Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, DrAlban3000 said:

Russland bruker voldtekt som straff mot egne og har et helt annet syn på sånt enn oss. Det ble skrevet en kronikk om dette men jeg klarer ikke finne den igjen, den handlet om Russlands krigsmetoder - herunder vondtekt. 

Alle Russere voldtar.

Altså tenk litt gjennom det dere lirer av dere til tider, helt alvorlig.

"Alle Russere voldtar."  Tror du på det selv? Det er greit at det er et molbo land men du trenger ikke å overkjøre stereotypier for å bevise det, deres aksjoner gjør det fint selv, vi vet at de har et problem med vold og seksual vold, du trenger ikke å overdrive det. 

Endret av .berZerk
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.berZerk skrev (26 minutter siden):

Altså tenk litt gjennom det dere lirer av dere til tider, helt alvorlig.

"Alle Russere voldtar."  Tror du på det selv? Det er greit at det er et molbo land men du trenger ikke å overkjøre stereotypier for å bevise det, deres aksjoner gjør det fint selv, vi vet at de har et problem med vold og seksual vold, du trenger ikke å overdrive det. 

Å overdrive dette tilfelle er vanskelig, ihvertfall i nyere tid. Jeg tror absolutt at den vanlige Russer ser langt mildere på voldtekt enn andre industrialiserte land. Kildene og rapportene er uttømmelige, jeg føler heller at det er du som prøver å dysse ned en militær taktikk som er helt grusom. At noe er ekstremt opprørende og trist - faktum at Russiske borgere er forsøkt hjernevasket over tid - og at dette har en effekt.

 

https://www.forbes.com/sites/ewelinaochab/2022/10/14/united-nations-rape-is-part-of-russias-military-strategy/

https://www.theguardian.com/world/2022/may/03/men-and-boys-among-alleged-victims-by-russian-soldiers-in-ukraine

https://qrius.com/russia-and-the-role-of-rape-in-ukraine/

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (1 time siden):

Altså tenk litt gjennom det dere lirer av dere til tider, helt alvorlig.

"Alle Russere voldtar."  Tror du på det selv? Det er greit at det er et molbo land men du trenger ikke å overkjøre stereotypier for å bevise det, deres aksjoner gjør det fint selv, vi vet at de har et problem med vold og seksual vold, du trenger ikke å overdrive det. 

Eller kanskje du er litt naiv og godtruande og nekter å innsjå realitetane?

Russere har ett menneskesyn som vi i vesten synest er heilt groteskt. At soldater i den russiske hæren blir utsatt for ein behandling som ville ført til fengselstraff for dei ansvarlege i vestlige land er godt dokumentert. At den russiske hæren bruker voldtekt, tortur og overgrep som våpen for å terrorisere sivile siden WWII er godt dokumentert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (15 minutter siden):

Eller kanskje du er litt naiv og godtruande og nekter å innsjå realitetane?

Russere har ett menneskesyn som vi i vesten synest er heilt groteskt. At soldater i den russiske hæren blir utsatt for ein behandling som ville ført til fengselstraff for dei ansvarlege i vestlige land er godt dokumentert. At den russiske hæren bruker voldtekt, tortur og overgrep som våpen for å terrorisere sivile siden WWII er godt dokumentert.

Men er "realitetene" at "alle russere voldtar?"

Vi er enige om at Russland har en historie der soldater benytter seksualisert vold som et virkemiddel for å underkue sivilbefolkningen, og at dette ikke blir slått ned på av offiserene, tvert i mot, det kan det dokumenteres at offiserene i mange tilfeller har oppfordret til det. Dette gjaldt åpenbart under invasjonen av Tyskland i 1944/45, og det russiske militæret synes å være på det samme primitive nivået i dag når det gjelder behandlingen av sivile. Dette er bl.a. bekreftet av norske offiserer som har hatt langvarig og tett kontakt med russiske offiserer. Dette ligger i den russiske doktrinen.

Men jeg har også sett intervjuer tatt opp på 90 - tallet av russiske veteraner som berettet om det som skjedde i Tyskland. På 90 - tallet var det ikke som i dag tabu å snakke om det som foregikk. Og så langt jeg fikk med meg ble disse voldtektene utført av et mindretall. Men det blir selvsagt mange voldtekter når flere millioner soldater inntar et land selv om voldtektsmennene bare utgjør et mindretall. De fleste menn, russiske som andre, har en naturlig sperre mot slike handlinger. Sperrer som blir kan bli svekket hvis offiserskorpset har de holdninger som preger det russiske militæret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (1 time siden):

Altså tenk litt gjennom det dere lirer av dere til tider, helt alvorlig.

"Alle Russere voldtar."  Tror du på det selv? Det er greit at det er et molbo land men du trenger ikke å overkjøre stereotypier for å bevise det, deres aksjoner gjør det fint selv, vi vet at de har et problem med vold og seksual vold, du trenger ikke å overdrive det. 

Såvidt jeg husker, innførte Russland for en tre-fire år siden en lov som legaliserte voldtekt.

