Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (5 minutter siden):

 Støtten til Ukraina avhenger av helt andre ting enn han, dessverre. Men fortsette, det vil den - selv om det nå kan bli noen flere humper i veien fremover og kanskje mindre omfattende våpenpakker. 

At han er uglesett av eget parti fordi han ikke er ekstrem nok, og/eller fordi han er med i g.januar komiteen, har ikke så mye med saken å gjøre. Men i lys av den uteblitte røde bølgen har han da sine ord i behold (som du også sier), selv om det kan bli mer strid rundt dette fremover. Jeg postet igrunnen dette fordi jeg syns det siterte var godt sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kherson er en stor moralboost naturligvis, men det viktigste aspektet med å ta byen er som nevnt tidligere det faktum at 300km av fronten langs elven nå kan holdes av et fåtall (relativt) soldater som på ingen måte kan angripes effektivt av en fremrykkende styrke, samtidig som Ukraina presist kan skyte over elva på det meste som befinner seg mellom den og melitopol uten at Russland har mye å svare med.

Så spørs det om Russland tørr å trekke styrkene tilbake fra dette området av samme grunn, for å forsterke områdene i øst. 

Faren for deres del er tilgangen til Krim, og at det kan åpne en offensiv fra Zaporizjzja sørover mot Melitopol om de tynner ut for mye i rekkene.

Blir spennende å se hvor Ukraina graver seg ned og holder, og hvor de presser med denne nye fleksibiliteten. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Bedre å si øst eller vest for elven. Da er det null rom for feiltolkninger.

Har alltid sagt østbredde og vestbredde omkring denne saken. 

Så retretten er i sin siste fase som forutsagt. Ukrainerne kommer til å slite med å rydde opp etter russerne fremfor å slåss, og det er i deres interesse å la russerne kommer seg ut fremfor å kaste bort ressurser på disse som bli sittende fast på feil side av elven. De trenger ikke å innta Kherson, de kan isolere denne byen og røyke ut russerne som bli værende der. Dessuten er det lite sannsynlig at storbyen kan holdes i møte med en fiendtligsinnet befolkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Regensburg, jeg savner fortsatt en forklaring på dette. Jeg tviler på at de russiske styrkene på høyresiden av Dnipr var så utmattet at Putin bare gav opp, der var massevis av kanonføde igjen.

Ukrainsk etterretning, Ben Hodges og en rekke andre kompetente folk (jeg har skrevet om dette mange ganger) har hevdet at det ville ta Ukrainerne til slutten av november for å frigjøre høyresiden av Dnipr. Men så bare erklærer russerne kapitulasjon?

Noe stinker her. Og jeg tviler på at stanken har noe med sprengning av demninger å gjøre, eller at russerne skal sende en skitten bombe over byen Kherson.

Og russerne hevder at de endog skal gjennomføre en velorganisert retrett. Hvis Ukrainere lar russerne gjennomføre en velorganisert retrett fra Kherson, noe de absolutt er i posisjon til å forhindre. Så er noe på gang. 

Russerne har robbet og tømt Kherson i ukesvis. Selv disse små turisttogene har de robbet med seg.

Tipper de er livredde for å fanges i en kjele, de flyktet fra Kyiv og Kharkiv av samme grunn. Video av fem tusen krigsfanger som marsjeres gjennom Kyivs gater vil være slutten på Putin tenker han nok.

Utelukker dog ikke dirty bomb som du sier.

Jeg tror også at vi undervurderer hvor harde kamper som faktisk foregår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 minutter siden):

Har alltid sagt østbredde og vestbredde omkring denne saken. 

Så retretten er i sin siste fase som forutsagt. Ukrainerne kommer til å slite med å rydde opp etter russerne fremfor å slåss, og det er i deres interesse å la russerne kommer seg ut fremfor å kaste bort ressurser på disse som bli sittende fast på feil side av elven. De trenger ikke å innta Kherson, de kan isolere denne byen og røyke ut russerne som bli værende der. Dessuten er det lite sannsynlig at storbyen kan holdes i møte med en fiendtligsinnet befolkning.

Ok JK22. Hvis nå denne historien er riktig, at russerne skal trekke seg ut fra vestbredden og deretter etablere sterke forsvarsposisjoner på østbredden. Hva blir det neste? 

