Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, la vi få litt nyheter inn i debatten:

Den 26. oktober stemte det polske senatet enstemmig til støtte for en resolusjon som anerkjenner russiske myndigheter som et terrorregime.

I resolusjonen «fordømmer det polske senatet» russisk aggresjon og sier at russiske styrker «terroriserer» ukrainere ved å bombardere sivile mål i byene deres, torturere og drepe krigsfanger og sivile i de okkuperte områdene og kidnappe barn.

«Det er grunnen til at Russland må beseires og fratas muligheten for å sette sine naboer i fare», heter det i resolusjonen.

Tidligere 18. oktober anerkjente også det estiske parlamentet Russland som «et terrorregime».

Kilde; Polish Senate recognizes Russian authorities as a terrorist regime (kyivindependent.com)

Jeg tror det er vanskelig å undervurdere betydningen av dette vedtaket. Allerede i 1984 var jeg i Polen på en studentutveksling der jeg møtte en masse polakker som hatet russerne inn til margen. Da hadde de allerede i 1980 nylig hatt statskuppet til Wojciech Jaruzelski:

Og i senere sammenhenger fikk Jaruzelski spørsmål om hvorfor han begikk statskupp. Og han avgav et svar som det senere har stått respekt av:

"Jeg forstod at hvis ikke hæren grep inn og slik at russerne ikke ble tirret, så ville det etterfølgende russiske angrepet på Polen ble langt mer drepende og ødeleggende, derfor begikk jeg statskupp."

Og i dag har altså den polske nasjonalforsamlingen erklært Russland som en terrorstat, det visste vi jo fra tidligere, men nå er det offisielt. Og jeg kan garantere at Putin ikke oppfatter dette vedtaket som særlig positivt.

Det er få nasjoner som Polen som med tyngde kan hevde å ha blitt herjet med av Russland som Polen. Muligens med et unntak av Ukraina, men nå er Polens 38 millioner innbyggere sammen med Ukrainas 45 mill. innbyggere begge enige om at Russland er en terrorstat. 

Og det kan faktisk gjøre noe med motstandsdyktigheten til et folk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Så du har funnet ut i all din genialitet at jeg ønsker republikansk flertall i USA fordi jeg SVARER en person som eventuelt ønsker det? Herrefred... Jeg har kun uttalt meg om hva disse 3 radikale idiotene i det demokratiske parti nylig fant på. DET ER INGENTING I INNLEGGET MITT SOM DET MINSTE ANTYDER NOE ØNSKE OM REPUBLIKANSK FLERTALL I USA.

Du kommer ikke noen vei med å diskutere med folk som ikke ønsker å forstå. Windfarmer er ikke noe annerledes enn nettbrukere flest når han bare køler på med ad hominem og stråmenn.

Amerikansk politikk er en rød klut på mange nordmenn. Norsk presse nevnte Donald Trump 3 ganger oftere enn Erna i Solberg i 2017, som var et valgår i Norge. Det rabler for mange om man nevner gop i noe annet enn sinte toner.

Jammen tar han seg ikke tid til å sparke mot universitetsutdannelse også, med deg som adresse, men trolig mener han meg (som var 'frekk' nok til å nevne at jeg er interessert i pol sci fordi jeg er gammel statsviter). Så man kan jo mistenke en som selv har Livets Harde Skole som utdannelse på fb. Eller nært nok i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (6 minutter siden):

Ok, la vi få litt nyheter inn i debatten:

Den 26. oktober stemte det polske senatet enstemmig til støtte for en resolusjon som anerkjenner russiske myndigheter som et terrorregime.

I resolusjonen «fordømmer det polske senatet» russisk aggresjon og sier at russiske styrker «terroriserer» ukrainere ved å bombardere sivile mål i byene deres, torturere og drepe krigsfanger og sivile i de okkuperte områdene og kidnappe barn.

«Det er grunnen til at Russland må beseires og fratas muligheten for å sette sine naboer i fare», heter det i resolusjonen.