Lenke til kommentar
Casey skrev (2 minutter siden):

Såvidt jeg husker, innførte Russland for en tre-fire år siden en lov som legaliserte voldtekt.

Det tror jeg absolutt ikke stemmer, men som mange andre lover i Russland er lovene rundt voldtekt vage. Det er i russisk lov for eksempel bare kvinner som kan anerkjennes som ofre for voldtekt. Lovene rundt dette skiller seg ganske markant fra internasjonale standarder, Istanbul-konvensjonen sier at ofre skal beskyttes uavhengig av kjønn eller seksuell legning. Voldelig oral eller analsex begått mot en mann er ikke klassifisert som voldtekt i Russland, men som en "voldelig handling av seksuell karakter", et eget lovbrudd. 

I Russland er det bare sex med vaginal penetrasjon og som involverer vold, trussel om vold eller en tilstand av hjelpeløshet fra offerets side som regnes som en voldtekt. I Den internasjonale straffedomstolen derimot, defineres enhver penetrering uten samtykke av en persons kropp, uavhengig av graden eller arten av denne penetrasjonen og kroppsdelen eller gjenstanden som brukes, som voldtekt.

Vi vet at russerne bruker voldtekt som en strategi i Ukraina.

Samtidig er det helt feil å si "alle russere voldtar", som ble skrevet på forrige side. Vet ikke hva poenget med den kommentaren var, men den er ikke veldig følsom ovenfor alle voldtektsofrene i Russland.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Casey skrev (19 minutter siden):

Sannsynligvis, ja. https://www.lmd.no/2019/11/i-det-russiske-hjemmets-vold/ Er nok ikke bedre utenfor hjemmet....

Dette er bare tull. La det innledningsvis være klart at jeg ikke er spesielt imponert av det russiske rettsvesenet, enten det gjelder lovgivning eller praktiseringen av den. Det er omtrent på det samme bunnivået som alt annet de foretar seg. Men på den annen side ser jeg ikke noe poeng at åpenbar feilinformasjon spres.

Men voldtekt er selvsagt ikke lovlig (du kan Google litt selv.) Og kommentaren "ikke bedre utenfor hjemmet" er malplassert.

Russland, i likhet med en rekke andre land, gir mannen i forholdet store friheter til å tukte både kone og barn. Russland hadde tidligere lover mot dette, disse lovene ble endret i 2017 slik at bare de alvorlige familievolds episodene ble gjort straffbare. Men her er Russland dessverre ikke enestående, bl.a. har Tyrkia også endret lovene i feil retning.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 minutt siden):

Dette er bare tull. La det innledningsvis være klart at jeg ikke er spesielt imponert av det russiske rettsvesenet, enten det gjelder lovgivning eller praktiseringen av den. Det er omtrent på det samme bunnivået som alt annet de foretar seg. Men på den annen side ser jeg ikke noe poeng at åpenbar feilinformasjon spres.

Men voldtekt er selvsagt ikke lovlig (du kan Google litt selv.) Og kommentaren "ikke bedre utenfor hjemmet" er malplassert.

Russland, i likhet med en rekke andre land, gir mannen i forholdet store friheter til å tukte både kone og barn. Russland hadde tidligere lover mot dette, disse lovene ble endret i 2017 slik at bare de alvorlige familievolds episodene ble gjort straffbare. Men her er Russland dessverre ikke enestående, bl.a. har Tyrkia også endret lovene i feil retning.   

Du kan lese denne.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70331/03--juni-2019-Ingrid-Ottosen-Svendsen-masteroppgave.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lenke til kommentar
Casey skrev (11 minutter siden):

Slutt å rot, jeg har ikke tenkt å lese 116 sider om holdninger til voldtekt.

Påstanden din er at voldtekt i Russland ikke er straffbart.

Og det er det selvsagt, dette i likhet med samtlige land ellers i Europa.

Og siden du ikke er i stand til å finne ut dette selv, så kan du lese her:

Seksuell vold

Under den nye straffeloven som Russland vedtok i 1996, er det fire typer forbrytelser av seksuell vold. I henhold til artikkel 131 i koden er voldtekt definert som "seksuell omgang gjennom bruk av makt, eller gjennom trussel om bruk av den mot offeret eller til andre personer, eller gjennom å utnytte offerets hjelpeløse tilstand."( 1) Den tidligere loven hadde spesifisert at voldtekt innebar bruk av fysisk makt eller trussel om dette. Ved å droppe adjektivet "fysisk" før ordet "tvang", har loven fra 1996 utvidet voldtektsforbrytelsen, inkludert innenfor sine parametre seksuell omgang oppnådd gjennom mental tvang eller psykologisk manipulasjon. Strafferammen for voldtekt er tre til seks års fengsel, med to kategorier av ulike skjerpende omstendigheter som utvider tiden til fire til ti år, eller åtte til femten år.

https://www.hrw.org/legacy/reports/1997/russwmn/Russwmn3.htm

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere sanksjoner: https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/VPzqop/norge-innfoerer-nye-sanksjoner-mot-russland

Quote

– De utvidede sanksjonene er en nødvendig reaksjon på Russlands brutale krigføring og den ulovlige annekteringen av regioner i Ukraina, sier Huitfeldt.
– Sanksjonene blir stadig mer omfattende, og er en sterk og tydelig europeisk reaksjon på Russlands handlinger i Ukraina. Mulighetene for å drive handel med Russland er nå sterkt begrenset og innebærer høy risiko, understreker utenriksministeren.
 

