Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Europa har nå... for mye gass ;)

Et økende antall LNG-tankere venter på avlossing. Lagrene er nesten fulle. Og prisene stuper.

Putins håp om å skvise Europa i vinter er ute.

 

aBdY0XA_700bwp.jpg

Untitled.jpg

Lagerene til Tyskland som er ganske massive dekker 20% av forbruket om vinteren var det ikke sånn? I intervjuet Hegnar gjorde i finansavisen i dag så ble det også nevnt at LnG tankerene ikke bare lå der i vente av kapasitet, men for å vente på prisstigningen som er forventet any day. Kapitalismen virker ^^ 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man snakker om gasslagre så handler det ikke om at det er nok gass lagret for å dekke etterspørselen, men nok gass lagret for å dekke etterspørselen sammen med den forventede øvrige tilgangen på gass, og eventuelle "spikes" i forbruk der så mye som 60% av gassen kommer fra lager, hvilket gir mer stabile priser og mindre press på leverandørene på ekstremdager. Gasslagrene alene er nok til å dekke forbruket på et normalår i opp til tre måneder, noe mer om de rasjonerer.

Men, de har uttalt at lagrene sammen med øvrig tilgang på gass gjør dem i stand til å håndtere gitte scenario på den nåværende leveransesiden over visse perioder.

Med nåværende alternativer kilder og lagret gass mener enkelte at Tyskland vil kunne kutte Russiske leveranser helt i løpet av vinteren, og da ikke på gass, men også olje og kull. Det betyr i praksis at Russland går glipp av omkring 900 millioner euro hver eneste dag, bare fra Tyskland.

Baksiden er naturligvis at man presser logistikken, ting koster penger, og man er sårbare for eventuelle angrep på alternativ infrastruktur. Det er ikke uten grunn at det nå seiler skip med forskjellige flagg i norske farvann.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (17 timer siden):

Tullingtroppen i Demokratenes Parti i USA krever så klart at Ukraina underkaster deler av landet sitt til Russland. Får håpe republikanerne gjør rent bord i mellomvalgene.

 

Rashida Tlaib, Ilhan Omar, Alexandria Ocasio-Cortez ja, hvorfor er jeg ikke overrasket.  Norsk media har jo heiet fram disse 3, lurer på om pipa får ei annen låt nå.

Man kan jo bare lure på hvor mange stemmer de rekrutterer for republikanerne...

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

 

Russland øvde onsdag på et massivt atomangrep. President Vladimir Putin overvåket øvelsen.

Øvelsen omfattet testutskyting av en Sineva-rakett fra en atomubåt i Barentshavet og interkontinentale ballistiske raketter av typen Yars fra Plesetsk-halvøya i Arkhangelsk-regionen. Bombefly av typen Tu-95 avfyrte dessuten kryssermissiler.

Russlands forsvarsminister Sergej Sjojgu informerte Putin om at øvelsen skulle simulere et massivt russisk atomangrep, som svar på et atomangrep mot Russland. Ifølge russiske myndigheter ble alle mål for øvelsen nådd og alle raketter nådde sine mål.

Russland gjennomfører slike øvelser årlig og har varslet USA om årets øvelse på forhånd, i tråd med avtaler de to har inngått. Også Nato har nylig øvd på atomangrep. (NTB)

 

NRK

Lenke til kommentar
iMarius skrev (1 time siden):

Gassprisene synker og vannmagasinene fylles opp, men likevel er strømprisene høye. Oljeprisen er på litt over 90 dollar fatet, mens toppnivået var på nesten 130 dollar. Drivstoffprisene holder seg likevel rundt 25kr literen. Her er det mange markedskrefter som sørger for at prisene holdes kunstig høye. Mye kyniske ledere og spekulanter i posisjoner som absolutt ikke gagner folk.

Jeg tror vi er litt OT nå.