Tidligere 18. oktober anerkjente også det estiske parlamentet Russland som «et terrorregime».

Kilde; Polish Senate recognizes Russian authorities as a terrorist regime (kyivindependent.com)

Jeg tror det er vanskelig å undervurdere betydningen av dette vedtaket. Allerede i 1984 var jeg i Polen på en studentutveksling der jeg møtte en masse polakker som hatet russerne inn til margen. Da hadde de allerede i 1980 nylig hatt statskuppet til Wojciech Jaruzelski:

Og i senere sammenhenger fikk Jaruzelski spørsmål om hvorfor han begikk statskupp. Og han avgav et svar som det senere har stått respekt av:

"Jeg forstod at hvis ikke hæren grep inn og slik at russerne ikke ble tirret, så ville det etterfølgende russiske angrepet på Polen ble langt mer drepende og ødeleggende, derfor begikk jeg statskupp."

Og i dag har altså den polske nasjonalforsamlingen erklært Russland som en terrorstat, det visste vi jo fra tidligere, men nå er det offisielt. Og jeg kan garantere at Putin ikke oppfatter dette vedtaket som særlig positivt.

Det er få nasjoner som Polen som med tyngde kan hevde å ha blitt herjet med av Russland som Polen. Muligens med et unntak av Ukraina, men nå er Polens 38 millioner innbyggere sammen med Ukrainas 45 mill. innbyggere begge enige om at Russland er en terrorstat. 

Og det kan faktisk gjøre noe med motstandsdyktigheten til et folk. 

Han mener vel det sovjetiske angrepet, ikke russiske. 

Har alltid hørt 1980-81 unntakstilstanden beskrevet som Martial Law. Ikke statskupp. Men sovjeterne stod klare til å invadere ja. Omtrent som i Ungarn og Tsjekkoslovakia i 1956 og 1968. Kun polsk innstramming i forståelse med Kremlin hindret nye massakrer i øst europa.

Hva innebærer det i praksis at Russland erklæres som terrorist stat?

Endret av Regenburg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (44 minutter siden):

Man burde være forsiktig der, markedet har fått et voldsomt knekk i anseelse i det siste, noe som kom fram i land etter land hvor politikerne signalisere at de ikke lenge vil "beskytte" lønnsomme virksomheter som de kontroversielle lovforslagene i Norge og rikinger som blant annet dro utenlands fremfor å betale, gjør seg mindre populær. Selv ikke "markedsvennlige krefter" av høyreekstrem retning er villig til å hjelpe til, Putin driver nå storstils utpressing av de rike i Russland mens Xi har seriøse planer om "inntektsutjevning", og endog i USA hvor fri kapitalisme lenge er idealet, er det tanker til høyre og til venstre om liknende tendenser. Med tanke på de kommende klimaendringer som innbar at makthaverne mot år 2032 kommer til å gjøre noe veldig drastisk, er det åpenbart at det frie markedets dager snart er talt. Mange har blitt bergtatt av miraklene Putins dyktige økonomiske eksperter presentert samtidig som de så hvordan ukontrollert og uregulert markedskrefter ikke løste mye. 

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1584476545912971264

De intakte dronene fra Iran har fått en rekke selskaper til å kaldsvette, "alle" har sett hvordan Biden gikk løs på hans egne folk under de siste sanksjonene mot svartelistede selskaper i Iran, og man vet at politikerne i EU/EØS har mistet toleransen for "sine" - Rotax i Østerrike som produserer motorer, har fått panikkstemning fordi USA er etter skalper, og europeiske politikerne vil ikke stå i vegen. Alle motorer produsert av Rotax settes sammen i den østerrikske byen Linz. Spesielt ettersom det er en type motor med liten brukspotensialitet. 

I Nordøstfronten svinget det fram og tilbake mellom Zherebetselven og Krasnaelven ned mot skogene mellom Terny-Torske og Kreminna, der ser det ut at ukrainerne lanserte raid gang på gang dypt inn i russernes forsvar og dette besvares med voldsomme angrep som endog nådd østbredden av Zherebetselven. I nord på sentrum har ukrainerne tatt Kovalivka selv om de sliter meget sterkt, det virker som at hordene av de mobiliserte ikke brydd seg om sine skjebner og bare fortsette og fortsette. 

