Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Dragavon said:

10 for faen. Gi de tusenvis!



Det kommer nok hundrevis etter hvert. Og er de effektive kommer det nok tusenvis.

Problemet har så vidt jeg vet vært i utviklingen, men vites ikke med hva. Om de hadde funket under forventning som Switchblade 300 så er det heller ikke noen katastrofe. Men er de bra nok, så kan de jo bli gamechangere. Russerne savner tross alt antiluftskytsen til å skyte ned slike droner, som Ukraina nå har.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

In all, the bunker yielded thousands of pages of documents. Reuters reviewed more than a thousand of them. They detail the inner workings of the Russian military and shed new light on events leading up to one of President Vladimir Putin's most stinging battlefield defeats: Russia’s chaotic retreat from Ukraine’s northeast in September.

Lang artikkel fra Reuters: Abandoned Russian base holds secrets of retreat in Ukraine
https://www.reuters.com/investigates/special-report/ukraine-crisis-russia-base/

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Regenburg said:

Ja. Det kunne man lese gjennom linjene. For å si det slik.

Men det er såklart relevant med bakgrunn fra politikk når det er hva vi drøfter. Jeg har også mange års erfaring fra arbeid på mellomnivå Norge-Russland og snakker brukbart russisk. Jeg skriver ikke det for å få et overtak, men fordi det er relevant for innlegget på samme måte som at du slenger i bordet at du har vært i Polen. Om det provoserer så vær så god.

La oss nå begrave stridsøksen for en stund.

Uten verifisering så betyr det ingenting, det er ikke bakgrunnen din som gjør deg eller andre troverdig. Kildebruk, formuleringer, og normal debattskikk er hva som betyr noe. Overdrevent bruk av generalisering, personangrep, feilaktig informasjon osv har økt vesentlig i denne tråden de siste ukene av flere. 

 

Vekk fra det, er det noen oppdateringer i Bakhmut i det siste? Holder ukrainerne fortsatt stand der?

 

 

 

Endret av .berZerk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, .berZerk said:

Vekk fra det, er det noen oppdateringer i Bakhmut i det siste? Holder ukrainerne fortsatt stand der?

 

Det virker slik. Ingenting som tyder på at Bakhmut faller så langt. Hvordan de har klart å holde ut vet jeg ikke. Men det er stor sjans for at de har blitt forsterket av bla. Fjerde ukrainske nasjonalgarde som er en eliteenhet.

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (16 minutter siden):

Uten verifisering så betyr det ingenting, det er ikke bakgrunnen din som gjør deg eller andre troverdig.

 

Det betyr jo beviselig hva det betyr når en skriver det. At du umiddelbart fikk behov for å påtale det, viser jo nettopp at det hadde en effekt. 

Hva troverdighet har med saken å gjøre, når vi er en flokk forumpostere som stort sett reposter twitter vet jeg ikke. Men jeg følger som sagt også russiske kilder på orginalspråket, i motsetning til 99% av de andre i tråden. Hvorfor hisser det deg opp slik?

 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

 

Det virker slik. Ingenting som tyder på at Bakhmut faller så langt. Hvordan de har klart å holde ut vet jeg ikke. Men det er stor sjans for at de har blitt forsterket av bla. Fjerde ukrainske nasjonalgarde som er en eliteenhet.

Prigozgin sa nylig at de avanserer 100-200 meter om dagen. Virket fornøyd. Som om det var den nye standarden i krig. Eller året var 1915 og stedet noen valmueenger i Belgia.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (18 minutter siden):

Lang artikkel fra Reuters: Abandoned Russian base holds secrets of retreat in Ukraine
https://www.reuters.com/investigates/special-report/ukraine-crisis-russia-base/

Jeg postet denne et par sider tilbake i tråden, den forsvant kanskje litt i mengden. Så det er en god anledning til å trekke den frem igjen: for til alle som leser tråden, har du ikke lest denne artikkelen ennå - gjør det! Den er fantastisk, og en direkte mulighet til å få en unik innsikt i hvordan russerne opererer og tenker på bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

 

Det virker slik. Ingenting som tyder på at Bakhmut faller så langt. Hvordan de har klart å holde ut vet jeg ikke. Men det er stor sjans for at de har blitt forsterket av bla. Fjerde ukrainske nasjonalgarde som er en eliteenhet.