Mitt poeng er at den store gasstrusselen som skulle få vestens støtte til Ukraina til å kollapse, har blitt mindre truende, men kan fortsatt bli en faktor.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (19 minutter siden):

Moderator har et par sider lengre opp avsluttet debatten om amerikansk politikk. Og det gjorde han fordi debatten utelukkende dreiet seg om amerikansk politikk, og ikke den delen av den amerikanske politikk som er relevant for denne tråden, nemlig Ukrainakrigen. Og spørsmålet er om vesten vil støtte Ukrainere videre, og særlig om det amerikanske mellomvalget kan lede til at den amerikanske støtten vil bli redusert eller forsvinne helt.

Og en skal være temmelig hjelpeløs hvis en enda ikke har fått med seg at risikoen Ukrainerne står overfor er om MAGA bevegelsen i USA får større innflytelse enn de allerede har. Det er både Ukrainerne og enhver Nordmann som er opptatt av sikkerhetspolitikk fullstendig klar over. At noen surrehuer da forsøker å fremstille det slik at noen radikale og venstrevridde medlemmer av det demokratiske parti i den amerikanske kongressen utgjør en trussel mot Ukraina, er som å fortelle meg at  svart har bli hvitt, og at sør har blitt nord.

Dette forslaget fra Cortez etc. er allerede trukket, og den store trusselen mot det nordatlantiske sikkerhetssamarbeid kommer ikke fra det demokratiske parti i USA, men fra MAGA gjengen i det republikanske parti. Og dette har etter hvert blitt allmennkunnskap, til og med i Norge. 

Jeg ønsker selvsagt ikke noe MAGA, det er en farlig bevegelse på mange områder. 

Det virker som at du leser veldig mye mer ut av innlegget mitt enn det jeg skriver. Du valgte å sitere vekk der jeg spør hvor mange republikanske velgere disse 3 rekrutterer. Da bør du jo også konkludere at republikanske velgere er noe jeg vil ha mindre av.

Feilsitering og grunnløse beskyldninger synes jeg ikke noe om. At man er imot MAGA betyr derimot ikke at man trenger å omfavne disse 3 radikale. Hvis jeg hadde vært amerikansk så hadde selvsagt stemt på demokratene likevel. Men det er vel slik internettdebatt har blitt, enten må man være på den ene eller andre siden og man kan ikke si noe som helst kritisk til den siden man er på. Tragisk

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Det virker som at du leser veldig mye mer ut av innlegget mitt enn det jeg skriver. Du valgte å sitere vekk der jeg spør hvor mange republikanske velgere disse 3 rekrutterer. Da bør du jo også konkludere at republikanske velgere er noe jeg vil ha mindre av. Jeg ønsker selvsagt ikke noe MAGA, det er en farlig bevegelse på mange områder.

Da foreslår jeg at du begynner å uttrykke deg klarere, og ikke minst må du lese hva du siterer før du kommenterer det. 

Du siterer et innlegg fra Regenburg, der Regenburg forsøker å dytte ansvaret for en mulig manglende støtte til Ukrainakrigen over på noen radikale medlemmer av det demokratiske parti i USA. Han linker inn til noe Cortez greier som allerede er trukket, og det med følgende meningsinnhold;

"Tullingtroppen i Demokratenes Parti i USA krever så klart at Ukraina underkaster deler av landet sitt til Russland. Får håpe republikanerne gjør rent bord i mellomvalgene." 

Så Regenburg - som du siterer - vil altså ha rent flertall av det republikanske parti i den neste amerikanske kongressen. Noe du kommenterer slik:

Rashida Tlaib, Ilhan Omar, Alexandria Ocasio-Cortez ja, hvorfor er jeg ikke overrasket.  Norsk media har jo heiet fram disse 3, lurer på om pipa får ei annen låt nå.

Man kan jo bare lure på hvor mange stemmer de rekrutterer for republikanerne...

