Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
torbjornen skrev (9 minutter siden):

Det er vel meir det at ein får meir kunnskap etterkvart som tida går.

Det er også bra at ein vel å lytte til forsking og ekspertar framfor politikarar. Når det gjaldt munnbind anbefalte ikkje WHO dette, og det var heller ikkje heilt uproblematisk å introdusere dette i ein befolkning som ikkje var vant til korleis munnbind skal brukast korrekt. Munnbind er heller inga erstatning for einmeteren.

Man får kunnskap ettersom tiden går, OG man bør da se mot utlandet som har fått pandemien i fanget tidligere enn vi fikk her i Norge. På samme måte bør man vektlegge forskningsresultater som fremkommer tidlig i andre land fremfor noe felles mik-mak av noen tolkninger som fremlegges for et felles Europa.

Når det gjelder politikere så var det faktisk de som satte foten ned. Om de ikke hadde gjort dette ville vi fått svenske tilstander her i landet. FHI anbefalte på tidlig tidspunkt å følge strategien svenskene hadde lagt, om å gå for immunitet i befolkningen. Også her var altså helsedirektoratet og FHI helt på bærtur.

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (6 minutter siden):

For de aller, aller fleste er Covid-19 ganske uskyldig. Når du snakker om dødelighet, hvor mange i Norge under 40 (eller 50 for den saks skyld) har dødd så langt av Covid-19?

De som stryker med av dette er stort sett folk i 80 og 90 åra.

 3 i alderen 0-39, 7 i alderen 40-49 og 23 i alderen 50-59. Men som jeg nettopp har nevnt har 3 av dødsfallene i alderen 40-59 skjedd i løpet av de to siste ukene. Jeg følger nøye med på utviklingen knyttet til dødsfall i de yngre aldersgruppen, ettersom den britiske varianten er mer dødelig blant de yngre.

Nå er det 23 som ligger i respirator per i dag, og som det gikk frem av VG-artikkel i dag tidlig så er det nå folk mellom 20-60 år som stortsett ligger innlagt på sykehus nå. Alle på sykehus er såvidt jeg forstår under 75 år. Dersom mange av disse overlever så man nok se enda flere rapporteringer i disse aldergruppene i månedene fremover. Vi får ta en opptelling om 1-2 mnds tid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, FiveInline said:

For de aller, aller fleste er Covid-19 ganske uskyldig. Når du snakker om dødelighet, hvor mange i Norge under 40 (eller 50 for den saks skyld) har dødd så langt av Covid-19?

De som stryker med av dette er stort sett folk i 80 og 90 åra.

Det sjokkerer meg hvor lenge vi skal møte denne ignoransen på nytt igjen og igjen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Det sjokkerer meg hvor lenge vi skal møte denne ignoransen på nytt igjen og igjen.

Har tatt Covid-19 test nå et par ganger, det jeg skrev står jo også på papiret man får med etter man har testet seg. Hva er det du reagerer på? De fleste kommer seg unna dette helt fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når man bestiller vaksine på nett så bør man kunne huke av for hvilken vaksine man ønsker. Dette vil lette arbeidet med alle avbestillingene og telefoniske spørsmål som vil komme fremover. Folk må selv kunne ta ansvar for hva de putter i egen kropp ut fra hvilke sykdommer og plager man har dersom man på forhånd har lest seg opp på vaksinene.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, William_S said:

Men de bruker da inaktiviserte viruspartikler? mRNA er ikke brukt mye før Pfizer og Moderna sin. 

Nja, de bruker et modifisert adenovirus (som er ufarlig for mennesker). Viruset er modifisert med spike proteinet til Sars-CoV-2 og fremprovoserer en immunrespons. Sånn svært forenklet 

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/viralvector.html#:~:text=For COVID-19 viral vector,virus that causes COVID-19.

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nidar2 said:

Når man bestiller vaksine på nett så bør man kunne huke av for hvilken vaksine man ønsker. Dette vil lette arbeidet med alle avbestillingene og telefoniske spørsmål som vil komme fremover. Folk må selv kunne ta ansvar for hva de putter i egen kropp ut fra hvilke sykdommer og plager man har dersom man på forhånd har lest seg opp på vaksinene.

