Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Når det gjelder video og bilder og krigsfanger. Først og fremst vil jeg påpekte at Geneve-konvensjonen kun regulerer kun den part som er involverte i konflikten, for sivile og journalister andre steder så er det frivillig om man vil forholde seg til denne eller ikke.

Videre er det ikke noen automatikk i at dette er brudd på konvensjonen, særlig om individer ikke kan identifiseres. Om journalister filmer 10000 fanger som marsjeres gjennom gatene fra et tak, så er dette per definisjon innenfor å dele. Videre kan sladding av identifiserbare elementer i et bilde eller video også brukes, litt avhengig av det øvrige innholdet.

Kort fortalt, det er ingen ting som begrenser at opptak gjøres, men offentlig visning vil avhenge av om det gjøres av riktig årsak, og hvorvidt en domstol vil anse noe som upassende eller ikke. 

Et eksempel fra noe tid tilbake er Irak det Amerikanske fanger ble avbildet og vist av Al-Jazeera, om jeg ikke husker helt feil var det snakk om to piloter og fire soldater. Disse ble også truet og tvunget til å gjennomføre intervjuer. Dette førte til høylytte reaksjoner, men en av sjefene i røde kors gikk ut å sa at dette ikke var brudd på noen konvensjoner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

So... where are the Russians? La de på svøm alle mann? Er de i Kherson by? Hvor mye materiell satte de igjen?

Jeg har lest mer enn ett sted at den informasjon om hendelser vi  mottar nå, skjedde for mange timer siden, i noen tilfeller mange dager siden. Ukrainerne er åpenbart langt mer profesjonelle enn russerne til å holde operasjonell taushet. På russisk side sitter det milbloggere og snakker på telefon med soldater i felt, og offentliggjør informasjonen fortløpende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, said:

Narrativet blir vel at Valdemar har blitt ført bak lyset av folk som ikke har villet Russland vel. Utfordringen for ham nå blir å finne noen som kan støtte dette og på den måten kneble haukene slik at de kan arresteres eller falle ut av vinduer rundt omkring.

Kanskje Putin vil gjøre tilsvarende som Hitler på sine siste dager da han hevdet at tyskerne hadde forrådt ham.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 timer siden):

Det ryktes at ukrainerene er på østsiden av Dnipro allerede 🤔  👍

Har ikke helt trua på at dette er en større krysning. Heller en kommandooperasjon for å skape ytterligere panikk hos russerne og kanskje trekke oppmerksomheten vekk fra for eksempel sør-fronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Brother Ursus said:


Dette er ikke krig, dog ;) Det er en "militær spesialoperasjon", eller i juridisk forstand, statlig terror. Russiske soldater er da teknisk sett terrorister og faller under ukrainsk krigslov. Mange av de vanlige lovene gjelder vel ikke da, inkludert Genevekonvensjonen.

Vi fikk da fort (lovlige) nærbilder av ABB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Ukrainerne slutter ikke å imponere, men hvis de går over elva før Kherson er sikret så er det bare å bøye seg i hatten, som en kjent skiløper en gang sa. Jeg synes imidlertid at det høres svært dristig ut, dette blir i praksis bare infanteri, det trenger både artilleri, panserkjøretøyer og store forsyninger ellers. Og det får de ikke over med gummibåter. Men det kan selvsagt tenkes at de har Higginsbåter eller tilsvarende på lur.  

Dersom dei samstundes prøvde å utnytte kaoset ved å prøve å slå seg gjennom fronten frå nord ville russarane måtte kjempe på to frontar. Men eg trur uansett at alt dette er ynskjetenking.

Når det gjeld diskusjonen om medmenneskelegheit håpar eg at folk her inne greier å ha fleire tankar i hovudet på ein gong. Om/når russarar eller folk frå dei okkuperte områda blir tvinga til å bli russiske soldatar mot sin vilje, og med mangelfult eller heilt utan utstyr blir sendt i døden er dette ein forferdeleg tragedie. Noko anna er det ikkje å seie. Samstundes er det klart at ukrainarane må drepe eller skade så mange russiske soldatar som mogeleg for å drive russarane tilbake og få ein slutt på krigen.