Slik jeg leser ditt innlegg fremstår det som en klar støtte til at MAGA gjengen i USA skal få enda større innflytelse. Jeg har merket meg at Regenburg også påberoper seg å være statsviter, og av den grunn mener å kunne uttale seg med tyngde. Men endog Regenburg burde jo opplyse leserne av Diskusjon.no at republikanerne umulig kan oppnå rent flertall i dette mellomvalget, siden bare en del av representantene er på valg?

Jeg har hørt rykter om at de selger mastergrader i statsvitenskap på Nille, jeg tror de har en pakke med 25 stearinlys, hvis en kjøper 50 stearinlys, får man en mastergrad i statsvitenskap med på kjøpet. Men ikke ta det fra meg, jeg bare overhørte en samtale på Burger King, så hva vet jeg?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (9 minutter siden):

Da foreslår jeg at du begynner å uttrykke deg klarere, og ikke minst må du lese hva du siterer før du kommenterer det. 

Du siterer et innlegg fra Regenburg, der Regenburg forsøker å dytte ansvaret for en mulig manglende støtte til Ukrainakrigen over på noen radikale medlemmer av det demokratiske parti i USA. Han linker inn til noe Cortez greier som allerede er trukket, og det med følgende meningsinnhold;

"Tullingtroppen i Demokratenes Parti i USA krever så klart at Ukraina underkaster deler av landet sitt til Russland. Får håpe republikanerne gjør rent bord i mellomvalgene." 

Så Regenburg - som du siterer - vil altså ha rent flertall av det republikanske parti i den neste amerikanske kongressen. Noe du kommenterer slik:

Rashida Tlaib, Ilhan Omar, Alexandria Ocasio-Cortez ja, hvorfor er jeg ikke overrasket.  Norsk media har jo heiet fram disse 3, lurer på om pipa får ei annen låt nå.

Man kan jo bare lure på hvor mange stemmer de rekrutterer for republikanerne...

Slik jeg leser ditt innlegg fremstår det som en klar støtte til at MAGA gjengen i USA skal få enda større innflytelse. Jeg har merket meg at Regenburg også påberoper seg å være statsviter, og av den grunn mener å kunne uttale seg med tyngde. Men endog Regenburg burde jo opplyse leserne av Diskusjon.no at republikanerne umulig kan oppnå rent flertall i dette mellomvalget, siden bare en del av representantene er på valg?

Jeg har hørt rykter om at de selger mastergrader i statsvitenskap på Nille, jeg tror de har en pakke med 25 stearinlys, hvis en kjøper 50 stearinlys, får man en mastergrad i statsvitenskap med på kjøpet. Men ikke ta det fra meg, jeg bare overhørte en samtale på Burger King, så hva vet jeg?

Så du har funnet ut i all din genialitet at jeg ønsker republikansk flertall i USA fordi jeg SVARER en person som eventuelt ønsker det? Herrefred... Jeg har kun uttalt meg om hva disse 3 radikale idiotene i det demokratiske parti nylig fant på. DET ER INGENTING I INNLEGGET MITT SOM DET MINSTE ANTYDER NOE ØNSKE OM REPUBLIKANSK FLERTALL I USA. Jeg håper av hele mitt hjerte at demokratene vinner valgene fremover, selv om jeg synes Joe Biden virker noe dement og Kamala Harris er svak så er det uendelige bedre enn Trump, MAGA og de andre alternativene der.

Du er jo fullstendig gal og ser spøkelser på høylys dag. Vennligst returner til skyttergravene på twitter og avslutt forsøk på å lyve på meg meninger jeg ikke har. Takk

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Så du har funnet ut i all din genialitet at jeg ønsker republikansk flertall i USA fordi jeg SVARER en person som eventuelt ønsker det? Herrefred... Jeg har kun uttalt meg om hva disse 3 radikale idiotene i det demokratiske parti nylig fant på. Men jeg håper av hele mitt hjerte at demokratene vinner valgene fremover, selv om jeg synes Joe Biden virker noe dement og Kamala Harris er svak så er det uendelige bedre enn Trump, MAGA og de andre alternativene der.

