Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Erna Solberg er klar på at sykehusene kan ta imot 1200 intensivpasienter.

De som jobber på sykehus er veldig uenig i den påstanden. Og når hvertfall halvparten av den kapasiteten vi har allerede er opptatt med pasienter med andre sykdommer og skader så, nei, det er ikke god kapasitet på intensiv i Norge. 

At alle pilene i Osloområdet går rett opp er et skikkelig dårlig tegn. Jeg vet ikke hvor grensen går for når man er kommet til "helvete", men vi i Oslo og omegn er på stø kurs dit. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Jeg ser på forholdet mellom registrert smittede og antall innlagte, fra august 2020 og utover*. Det virker som det har blitt en markant økning i det forholdet de siste ukene. Omtrent samtidig med at mutantene har begynt å dominere smitten. Det indikerer at mutantene har høyere dødelighet (som vi allerede visste, men nå ser indikasjoner på med våre egne tall).

* Jeg ignorerer alt før august 2020 pga mye lavere testrate og dermed trolig mye høyere mørketall, sånn at det ikke gir mening å sammenligne den raten før og etter august.

Godt poeng. Ja, jeg også synest det virker å være en markant endring etter at mutantsmitten begynte å bre seg til lands.

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
:utakt skrev (16 minutter siden):

De som jobber på sykehus er veldig uenig i den påstanden. Og når hvertfall halvparten av den kapasiteten vi har allerede er opptatt med pasienter med andre sykdommer og skader så, nei, det er ikke god kapasitet på intensiv i Norge. 

At alle pilene i Osloområdet går rett opp er et skikkelig dårlig tegn. Jeg vet ikke hvor grensen går for når man er kommet til "helvete", men vi i Oslo og omegn er på stø kurs dit. 

 

Jeg tror også de er ganske uenige ja. Og intensivsykepleiere som allerede går inn i turnus på 12,5 timers vakter kan neppe strekke strikken så mye lenger. Nå har vi også færre å ta av pga. stengte grenser og dermed færre kvalifiserte helsearbeidere.

Det er faktisk ganske sykt å tenke på av 185 innlagte så er 177 av de innlagt i Helse-Sørøst. Mens enkelte tenker det er argument nok for å holde restriksjonene lokale, så blir jeg mer bekymret over hvor vanskelig og store utbrudd det blir av mutantene og hvor vanskelig det kan bli i områder der helsevesenet ikke akkurat er dimensjonert for mange pasienter. Ja, det skal jo være dimensjonert etter innbyggertall, men samtidig skal man ikke legge skjul på at små lokalsykehus ikke nødvendigvis er så rustet for mange slike pasienter. Fagmiljøene er nok ikke så spesialiserte mot slike pasienter i Bygde-Norge. 

Spent på hvordan det går med sykehusene i Rogalands-området nå med tanke på utbruddene i Haugesund, Karmøy og til dels Stavanger. Det kommer til  ta seg opp der også etterhvert. 

Mange vet ikke en gang at f.eks. Lærdal sjukehus og Nordfjord sjukehus ikke har rigget seg for å ta i mot Covid-pasienter. Disse blir sendt til Førde, eller til Voss for Lærdal sitt vedkommende. I utbruddet i Stad nå så ville nærmeste sykehus vært Nordfjord, men nå er det pasientene knyttet til utbruddet innlagt i Førde. I VG sin oversikt over sykehus så ligger jo Lærdal og Nordfjord sjukehus inne med 0 pasienter under hele pandemien, men det er jo rett og slett fordi de ikke tar i mot slike pasienter. Det er gir derfor et ekstremt villledende bilde av sykehuskapasiteten. Sunaas sykehus ligger vel også inne i oversikten, er ikke dette er rent rehabliteringsinstitusjon? Jeg tviler iallfall på at de tar i mot Covid-pasienter.