Enig i dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sitter å ser på nyhetene på NRK og Madtsen hos legemiddelverket bagatelliserer bivirkningen og sier det kun er fire med denne type alvorlig bivirkning. Hva med alle andre som har opplevd sterke smerter og bivirkninger langt over normalen som kvinnen som ble intervjuet i starten av sendingen? Blir disse ignorert? De færreste av disse vil vel melde inn bivirkningene slik at statistikken vil fremstå mye penere enn den er i virkeligheten.

Jeg regner med helsedirektoratet, legemiddelverket og FHI kun vil forholde seg til tall og kalde fakta når koker i hop en ny strategi. Det er dette de gjør feil gang på gang og dermed ikke får med viktige parametere når konklusjonen settes.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (27 minutter siden):

Det er jo ikkje feil å påstå at det i stor grad er dødsfall i aldesgruppa 70+, men det betyr ikkje at alle er der. Utviklinga til den britiske varianten og no kanskje effekten av vaksina er eit heitt tema om dagen.

image.png.6b165c59e6ca87cdd4c54470f2ebc299.png

Det er helt riktig at de fleste som dør av covid19 er eldre mennesker. Problemet med å trekke frem alder er at det argumenteres for at unge bare kan få "en influensa" og dermed bli ferdig med saken, som om smitte er noe man kjøper på apoteket og tar når det passer og man kan være isolert. Sånn er det selvsagt ikke og en del er asymptomatiske. Det vil si at unge som bare skal "ha influensaen og bli ferdig med det" smitter andre som igjen smitter andre og så har vi det gående med folk som dør av disse egosentriske unges lettvinte holdning til sykdommen.

Klart det er vanskelig å skulle stille noen for retten for mord, for å være ledd i at en person døde, men at det er vanskelig å stille for retten betyr jo likevel ikke at man bare skal ignorere at mangelfullt smittevern er å leke med folks liv. Det er derfor jeg mener alvorlige smittevernbrudd fortsatt straffes for mildt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (12 minutter siden):

Sitter å ser på nyhetene på NRK og Madtsen hos legemiddelverket bagatelliserer bivirkningen og sier det kun er fire med denne type alvorlig bivirkning. Hva med alle andre som har opplevd sterke smerter og bivirkninger langt over normalen som kvinnen som ble intervjuet i starten av sendingen? Blir disse ignorert? De færreste av disse vil vel melde inn bivirkningene slik at statistikken vil fremstå mye penere enn den er i virkeligheten.

Jeg regner med helsedirektoratet, legemiddelverket og FHI kun vil forholde seg til tall og kalde fakta når koker i hop en ny strategi. Det er dette de gjør feil gang på gang og dermed ikke får med viktige parametere når konklusjonen settes.

Tror du de er synske? At de bare skal gjette seg til hvor mange som ikke har unnlatt å rapportere om alvorlige bivirkninger de har hatt? Hvis det er noen man skal skylde på i den sammenheng, så må det være de som unnlater å rapportere om alvorlige bivirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Klart det er vanskelig å skulle stille noen for retten for mord, for å være ledd i at en person døde, men at det er vanskelig å stille for retten betyr jo likevel ikke at man bare skal ignorere at mangelfullt smittevern er å leke med folks liv. Det er derfor jeg mener alvorlige smittevernbrudd fortsatt straffes for mildt.

Smittevernbrudd i helseinstitusjon blir helt oversett. Det føres en praksis som ikke henger på greip på bla. norske sykehus. Vi ser at sykehus er episenter flere steder i landet. Man kan nevne heisbruk direkte fra Covid-avdelinger til andre pasientgrupper. Garderobe og kantine for ansatte osv er kritikkverdige forhold. På legekontorer og andre steder finnes ikke tilfredsstillende smittervern og folk sitter med munnbindet på haka osv. uten at ansatte påpeker og irettesetter de som sitter der. Når praksisen er så elendig blir det saftig urettferdig at straffen skal være høy på andre områder i samfunnet, og det fremstår som meningsløst med karantenehotell når man kan være i karantene i sitt eget hjem, sånn for å nevne noe. Poenget med å hindre mutantsmitte er borte da det nesten utelukkende er mutantsmitte i landet allerede.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (32 minutter siden):

Når man bestiller vaksine på nett så bør man kunne huke av for hvilken vaksine man ønsker. Dette vil lette arbeidet med alle avbestillingene og telefoniske spørsmål som vil komme fremover. Folk må selv kunne ta ansvar for hva de putter i egen kropp ut fra hvilke sykdommer og plager man har dersom man på forhånd har lest seg opp på vaksinene.

