Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Ut fra det jeg har lest og hvordan jeg tolker det som skjer rundt Elon Musk i mediene, får jeg et inntrykk av at Musk får ereksjon hver gang han nevnes i mediene.

Han er selvopptatt og tror på seg selv.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
zorry skrev (3 timer siden):

Og der er de jo i sitt ess vil jeg tro, forutsatt det er sjømenn som kan navigasjon ombord. Spørsmålet er vel heller hvordan disse 6 skal kunne dekke hele Norges kyst. Antagelig var ikke de til sammen ca 40 kanonbåtene/MTB-ene vi hadde rundt 1970 en tilstrekkelig styrke. Når vi nå snakker om desimering så har nok dessverre den den Kongelige Norske Marine vært utsatt for dette hele veien siden ca 1990.

Jeg tror ikke et eventuelt kystforsvar trenger å forsvare hele kysten, de trenger kun å forsvare den delen som er under angrep. Den russiske flåten er ikke i stand til å true eller angripe mer enn en relativt liten del av denne kysten. Hovedoppgaven blir i første rekke å være på rett sted til rett tid, og det er det man har etterretning, overvåkning og rekognosering til å finne ut av. I en tidlig fase av en konflikt vil derfor NATOs samlede ressurser på disse områdene være av avgjørende betydning for Norge.

 

zorry skrev (3 timer siden):

Og da gjerne som støtteskip i en amerikansk hangarskipgruppe kanskje. Disse båtene er vel mer egnet i en slik sammenheng enn de er til rent kystforsvar av Norge. Slik sett fyller de jo en fornuftig rolle. Hangarskipene er jo viktige i NATO og å operere et blir i meste laget for lille Norge. Da blir det nest beste å støtte opp om dem, vi kan ikke bare satse på at andre gjør alt uten å bidra selv. For øvrig omtrent det eneste jeg er enig med USAs forrige president om: vi må stå mye mer på egne bein forsvarsmessig.

Fregattene er eskortefartøy med sin primære styrke som ubåt-jegere, ja. Med fungerende helikoptere og fullt operative P8 ville 4 norske fregatter ha kunnet utgjøre en betydelig trussel mot russiske ubåter som er på vei fra basene på Kola og ut i Nord-Atlanteren. Vi har P8 på vei, vi har fregattene som har en stadig bedre (men fortsatt for dårlig) seilingskapasitet, men vi mangler fullstendig helikoptere. Nå har forsvarsministeren gitt forsvarssjefen en fullmakt til å kjøpe det som trengs dersom situasjonen og trusselbildet tilsier dette. I praksis vil vel dette bety at forsvarssjefen kan beslutte å kjøpe inn SH-60 Seahawk fra Sikorsky om behovet skulle bli akutt nok, noe det etter min mening er.

Lenke til kommentar
  • Polen vil ta del i USAs 'nuclear sharing', som stasjonerer amerikanske atomvåpen på polsk jord. Da i form av B61 taktiske atomvåpen.
  • ISW sier at Russland nærmest totalt har mistet evnen til å angripe. Alt de kan gjøre fremover er å forsvare. Slik har det vel i stor grad vært lenge. Inkludert volkssturmene i Bakhmut.
  • Storbritannias nye statsminister planlegger å deklassifisere hemmelig informasjon om russiske agenter i Europa.
  • Deler av P66 motorveien mot Svatove er nå endelig under kontroll av ukrainerne og dermed ubrukelig for russerne. Denne gangen er det ikke bare snakk om raid, men etablert kontroll, blant annet med artilleri.
Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

Skjold-klassen f.eks må vel være bortimot ideell for Norge, alikevel skal den skrapes?

Skjold kostet rundt 800 millioner kroner hver. De fem fregattene kostet 19 milliarder, eller drøyt 4 milliarder hver. Så det går fem Skjold på en Nansen.

Skjold-klassen og fregattene har ulike oppgaver. Skjold-klassen er laget for å forsvare oss mot skip, fregattene er hovedsakelig laget for antiubåtkrigføring. Tanken til forsvaret er at F-35 er såpass allsidig at den kan ta/har tatt over oppgaven til Skjold-klassen. Det er derfor det var så ille når vi mistet Helge Ingstad, vi har "nok" torpedobåter og fly til å ta ut skip, men ikke ubåter.