Jeg tror utviklingen der skyldes de logistiske utfordringene for russerne, det er dårligere kommunikasjoner mot nord med en underkapable jernbanetrase og få egnede regionalveger mens Luhansk er "porten til Donbass" med jernbane og motorveg rett fra Russland, og med gode kommunikasjoner fram til tvillingbyområdet. Forsterkningene vil først kommer til Kreminna. Men det er i nord de topografiske forholdene er bedre egnet, fordi det er ikke så åpent som mellom Terny-Torske og Kreminna. 

Det har blitt et horribelt 1.vk-slag tatt rett fra Vestfronten, ukrainerne mistet ufattelig mye tid etter å mistet sitt samband, og hissige russiske motangrep i de siste to uker fram til nå hadde fulgt til at ukrainerne mistet mye av det som var vunnet, og måtte slåss om det tapte gjentatte ganger. Årsaken bak stillstanden må finnes, men det er hemmeligholdt - så det kan betyr at teorien om at Musk hadde saboterte Starlink, ikke kan forkastes. Flere tusen dør og skades som et resultat. 

På tid for ukrainerne (og NATO) å dumpe alle ideer om å føre en "humanitær" krigføring. Napalm og WP på bordet, "please".

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1585266292545798147

I Kherson ble alle - ja, ALLE - dypt sjokkert da det ble oppdaget at noen hadde brutt seg inn i gravstedet i Katarinakatedralen - og tok bort restene etter en av de største historiske skikkelser i hele Øst-Europa som har en ganske høy stjerne blant russerne og russiskbeslektede folk som utlendinger, den legendariske Grigorij Aleksandrovitsj Potemkin. Selveste Potemkin! Ettersom russiske militære og offentlige ansatte var der, blir "guvernøren" Saldo konfrontert, slik at han kom ut på TV og erklært at den døde var "evakuert" til østbredden av floden. 

Dette er sinnssykt, selv for russerne selv! Dette kommer til å sjokkere alle og enhver over hele verden, spesielt ettersom dette fulgt til voldsomme spekulasjoner om Khersons skjebne etter den evakueres! USA måtte nok en gang minner Russland om at bruk av skitne våpen likestilles med bruk av atomvåpen. 

Russerne stjeler vaskemaskiner. Korn. Elektrisitet. Vann. Museumsgjenstander. Og nå lik.

Det er ikke til å tro.

Dårlig PR jobb altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (22 minutter siden):

Hva innebærer det i praksis at Russland erklæres som terrorist stat?

Det er vel meir symbolsk enn noko anna. Men som eg har sagt her før, polakkene hater russerene som pesten, og har skjønnt kva som må til for å få være i fred for pakket. Nemlig å være væpnet til tennene og litt til.

Endret av Dragavon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/kjeftet-pa-putin/77566285

Ifølge den amerikanske storavisa Washington Post har Prigozjin nylig kritisert presidenten ansikt til ansikt og sagt at han mener den øvrige militære ledelsen i Russland ikke gjør jobben sin. Det hevder to amerikanske etterretningskilder overfor avisa.

- Det er et problem for Putin at så mange er misfornøyde. Hvis krigen går dårligere, tenker nok Putin også at det kan bli en trussel mot hans egen makt - og kanskje, i ytterste konsekvens, en trussel mot hans politiske og faktiske overlevelse til slutt.

Det sier sjefforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt, Tor Bukkvoll, til Dagbladet.

Både Tsjetsjenias leder Ramzan Kadyrov og lederen for leiesoldatgruppen Wagner-gruppen Jevgenij Prigozjin har de siste dagene uttrykt sin misnøye.

Wagner-gruppen og de tsjetsjenske soldatene er blant Russlands president Vladimir Putins sterkeste våpen i krigen i Ukraina.