Det er simpelt fordi byen er ikke annet enn en befestet stillingspost omringet av åpent kulturlandskap i midten av en front på flere kilometer bredde med dusinvis av holdepunkter og mindre baser rundt omkring, artillerikrig betyr nemlig at man ikke kunne avansere på lengre avstander ettersom maksimal dekning må brukes, soldater må regelrett kryper, gå og løpe fra dekning til dekning bare for å ta seg ett hundre meter framover. Droner, skarpskyttere, artilleri og småskala deployering i praksis gjenskaper bykrigføringen på åpen landskap. 

Så det kommer til å bli veldig interessant når løvfallet er fullstendig om ikke lenge, når all vegetasjon er borte og landskapet blir nakent på mils avstand. På nylige opptak er det sett at intelligente russerne er klart over dette, og begynte med å grave seg ned eller ta i bruk steinreiste dekning fremfor å stole på vegetasjonen, men disses våpnene kan ikke skjules bort; ettersom alle bygninger med tak er for lengst ødelagt eller kjent av motparten. 

Tapet av taktiske viktige posisjoner nordøst for Bakhmut har fulgt til at presset mot Soledar/Bakhmutske har minsket samtidig som presset mot byen fra sørøst har blitt knust fordi ukrainerne kan nå enfilere dem langs M-03 vegen. Det meldes at Wagner-troppene desimeres under et voldsomt artilleribombardement med våpen som PzH2000. Nå er ukrainernes eneste problemet å kunne drepe så mange som mulig. Wagner sendt nå alt som kunne kryper og går gjennom Popasna mot Bakhmut. 

Kampene er kjørt seg fast i Nordøstfronten, og mindre angrep har på nytt blitt lansert av ukrainerne i Khersonfronten for å "minne" russerne om at de venter på dem. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Regenburg said:

Det betyr jo beviselig hva det betyr når en skriver det. At du umiddelbart fikk behov for å påtale det, viser jo nettopp at det hadde en effekt. 

Hva troverdighet har med saken å gjøre, når vi er en flokk forumpostere som stort sett reposter twitter vet jeg ikke. Men jeg følger som sagt også russiske kilder på orginalspråket, i motsetning til 99% av de andre i tråden. Hvorfor hisser det deg opp slik?

 

Jeg forstår ikke hvorfor du går så hardt på defensiven over en enkel kommentar, yrket du har som ikke er verifiserbart er totalt uinteressant på internett i ett forum, det finnes nok av folk som skryter på seg uendelig med titler på internett, det vet vi begge om, poengene dine blir ikke sterkere om du gjentatte ganger bringer det opp.

 

Troverdighet har noe å si i alle sammenhenger, jeg antar jeg ikke behøver å forklare hvorfor det betyr noe (minske avsporing).

Endret av .berZerk
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Russland skifter retorikk: Nå skal Ukraina «desataniseres»

Samtidig kaller patriark Kirill, den russisk ortodokse kirkens overhode, president Vladimir Putin for «sjefseksorsist».

 

En kan virkelig begynne å lure på om dette bare er spill for galleriet, eller om disse to svina faktisk tror på oppgulpet de selv serverer.
 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/26/195880302/russland-skifter-retorikk-na-skal-ukraina-desataniseres

Lenke til kommentar
Thor. skrev (Akkurat nå):

Jeg er nok litt rask til å poste lenker uten å forsikre meg om at det ikke har vært delt før. Dette pluss at jeg jobber ræva av meg på jobben om dagene gjør at jeg ikke er like med på hva som har vært delt i tråden.

Dere får si ifra hvis det blir for mye "dobbelt opp" fra meg, for jeg vil jo ikke unødig dele gammelt nytt. Det er vel andre gangen på kort tid jeg har gjort det nå.
Peace ✌️

Det gjør ingenting i mine øyne. Mye bedre at godt innhold og god informasjon blir delt to ganger enn null synes jeg. Da spesielt denne artikkelen som jeg mener er veldig viktig, og som jeg vet at mange her inne får stor nytte av å lese for å forstå denne krigen :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (14 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du går så hardt på defensiven over en enkel kommentar, yrket du har som ikke er verifiserbart er totalt uinteressant på internett i ett forum, det finnes nok av folk som skryter på seg uendelig med titler på internett, det vet vi begge om.

