er viktig å vente til bakken er tørr. Det er mye farligere og mer kostbart å angripe enn å forsvare. Det er ingen grunn til å la naturen ta Putins side.

Hvor går offensiven? Melitopol? Mariupol? Berdyansk? Mot Krim? Eller i en uventet retning? Forhåpentligvis får vi ikke vite om det før det skjer.

Før enhver offensiv pleier det å være tegn på at man "forbereder grunnen" man skal ta med artilleribeskytning og eventuelt angrep mot luftforsvar. Vi har sett noe av det, men ikke uvanlig mye meg bekjent. De vil nok fyre løs med HIMARS og HARM først i noen uker.

Været i Ukraina er fremdeles noe ustabilt. Så fort været blir permanent tørrere og varmere tror jeg vi vil få se en artilleri og luft- kampanje i første omgang. Ikke usansynelig at det også vil komme angrep på mange fronter for å forsøke å finne en strategisk svakhet i russiske linjer, og at man setter inn hovedangrep der det oppstår en gleppe. Så kanskje er det på sett og vis mest opptil russerne hvor Ukraina vil angripe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe vits i å bruke tid på dette. Jeg kan bare henvise til det jeg skrev.

Har du lest disse bøkene? Er du en autoritativ stemme med kompetanse på feltet eller gjengir du dine følelser?Dette er ren ignoranse fordi det antagelig ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning. Det er f.eks. ikke blitt referert til Maloross Ukraina en eneste gang på denne tråden, noe som kan fortelle noe.

Det virker som det er en fast gjeng som dominerer denne tråden, som hauser hverandre opp, ergo ekkokammer, som forklarer "alt" med at Putin er ond, vi, i forlengelsene av ukrainerne, er gode.

Jeg kan også anbefale å lese Manufacturing Consent av Noam Chonsky og Edward Herman. Den viser sin stadige aktualitet.

God diskusjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Det påstås at en ukrainsk drone eksploderte i en russisk landsby, men jeg mangler kontekst.

Eksploderte den midt på Rådhusplassen, nær et barnesykehus, eller i en boligblokk? Eller er det en kritisk våpenfabrikk der? 

Tre sivile ble skadet av splinter, vist nok ikke livstruende, og nedslaget skjedde i et boligområde.

Three people were reported injured and three residential buildings were damaged following an explosion in the town of Kireyevsk in Russia’s Tula region. Law enforcement has attributed the blast to a Ukrainian Tu-141 Strizh UAV drone “packed with explosives”. None of the people hurt in the blast are believed to have suffered life-threatening injuries, Reuters reported, citing Russian news agencies.

Russia-Ukraine war live: Russian plans for nuclear weapons in Belarus ‘dangerous and irresponsible’ – as it happened | Ukraine | The Guardian

Så langt jeg har sett hittil så har Ukrainerne ikke angrepet rene sivile mål, så dette er enten et uhell, eller at dronen har blitt skutt ned av russere. Ukrainerne har ingen interesse av å skade sivile. For det første har det ingen positiv betydning for krigsutfallet, men viktigere er å sørge for at den russiske befolkningen forblir sløve og likegyldige til krigen. En kan imidlertid være helt sikker på at russerne blåser denne hendelsen ut av alle proporsjoner. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det sies at en Russisk ingeniør eller teknikker på fabrikken som bygger TU-160 plutselig har dukket på på den sørlige grensen til USA og har søkt om asyl. Han påstår å ha strengt hemmelig informasjon om nevnte fly, og har blitt intervjuet av FBI som gir han høy kredibilitet.

I såfall noe som sikkert er interessant nok til at han får asyl, kanskje, men like vel ikke av enorm betydning for USA. 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
HSL-9 skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke noe vits i å bruke tid på dette. Jeg kan bare henvise til det jeg skrev.

Har du lest disse bøkene? Er du en autoritativ stemme med kompetanse på feltet eller gjengir du dine følelser?Dette er ren ignoranse fordi det antagelig ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning. Det er f.eks. ikke blitt referert til Maloross Ukraina en eneste gang på denne tråden, noe som kan fortelle noe.

Det virker som det er en fast gjeng som dominerer denne tråden, som hauser hverandre opp, ergo ekkokammer, som forklarer "alt" med at Putin er ond, vi, i forlengelsene av ukrainerne, er gode.

Jeg kan også anbefale å lese Manufacturing Consent av Noam Chonsky og Edward Herman. Den viser sin stadige aktualitet.

God diskusjon.

Jeg har lest alle dine innlegg, og dine henvisning til kilder og noen bøker.

Jeg har faktisk lest en del av det du henviser til.

Samme gjelder en av trådens mest ivrige på historie og hvorfor konflikten er slik den er, @JK22.

Det jeg sliter med, vi lever i 2023. Hvordan kan en historie fra 1783 være relevant for de overgrep Putin foretar seg nå?

Altså, å gjenopprette sine landegrenser høres fint ut, historisk sett. Men konsekvensene er store for de berørte - spesielt de som blir utsatt for krigsforbrytelser.

Men, men. Mine forfedre er vikinger - historisk sett kan jeg voldta både kvinner, menn og barn, fordi slik er det bare, fra den tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
HSL-9 skrev (3 timer siden):

Dette er ren ignoranse fordi det antagelig ikke stemmer med din virkelighetsoppfatning.

Hva med din virkelighetsoppfatning?

Vi lever i 2023, ikke 1023.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
HSL-9 skrev (3 timer siden):

Det virker som det er en fast gjeng som dominerer denne tråden, som hauser hverandre opp, ergo ekkokammer, som forklarer "alt" med at Putin er ond, vi, i forlengelsene av ukrainerne, er gode.

Jeg er ikke en del av gjengen du hevder, og er åpen for andre synspunkt.

Du må klare å fortelle meg hvorfor det er så viktig og bra at Putin fører denne krigen, uten å dra inn historie fra 1803.

HVA er så viktig med denne krigen, i 2022/2023 at det rettferdiggjøre forbrytelser mot menneskeheten og krigsforbrytelser?

Hva russland foretok seg i 1803 driter jeg i, det forsvarer ikke voldtekt av kvinner og barn i 2022/23 - ref krigsforbrytelser gjort av RU i 22/23.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Det beste er at jeg får frisket opp kjenningstjenesten fra BSIS.   Våpen og kjøretøy.  Og mye militærhistorisk kunnskap. Takk til forumdeltagere! Jeg skal være med på et mer intellektuelt nivå.  Ikke bare kaste ut pasifistiske ideer.  Selv om alle.  Selv admiraler og generaler, ønsker fred.  På sin måte.  Seier.  Og så fred

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...