Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Bare for å presisere og gi kildehenvisning angående genevekonvensjonen:

https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/ART/305-430083?OpenDocument

"Art. 82. The provisions of the present Convention shall be respected by the High Contracting Parties in all circumstances.
In time of war if one of the belligerents is not a party to the Convention, its provisions shall, nevertheless, remain binding as between the belligerents who are parties thereto."

Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 minutter siden):

Billige droner har vært viktig i krigen i Ukraina. Vil de fungere dårligere om vinteren sammenlignet med vinteren?

Usikker på hvordan jeg skal lese spørsmålet ditt, men forsøker å svare i beste mening ;) 

Jeg tror ikke dronene som sådan fungerer dårligere om vinteren, kanskje med unntak av at batteriene får dårligere ytelser når det blir skikkelig kaldt. Men samtidig er det trolig sjeldent det blir SÅ kaldt selv i kalde Ukraina, så det kan vel sidestilles med kraftig regnvær eller tåke. Altså er det bare nok et værfenomen som de må ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (38 minutter siden):

Russerne rømmer til fots.

For øvrig ang. Genevekonvensjonen så har vel Russland trukket seg fra delen om krigsfanger og krigsforbrytelser mener jeg å huske. Da gjelder den heller ikke for andre land i krig med dem da man må være deltaker i en slik konvensjon for at den skal gjelde.

 

Nei, det har Russland ikke. Russerne har trukket seg ut av noen mindre viktig deler av dette systemet, her er en oversikt av hva russerne har ratifisert:

Treaties, States parties, and Commentaries - Russian Federation (icrc.org)

Under enkelte konvensjoner vil det stå enten reservation eller declaration, det betyr at de reserverer seg mot enkeltbestemmelser, eller erklærer hvordan de tolker enkeltbestemmelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imens, i Tyskland: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tyskland-viderefoerer-drift-ved-tre-atomkraftverk.ID9haspyA?utm_source=share-btn

Tyskerne viderefører altså driften til medio april neste år.
Ikke vet jeg hvordan de tenker der nede, men de har åpenbart klokkertro på at energisituasjonen i Europa bedrer seg permanent utpå våren.
Til det har jeg å si at det er utrolig frustrerende å se hvordan Europas suverent største økonomi med fullt overlegg legger ansvaret på utslippsfri energi mer eller mindre helt over på sine naboer, som f.eks. Norge og Sverige. Lurer nesten på om det er flere enn Scholz som er lomma på russerne. Eller....det lurer jeg vel ikke på, det er jo temmelig åpenbart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (31 minutter siden):

Usikker på hvordan jeg skal lese spørsmålet ditt, men forsøker å svare i beste mening ;) 

Jeg tror ikke dronene som sådan fungerer dårligere om vinteren, kanskje med unntak av at batteriene får dårligere ytelser når det blir skikkelig kaldt. Men samtidig er det trolig sjeldent det blir SÅ kaldt selv i kalde Ukraina, så det kan vel sidestilles med kraftig regnvær eller tåke. Altså er det bare nok et værfenomen som de må ta hensyn til.

Så lenge batteriene er varme når de installeres i dronen er ikke temperatur noe problem. Effektuttaket fra batteriene vil holde på nok varme til at de vil fungere som de skal. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (59 minutter siden):

Imens, i Tyskland: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tyskland-viderefoerer-drift-ved-tre-atomkraftverk.ID9haspyA?utm_source=share-btn

Tyskerne viderefører altså driften til medio april neste år.
Ikke vet jeg hvordan de tenker der nede, men de har åpenbart klokkertro på at energisituasjonen i Europa bedrer seg permanent utpå våren.
Til det har jeg å si at det er utrolig frustrerende å se hvordan Europas suverent største økonomi med fullt overlegg legger ansvaret på utslippsfri energi mer eller mindre helt over på sine naboer, som f.eks. Norge og Sverige. Lurer nesten på om det er flere enn Scholz som er lomma på russerne. Eller....det lurer jeg vel ikke på, det er jo temmelig åpenbart.

Mama Merkels invitasjon til Syriere om å komme til Europa og påfølgende vrede da Tysklands mindre naboland ikke ønsket å ta imot araberne som kom til Tyskland står jo egentlig i et nytt lys om man skal anta at hun var russisk spillebrikke hele tiden.