Ok. Har nettopp hatt denne diskusjonen med Windfarmer, så står over trollingen din.

At noen tenker at man skryter på seg en enkel samf.vit. grad på internett var for meg fremmed. Nå vet jeg det.

Det er en av de vanligste utdannelse å ha i Norge. Kilde: https://snl.no/statsvitenskap  Blir like teit som å stille spørsmålstegn ved windfarmer som sier han er sjømann.

Relevans er blant annet at jeg er godt kjent med et par av lederfigurene på fredssenteret der den russiske spionen er arrestert og har som tidligere nevnt allerede spekulert litt i tråden hvorfor han søkte innpass akkurat der.

Lenke til kommentar
Splitter skrev (11 minutter siden):

 

En kan virkelig begynne å lure på om dette bare er spill for galleriet, eller om disse to svina faktisk tror på oppgulpet de selv serverer.
 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/26/195880302/russland-skifter-retorikk-na-skal-ukraina-desataniseres

Nazi Tyskland gikk vel også gjennom noen faser ila krigenm først redde folketyskere fra polske drapsmenn. Så stagge britisk plutokrati, og så knuse bolzhevismen, finne Lebensraum. Så drepe jødene fordi de motarbeidet Tyskland elns og så Amerika, fordi bla bla. Til slutt var det jo totale krieg og Endsieg som betydde noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (30 minutter siden):

En kan virkelig begynne å lure på om dette bare er spill for galleriet, eller om disse to svina faktisk tror på oppgulpet de selv serverer.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/26/195880302/russland-skifter-retorikk-na-skal-ukraina-desataniseres

Når fiendebildet Russland forsøker å tegne nå skifter modus mer og mer fra Ukraina og over til vesten, og at det i deres propaganda egentlig er vesten de "forsvarer seg mot" i Ukraina, er ikke dette et spill for galleriet på hjemmebane. Det er høyst reelt en retorikk mange konservative og nasjonalistiske russere vil svelge. Fordi de har hørt det før, gang på gang.

Satanisme gir russere andre assosiasjoner enn det gjør for oss nordmenn, vi som gjerne ser for oss opp-ned-kors og brenning av stavkirker når vi hører dette ordet. I Russland er satanisme en beskrivelse av liberal utvikling i vesten som er i stand til å utfordre tradisjonelle kristenkonservative verdier i større deler av det russiske samfunnet, der dette sees på som synd - og en pest som sprer seg.

Putin trekker nå oftere frem vesten og det han mener er dets forfall i sin retorikk. Han peker på Europas og USAs liberale holdninger til kjønnsroller, abort, homofili, transseksualitet og annen utvikling vi her i vesten ser på som god. Russland skal være fremste forsvarer mot denne usømmelige utviklingen ifølge Putin. Talen hans i september der han annonserte massemobiliseringen og omtalte seg selv nærmest som en Jesus-figur inneholdt en rekke slike argumenter og beskrivelser av ting han ser på som en trussel mot Russland, som f.eks. homofili.

Å peke på "satanisme" som et virkemiddel har i det hele tatt fått seg en oppsving den siste tiden. Det er retorikk vi kjenner godt fra QAnon i USA de siste årene, og noe flere republikanske ytterliggående kandidater har brukt denne høsten for å beskrive det de mener er galt med utviklingen i samfunnet. Charlie Kirk, lederen i den høyreradikale MAGA-tenketanken Turning Point USA beskriver abort som et satanistisk rituale, og med seg på laget har han en rekke fremtredende politikere og meningsbærere, som for eksempel Marjorie Taylor Greene og Tucker Carlson. I Ungarn har Viktor Orban omtalt seg selv som forsvarer av kristendommen, og motstander av det han kaller satanistiske onde krefter.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (13 minutter siden):

 

En kan virkelig begynne å lure på om dette bare er spill for galleriet, eller om disse to svina faktisk tror på oppgulpet de selv serverer.
 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/10/26/195880302/russland-skifter-retorikk-na-skal-ukraina-desataniseres

Eg har sagt det før, det er heilt groteskt det putler, Lavrov og Nebenzia klarer å lire av seg. Folk som trur på det må jo være fullstendig hjernevaska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...