Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Det er ikke noen uavhengige rapporter, men det er ikke særlig grunn til å betvile Musks tall. Det er ingen som har noen bedre tall enn SpaceX, i hvert fall. Det er noen tall der ute som man kan basere argumentasjon på, f.eks de fra den spesifikke donasjonen i regi av USAID. De dekket 1330 terminaler, SpaceX dekket 3670 terminaler, og de dekket frakt, mens SpaceX dekket de abonnementene i tre måneder. Altså rundt regnet dekket USAID 1/3 og SpaceX 2/3.

SpaceX sier at det er 25.000 terminaler i Ukraina, så denne enkeltdonasjonen utgjør 20% av terminalene som har kommet til Ukraina, og så vidt jeg vet er det den største enkeltdonasjonen som andre enn SpaceX har vært involvert i. Om det skulle ha blitt gjennomført andre store donasjoner er det stor sannsynlighet for at det ville blitt blåst opp i media, så til en viss grad kan man anta at det resterende er donert i mindre donasjoner, og av SpaceX. 

Det er vanskelig å konkludere helt spesifikt hvordan donasjonene fordeler seg, men jeg ville gjette på noe slikt:

30% (~7.500) av terminaler inkludert båndbredde er donert av myndigheter, i samarbeid med SpaceX, der fordelingen har vært 40/60.

50% (~12.500) av terminaler inkludert båndbredde er donert av SpaceX alene.

20% (~5.000) av terminaler inkludert båndbredde er donert av privatpersoner, veldedige organisasjoner o.l.

Utifra dette vil SpaceX ha dekket 68% av totalkostnadene, og det er før man regner med alle ekstrakostnader relatert til cybersikkerhet, o.l.

Det er jo ikke noe bløff. SpaceX fortsetter å finansiere Starlink for Ukraina, i stedet for å slå det av. Samtidig er det helt naturlig at SpaceX fortsetter å se på muligheter for at andre kan ta over kostnadene. (Utsagnet hans betyr så klart ikke at SpaceX vil dekke kostnadene for all fremtid. Da ville han sagt det.)

Om du var SpaceX, hva ville du gjort?

1. Fortsette blø millioner av dollar hver måned?

2. Finne noen andre til å ta over kostnadsbyrden?

3. Skru av Starlink på terminalene der abonnement ikke er betalt?

På tide å gi seg med Musk nå?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Noe skjer i Snihurivka, denne nøkkelbyen i rett nord for Kherson oblast, et strategisk svært viktig punkt for en offensiv mot Kherson og kontroll over Inhulets-elva.

Kirill Stremousov, den russiske marionetten i Kherson skriver på sin Telegram at ukrainske styrker har klart å bryte seg inn i den nordlige delen av Snihurivka, og har fått fotfeste der etter én dag med kamper.

https://t.me/Stremousov_Kirill/697

Broer over Inhulets skal være sprengt:

  Reveal hidden contents

 

Mer:

  Reveal hidden contents

 

839214346_Skjermbilde2022-11-09kl_12_14_14.thumb.png.a8928ded73fec14faef767dc6fdd897e.png

Det var en video fra russere i går, som filmet en av sine egne kolonner der fullstendig smadret. De har nok ildkontroll over det aller meste av området Ukrainerne. Utrolig at russerne ikke har hatt vett til å trekke seg på østsiden av elven, nå blir det vanskelig for dem mtp å berge utstyr. Mange tegn tyder nå på at de holder på å rømme, men det er for sent hvis de skulle gjort det etter boken.

https://mobile.twitter.com/wartranslated/status/1590095424807112704

 

Endret av Gibblay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (3 minutter siden):

Det var en video fra russere i går, som filmet en av sine egne kolonner der fullstendig smadret. De har nok ildkontroll over det aller meste av området Ukrainerne. Utrolig at russerne ikke har hatt vett til å trekke seg på østsiden av elven, nå blir det vanskelig for dem mtp å berge utstyr. Mange tegn tyder nå på at de holder på å rømme, men det er for sent hvis de skulle gjort det etter boken.

https://mobile.twitter.com/wartranslated/status/1590095424807112704

Har sett videoen, men det er en del som kan tyde på at den ikke er ny, og at den er fra Makiivka i Donetsk.

