Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1164455836_Skjermbilde2022-11-09kl_16_20_24.thumb.png.a040c10d8a34a6556971b6173a691185.png

Bekreftet av Shoigu og Surovikin i russisk media, der de bruker ordene "stabilisering i spesialoperasjonssonen":

https://ria.ru/20221109/prikaz-1830319895.html

Sitat

The commander of the Joint Group of Russian Forces, Sergei Surovikin, in a report to Defense Minister Sergei Shoigu, announced the stabilization of the situation in the special operation zone.

Den nye russiske forsvarslinja blir da, ifølge russerne, den striplede linja jeg har markert på kartet under:

634912649_Skjermbilde2022-11-09kl_16_24_18.thumb.png.bd280c6d8edff35225fe2385c775cae0.png

Dette betyr også at hele Mykolaiv oblast nå blir tomt for russere. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (22 minutter siden):

Heeeeeelt sikkert tilfeldig at Kirill Stremousov ble drept i en "trafikkulykke" mindre enn én time før retretten.

Spørsmålet er om han ble drept av Ukraina eller Russland.

Jeg tipper han ble drept av Russland eller tok selvmord. Han var jo "sjef" for Kherson.
Han ville enten tatt selvmord noe han visstnok har truet med gitt situasjonen, eller så er han drept fordi han garantert ville motsatt seg sterkt at Russland "gir opp" byen. Og Russland er neppe interesserte i ytterligere kritikk fra deres egne i Ukraina slik stemningen er i Russland nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 timer siden):

Denne videoen av to (tsjetjenske) soldater som voldtar en russisk vernepliktig er grufull. 

Stakkars russere som sendes i strid på denne måten.

Helt grusomt, men realiteten i Russland - hvor dette er vanlig. Det er et folk som ikke ser på voldtekt som annet enn en passende straff, derfor brukes også dette i strid i det omfanget det gjør.

Et sykt land med syke innbyggere. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på...snakket til Russland om å sprenge demningen, at de har bombelagt den osv.... kan det være forberedelse til å forlate Kherson og vestsiden?

En trussel til Ukraina om hva som skjer hvis de skrur av vanntilførselen til Krym? (Eller må Ukraina uansett stå på østsiden for å skru av vannet?)

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Quote

Well, what can I say ...
Putin is a traitor, a traitor to the Motherland. I have nothing more to add.

Google-oversetning av kommentar til artikkel om Kherson på en av de største russiske nyhetssidene som dekker krigen. Kommentaren har +6 score (6 flere som har likt den enn mislikt). Flere andre er kritiske også, og selv om det fremdeles er militærledelsen som får det meste av kritikken så begynner det å komme en del negative utsagn om Putin.

Litt flere nederlag nå så kanskje det kan skje noe.

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Drogin said:

Jeg kom til å tenke på...snakket til Russland om å sprenge demningen, at de har bombelagt den osv.... kan det være forberedelse til å forlate Kherson og vestsiden?

En trussel til Ukraina om hva som skjer hvis de skrur av vanntilførselen til Krym?



Hvis Ukraina skulle krysse Dnipro og true Krim, så tror jeg det kan skje. Men det er bare under visse omstendigheter at fordelene veier opp for ulempene. Russerne ville per nå oversvømme sine egne styrker og kutte vannforsyningen til Krim hvis de gjorde dette.

Så det å sprenge dammen er mao. også noe som ville ført til vannmangel i Krim. Vannstanden ved Nova Kakhovka er drøyt 40m. Uten demningen så synker den for lavt til at denne vannkanalen ned til Krim kan benytte seg av den.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...