Scholz bør man også gå nærmere i sømmene. Men må sies at partiet dere -er- ganske russiskvennlig som en del av sin politikk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (2 timer siden):

Bare for å presisere og gi kildehenvisning angående genevekonvensjonen:

https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/ART/305-430083?OpenDocument

"Art. 82. The provisions of the present Convention shall be respected by the High Contracting Parties in all circumstances.
In time of war if one of the belligerents is not a party to the Convention, its provisions shall, nevertheless, remain binding as between the belligerents who are parties thereto."

Poenget er at det ikke automatisk er ulovlig, og hensikten med delingen vil være avgjørende. Om eksempelvis russiske frie media avdekker dårlig behandling av ukrainske fanger og skriver en artikkel om og dokumenterer dette, så er det lov. Om Russisk media lager en artikkel med samme bilder der de gjør narr av svake ukrainske nazister så blir det noe annet. Samme gjelder om staten Russland bruker bilder av fangene i propaganda osv. 

Det er ikke mediumet i seg selv som er avgjørende, men hensynet til fangen, og formålet med materialet. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skrev (20 timer siden):

Imens, i Tyskland: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tyskland-viderefoerer-drift-ved-tre-atomkraftverk.ID9haspyA?utm_source=share-btn

Tyskerne viderefører altså driften til medio april neste år.
Ikke vet jeg hvordan de tenker der nede, men de har åpenbart klokkertro på at energisituasjonen i Europa bedrer seg permanent utpå våren.
Til det har jeg å si at det er utrolig frustrerende å se hvordan Europas suverent største økonomi med fullt overlegg legger ansvaret på utslippsfri energi mer eller mindre helt over på sine naboer, som f.eks. Norge og Sverige. Lurer nesten på om det er flere enn Scholz som er lomma på russerne. Eller....det lurer jeg vel ikke på, det er jo temmelig åpenbart.

Med fare for å starte en klima/energi debatt på denne strengen, så er mitt stalltips at den tyske holdningen til kjernekraft vil endre seg.

For det første; det masse god business i kjernekraft, og tyskerne, bl.a. Siemens, var/er store på dette forretningsområdet. 

For det andre; det blir det temmelig meningsløst at tyskerne skal fremstå som de helligste av de hellige, samtidig som Polen, Nederland, Sverige, Frankrike og et par andre naboer planlegger nye kjernekraftanlegg. Om det smeller i Sachsen (Tyskland) eller Silesia (Polen,) blir tyskerne omtrent like mye strålet.

For det tredje; Tyskland har forsøkt å sette seg i førersetet i europeisk energipolitikk med sitt Energiewende, der de antok at dette programmet (egentlig en lov,) skulle omformere europeisk energipolitikk slik at tysk industri skulle få nye og store markeder. Men Ukrainakrigen har vist at Tysklands nærmest narkomane avhengighet av fossile brensler - herunder Putingass - er nesten like stor som før Energiewende, og at de fortsatt brenner lignitt og det samtidig som hele Nord Tyskland nå er så pepret med vindmøller at til og med Windfarmer blir irritert når han kjører mellom den dansk/tyske grensen og Hamburg.

Noe er på gang, en kan for alle praktiske formål glemme at fornybar energi alene som substitutt for fossilt. Der er et par unntak, Norge er ett av de.

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Med fare for å starte en klima/energi debatt på denne strengen, så er mitt stalltips at den tyske holdningen til kjernekraft vil endre seg.

For det første; det masse god business i kjernekraft, og tyskerne, bl.a. Siemens, var/er store på dette forretningsområdet. 

For det andre; det blir det temmelig meningsløst at tyskerne skal fremstå som de helligste av de hellige, samtidig som Polen, Nederland, Sverige, Frankrike og et par andre naboer planlegger nye kjernekraftanlegg. Om det smeller i Sachsen (Tyskland) eller Silesia (Polen,) blir tyskerne omtrent like mye strålet.

For det tredje; Tyskland har forsøkt å sette seg i førersetet i europeisk energipolitikk med sitt Energiewende, der de antok at dette programmet (egentlig en lov,) skulle omformere europeisk energipolitikk slik at tysk industri skulle få nye og store markeder. Men Ukrainakrigen har vist at Tysklands nærmest narkomane avhengighet av fossile brensler - herunder Putingass - er nesten like stor som før Energiewende, og at de fortsatt brenner lignitt og det samtidig som hele Nord Tyskland nå er så pepret med vindmøller at til og med Windfarmer blir irritert nå han kjører mellom den dansk/tyske grensen og Hamburg.