Da velger jeg den med minst bivirkninger. Kan noen fortelle meg hvilken det er? Det er foreløpig ikke så mange å velge i mellom. AZ-vaksinen er utelukket f.o.m.d.d.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Tror du de er synske? At de bare skal gjette seg til hvor mange som ikke har unnlatt å rapportere om alvorlige bivirkninger de har hatt? Hvis det er noen man skal skylde på i den sammenheng, så må det være de som unnlater å rapportere om alvorlige bivirkninger.

Det blir feil å legge skylda på menigmann. Her må helsemyndighetene følge med og være litt i forkant. De kan feks. starte med å lese nasjonal forskning som presenteres på troverdige nettsider og ellers hva som måtte dukke opp i media. Dette er en av grunnene til at de konkluderer såpass feil som de i mange tilfeller gjør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Subara skrev (2 minutter siden):

Da velger jeg den med minst bivirkninger. Kan noen fortelle meg hvilken det er? Det er foreløpig ikke så mange å velge i mellom. AZ-vaksinen er utelukket f.o.m.d.d.

Mange av de nye vaksinene som kommer fremover er laget på samme måte/teknologi som AZ. De har dog allerede vært brukt i lang tid i andre deler av verden. Det kan derfor være smart å google litt.

Kan nevne at svineinfluensavaksinen som ble brukt i Norge/Europa gikk for å være lik den som ble brukt i USA, men det var likevel ørsmå forskjeller som ga de fatale resultatene med narkolepsi i vår del av verden.

Lenke til kommentar

Psykiske helseplager må ikke bli den neste pandemien

Sitat

Ekspertgruppe skal foreslå tiltak for psykisk helse

Gruppen skal se på konsekvenser av pandemien for livskvalitet, psykisk helse og rusmiddelbruk i befolkningen. De skal innen 30. april fremme konkrete forslag om hvor innsatsen bør styrkes i helse- og omsorgstjenestene og eventuelt foreslå nye tiltak. Vurderingen fra ekspertgruppen skal inngå som en del av regjeringens beslutningsgrunnlag for nye tiltak.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (54 minutter siden):

Sitter å ser på nyhetene på NRK og Madtsen hos legemiddelverket bagatelliserer bivirkningen og sier det kun er fire med denne type alvorlig bivirkning. Hva med alle andre som har opplevd sterke smerter og bivirkninger langt over normalen som kvinnen som ble intervjuet i starten av sendingen? Blir disse ignorert? De færreste av disse vil vel melde inn bivirkningene slik at statistikken vil fremstå mye penere enn den er i virkeligheten.

Jeg så akkurat Dagsrevyen og lurer på hvor du mener Madsen bagatelliserer? Han sier jo tvert i mot at de tar rapportene alvorlig og skal endevende alt i søken etter svar.

Så vidt jeg skjønte hadde ikke hun dama hatt de alvorlige bivirkningene som det er 4 rapporterte tilfeller av.

Videre så forsto jeg det sånn at hun ikke hadde rapportert inn sine (mindre alvorlige) bivirkninger. Du skjønner vel at frysetokter ikke er i nærheten av like alvorlig som blodpropper og blødninger? Legemiddelverket er ikke synsk og kan ikke drive oppsøkende virksomhet for å intervjue folk om hvordan de opplever vaksinene. Såpass må man kunne forvente at folk gjør selv, akkurat sånn man skal gjøre med alle andre medisiner. Jeg har selv meldt om bivirkninger fra andre medisiner ved to tilfeller for mange år siden og sett på det som allmennkunnskap at bivirkninger skal rapporteres nettopp for å ha god statistikk på det. Jeg har aldri jobbet i helsevesenet eller hatt mye med de å gjøre, men jeg vet i hvert fall at det er viktig å rapportere bivirkninger. Hun som ble intervjuet var helsearbeider og burde i hvert fall vite dette. Hvorfor rapporterte hun ikke?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...