Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

12 hours ago, Mannen med ljåen said:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=117589

Putin og Lukasjenko har nå kommet frem til at de skal utvikle militærutstyr sammen...

Putin uttalte også at de to statslederne snakket om å danne et felles «defensivt territorium» sammen, melder RIA....

- Vi kan ikke beskytte Belarus sin uavhengighet alene, sier Lukasjenko ifølge Reuters...

Postet mest relevante setninger, trykk på link for å lese hele.

 

Tolker vi dette dithen at landene skal slås mer sammen enn før?

Lukasjenko har ett må i livet og det er å forbli ved makten. Vel vitende om at helvete bryter løs internt i Belaruse om han blir med i krigen så gjør han alt han kan for å balansere presset fra Putin. Intet nytt egentlig siden han har holdt på sånn i 20 år.

Russerne tenker nok at landene slås mer sammen enn før.. Luka tenker nok at han får leve noen mnd ekstra.. og folket tenker nok at de er i ferd med å bli okkupert. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Dragavon said:

Den norske regjeringen har visst forstått alvoret. Då gjer dei i alle fall noko riktig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2BvLOr/mer-militaer-stoette-til-ukraina-vi-maa-strekke-oss-lengre

Ja, alle land må grave dypere.

Quote

I aller siste øyeblikk har også forsvarssjefen stilt spørsmål ved planen om å anskaffe nye stridsvogner. Han vil heller kjøpe helikoptre og langtrekkende missil-skyts til Hæren.

Gram sier at det var et «krevende råd å få» så kort tid før konkurransen mellom to aktuelle stridsvogn-leverandører skulle avklares.

Hadde vært verre hvis rådet kom etter at avtalen hadde blitt signert...

Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (27 minutter siden):

Hadde vært verre hvis rådet kom etter at avtalen hadde blitt signert...

Det som er skummelt er at politikere med for dårlig kunnskap og forståelse ofte gjør besluttninger som ikkje er optimale. Og dei som har kompetanse får ofte ikkje gjennomslag for sine synspunkter.

For eksempel MTBene frå Mandal. Fantastiske båter, men Sjøforsvaret ville egentlig ikkje ha dei, fordi det ikkje var penger til det innanfor dei rammene politikarene hadde satt, og behov innafor dei oppgåvene som politikarane hadde definert for Sjøforsvaret.

Til slutt blei båtene bygd for at verftet i Mandal skulle ha arbeid, ikkje fordi Sjøforsvaret ville ha dei.

Eg veit ikkje kva som er best for det norske forsvaret av stridsvogner og helikopter, men kanskje vi burde ha begge deler?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kreml fortsetter linjen med å virke logisk og sosialt tilbakestående. Å anklage andre for "ulovlig" våpensalg når de selv invaderer land... Skjønner at det er propaganda for egen befolkning, og ikke minst for vatniks i andre europeiske land, samt en viss samling med tilsvarende treskaller i usa. Men når man tar den så vanvittig langt utpå viddene burde de være redd for å bli avslørt selv av de mest hjernevaskede nissene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Snikpellik skrev (1 time siden):

Den finske ambassaden i Moskva ble angrepet tidligere i dag.

 

Hvorfor angripe ambassaden til Finland i Moskva, når de er sårt trengt i kjøttkværna?

Tviler på at de ville blitt avvist om de meldte seg frivillig.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (11 minutter siden):

Hvorfor angripe ambassaden til Finland i Moskva, når de er sårt trengt i kjøttkværna?

Tviler på at de ville blitt avvist om de meldte seg frivillig.

Han som ikke greier å kaste hammeren er vel ikke sikkert at han hadde greid opptakskravene.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Zelenskij besøkte Bakhmut i går, og er i følge medier på vei til til Washington nå.

Landets øverste leder besøkte Bakhmut,  episenter av krigen.

Må si det står stor respekt av den mannen.

Krigen har sin pris. Jeg har fulgt en veldig ung ukrainsk soldat på TikTok. Ved en tilfeldighet kom jeg over morens profil på Tiktok: https://vm.tiktok.com/ZMFnFtHsu/

Gutten er fortsatt i live. Men som dere ser på videoen, skaper krigen mye bekymring for de som venter på sine kjære.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Det spekuleres høylytt om hvorfor Putin nå innrømmer at «spesialoperasjonen» ikke går helt etter planen: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EQJ43K/ekspert-om-putin-uttalelse-et-budskap-til-befolkningen

Mitt heteste tips er at Putin febrilsk forsøker å unngå å bli Russlands svar på «komiske Ali», mannen som skrøt av Iraks fremgang, mens troppene hans samtidig ble valset ned på direkte tv i bakgrunnen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Said_al-Sahhaf

Endret av Inspector
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.12.2022 den 7.50):

Enda et tullete eksempel på at Putin er en overlevning fra tiden da man brukte fløytespillere og tamburer for å styrke moralen.

Med »Gammel jegermarsj» på repertoaret, ville nok Putin ha vunnet for lengst…….:-)

Det kan man gjerne le av, men det var nokså store ressurser som ble brukt på underholdning av amerikanske (og sikkert også andre) soldater så sent som i Afghanistan og Irak. Ja, fremstillingen av at man oppretter en eller to brigader av slike underholdere er unektelig komisk, men det å skulle satse på kultur og underholdning for å styrke moralen blant soldatene er ikke "nok en idiotisk idé fra Valdemar". Jeg husker selv fra verneplikten at velferdsassistentene hadde som "eksamensoppgave" på Kjevik å arrangere et show for soldatene der. Det ble et show med The Busserulls, og så mye pizza og brus vi ønsket. 
Men, så skal jeg også glatt erkjenne at jeg med min begrensede kunnskap om russiske underholdere nok hadde bedt om nåde relativt tidlig om noen av de skulle ha underholdt meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...