Spoiler

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Om du var SpaceX, hva ville du gjort?

1. Fortsette blø millioner av dollar hver måned?

2. Finne noen andre til å ta over kostnadsbyrden?

3. Skru av Starlink på terminalene der abonnement ikke er betalt?

Kanskje ikke så vanlig for Musk sine selskaper, men hadde det vært feks Samsung eller Apple som hadde stått for et sånt stunt så ville naturligvis ledelsen tenkt så langt før de i det heletatt kom med tilbudet. 
Og naturligvis ikke tatt hele oppvasken i offentligheten med de signalene de sender til både berørte mennesker i krigssonen samt brettet ut om hvor lite gjennomtenkt ledelsen til tider viser seg å være... 

Han leker med menneskeliv, men så langt tenkte han ikke før han sendte hjelpen heldigvis. 
Noen voksne burde tatt over etterpå å hentet midlene som trengs gjennom statlige eller andre private aktører. 
Det måtte på ingen måte ende opp slik som det har fremstått hvor Starlink skal fremstå som et offer her. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Marzo said:

Kanskje ikke så vanlig for Musk sine selskaper, men hadde det vært feks Samsung eller Apple som hadde stått for et sånt stunt så ville naturligvis ledelsen tenkt så langt før de i det heletatt kom med tilbudet. 
Og naturligvis ikke tatt hele oppvasken i offentligheten med de signalene de sender til både berørte mennesker i krigssonen samt brettet ut om hvor lite gjennomtenkt ledelsen til tider viser seg å være... 

Han leker med menneskeliv, men så langt tenkte han ikke før han sendte hjelpen heldigvis. 
Noen voksne burde tatt over etterpå å hentet midlene som trengs gjennom statlige eller andre private aktører. 
Det måtte på ingen måte ende opp slik som det har fremstått hvor Starlink skal fremstå som et offer her. 

De ville så klart ikke hjulpet, i og med at det koster penger. Noe realiteten også viser - de har ikke hjulpet.

Men jeg er med på at om slike selskaper med PR-folk og en organisasjon der avgjørelser tas mer kollektivt hadde bestemt seg for å hjelpe Ukraina, så hadde det nok vært en bedre strategi rundt det.

Hva er bedre, dårlig organisert hjelp, eller ingen hjelp?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

De ville så klart ikke hjulpet, i og med at det koster penger. Noe realiteten også viser - de har ikke hjulpet.

Men jeg er med på at om slike selskaper med PR-folk og en organisasjon der avgjørelser tas mer kollektivt hadde bestemt seg for å hjelpe Ukraina, så hadde det nok vært en bedre strategi rundt det.

Hva er bedre, dårlig organisert hjelp, eller ingen hjelp?

Det må man nesten spørre soldatene i Ukraina om.
Når de har fått muligheten og gjort seg avhengige av systemet er det mye som står på spill når de plutselig skulle miste det over natten. Musk har vertfall ingen oversikt.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Marzo said:

Det må man nesten spørre soldatene i Ukraina om.
Når de har fått muligheten og gjort seg avhengige av systemet er det mye som står på spill når de plutselig skulle miste det over natten. Musk har vertfall ingen oversikt.

Svaret man får kommer kanskje også an på hvordan man spør spørsmålet. Skulle man sammenligne en alternativ virkelighet der Ukraina ikke hadde mottatt Starlink, med dagens tilstand, så kan det hende at spørsmålet man ville måtte stilt til en del Ukrainske soldater ville være "Vil du at Ukriana mottar Starlink på en uorganisert måte, eller vil du heller være død?"

Starlink var spesielt viktig i de første månedene av krigen, ettersom Viasat var slått ut, russisk jamming var ved full styrke og Ukraina hadde ikke mottatt i nærheten av like mye kommunikasjonsutstyr fra vesten som nå. Det er svært vanskelig å si akkurat hvor stor betydning Starlink har hatt for Ukraina, men det ville ikke overraske meg om det har spilt en betydelig rolle i å organisere et effektivt forsvar, med effektive motangrep. Og i den alternative virkeligheten der Ukraina ikke hadde mottatt Starlink kan det hende at Russland da ville sitte med betydelig større landområder, og betydelig større gjenværende militære styrker.