 

Endret av drisas
Lenke til kommentar

Kan Ukraina i realiteten være i ferd med å vinne krigen, eller i det minste gjøre sine største fremskritt hittils? Det er alltid stille før stormen. Ukrainernes og Penatgons taktikk er å erodere russerne i stedet for å bekjempe dem direkte.

I Kherson har russerne ventet for lenge med å trekke seg ut og kan enten overgi seg eller gå en sikker død i møte mellom ukrainske styrker og partisaner.
I Melitopol Oblast fortsetter den ukrainske styrkeoppbyggingen.
I Nord fortsetter den russiske og belarussiske styrkeoppbyggingen.
I Øst sender russerne bølge på bølge med volkssturm mot bla. Bakhmut.

Planen er at de mobiliserte skal erstatte utslitte stående styrker i løpet av de neste par ukene. Jeg tror det vil bli en komplett katastrofe. Moralen og den fagmilitære kunnskapen blant disse er så lav at de sansyneligvis vil flykte første sjans de får - selv om det skulle finnes blokkeringsstyrker.

Dersom det virkelig åpnes en tredje front i sørøst eller nord, så kan jeg umulig se for meg at det vil ha noen annen effekt enn å drepe masse mobiliserte russere.

Mange sier at linjene ikke vil bevege seg i vinter, men jeg tror det er en betydelig sjans for at vi kan se de største bevegelsene hittil.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant video med noen morsomme påstander og poeng, som at

  • russerne hadde vist Putin et lignende nivå av støtte og fravær av kritikk, selv om han hadde bombet russiske byer, så lenge de byene ikke er Moskva og Sankt Petersburg.
  • russere flest ikke har noe forhold til sine egne landegrenser og at de ikke gjør mentalt særlig forskjell på en ukrainsk by og en russisk by fordi de fremdeles ser på det som "byråkratiske" forskjeller
  • russerne seriøst mener Stalin, Lenin, Pushkin, Peter den første, Putin osv. er de største personene som noen gang har levd (første utlending, Einstein, på niendeplass)
  • det tok 10-15 år for tyskerne etter krigen å slutte å idolisere Hitler og innse at krigen var deres skyld, men det var tross alt 10-15 år ikke 70, og nå øker fortsat Stalin i oppslutning
  • russerne har gitt opp på idéen om at det eksisterer noen objektiv sannhet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flere russiske skip i Svartehavsflåten skal ha blitt truffet i Sevastopol i natt, inkludert en fregatt og et landgangsfartøy. Videoer tyder på at det kan ha vært et droneangrep, eller kombinert angrep med droner og missiler. Det spekuleres i om fregatten er Admiral Makarov.

"Guvernøren" sier det var et marint droneangrep i dag tidlig: https://t.me/razvozhaev/1320

FgOfDsPWYAEDArN?format=jpg&name=large

Flere bilder og videoer:

Spoiler

 

Mer:

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Snålt. Den ene siden sier en fregatt og landgangsfartøy skadet, en annen del av samme side sier "blown up" som oversettes mest som en total ødeleggelse. Den andre siden sier UA angrep ble slått tilbake.

Jeg er litt spent på sannheten her. Om de to fartøyene er helt ødelagt er det jo fantastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

russerne har sluppet en video hvor de tester ut en modernisert Su-57, men videoen viser også at dette flyet ikke er i nærheten av å være høyteknologisk nok. Skruene og sammensetningen av platene på skroget gjør at dette flyet ikke er stealth-kapabelt. Og systemet innvendig tipper jeg ikke er nok til at dette kan klassifiseres som et femtegenerasjons jagerfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (17 minutter siden):

Flere og flere intakte iranskbygde S-136 og S-131 selvmordsdroneflyer er funnet intakt, hvilken betyr at man omsider kan jamme dem ned på bakken. Da ment det at NATO endelig kan ha suksess på det elektroniske feltet. Og på ukrainsk side er de blitt veldig opptatt med å kopiere og improvisere disse droneflyene. 

og iranerne ser merkelig ut nok til å være på glid for samtaler med ukrainerne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...