Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

UGS:

Sitat

"The activities of the Russian and Belarusian armed forces and security structures indicate systematic preparation for escalation. Thus, according to available information, officers of the armed forces of the Russian Federation are participating in the assessment of the readiness of the military units of the Grodno, Brest, and Gomel regions of the Republic of Belarus. In general, it is planned to assess readiness for combat readiness under the guise of training," said Gromov.

https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3602169-dii-zbrojnih-sil-rf-ta-bilorusi-mozut-vkazuvati-na-pidgotovku-do-eskalacii-genstab.html

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva i all verden skal man tro om Putin om han forsøker å gjennomføre et nytt angrep nordfra?

Det er jo så virkelighetsfjernt. Nærmest et virkelighetsbrudd, altså en vrangforestilling. Eventuelt sitter han ikke så sikkert i Kreml som man har fått inntrykk av, og er nødt til å forsøke å foreta seg noe desperat for å vinne eller få Ukraina til forhandlingsbordet.

Er dette en ny provokasjon eller et nytt forsøk på å få Ukraina til å forhandle og redde Krim og Donbas?

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

Hva i all verden skal man tro om Putin om han forsøker å gjennomføre et nytt angrep nordfra?

Det er jo så virkelighetsfjernt. Nærmest et virkelighetsbrudd, altså en vrangforestilling. Eventuelt sitter han ikke så sikkert i Kreml som man har fått inntrykk av, og er nødt til å forsøke å foreta seg noe desperat for å vinne eller få Ukraina til forhandlingsbordet.

Er dette en ny provokasjon eller et nytt forsøk på å få Ukraina til å forhandle og redde Krim og Donbas?

Nå har det vært snakket om denne nye invasjonen fra Belarus i mange uker.

For det første vil det neppe ha noen annen effekt at Ukraina fortsatt må låse opp resurser for å møte denne trusselen, men jeg tipper ukrainere tar dette som en kombinasjon mellom opptrening av nye styrker, og vakthold av grensen.

Men viktigst; hvis Belarus involverer seg direkte i krigen ved et angrep mot Ukraina, risikerer Lukasjenko et internt opprør. Til og med behovet for å avsatanisere Ukraina, vil ikke få belarusserne til å bli begeistret for den krigen. Og belarusserne har enda ikke gitt et eneste argument for å gå til krig mot Ukraina. 

PS; et tredje argument, Belarus er undergitt mildere sanksjoner enn Russland, går de til angrep kommer det full pakke. 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Putin skal tale nå på Valdai Forum sannsynligvis straks. Talen er forsinket med minst 40 minutter allerede. Peskov sa i går at talen vil bli "studyed, read and re-read for several days".

Sky News sender talen direkte:

  Vis skjult innhold

 

 

Du verden, han mener at stormakter må få lov å gjøre akkurat som de vil, og 'f**ck the rules' (som RuSSland har skrevet under på). Og at Vesten driver en dirty and dangerous game". Ikke så overraskende kanskje, at han ser verden med motsatt fortegn av de fleste andre nasjoner, men en grei bekreftelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (3 timer siden):

Klarer ikke helt å se relevansen med denne Franklin Graham. Han er ikke aktiv i politikken så vidt jeg kan se. Han støttet Iraq krigen i 2003, men eneste støtten jeg kan se han har gitt Putin er i forhold til homolover. Var skeptisk til Obama fordi Obama hadde muslimsk far, støttet Rick Santorum over Trump, men omfavnet sistnevnte fordi han var pro-life kandidaten som skulle overturne Roe v Wade. 

Virker ikke særlig relevant ift amerikansk politikk, for å være ærlig. 

Relevant og relevant fru Blom. Jeg har jo allerede vært tilbakeholden å gå inn i amerikansk politikk i denne Ukrainastrengen. 

Men vi er alle enige om at valgutfallet i mellomvalget kan få store konsekvenser for krigen og støtten til Ukraina.

Så her tilbyr jeg et alternativt syn:

‘I’m deadly serious’: why film-maker Michael Moore is confident of a Democratic midterm win | US midterm elections 2022 | The Guardian

Jeg er ikke akkurat overbegeistret for Michael Moore, men han har vist å ha et talent for å peke ut valgvinnere.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (24 minutter siden):

Du verden, han mener at stormakter må få lov å gjøre akkurat som de vil, og 'f**ck the rules' (som RuSSland har skrevet under på). Og at Vesten driver en dirty and dangerous game". Ikke så overraskende kanskje, at han ser verden med motsatt fortegn av de fleste andre nasjoner, men en grei bekreftelse.

Putins tale til nå er som å høre en blanding av Steve Bannon, Tucker Carlson og boomers på Facebook. Uten å overdrive. Dette er definitivt en apell til vestlige meningsfeller, med tematikk som cancel culture, pride, tradisjonelle kjønnsroller osv. som ifølge Putin er den store fienden som ødelegger verden.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (34 minutter siden):

Relevant og relevant fru Blom. Jeg har jo allerede vært tilbakeholden å gå inn i amerikansk politikk i denne Ukrainastrengen. 

Men vi er alle enige om at valgutfallet i mellomvalget kan få store konsekvenser for krigen og støtten til Ukraina.