Denne økte, åpne kritikken er et tegn på økt spenning i Putins nærmeste krets, skriver Washington Post.

Biden oppdatert

Ifølge den amerikanske storavisa Washington Post har Prigozjin nylig kritisert presidenten ansikt til ansikt og sagt at han mener den øvrige militære ledelsen i Russland ikke gjør jobben sin. Det hevder to amerikanske etterretningskilder overfor avisa.

- Det er et problem for Putin at så mange er misfornøyde. Hvis krigen går dårligere, tenker nok Putin også at det kan bli en trussel mot hans egen makt - og kanskje, i ytterste konsekvens, en trussel mot hans politiske og faktiske overlevelse til slutt.

Det sier sjefforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt, Tor Bukkvoll, til Dagbladet.

 

Kritikken fra Prigozjin skal ha vært kraftig nok til at den var en del av den daglige etterretningsoppdateringen til USAs president Joe Biden.

 

I månedsvis har Wagner-sjefen kritisert militæret og ledelsen for manglende suksess på slagmarken, men at han nå gjør det ansikt til ansikt med president Putin kan tyde på at han får stadig mer innflytelse over presidenten og dermed krigen, skriver avisa.

- Vil få vann på mølla

Det har vært stille i Kherson de siste dagene, noe enkelte mener er et tegn på at russerne stålsetter seg for kamp. Andre mener imidlertid at russerne vil trekke seg ut av regionen.

- De som kritiserer Putin allerede, vil nok få vann på mølla om Kherson faller. Det er viktig for russerne å holde på Kherson - om ikke kjempeviktig militært. Politisk vil det være et kjempetap å miste byen, fordi det var den eneste regionhovedstaden russerne klarte å ta etter invasjonen 24. februar, sier Bukkvoll.

Han utelukker ikke at en form for palasskupp er det som venter den russiske presidenten.

- I cirka 70 prosent av tilfellene der en totalitær stat raser sammen, er det elitesplittelse som er årsaken, påpeker han.

Videre sier forskeren at det ikke er noen spesielle tegn som tyder på at det vil skje foreløpig, og at flere av hans kollegaer stiller seg tvilende til at det vil skje.

 

Endret av Regenburg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (20 minutter siden):

Han mener vel det sovjetiske angrepet, ikke russiske. 

Har alltid hørt 1980-81 unntakstilstanden beskrevet som Martial Law. Ikke statskupp. Men sovjeterne stod klare til å invadere ja. Omtrent som i Ungarn og Tsjekkoslovakia i 1956 og 1968. Kun polsk innstramming i forståelse med Kremlin hindret nye massakrer i øst europa.

Hva innebærer det i praksis at Russland erklæres som terrorist stat?

For det første; du får ikke mange stempler av fisk i garnet på søndagsskolen ved å påpeke at jeg benevner den russiske terroren i 1981 mot Polen som "russisk," mens det formelt var USSR som utførte den. Det var uansett den russiske mentaliteten og brutaliteten som fikk Jaruzelski til å gjøre et forsøk på å stoppe det.

Så til neste spørsmål:

"Har alltid hørt 1980-81 unntakstilstanden beskrevet som Martial Law. Ikke statskupp."

Jeg ser at du til stadighet påberoper deg dine statsvitenskapelige meritter. Vel, en statsviter bør vel greie å rydde opp i noe så elementært som å benytte andre ord som Martial Law for å tildekke at det som skjedde i Polen i 1981 var et statskupp, jeg nøyer meg med Wikipedia siden Wikipedia er et hakk bedre enn Nille;