Du er jo fullstendig gal og ser spøkelser på høylys dag. Vennligst returner til skyttergravene på twitter og avslutt forsøk på å lyve på meg meninger jeg ikke har. Takk

Mitt budskap er enkelt. Skal du delta i Diskusjon.no så bør du forstå hva du selv skriver, og hva du uttrykker i form av meningsinnhold. 

At jeg blir karakterisert som "fullstendig gal" og at jeg "ser spøkelser på høylys dag" er jo ikke spesielt avanserte invektiver, men du forsøker vel så godt du kan? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iMarius skrev (2 timer siden):

Gassprisene synker og vannmagasinene fylles opp, men likevel er strømprisene høye. Oljeprisen er på litt over 90 dollar fatet, mens toppnivået var på nesten 130 dollar. Drivstoffprisene holder seg likevel rundt 25kr literen. Her er det mange markedskrefter som sørger for at prisene holdes kunstig høye. Mye kyniske ledere og spekulanter i posisjoner som absolutt ikke gagner folk.

Man burde være forsiktig der, markedet har fått et voldsomt knekk i anseelse i det siste, noe som kom fram i land etter land hvor politikerne signalisere at de ikke lenge vil "beskytte" lønnsomme virksomheter som de kontroversielle lovforslagene i Norge og rikinger som blant annet dro utenlands fremfor å betale, gjør seg mindre populær. Selv ikke "markedsvennlige krefter" av høyreekstrem retning er villig til å hjelpe til, Putin driver nå storstils utpressing av de rike i Russland mens Xi har seriøse planer om "inntektsutjevning", og endog i USA hvor fri kapitalisme lenge er idealet, er det tanker til høyre og til venstre om liknende tendenser. Med tanke på de kommende klimaendringer som innbar at makthaverne mot år 2032 kommer til å gjøre noe veldig drastisk, er det åpenbart at det frie markedets dager snart er talt. Mange har blitt bergtatt av miraklene Putins dyktige økonomiske eksperter presentert samtidig som de så hvordan ukontrollert og uregulert markedskrefter ikke løste mye. 

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1584476545912971264

De intakte dronene fra Iran har fått en rekke selskaper til å kaldsvette, "alle" har sett hvordan Biden gikk løs på hans egne folk under de siste sanksjonene mot svartelistede selskaper i Iran, og man vet at politikerne i EU/EØS har mistet toleransen for "sine" - Rotax i Østerrike som produserer motorer, har fått panikkstemning fordi USA er etter skalper, og europeiske politikerne vil ikke stå i vegen. Alle motorer produsert av Rotax settes sammen i den østerrikske byen Linz. Spesielt ettersom det er en type motor med liten brukspotensialitet. 

I Nordøstfronten svinget det fram og tilbake mellom Zherebetselven og Krasnaelven ned mot skogene mellom Terny-Torske og Kreminna, der ser det ut at ukrainerne lanserte raid gang på gang dypt inn i russernes forsvar og dette besvares med voldsomme angrep som endog nådd østbredden av Zherebetselven. I nord på sentrum har ukrainerne tatt Kovalivka selv om de sliter meget sterkt, det virker som at hordene av de mobiliserte ikke brydd seg om sine skjebner og bare fortsette og fortsette. 

Jeg tror utviklingen der skyldes de logistiske utfordringene for russerne, det er dårligere kommunikasjoner mot nord med en underkapable jernbanetrase og få egnede regionalveger mens Luhansk er "porten til Donbass" med jernbane og motorveg rett fra Russland, og med gode kommunikasjoner fram til tvillingbyområdet. Forsterkningene vil først kommer til Kreminna. Men det er i nord de topografiske forholdene er bedre egnet, fordi det er ikke så åpent som mellom Terny-Torske og Kreminna. 