Noe er på gang, en kan for alle praktiske formål glemme fornybar energi alene som substitutt for fossilt. Der er et par unntak, Norge er ett av de.

Hele saken med Tyskland er rett og slett snakk om inkompetanse og DUMHET. En som er verre enn en fiende eller endog en forræder, er en dumming i egne side. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Serpentbane skrev (28 minutter siden):

Det er ikke mediumet i seg selv som er avgjørende, men hensynet til fangen, og formålet med materialet. 

Det er ikke videre relevant, da jeg ikke har tatt frem media spesifikt, jeg snakker om lovgivningen generelt (og det dekker jo forøvrig også bruk av media).

Lenke til kommentar

https://twitter.com/UAWeapons/status/1591046414699724801

En interessant tråd om eksplosivbåtene i Sevastopol-angrepet. Disse er egentlig ikke mer enn forstørrede vannscootere som vektet ikke mer enn 1 tonn og kan ikke ha hatt et sterkt stridshode, dessuten er det åpenbart at når den støter inn i en fiendebåt, kan baugdesignen og sammenstøtet slå den ut på avstand i eksplosjonsøyeblikket. Tror ikke stridshodet er mer enn 200 kg, kanskje ned på 100 kg, og da blir det for svakt. De kan oppnå 44 knop, men i opptakene er det sett at røft vann redusere dette veldig drastisk, simpelt fordi båten ikke har deplasementsskrog for å pløye seg gjennom. Den oppførte seg mer som en vannscooter, og er for lett; mye av brenselet forbrukes for å komme opptil 400 km vekk på det lengste.

Ingen av fartøyene som var truffet, ville ha fått fatale skader. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ukrainerne forbereder seg på det ventede angrepet fra Belarus; de reist en sterk synlig mur på grensen - som egentlig er ment for å skjule de virkelige forberedelsene. 

https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1591090987614736385

Krigen startet med fem fronter; nå er det bare tre tilbake - Nordøstfronten, Popasna/Donetskfronten og Søndre Donbassfronten. Som til sammen utgjør en uavbrutt frontlinje. Grensen mot Belarus befestes etter alle kunstens regler, mens russerne prøver å gjøre likedan. Når stridighetene tar seg opp i Donbass, kan det bli opptil en million menn medregnet reservestyrkene og mobiliserte vendt mot hverandre i den lengste sammenhengende frontlinjen i historien siden 1945.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (30 minutter siden):

Ukrainerne forbereder seg på det ventede angrepet fra Belarus; de reist en sterk synlig mur på grensen - som egentlig er ment for å skjule de virkelige forberedelsene. 

https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1591090987614736385

Krigen startet med fem fronter; nå er det bare tre tilbake - Nordøstfronten, Popasna/Donetskfronten og Søndre Donbassfronten. Som til sammen utgjør en uavbrutt frontlinje. Grensen mot Belarus befestes etter alle kunstens regler, mens russerne prøver å gjøre likedan. Når stridighetene tar seg opp i Donbass, kan det bli opptil en million menn medregnet reservestyrkene og mobiliserte vendt mot hverandre i den lengste sammenhengende frontlinjen i historien siden 1945.

JK22; du synes å hevde at det kommer et angrep fra Belarus. Mener du da er angrep fra den belarusiske staten der soldater fra Belarus, det vi før benevnte Hviterussland, skal angripe Ukraina?

Jeg er ikke helt overbevist om det. Det er for lengst kjent at Belarus har latt russerne benytte Hviterussland som oppmarsjområde både for krigsmateriell, soldater og alt mulig annet. Det er endog skutt raketter (men ikke artilleri) fra Belarus mot Ukraina.

Alt jeg har lest - herunder ISW - hevder at bøllen Lukasjenko har et felles minste multiplum der han tar sjansen sammen med Putin. Nemlig en forestillingen om at Belarus er i ferd med å angripe Ukraina. 

Correct me if I’m wrong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er mye følerier i denne krigen. Korreksjon; der er mange følerier på denne bloggen der vi alle forsøker å sette seg inn på de ulike sider - vel - der to mulige sider: 

¤    Det russiske imperialistiske og ekstremt voldelige forsøket på å voldta Ukraina.

¤    Eller denne;  

Dette er vakkert, det er ekte, og det viser et folk som har blitt herjet med i månedsvis og som endelig kan smake på frihetens frukter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...