Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

aklla skrev (17 minutter siden):

russisk propaganda er overraskende effektiv selv i godt opplyste land.
Litt skremmende å tenke på hvor mye støtte en invaderende styrke her i landet antagelig ville ha fått.

Der må jeg si meg enig. Jeg er selv blendet av et rasistisk hat mot tyskere, ifølge meningsmotstandere i strømdebatten. Fordi jeg er imot strømeksport når magasinene er tomme.

Jeg lar meg, i disse splittede tider, ofte imponerte over hvor lite enighet vi klarer å frembringe i et så enkelt spørsmål.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ChopperRead skrev (59 minutter siden):

Ja jeg er også enig i det. Men utviklinga i det landet er så ekstremt feil vei at hvis de mest sinnsyke såkalte republikanerne får makten så blir dem vel å snu helt om på hvordan ett demokratisk land oppfører seg, er utrolig mange der som støtter Russland. Folk i maktposisjoner og. 

 

Sant det.

Det er urovekkende at en del republikanere er fullstendig prinsippløse. Flere snudde om Trump først når han begynte å dale i popularitet, når de burde tatt klart standpunkt mot han for lenge siden, senest 6. januar 2021. Og fortsatt er det et par syke som prater om "stjålet valg osv". Jeg frykter at republikanerne sin støtte til Ukraina først og fremst handler om hva meningsmålingene viser og at så fort amerikanerne eventuelt har gått lei krigen så snur de også..

Det blir som russere som plutselig er imot krigen når de selv blir mobilisert.

 

 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Dragavon said:

Vedder på at det ikkje går lenge før Trump klager på republikanerene som stemte for dette. At dei våger å ta penger frå kompisane hans!

Blir ikke overrasket nei. Håper virkelig denne fraksjonen forsvinner. Republikanere har tidligere vært de mest høylytte motstanderne mot russisk imperialisme. Russland har gått all inn og finansiert utrolig mye dritt innad i partiet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (37 minutter siden):

Ønsker ham koldbrann i sårene og en sakte død.

Det kan du si. Hva er det som foregår i Russland? Det virker som de blir mer og mer gærne hele tiden. Når du klarer å komme opp med noe slikt så er vel lukket avdeling neste.
 

Sangen for Sarmat("Satan II")

Oh mother Russia
Sarmatushka is ready for battle!
Believe us, with the red banner baa-buu-shkaaa! (2 times, softly fading away!)
It accumulated all the power of the Yenisei,
The will is stronger than the Ural mountains.
Scattering into the dust of enemies in an instant,
He is ready to carry out the sentence.
US missile defense is not a hindrance to him,
He is not afraid of sanctions.
For Sarmat, there is only one consolation:
Disturb NATO's dreams.
From Mother Russia
Sarmatushki look into the distance
To the United Staaa-tuush-kii ... (2 times, fading).

https://en.newizv.ru/news/culture/22-12-2022/loading-and-launching-sarmatushki-as-dark-night-of-our-days

Lenke til kommentar

Ukraina får Patriot luftvern system, dette vil nok hjelpe mot Russiske rakett og luftangrep. Dette vil hjelpe mot angrepene mot kraftforsyning og sivile mål. Jeg vil da tro at Ukraina greier å forsvare seg og hindre videre Russisk fremrykning i månedene fremover. Jeg vil kanskje tro at det ikke vil skje så store flyttinger av frontlinjene i de nærmeste månedene.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (4 timer siden):

Zelensky selv sier at dette handler om landområder, er ikke slik at dem prøver å frigi en befolkning som er under russisk okkupasjon da de blir jo bombet av ukrainerne. Sykehus, sivile fabrikker, infrastruktur og skoler blir daglig bombet av ukrainerne uten at dette nevens med ett ord i norsk presse.

 

Det var vel ukrainske voldtektsbomber som landet i Bucha da? Men seriøst: Tror du at den gjengse oppfatningen er at Ukrainerne aldri treffer noe annet enn militære mål? Det er i alle fall forskjell på å målrettet angripe noe og å angripe et område. Jeg har ikke sett dokumentasjon på noe som tyder på at det er målrettete angrep mot skoler og andre åpenbart sivile mål. Ikke har jeg lett veldig heller. Det jeg har sett kommer fra åpenbart upålitelige kilder som russisk media.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Svein M skrev (37 minutter siden):

Ukraina får Patriot luftvern system, dette vil nok hjelpe mot Russiske rakett og luftangrep. Dette vil hjelpe mot angrepene mot kraftforsyning og sivile mål. Jeg vil da tro at Ukraina greier å forsvare seg og hindre videre Russisk fremrykning i månedene fremover. Jeg vil kanskje tro at det ikke vil skje så store flyttinger av frontlinjene i de nærmeste månedene.

Enig i at disse systemene vil hjelpe.

Men det kreves en del trening av ukrainsk personell før systemet sendes.

Burde vært sendt for flere uker siden, om ikke måneder.

Bedre sent enn aldri.

Lenke til kommentar

Det er litt meiningslaust om dette systemet ikkje kan takast i bruk før månader etter at straumnettet i Ukraina er lagt i grus. USA burde ha tenkt på dette for lenge sidan, og treninga no må vere rask og intensiv.

Kan det evt. finnast frivillige amerikanske eks-soldatar e.l. som har erfaring og som han hjelpe ukrainarane med å styre luftvernet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der forsvant det et innlegg.
Minner om hva retningslinjene sier:

Sitat

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig.

Jeg vil oppfordre på det sterkeste å "take the high road". Ikke hold på med gjørmebryting.
Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste veke blir varm over store deler av Europa, inkludert Ukraina. I følgje det siste langtidsvarselet til det europeiske vêrsenteret blir det mildt i Ukraina iallefall til ut i januar.

https://charts.ecmwf.int/products/extended-prob-anom-2t?base_time=202212220000&projection=opencharts_europe&valid_time=202301020000

Då blir det vel vanskeleg med ny ukrainsk offensiv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Albania said:

Blir ikke overrasket nei. Håper virkelig denne fraksjonen forsvinner. Republikanere har tidligere vært de mest høylytte motstanderne mot russisk imperialisme. Russland har gått all inn og finansiert utrolig mye dritt innad i partiet. 

Samfunn tuftet på viktigheten av penger blir lettere sårbart sammenlignet med samfunn der folk har litt universelle økonomiske rettigheter (sosial sikkerhet).

Noen som vet hvordan det står til i det republikanske partiet innen Alaska? Og Hawaii? Disse statene er visst litt (sosialt/demokratisk) forskjellige fra (de fleste av) "the lower states". Mindre Putin-vennlighet i Alaska og Hawaii?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
9 hours ago, torbjornen said:

Det er litt meiningslaust om dette systemet ikkje kan takast i bruk før månader etter at straumnettet i Ukraina er lagt i grus. USA burde ha tenkt på dette for lenge sidan, og treninga no må vere rask og intensiv.

Dette luftvernet vil nok hjelpe lite for å stoppe angrepene på infrastrukturen. Patriot er først og fremst bra mot ballistiske raketter og høytflyvende fly. Men angrepene gjennomføres i hovedsak med med lavtflyvende kryssermissiler og droner.

Hovedfordelen med Patriot er nok å kunne fylle på med mer langtrekkende luftvern, ettersom Ukraina bruker opp sine S-300 systemer. Da kan Ukraina fortsette å kunne holde høytflyvende russiske fly ute av Ukraina.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...