Unntakstilstand  ble innført i det kommunistiske Polen 13. desember 1981 av general Wojciech Jaruzelski for å hindre den demokratiske opposisjonen i å få popularitet og politisk makt i landet. Tusenvis av mennesker knyttet til Solidaritetsbevegelsen, inkludert Lech Wałęsa, ble vilkårlig arrestert og varetektsfengslet. Omtrent 91 dødsfall tilskrives krigsloven, inkludert 9 gruvearbeidere skutt av politistyrken under pasifiseringen av den streikende Wujek-kullgruven. Portforbud, sensur og matrasjonering var utbredt. Det ble nedlagt et landsomfattende reiseforbud. Krigsloven ble til slutt opphevet 22. juli 1983. Det moderne polske samfunnet er delt i meninger om nødvendigheten av å innføre krigslov i 1981. Det blir av noen sett på som et mindre onde som var nødvendig for å stoppe en potensiell sovjetisk militær intervensjon som Warszawa Pakten, som Polen signerte i 1955, gjorde det mulig for andre østblokkland å gripe inn dersom de mente at kommunismen var i fare.

Det har vært et klassisk triks i en rekke militærkupp at generalene finner ut at nå har det gått for langt så de må gripe til unntakstilstand, det du benevner som martial law. 

Det du ikke har fått med deg i denne angivelige statsvitenskapelige mastergraden din er at det er regjeringen eller parlamentet som erklærer unntakstilstand, ikke en eller annen løytnant eller general som føler at det nå har gått for langt, og nå må jeg be noen gripe inn, og der JEG erklærer unntakstilstand. 

Det var omtrent slik Idi Amin kom til makten også.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

For det første; du får ikke mange stempler av fisk i garnet på søndagsskolen ved å påpeke at jeg benevner den russiske terroren i 1981 mot Polen som "russisk," mens det formelt var USSR som utførte den. Det var uansett den russiske mentaliteten og brutaliteten som fikk Jaruzelski til å gjøre et forsøk på å stoppe det.

Så til neste spørsmål:

"Har alltid hørt 1980-81 unntakstilstanden beskrevet som Martial Law. Ikke statskupp."

Jeg ser at du til stadighet påberoper deg dine statsvitenskapelige meritter. Vel, en statsviter bør vel greie å rydde opp i noe så elementært som å benytte andre ord som Martial Law for å tildekke at det som skjedde i Polen i 1981 var et statskupp, jeg nøyer meg med Wikipedia siden Wikipedia er et hakk bedre enn Nille;

Unntakstilstand  ble innført i det kommunistiske Polen 13. desember 1981 av general Wojciech Jaruzelski for å hindre den demokratiske opposisjonen i å få popularitet og politisk makt i landet. Tusenvis av mennesker knyttet til Solidaritetsbevegelsen, inkludert Lech Wałęsa, ble vilkårlig arrestert og varetektsfengslet. Omtrent 91 dødsfall tilskrives krigsloven, inkludert 9 gruvearbeidere skutt av politistyrken under pasifiseringen av den streikende Wujek-kullgruven. Portforbud, sensur og matrasjonering var utbredt. Det ble nedlagt et landsomfattende reiseforbud. Krigsloven ble til slutt opphevet 22. juli 1983. Det moderne polske samfunnet er delt i meninger om nødvendigheten av å innføre krigslov i 1981. Det blir av noen sett på som et mindre onde som var nødvendig for å stoppe en potensiell sovjetisk militær intervensjon som Warszawa Pakten, som Polen signerte i 1955, gjorde det mulig for andre østblokkland å gripe inn dersom de mente at kommunismen var i fare.

Det har vært et klassisk triks i en rekke militærkupp at generalene finner ut at nå har det gått for langt så de må gripe til unntakstilstand, det du benevner som martial law. 

Det du ikke har fått med deg i denne angivelige statsvitenskapelige mastergraden din er at det er regjeringen eller parlamentet som erklærer unntakstilstand, ikke en eller annen løytnant eller general som føler at det nå har gått for langt, og nå må jeg be noen gripe inn, og der JEG erklærer unntakstilstand. 

Det var omtrent slik Idi Amin kom til makten også.

Nå mente jeg hverken at det var du som mente russisk/sovjetisk eller å bestride at det var statskupp i Polen 1980. Jeg syntes det var interessant å høre, har som sagt bare hørt at det var unntakstilstand. Vi hadde polske naboer på 1980 tallet på grunn av Solidaritet og det der. Skjønner ikke hvorfor du flyr i tottene på meg og mange andre her i post etter post. 