Det burde ikkje vere noko motsetnad mellom å ha sympati for folk som blir ramma på begge sider av krigen, samstundes som ein håpar på at Ukraina greier å uskadeleggjere så mange russiske soldatar som mogeleg.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):


Dette er ikke krig, dog ;) Det er en "militær spesialoperasjon", eller i juridisk forstand, statlig terror. Russiske soldater er da teknisk sett terrorister og faller under ukrainsk krigslov. Mange av de vanlige lovene gjelder vel ikke da, inkludert Genevekonvensjonen.

Den jussen tviler jeg sterkt på. Genèvekonvensjonene er først og fremst til for å verne sivilbefolkningen og den menige soldat. Hva en hensynsløs despot benevner konflikten - krig eller spesiell militær operasjon - kan ikke frata verken sivile eller soldatene det vern de har etter konvensjonen, en må bedømme realitetene. For øvrig tviler jeg på om Putins betegnelse av denne krigen er relevant for konvensjonsforståelsen, betegnelsen skyldes dels innenrikspolitiske hensyn og dels russisk lovverk.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Russerne rømmer til fots.

For øvrig ang. Genevekonvensjonen så har vel Russland trukket seg fra delen om krigsfanger og krigsforbrytelser mener jeg å huske. Da gjelder den heller ikke for andre land i krig med dem da man må være deltaker i en slik konvensjon for at den skal gjelde.

 

Endret av Regenburg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Regenburg skrev (4 minutter siden):

For øvrig ang. Genevekonvensjonen så har vel Russland trukket seg fra delen om krigsfanger og krigsforbrytelser mener jeg å huske. Da gjelder den heller ikke for andre land i krig med dem da man må være deltaker i en slik konvensjon for at den skal gjelde.

Det er direkte feil. Iflg genevekonvensjonen artikkel 82 er stater bundet av traktaten fortsatt bundet til å følge den når de er i krig med en part som ikke har undertegnet konvensjonen. Mange som bruker det samme argumentet for å rettferdiggjøre krigsforbrytelsene nazi tyskland gjorde i Sovjetunionen under andre verdenskrig (Tyskland hadde sluttet seg til genevekonvensjonen mens Sovjet ikke hadde det) også.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (4 minutter siden):
For øvrig ang. Genevekonvensjonen så har vel Russland trukket seg fra delen om krigsfanger og krigsforbrytelser mener jeg å huske. Da gjelder den heller ikke for andre land i krig med dem da man må være deltaker i en slik konvensjon for at den skal gjelde.

Det stemmer sikkert, men det er heilt irrelevant.

Om "vi" skal kunne seie at "vi" er betre enn "dei", må "vi" ha en høgare standard og oppføre oss betre enn "dei".

At Ukraina skal og må følge Genevekonvensjonen og behandle russiske krigsfanger humant må være heilt ufravikelig.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Villfaren said:

Ville gjerne sett deg få ett valg om å tilbringe x antall år i ett tøft russisk fengsel, kontra det å joine flere hundre tusen andre å forhåpentligvis overleve denne krigen som " bare" skulle vare en kort periode.

 

Så du ønsker den russiske butikkmannen som blir tvungen ut i krig , han som kanskje kjenner flere ukrainere døden, fremfor fred, og at han fortsatt kunne dratt å besøkt disse ukrainerene?

Synst det sier mer om deg.

Er ikkje alle som er en drittsekk selv om de kriger.

Voldsomt til personangrep her..

 

Jeg hadde ikke stemt på en j despot... også flytta fra drittlandet om jeg så at resten av befolkningen var idioter. Så nei.. hadde ikke måtte velge mellom fengsel eller krig.

De som velger å heller gå å drepe andre i en tullete krig kun for å unngå "noen år i fengsel" er drittsekker. Hadde alle russere valgt fengsel ville systemet kollapset og krigen tatt slutt.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (4 minutter siden):

Det stemmer sikkert, men det er heilt irrelevant.

Om "vi" skal kunne seie at "vi" er betre enn "dei", må "vi" ha en høgare standard og oppføre oss betre enn "dei".

At Ukraina skal og må følge Genevekonvensjonen og behandle russiske krigsfanger humant må være heilt ufravikelig.

Er du og ukraina en del av det samme kollektive vi'et?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...