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tanten min jobber som intensivsykepleier på sørlandet som egentlig ikke har opplevd det verste trykket før nå nylig, men selv der har det vært frafall av sykepleiere som har blitt utbrent og enten sluttet eller blitt langtidssykmeldt, så jeg klarer knapt å se for meg hvor mange slitne sykepleiere det etter hvert har blitt i mer tungt rammede områder på Østlandet. Håper dette er en yrkesgruppe som får seg et skikkelig løft de neste kommende årene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er også mye ut og inn av karantene for de sykehusansatte.

Sykehusene er det mest sårbare vi har for utbrudd. Skulle det bli mange intensivsykepleiere i karantene samtidig er det kritisk.

Her en oversikt over de som er i karantene på sykehusene i Helse Sør-øst nå (oppdatert 11. mars):

 Foretak

Antall ansatte i karantene
Sykehuset Østfold 102
Sykehuset Innlandet 47
Oslo universitetssykehus 359
Akershus universitetssykehus 184
Sørlandet sykehus 70
Vestre Viken  169
Sykehuset Telemark 22
Sykehuset Vestfold 83
Sunnaas sykehus 21
TOTALT 1057
Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

bekymret over hvor vanskelig og store utbrudd det blir av mutantene og hvor vanskelig det kan bli i områder der helsevesenet ikke akkurat er dimensjonert for mange pasienter.

Ja, altså, her i Oslo er "alt" stengt og har vært det i månedsvis. Det eneste som står igjen er vel skole og barnehage (og tannlegen, som Raymond truer med å stenge... 🙄). Og likevel går smitten bare oppover. 

Om det nå skulle bli heftig spredning i f.eks Grenland, så vet jeg virkelig ikke. Sykehuset i Skien er ganske stort det, men det bor mye folk i området også. Jeg tror ikke det ville holdt så veldig lenge. For ikke å snakke om mindre plasser på Vestlandet, som du er inne på. 

Dritt situasjon. Og alt dette oppstyret med AZ vaksinen var virkelig ikke noe vi trengte nå. 😕

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det var Robert Steen, helsebyråd i Oslo, ikke Raymond Johansen som snakket om tiltak for 1 til 1-virksomheter.

Vi får satse på at dette var et idiotisk utspill og lite annet. Nå virker det som de bare finner på ting å stenge selv om det er nokså irrelevant i smittespredning . Skal Robert Steen stenge ned tannlegen burde han fremskaffe bevis for at mye smitte skjer hos tannlegen. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Robert da. R&R. 🙂

Det er jo bare tull å stenge 1-1 tjenester. Problemet er der mange mennesker møtes samtidig. 

ja og tannlegene tar dette med smittevern svært seriøst og om et utbrudd skjer hos et tannlegekontor så er smittesporingen en grei oppgave. Bare å slå opp i listen over timer og sette folk i karantene. Har ikke hørt om  noe utbrudd som kan knyttes til tannlegekontorer. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mens vi venter på vaksinen.

Antagelig er det stort sett bare nødvendige reiser til utlandet som foretas nå, og de er tillatt. Jeg tenker det er på tide å innføre hotellkarantene en gang for alle. Hvis det strider mot grunnloven, er det kanskje bedre enn å hindre barns utvikling og livsutfoldelse ved å stenge skolene.

Sykepleierne sliter allerede. Har regjeringen et tall for antall koronpasienter sykehusene kan tåle?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan tannlegekontor ellers i landet opererer men på det jeg bruker å gå til kunne jeg ikke følt meg tryggere på vertfall, det ble brukt fult beskyttelsesutstyr fra topp til tå av tannlegene/pleierne og det blir rullert på behandlingsrom mellom hver pasient. Følte jeg tok en langt større risiko ved å gå på butikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Vi får satse på at dette var et idiotisk utspill og lite annet. Nå virker det som de bare finner på ting å stenge selv om det er nokså irrelevant i smittespredning . Skal Robert Steen stenge ned tannlegen burde han fremskaffe bevis for at mye smitte skjer hos tannlegen. 

