Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heads up. En av de falske nyhetene som har fått fotfeste og deles mest på Twitter nå er "Zelensky's wife went on $40K shopping spree in Paris".

(Det er ikke sant). Faktasjekk her:
https://www.newsweek.com/zelenska-zelensky-ukraine-russia-paris-france-shopping-spree-1768736

Blant de som har delt desinformasjonen er "journalist" Max Blumenthal, The Gateway Pundit og The Grayzone. 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (6 timer siden):

Helt imponerende å lese uttalelsene til Trump jr, Tucker Carlson osv om Zelenskiy i USA. Er der virkelig mulig å være så blåst i hodet? Faen for en tankegang veldig mange deler i det der drittlandet, ett land som har tatt så mange steg tilbake de siste 30 år at jeg regner det som ett u-land. De er jo mer splitta der enn Nord og Sør-korea.

Vel, hadde det ikke vært for drittlandet og u-landet USA så hadde antagelig Ukraina allerede tapt krigen. Hva ville Europa ha gjort? "Forhandlet videre med Putin"? Så ja, jeg er enig i at Trump, Trump jr, Carlson osv er farlige tullinger, men det er ikke hele USA. Lederen for republikanerne holdt i det minste en glimrende tale nå nylig om situasjonen i Ukraina og USA sin rolle. MAGA-idiotien er på vei tilbake, republikanerne innser det heldigvis selv nå.

Jeg er bare sjeleglad for at vi har USA på vår side. De forsøkte å advare oss lenge om hva som var i ferd med å skje, jeg var en av de som offet meg litt foran tv'n og tenkte "kan dere ikke roe ned litt?". Så har de gitt Ukraina den støtten på bakken de trenger for å holde ut og så slå tilbake. Skal jeg tippe så er generalene i USA tungt involvert på strategisk nivå og har hjulpet Ukraina til taktiske seiere gang på gang.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, DukeNukem3d said:

Jeg er bare sjeleglad for at vi har USA på vår side. De forsøkte å advare oss lenge om hva som var i ferd med å skje, jeg var en av de som offet meg litt foran tv'n og tenkte "kan dere ikke roe ned litt?". Så har de gitt Ukraina den støtten på bakken de trenger for å holde ut og så slå tilbake. Skal jeg tippe så er generalene i USA tungt involvert på strategisk nivå.

Så det er en proxywar after all........

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Historien om hvordan russerne stjal sitt eneste hangarskip fra Ukraina ved oppløsningen av USSR, og ødela det med kontinuerlig inkompetanse.

Obs: faktabasert og saklig video, men det er det som gjør det så hysterisk morsomt.

 

Stjal var vel litt å ta i, det var ett land. Sovjetunionen, den ble også bygget i øst Ukraina der de fleste er etnisk russiske og nå ønsker løsrivelse.

Men klart ser at det kan tolkes forskjellig.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (21 minutter siden):

Stjal var vel litt å ta i, det var ett land. Sovjetunionen, den ble også bygget i øst Ukraina der de fleste er etnisk russiske og nå ønsker løsrivelse.

Men klart ser at det kan tolkes forskjellig.

Hvorvidt de fleste (etnisk russiske) innbyggerne i øst faktisk ønsker løsrivelse gjenstår å dokumentere. Om det var stjålet eller ikke er et definisjonsspørsmål. Det ble uansett overført til dagens Russland uten reelle forhandlinger. 

Utover det, så er det vel uansett alle andre enn Russland som ler når det gjelder det hangarskipet. Det er helt ubrukelig og har aldri vært i nærheten av å være operativt på et nivå som gjør det brukbart i en konflikt med en motstander som har noe annet enn håndvåpen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nedward skrev (46 minutter siden):

Hvorvidt de fleste (etnisk russiske) innbyggerne i øst faktisk ønsker løsrivelse gjenstår å dokumentere. Om det var stjålet eller ikke er et definisjonsspørsmål. Det ble uansett overført til dagens Russland uten reelle forhandlinger. 

Utover det, så er det vel uansett alle andre enn Russland som ler når det gjelder det hangarskipet. Det er helt ubrukelig og har aldri vært i nærheten av å være operativt på et nivå som gjør det brukbart i en konflikt med en motstander som har noe annet enn håndvåpen.

Zelensky selv sier at dette handler om landområder, er ikke slik at dem prøver å frigi en befolkning som er under russisk okkupasjon da de blir jo bombet av ukrainerne. Sykehus, sivile fabrikker, infrastruktur og skoler blir daglig bombet av ukrainerne uten at dette nevens med ett ord i norsk presse.

Vil si at både Ukraina or Russland er på samme nivå når det gjelder menneskerettigheter

Her forteller blant annet en frivillig fra England om korrupsjonen som gjennomsyrer det  ukrainske samfunnet, to lastbiler fylt med vestlige våpen som mystisk forsvinner fra en militærkolonne:

 

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Vel, hadde det ikke vært for drittlandet og u-landet USA så hadde antagelig Ukraina allerede tapt krigen. Hva ville Europa ha gjort? "Forhandlet videre med Putin"? Så ja, jeg er enig i at Trump, Trump jr, Carlson osv er farlige tullinger, men det er ikke hele USA. Lederen for republikanerne holdt i det minste en glimrende tale nå nylig om situasjonen i Ukraina og USA sin rolle. MAGA-idiotien er på vei tilbake, republikanerne innser det heldigvis selv nå.

Jeg er bare sjeleglad for at vi har USA på vår side. De forsøkte å advare oss lenge om hva som var i ferd med å skje, jeg var en av de som offet meg litt foran tv'n og tenkte "kan dere ikke roe ned litt?". Så har de gitt Ukraina den støtten på bakken de trenger for å holde ut og så slå tilbake. Skal jeg tippe så er generalene i USA tungt involvert på strategisk nivå og har hjulpet Ukraina til taktiske seiere gang på gang.

Ja jeg er også enig i det. Men utviklinga i det landet er så ekstremt feil vei at hvis de mest sinnsyke såkalte republikanerne får makten så blir dem vel å snu helt om på hvordan ett demokratisk land oppfører seg, er utrolig mange der som støtter Russland. Folk i maktposisjoner og. 

Endret av ChopperRead
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...