Så her tilbyr jeg et alternativt syn:

‘I’m deadly serious’: why film-maker Michael Moore is confident of a Democratic midterm win | US midterm elections 2022 | The Guardian

Jeg er ikke akkurat overbegeistret for Michael Moore, men han har vist å ha et talent for å peke ut valgvinnere.

Vi får krysse fingrene. Moore har fingeren på usa sin puls i svingstatene.

 

Fra russisk hold melder en annen tv personlighet, min personlige favoritt Soloviev, at Russland stiller 15 millioner soldater om de må og marsjerer over hele Europa. Herlig Solle. Klassisk. Komisk. Tragisk.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært en del fuss omkring Putin's tale på noe som heter Valdai konferansen. Her tilbyr jeg en simultanoversettelse fra You Tube:

Valdai Discussion Club meeting - YouTube

Jeg gadd de 10 første minuttene, var ikke mye nytt her. Annet enn at Putin fortsatt innbiller seg at han er en stor verdensleder med et budskap. Se på ansiktene til tilskuerne, det er ikke mye begeistring å spore. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Det har vært en del fuss omkring Putin's tale på noe som heter Valdai konferansen. Her tilbyr jeg en simultanoversettelse fra You Tube:

Valdai Discussion Club meeting - YouTube

Jeg gadd de 10 første minuttene, var ikke mye nytt her. Annet enn at Putin fortsatt innbiller seg at han er en stor verdensleder med et budskap. Se på ansiktene til tilskuerne, det er ikke mye begeistring å spore. 

Ikke rart; han har avvist vestlig kultur og ser ikke ut til å realisere at han er kledt i vestlig antrekk, møbler i rommet er av vestlig design, og nektet å innse at vestlige kultur har alltid tiltrukket seg russerne fra meget gammelt av, ettersom ordet "vestlig" for to tredjedeler av verden i realiteten betyr "europeisk", og russerne er et europeisk folk først og fremst. Selv da tradisjonalistene gjort motstand mot Peter den store, var det egentlig mer snakk om tro og østeuropeiske tendenser med basis i gresk-ortodokse retning, de ville ikke omfavnet "eurasismen" som Putin ønsker.

Hvordan kunne man avvise vestlig kultur når man er omfavnet av den fra topp til tå? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (31 minutter siden):

Ikke rart; han har avvist vestlig kultur og ser ikke ut til å realisere at han er kledt i vestlig antrekk, møbler i rommet er av vestlig design, og nektet å innse at vestlige kultur har alltid tiltrukket seg russerne fra meget gammelt av, ettersom ordet "vestlig" for to tredjedeler av verden i realiteten betyr "europeisk", og russerne er et europeisk folk først og fremst. Selv da tradisjonalistene gjort motstand mot Peter den store, var det egentlig mer snakk om tro og østeuropeiske tendenser med basis i gresk-ortodokse retning, de ville ikke omfavnet "eurasismen" som Putin ønsker.

Hvordan kunne man avvise vestlig kultur når man er omfavnet av den fra topp til tå? 

jeg har tenkt på det samme i forhold til Kina. Xi-regimet ser ut til å være noe kinesisk-nasjonalistisk anlagt, men kleskoden og barberstil er fortsatt hentet rett fra den europeiske nasjonalismens storhetstid. Det er et stort paradoks for "anti-vesten".

Lenke til kommentar
superrhino skrev (2 minutter siden):

jeg har tenkt på det samme i forhold til Kina. Xi-regimet ser ut til å være noe kinesisk-nasjonalistisk anlagt, men kleskoden og barberstil er fortsatt hentet rett fra den europeiske nasjonalismens storhetstid. Det er et stort paradoks for "anti-vesten".

Å ja, det blir vanskelig å "løsrive" seg fra selveste sivilisasjonens høyborg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mulig giganttabbe av PST;

Nyhetsstudio - PST anker løslatelse av russer (dagbladet.no)

Spørsmålet er om sanksjonsforskriften (mot russiske statsborgere) gjør det forbudt å fly såkalte hobbydroner på norsk territorium.

Den russiske ambassadøren hevdet allerede i forrige uke at droner ikke var omfattet av forbudet. I går kunne Bergens Tidende melde det samme:

Jurister mener det er ulovlig å straffeforfølge russiske droneflygere i Norge – Dagsavisen

Denne gang uttalt av flere professorer i rettsvitenskap, altså såkalt jussprofessorer.

Lagmannsretten løslot russeren med dissens. Denne kjennelsen er avsagt av tre lagdommere der to stemte for løslatelse og der de mente at sanksjonsforskriften ikke hjemlet et forbud mot bruk av hobbydroner, den tredje mente at forskriften hjemlet dette, men han var som nevnt i mindretall.

Saken er nå anket til Høyesterett og blir om et par dager løst av HR's ankeutvalg.

Dette kan varsle at en rekke russere er fengslet uten hjemmel i lov. Og det er ikke bra for PST. PST er ikke kjent for å forstå så mye juss. De har så få saker som ender i domstolene, at de kort og godt er inkompetente.

På den annen side kan dette lære russerne noe om betydningen av uavhengige domstoler og maktfordelingsprinsippet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...