Artikkelen inneholder detaljert liste.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke de fleste krigerske diktaturer en slags ideologi?  Jeg har ikke enda fått med meg "ideologien" til Putin. På meg virker tenkningen hans som julenisse-fortellinger. Jeg sliter.

Krigerske kommunister og nazister hadde i det minste en slags sammenheng i sin tankegang og begrunnelser. IS hadde også en slags "ideologi". Jeg finner ikke slikt hos Putin. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Albania skrev (9 minutter siden):

Tucker Carlson: Vesten slåss mot Russland pga at de er ortodoks kristne 

Som sagt i går:

Snikpellik skrev (19 timer siden):

Putins tale til nå er som å høre en blanding av Steve Bannon, Tucker Carlson og boomers på Facebook. Uten å overdrive. Dette er definitivt en apell til vestlige meningsfeller, med tematikk som cancel culture, pride, tradisjonelle kjønnsroller osv. som ifølge Putin er den store fienden som ødelegger verden.

På denne måten finner Putin felles grunn med meningsfeller i vesten. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
lada1 skrev (20 minutter siden):

Har ikke de fleste krigerske diktaturer en slags ideologi?  Jeg har ikke enda fått med meg "ideologien" til Putin. På meg virker tenkningen hans som julenisse-fortellinger. Jeg sliter.

Krigerske kommunister og nazister hadde i det minste en slags sammenheng i sin tankegang og begrunnelser. IS hadde også en slags "ideologi". Jeg finner ikke slikt hos Putin. 

Det nærmeste du kommer en ideologi hos Putin er nasjonalisme. Dette i tillegg at han tar mål av seg til å redde verden fra homsene og alt dette moderne vesten har funnet på. Og hensikten med denne nasjonalismen er å kontinuerlig å påstå at noen er ute etter oss. På denne måten får han oppmerksomheten bort fra interne russiske problemer som er massive. Men han holder alltid i gang noen faenskap i et eller annet naboland, han benytter altså ett av de eldste trickset i boka, sørg alltid for å ha en ytre fiende der en kan beskylde meningsmotstandere for forræderi hvis de ikke stiller seg på linje. 

Og nå har han skrudd skruen så langt det er mulig, for et par dager skiftet krigen fokus fra å rydde Ukraina for nazister, nå har Ukrainerne blitt en gjeng satanister som må utryddes. Putin har ikke flere kort igjen annet enn å faktisk benytte enten et atomvåpen eller en skitten bombe.

Lenke til kommentar
superrhino skrev (14 minutter siden):

Rett skal være rett. Ilhan Omer står opp for Ukraina her, bra!

 

Har også kommet ut at brevet ble laget for flere måneder siden, og ble sluppet uten politikerne i CPCs godkjenning. Ingen av de som var oppført med signatur hadde lest denne versjonen av det.

https://www.washingtonpost.com/politics/2022/10/25/democrats-ukraine-letter/
https://www.reuters.com/world/us-congress-progressives-withdraw-letter-urging-negotiations-end-ukraine-war-2022-10-25/
https://www.pbs.org/newshour/politics/after-criticism-congressional-progressives-retract-ukraine-letter-calling-for-diplomacy

Jeg stussa veldig over brevet da flere av de som stod oppført med signatur har argumentert for det motsatte på Twitter, som f.eks. AOC mot Musk. Alle har også stemt for samtlige pakker i kongressen, og Omar har foreslått å øke støtten til Ukraina før midterms.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (29 minutter siden):

Det nærmeste du kommer en ideologi hos Putin er nasjonalisme. Dette i tillegg at han tar mål av seg til å redde verden fra homsene og alt dette moderne vesten har funnet på. Og hensikten med denne nasjonalismen er å kontinuerlig å påstå at noen er ute etter oss. På denne måten får han oppmerksomheten bort fra interne russiske problemer som er massive. Men han holder alltid i gang noen faenskap i et eller annet naboland, han benytter altså ett av de eldste trickset i boka, sørg alltid for å ha en ytre fiende der en kan beskylde meningsmotstandere for forræderi hvis de ikke stiller seg på linje. 

Og nå har han skrudd skruen så langt det er mulig, for et par dager skiftet krigen fokus fra å rydde Ukraina for nazister, nå har Ukrainerne blitt en gjeng satanister som må utryddes. Putin har ikke flere kort igjen annet enn å faktisk benytte enten et atomvåpen eller en skitten bombe.

Putin er fascist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...