Jo ganske åpenbart et ukrainerne må angripe østbredden - eller om en vil - venstre bredden av Dnipro. Den varier i bredde, vi snakker om noen kilometer pluss/minus?

Smaker ikke dette av amfibieoperasjoner? Operasjoner amerikanerne ikke fått praktisert på snart 80 år? Og som amerikanerne ikke bare er jævlig gode på - men utvilsomt verdensledende - og der det sitter en masse analytikere, operasjonell folk og praktikere som nå sitter og skjelver for hva de endelig får være med på?

Finn frem popcornet.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (15 minutter siden):

Ok JK22. Hvis nå denne historien er riktig, at russerne skal trekke seg ut fra vestbredden og deretter etablere sterke forsvarsposisjoner på østbredden. Hva blir det neste? 

Jo ganske åpenbart et ukrainerne må angripe østbredden - eller om en vil - venstre bredden av Dnipro. Den varier i bredde, vi snakker om noen kilometer pluss/minus?

Smaker ikke dette av amfibieoperasjoner? Operasjoner amerikanerne ikke fått praktisert på snart 80 år? Og som amerikanerne ikke bare er jævlig gode på - men utvilsomt verdensledende - og der det sitter en masse analytikere, operasjonell folk og praktikere som nå sitter og skjelver for hva de endelig får være med på?

Finn frem popcornet.

Knapt mer enn raid og forstyrrelsesoppdrag. Ukrainerne har ganske enkelt ikke annet enn småbåter og småferger som er sterkt sårbar for kamphelikoptre og tung artilleri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Windfarmer said:

Ok JK22. Hvis nå denne historien er riktig, at russerne skal trekke seg ut fra vestbredden og deretter etablere sterke forsvarsposisjoner på østbredden. Hva blir det neste? 

Jo ganske åpenbart et ukrainerne må angripe østbredden - eller om en vil - venstre bredden av Dnipro. Den varier i bredde, vi snakker om noen kilometer pluss/minus?

Smaker ikke dette av amfibieoperasjoner? Operasjoner amerikanerne ikke fått praktisert på snart 80 år? Og som amerikanerne ikke bare er jævlig gode på - men utvilsomt verdensledende - og der det sitter en masse analytikere, operasjonell folk og praktikere som nå sitter og skjelver for hva de endelig får være med på?

Finn frem popcornet.

Det er nok mer sannsynlig at de angriper fra Zaporizjzja i stedet for å forsøke krysse elven.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Regensburg, jeg savner fortsatt en forklaring på dette. Jeg tviler på at de russiske styrkene på høyresiden av Dnipr var så utmattet at Putin bare gav opp, der var massevis av kanonføde igjen.

Ukrainsk etterretning, Ben Hodges og en rekke andre kompetente folk (jeg har skrevet om dette mange ganger) har hevdet at det ville ta Ukrainerne til slutten av november for å frigjøre høyresiden av Dnipr. Men så bare erklærer russerne kapitulasjon?

Noe stinker her. Og jeg tviler på at stanken har noe med sprengning av demninger å gjøre, eller at russerne skal sende en skitten bombe over byen Kherson.

Og russerne hevder at de endog skal gjennomføre en velorganisert retrett. Hvis Ukrainere lar russerne gjennomføre en velorganisert retrett fra Kherson, noe de absolutt er i posisjon til å forhindre. Så er noe på gang. 

En åpenbar mulighet er at Putin endelig har latt generalene få styre selv i stedet for å sabotere dem med å utstede førerordre..

Å oppgi Kherson er et prestisjenederlag for russerne men det er like fullt noe de ut fra et militært synspunkt burde gjort for flere måneder siden. Det øyeblikket de ikke lenger hadde krefter til å bryte ut av brohodet i retning Odessa var det bedre å oppgi hele brohodet og heller bruke styrkene et annet sted. Å holde brohodet ga bare mening så lenge de fortsatt kunne håpe på forsterkninger til å fortsette angrepet. Vi må kunne si at det toget har gått nå, eller ikke gått, alt etter som man ser det. ;) 

Ukrainerne har ingen grunn til å stoppe dem, derimot har de alle gode grunner til å gjøre elven til en skytebane. 💀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

En åpenbar mulighet er at Putin endelig har latt generalene få styre selv i stedet for å sabotere dem med å utstede førerordre..