 

PS: at du tror at noen frivillig skulle skryte på seg en grad i statsvitenskap sier litt om hvor fjern du er fra samfunnet ellers. Man møter stortbsett hets og latterliggjøring. Ja, slik du driver med.

Har for lengst begynt å presentere meg som cand mag i administrasjon til den jevne sintemann i Norge. Det blir de mindre sinnamann av. Som deg.

Endret av Regenburg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Soles said:

Finnes nok av slike TikTok-klovner i Norge, viktigere å dele "cringe video" av seg selv. Enn å tenke konsekvenser ved deling av slikt innhold til ByteDance som er kinesisk eid. Virker som at de fleste lever i digital verden styrt av sosiale medier. Trist men sant.


Jeg bruker bevisst ikke TikTok nettopp fordi det er kinesisk. Det viser seg jo tom. at det keylogger, selv om man ikke vet om noe som skrives sendes inn. Kina bruker alle verktøy for å kartlegge ikke bare sin egen men VERDENS befolkning.

TikTok er forbudt å bruke i enkelte land som India, samt i forsvaret og etterretningsgrenser og andre ting i USA. Også for familiemedlemmer.

Det eksemplet bør være til etterfølgelse her. Hadde jeg vært i krig og sett noen bruke TikTok eller mobilen til sånne tullete ting, så ville jeg dratt den ut av hånda til vedkommende og insistert på forflytning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):


Jeg bruker bevisst ikke TikTok nettopp fordi det er kinesisk. Det viser seg jo tom. at det keylogger, selv om man ikke vet om noe som skrives sendes inn. Kina bruker alle verktøy for å kartlegge ikke bare sin egen men VERDENS befolkning.

TikTok er forbudt å bruke i enkelte land som India, samt i forsvaret og etterretningsgrenser og andre ting i USA. Også for familiemedlemmer.

Det eksemplet bør være til etterfølgelse her. Hadde jeg vært i krig og sett noen bruke TikTok eller mobilen til sånne tullete ting, så ville jeg dratt den ut av hånda til vedkommende og insistert på forflytning.

At folk bruker Tik Tok i vesten er uforståelig for meg.

Men hvem kan klandre den jevne borger for å ha samrør med Kina, når man ser hva vestlige selskaper, elite, akademia og regjeringer har av kinesiske fingre i slikkepottene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Nå mente jeg hverken at det var du som mente russisk/sovjetisk eller å bestride at det var statskupp i Polen 1980. Jeg syntes det var interessant å høre, har som sagt bare hørt at det var unntakstilstand. Vi hadde polske naboer på 1980 tallet på grunn av Solidaritet og det der. Skjønner ikke hvorfor du flyr i tottene på meg og mange andre her i post etter post. 

 

Svaret på dette er enkelt.

Hvis du legger inn et innlegg på Diskusjon.no som tar mål av seg til å representere fakta, så er det ditt ansvar å sørge for at innlegget gjengir fakta, og ikke hva du ønsker skal være fakta.

Det holder ikke å hevde at du bare har "hørt" at det bare var unntakstilstand, og at dette har du "hørt" av noen polske naboer en gang på 1980 - tallet. 

Og hvis du ikke skjønner at jeg flyr i tottene på deg gang på gang, så kan jeg forklare det på en saklig og nøktern måte.

Du er en av de fremste eksponentene her på dette forumet som forsøker å få nord til å bli sør, og hvitt til å bli svart, eksempelvis når det hevdes at et par - tre radikale kvinnfolk fra det demokratiske partiet i USA er en trussel mot den vestlige støtten for Ukraina. 

Du vet like godt som meg at den største trusselen mot fortsatt støtte til Ukraina ikke kommer fra Cortez et al., men fra MAGA bevegelsen i USA.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (25 minutter siden):

Nå mente jeg hverken at det var du som mente russisk/sovjetisk eller å bestride at det var statskupp i Polen 1980. Jeg syntes det var interessant å høre, har som sagt bare hørt at det var unntakstilstand. Vi hadde polske naboer på 1980 tallet på grunn av Solidaritet og det der. Skjønner ikke hvorfor du flyr i tottene på meg og mange andre her i post etter post. 