Det har blitt et horribelt 1.vk-slag tatt rett fra Vestfronten, ukrainerne mistet ufattelig mye tid etter å mistet sitt samband, og hissige russiske motangrep i de siste to uker fram til nå hadde fulgt til at ukrainerne mistet mye av det som var vunnet, og måtte slåss om det tapte gjentatte ganger. Årsaken bak stillstanden må finnes, men det er hemmeligholdt - så det kan betyr at teorien om at Musk hadde saboterte Starlink, ikke kan forkastes. Flere tusen dør og skades som et resultat. 

På tid for ukrainerne (og NATO) å dumpe alle ideer om å føre en "humanitær" krigføring. Napalm og WP på bordet, "please".

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1585266292545798147

I Kherson ble alle - ja, ALLE - dypt sjokkert da det ble oppdaget at noen hadde brutt seg inn i gravstedet i Katarinakatedralen - og tok bort restene etter en av de største historiske skikkelser i hele Øst-Europa som har en ganske høy stjerne blant russerne og russiskbeslektede folk som utlendinger, den legendariske Grigorij Aleksandrovitsj Potemkin. Selveste Potemkin! Ettersom russiske militære og offentlige ansatte var der, blir "guvernøren" Saldo konfrontert, slik at han kom ut på TV og erklært at den døde var "evakuert" til østbredden av floden. 

Dette er sinnssykt, selv for russerne selv! Dette kommer til å sjokkere alle og enhver over hele verden, spesielt ettersom dette fulgt til voldsomme spekulasjoner om Khersons skjebne etter den evakueres! USA måtte nok en gang minner Russland om at bruk av skitne våpen likestilles med bruk av atomvåpen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Kadyrov-basen i Ukraina som ble bombet trengte ikke engang geolokaliseres. Noen kjente visst igjen bygget fra en av videoene de postet på TikTok. Bygget har en del arkitektoniske særpreg på innsiden.

Jævla TikTok-klovner 🤡

Finnes nok av slike TikTok-klovner i Norge, viktigere å dele "cringe video" av seg selv. Enn å tenke konsekvenser ved deling av slikt innhold til ByteDance som er kinesisk eid. Virker som at de fleste lever i digital verden styrt av sosiale medier. Trist men sant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Mitt budskap er enkelt. Skal du delta i Diskusjon.no så bør du forstå hva du selv skriver, og hva du uttrykker i form av meningsinnhold. 

At jeg blir karakterisert som "fullstendig gal" og at jeg "ser spøkelser på høylys dag" er jo ikke spesielt avanserte invektiver, men du forsøker vel så godt du kan? 

Jeg synes Trump var fullstendig uegnet som president og en stor tosk. Derfor ble jeg noe sint over at du tillegger meg et ønske om republikansk flertall, for det vil faktisk bety en mulighet for retur for han eller en som kanskje er tilsvarende ille. Så beklager utbruddet.

Det er din påstand, en idiotisk en sådan, at det å kommentere saker som folk legger frem forteller om noe politisk syn. Demokratene synes jo også tydeligvis at SAKEN ikke var så bra for dem, siden de måtte trekke dette brevet eller hva? 

Jeg har venner på facebook fra Rødt og SV, det hender at de legger ut saker og ting jeg er enig med også. Kanskje de har lagt på et "stem Rødt til høsten for å få forandring" eller lignende, men det at jeg kommenterer at jeg er enig i akkurat den saken betyr ikke at jeg stemmer Rødt. I motsetning til deg liker jeg å diskutere ting med folk uansett hva de stemmer, setter pris på alt av folk fra R til FrP. Jeg bryr meg egentlig ikke, jeg er mer interessert i hver konkrete sak.

Så jeg tror det er du som må forholde deg til hva folk faktisk skriver, dette er ikke twitter der man velger side og så kommenterer man bare i hvert sitt ekkokammer. Jeg vil ihvertfall ikke ha det sånn. 

Nok om det, tilbake til Ukraina. Ha en fin kveld videre og ha det bra.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...