Å oppgi Kherson er et prestisjenederlag for russerne men det er like fullt noe de ut fra et militært synspunkt burde gjort for flere måneder siden. Det øyeblikket de ikke lenger hadde krefter til å bryte ut av brohodet i retning Odessa var det bedre å oppgi hele brohodet og heller bruke styrkene et annet sted. Å holde brohodet ga bare mening så lenge de fortsatt kunne håpe på forsterkninger til å fortsette angrepet. Vi må kunne si at det toget har gått nå, eller ikke gått, alt etter som man ser det. ;) 

Ukrainerne har ingen grunn til å stoppe dem, derimot har de alle gode grunner til å gjøre elven til en skytebane. 💀

To viktige faktorer var essensielt; saboteringen av Ketsjbroen som er utslått for mange måneder (tog, ikke bil) og ødeleggelsen av prambroen under Kherson, det er nylige bilder som vist at HIMARS har tatt ut mange prammer som er blitt flytende vrak på siden av broen. Dessuten hadde Pavlivka-offensiven vært startet i håp om å slå ut de ukrainske offensivforberedelsene, militært sett var dette en logisk handling - som gikk fryktelig galt da man innså at forsvaret var mer formidable, og at offisersmangel var verre enn antatt. Dette var for å kjøpe seg tid inntil vinteren kom. Det var trolig i Pavlivka avgjørelsen om Kherson hendt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, frohmage said:

Hvilke sanksjoner har vi egentlig igjen å slå i bordet med som straff for en eventuell prøvesprengning?

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er en ekspert på hvordan scenarioene er bygd opp, men jeg tror ikke du vil se ytterligere sanksjoner fra vestlige land. Derimot tror jeg at NATO styrken i nærområdet endrer seg fra å være støttende til Ukraina og beskyttende til nærliggende land, til å forberede seg på angrep som konvensjonell respons ved en eventuell nuke, samtidig de gir akkurat nok signaler til Russerne om akkurat hva som skjer uten at det øker fryktnivået ytterligere i NATO land. Med andre ord jeg tror NATO styrken kommer til å bli mer truende. 

Hvilke handlinger og hvordan NATO har planlagt eskaleringen egentlig, er det ingen av oss på diskusjon.no som egentlig vet (iaf offentlig). Så tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
shockorshot skrev (6 minutter siden):

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er en ekspert på hvordan scenarioene er bygd opp, men jeg tror ikke du vil se ytterligere sanksjoner fra vestlige land. Derimot tror jeg at NATO styrken i nærområdet endrer seg fra å være støttende til Ukraina og beskyttende til nærliggende land, til å forberede seg på angrep som konvensjonell respons ved en eventuell nuke, samtidig de gir akkurat nok signaler til Russerne om akkurat hva som skjer uten at det øker fryktnivået ytterligere i NATO land. Med andre ord jeg tror NATO styrken kommer til å bli mer truende. 

Hvilke handlinger og hvordan NATO har planlagt eskaleringen egentlig, er det ingen av oss på diskusjon.no som egentlig vet (iaf offentlig). Så tiden vil vise.

Uten at jeg har hverken kompetanse, kilder eller informasjon, vil jeg anta at verktøykassen for sanksjoner mot Russland "ikke militært" er langt fra tomt.

Vi kan sanksjonere andre land, og interne (nato, eu-land) land son ikke følger de iverksatte sanksjonene.

Vi kan sanksjonere bistand til fattige land som støtter Russland.

Militært kan vi starte "spesielle militæropperasjoner" i land som Belarus eller Iran.

Ikke vet jeg, dette var tanker tatt helt ut fra min uerfarne erfaring vedr. utenrikspolitikk.

Vil anta de med kompetanse har bedre forslag enn mine antagelser.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 timer siden):

Hvilke sanksjoner har vi egentlig igjen å slå i bordet med som straff for en eventuell prøvesprengning?

Europa har ikke så mange, men Biden har spart på å sette Russland på listen over terrorstater. Kongressen har allerede vedtatt dette, men Biden har ikke villet sanksjonere den loven, og det har Peskov takket Biden for.

Som jeg har nevnt tidligere har det ingen konsekvenser om Norge erklærer Russland som en terrorstat, det blir bare en uttalelse uten juridiske konsekvenser. Hvis USA beslutter å sette Russland på denne listen betyr det at russiske verdier - bankkonti, eiendom etc. - er fritt vilt for de som vil saksøke Russland, og disse søksmålene kan fremmes i USA.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...