Det kan hende at Ukraina nå syns Starlink er for dyrt i mange militære sammenhenger, men om de faktisk fortsatt mener at det er verdt prisen, så bør det jo ikke være noe spørsmål om å betale for det hvis ingen andre tar regningen. Det er ikke snakk om store summer SpaceX ønsker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Den russiskinnsatte klovnen i Kherson har visstnok blitt drept i en bilulykke. Begynner å dra seg til nå.

https://mobile.twitter.com/wartranslated/status/1590330122535546880

Holy damn!

Fra hans Telegram:

1851178802_Skjermbilde2022-11-09kl_14_59_10.thumb.png.c0593fe3efdda62d42ca4f7a1420c053.png

https://t.me/s/Stremousov_Kirill

EDIT: Bekreftet av TASS: https://tass.ru/proisshestviya/16282093

Bonus:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (5 minutter siden):

Flagget vaier omsider i denne viktige byen. Russerne trekker seg faktisk ut. Nå blir det dårlig stemning i div. russiske medier.

https://mobile.twitter.com/NeilPHauer/status/1590341881665564673

Ser ut som det lar seg bekrefte at det er Snihurivka! Et av de tårnene langs jernbanelinja ved stasjonen.

47.064793, 32.779589

Dette er en helt fantastisk nyhet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Må bare få takke for en tråd jeg har fulgt siden oppstart, og som har gitt meg mye god informasjon som ikke nødvendigvis kommer ut i de vante nyhetskanalene. Takk også til de betydelige bidragsyterne som daglig oppdaterer og kommer med god informasjon (og innimellom dårlig informasjon) Dette gjelder også de som ikke nødvendigvis er på samme side som de fleste andre!

Jeg ser stadig vekk på videoer fra 1420 på YouTube, men kom i går over denne videoen, fra en kar som er ukjent for meg:

 

Før jeg setter meg ned og noterer hvilke merker som fortsatt er på plass i Russland, og hvilke merker som skal boikottes fremover, så lurer jeg på om dette er en rein propaganda video, hvor karen bak er ansatt i en trollfabrikk, eller om dette er en "relativt" representabel fremstilling av enkelt butikker i de store byene i Russland?

Kan også anbefale Einar Tørnquist sin podcast "198 land" hvor han har 3 epsioder, med Atle Grønn, hvor de snakker om Russland.

 

Endret av RookieNO
  • Liker 5
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er svært vanskelig å si akkurat hvor stor betydning Starlink har hatt for Ukraina, men det ville ikke overraske meg om det har spilt en betydelig rolle i å organisere et effektivt forsvar, med effektive motangrep. Og i den alternative virkeligheten der Ukraina ikke hadde mottatt Starlink kan det hende at Russland da ville sitte med betydelig større landområder, og betydelig større gjenværende militære styrker.

Kommunikasjon og etterretning har hatt en viktig rolle denne krigen. For russere som har droner og vestlige satellitter over seg må det til tider ha opplevdes som å spille poker med motspillere som vet hvilke kort en har.

Det er bekymringsfullt med alle filmene av russiske Lancet selvmordsdroner som har kommet de siste dagene. Det er avgjørende å beholde overtaket i dronekrigen, ellers vil ukrainske materielltap øke dramatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, RookieNO said:

Før jeg setter meg ned og noterer hvilke merker som fortsatt er på plass i Russland, og hvilke merker som skal boikottes fremover, så lurer jeg på om dette er en rein propaganda video, hvor karen bak er ansatt i en trollfabrikk, eller om dette er en "relativt" representabel fremstilling av enkelt butikker i de store byene i Russland?

Kan anbefale appen Zrada på iOS og Androind. Bare å scanne strekkoden på aktuelt produkt så får du informasjon om status ift. å støtte Russland.

Endret av Smule8o
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
33 minutes ago, RookieNO said:

Før jeg setter meg ned og noterer hvilke merker som fortsatt er på plass i Russland, og hvilke merker som skal boikottes fremover, så lurer jeg på om dette er en rein propaganda video, hvor karen bak er ansatt i en trollfabrikk, eller om dette er en "relativt" representabel fremstilling av enkelt butikker i de store byene i Russland?

Mat er vel ikke sanksjonert til særlig grad, så jeg ville tro det kan være ganske representativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...