 

:utakt skrev (2 minutter siden):

Det er jo bare tull å stenge 1-1 tjenester. Problemet er der mange mennesker møtes samtidig. 

 

Ja, det er skolene som bør stenges hvis man skal få kontroll på smitten. I hvert fall ungdomsskole og videregående. Kanskje må man stenge barneskolen også - men med rødt nivå der kan man faktisk gjennomføre halve klasser og relativt små grupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hvordan tannlegekontor ellers i landet opererer men på det jeg bruker å gå til kunne jeg ikke følt meg tryggere på vertfall, det ble brukt fult beskyttelsesutstyr fra topp til tå av tannlegene/pleierne og det blir rullert på behandlingsrom mellom hver pasient. Følte jeg tok en langt større risiko ved å gå på butikken. 

Jeg var hos tannlegen i juni som jo hadde svært lave smittetall. Tannlegen var ikledd  visir og alt alt alt, ble bedt om å vaske henda grundig før jeg gikk og så ta på hansker som jeg ikke fikk lov å kaste før jeg hadde gått helt ut av utgangsdøra. Måtte også desinfesere munnen med noe greier. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 minutter siden):

Jeg var hos tannlegen i juni som jo hadde svært lave smittetall. Tannlegen var ikledd  visir og alt alt alt, ble bedt om å vaske henda grundig før jeg gikk og så ta på hansker som jeg ikke fikk lov å kaste før jeg hadde gått helt ut av utgangsdøra. Måtte også desinfesere munnen med noe greier. 

Jeg har måtte gått mye til tannlege det siste halvåret+ og den munndesinfiseringen er noe av det fæleste jeg har puttet i munnen :p . Men ja jeg tror det er få som tar smittevern halvparten så seriøst som tannlegene, legenkontoret og selv sykehusene her er vertfall super laidback til sammenligning med tannlegekontorene. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Jeg har måtte gått mye til tannlege det siste halvåret+ og den munndesinfiseringen er noe av det fæleste jeg har puttet i munnen :p . Men ja jeg tror det er få som tar smittevern halvparten så seriøst som tannlegene, legenkontoret og selv sykehusene her er vertfall super laidback til sammenligning med tannlegekontorene. 

Du slipper i det minste munnbind hos tannlegen da. ;)  Kunne sett for meg at tannlegen måtte lage små hull i munnbindet for å jobbe. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvordan tannlegekontor ellers i landet opererer men på det jeg bruker å gå til kunne jeg ikke følt meg tryggere på vertfall, det ble brukt fult beskyttelsesutstyr fra topp til tå av tannlegene/pleierne og det blir rullert på behandlingsrom mellom hver pasient. Følte jeg tok en langt større risiko ved å gå på butikken. 

Tror det med tannleger er ganske bra over det hele landet. Tannlegene ligger innunder fylkeskommunenes oppgaver så det er nok ganske greitt å innføre felles rutiner for alle kontor. 

Selv her på bygda er det kjempestrengt. Har ei venninne som var til tannlegen her og selv på tjukkeste vinteren i minusgrader så fikk ikke pasientene lov til å gå inn i venterommene. Man ble pent nødt til å vente ute til sekretærene kom og hentet inn når det var klart for time :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Tror det med tannleger er ganske bra over det hele landet. Tannlegene ligger innunder fylkeskommunenes oppgaver så det er nok ganske greitt å innføre felles rutiner for alle kontor. 

Selv her på bygda er det kjempestrengt. Har ei venninne som var til tannlegen her og selv på tjukkeste vinteren i minusgrader så fikk ikke pasientene lov til å gå inn i venterommene. Man ble pent nødt til å vente ute til sekretærene kom og hentet inn når det var klart for time :)

Den offentlige tannhelsetjenesten ligger under fylkene ja, men de  fleste  tannleger har jo privat praksis. Men jeg vil tro at Tannlegeforeningen har laga gode smittevernsveiledere i samarbeid med helsemyndighetene. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...