 

PS: at du tror at noen frivillig skulle skryte på seg en grad i statsvitenskap sier litt om hvor fjern du er fra samfunnet ellers. Man møter stortbsett hets og latterliggjøring. Ja, slik du driver med.

Har for lengst begynt å presentere meg som cand mag i administrasjon til den jevne sintemann i Norge. Det blir de mindre sinnamann av. Som deg.

Jeg foreslår at vi alle slutter å benevne oss som noe som helst. Jeg har i denne strengen ikke presentert meg med noen form for utdannelse, meritter eller kompetanse. Og å påberope seg det fordi at en tror at siden jeg er xxxx skal mine argumenter være tyngre enn uten disse xxxx kan raskt slå tilbake.

Når det er nevnt har jeg en innrømmelse å tilby, den eneste formelle utdannelsen jeg har og som jeg vil vise åpent frem på Diskusjon.no er at jeg har papirer som matros, på engelsk Able Seaman.

Able seaman - Wikipedia

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (12 minutter siden):

den eneste formelle utdannelsen jeg har og som jeg vil vise åpent frem på Diskusjon.no er at jeg har papirer som matros, på engelsk Able Seaman.

Able seaman - Wikipedia

Ja. Det kunne man lese gjennom linjene. For å si det slik.

Men det er såklart relevant med bakgrunn fra politikk når det er hva vi drøfter. Jeg har også mange års erfaring fra arbeid på mellomnivå Norge-Russland og snakker brukbart russisk. Jeg skriver ikke det for å få et overtak, men fordi det er relevant for innlegget på samme måte som at du slenger i bordet at du har vært i Polen. Om det provoserer så vær så god.

La oss nå begrave stridsøksen for en stund.

Endret av Regenburg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Windfarmer said:

Da foreslår jeg at du begynner å uttrykke deg klarere, og ikke minst må du lese hva du siterer før du kommenterer det. 

Du siterer et innlegg fra Regenburg, der Regenburg forsøker å dytte ansvaret for en mulig manglende støtte til Ukrainakrigen over på noen radikale medlemmer av det demokratiske parti i USA. Han linker inn til noe Cortez greier som allerede er trukket, og det med følgende meningsinnhold;

"Tullingtroppen i Demokratenes Parti i USA krever så klart at Ukraina underkaster deler av landet sitt til Russland. Får håpe republikanerne gjør rent bord i mellomvalgene." 

Så Regenburg - som du siterer - vil altså ha rent flertall av det republikanske parti i den neste amerikanske kongressen. Noe du kommenterer slik:

Rashida Tlaib, Ilhan Omar, Alexandria Ocasio-Cortez ja, hvorfor er jeg ikke overrasket.  Norsk media har jo heiet fram disse 3, lurer på om pipa får ei annen låt nå.

Man kan jo bare lure på hvor mange stemmer de rekrutterer for republikanerne...

Slik jeg leser ditt innlegg fremstår det som en klar støtte til at MAGA gjengen i USA skal få enda større innflytelse. Jeg har merket meg at Regenburg også påberoper seg å være statsviter, og av den grunn mener å kunne uttale seg med tyngde. Men endog Regenburg burde jo opplyse leserne av Diskusjon.no at republikanerne umulig kan oppnå rent flertall i dette mellomvalget, siden bare en del av representantene er på valg?

Jeg har hørt rykter om at de selger mastergrader i statsvitenskap på Nille, jeg tror de har en pakke med 25 stearinlys, hvis en kjøper 50 stearinlys, får man en mastergrad i statsvitenskap med på kjøpet. Men ikke ta det fra meg, jeg bare overhørte en samtale på Burger King, så hva vet jeg?

Du må roe ned personangrepene dine, dette er ikke første gang. 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...