Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg så akkurat Dagsrevyen og lurer på hvor du mener Madsen bagatelliserer? Han sier jo tvert i mot at de tar rapportene alvorlig og skal endevende alt i søken etter svar.

Så vidt jeg skjønte hadde ikke hun dama hatt de alvorlige bivirkningene som det er 4 rapporterte tilfeller av.

Videre så forsto jeg det sånn at hun ikke hadde rapportert inn sine (mindre alvorlige) bivirkninger. Du skjønner vel at frysetokter ikke er i nærheten av like alvorlig som blodpropper og blødninger? Legemiddelverket er ikke synsk og kan ikke drive oppsøkende virksomhet for å intervjue folk om hvordan de opplever vaksinene. Såpass må man kunne forvente at folk gjør selv, akkurat sånn man skal gjøre med alle andre medisiner. Jeg har selv meldt om bivirkninger fra andre medisiner ved to tilfeller for mange år siden og sett på det som allmennkunnskap at bivirkninger skal rapporteres nettopp for å ha god statistikk på det. Jeg har aldri jobbet i helsevesenet eller hatt mye med de å gjøre, men jeg vet i hvert fall at det er viktig å rapportere bivirkninger. Hun som ble intervjuet var helsearbeider og burde i hvert fall vite dette. Hvorfor rapporterte hun ikke?

Kan du ikke tenke deg dramatikken om en eldre og sykelig person opplever tilsvarende bivirkninger som damen i intervjuet? 

Madsen bagatelliserer når han sier kun 4 som har fått alvorlig sykdom, hva med alle de andre som opplever kraftige bivirkninger men som ikke havner på sykehus. Meg bekjent jobber mange som har mottatt vaksinen i helsevesenet, så det å innhente troverdige opplysninger burde være enkelt.

Bør man ikke sette i gang utredning av folk som har mottatt vaksine for å se etter begynnende sykdom i blodårer osv. som et ledd i kvalitetssikringen? Har ikke hørt et ord om dette, og det kan således tolkes som både dårlig og sløvt og grovt brudd på manglende undersøkelsesplikt rundt vaksineforløpet med AZ. Oppsøkende virksomhet er et ledd i kvalitetssikring og dette kan de fint begynne med.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Sitter å ser på nyhetene på NRK og Madtsen hos legemiddelverket bagatelliserer bivirkningen og sier det kun er fire med denne type alvorlig bivirkning. Hva med alle andre som har opplevd sterke smerter og bivirkninger langt over normalen som kvinnen som ble intervjuet i starten av sendingen? Blir disse ignorert? De færreste av disse vil vel melde inn bivirkningene slik at statistikken vil fremstå mye penere enn den er i virkeligheten.

Jeg regner med helsedirektoratet, legemiddelverket og FHI kun vil forholde seg til tall og kalde fakta når koker i hop en ny strategi. Det er dette de gjør feil gang på gang og dermed ikke får med viktige parametere når konklusjonen settes.

Hva babler du om? Dette er snakk om unormale og sjeldne bivirkninger. 

Det er bivirkninger på disse vaksinene. Pizer vaksinen har også bivirkninger, faktisk de samme bivirkningene som kvinnen i intervjuet beskriver. 

 

 

Subara skrev (1 time siden):

Da velger jeg den med minst bivirkninger. Kan noen fortelle meg hvilken det er? Det er foreløpig ikke så mange å velge i mellom. AZ-vaksinen er utelukket f.o.m.d.d.

Vet du hvilken vaksine du reagerer minst på? Er du klarsynt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Smittet og vaksinert - ikke bekymret

Sitat

Lege Wasim Zahid er bekymret for de som velger å takke nei til vaksinen. - Da sier man aktivt ja til en mye høyere risiko, sier han.

Han er vaksinert med vaksinen fra AstraZeneca - vaksinen som Norge og mange andre land pauset torsdag - men er overhodet ikke bekymret for de eventuelle bivirkningene verden nå diskuterer.

- Høyst sannsynlig øker ikke vaksinen risikoen for blodpropp. Vaksinen har vært gitt til millioner allerede, men samtidig er det flott at myndighetene tar forholdsregler og setter vaksinasjonen på pause til de har sjekket ut en eventuell sammenheng grundig, sier Zahid til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/smittet-og-vaksinert---ikke-bekymret/73519641

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (58 minutter siden):

Vet du hvilken vaksine du reagerer minst på? Er du klarsynt?

Nei. Derfor synes jeg at å skulle velge vaksine selv ikke er noe godt forslag. Valgalternativene er vel heller ikke så mange at det gjør noe. Etter en dag med nyheter om AZ-vaksinen og beskrivelser av blodpropp og hjerneblødning, merker jeg at denne ikke vil stå på ønskelisten en god stund fremover.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AstraZeneca avviser økt fare for blodpropp

Sitat

Vaksineprodusenten AstraZeneca skriver lørdag kveld at analyser av koronavaksinen deres ikke har vist tegn til økt risiko for blodpropp eller reduksjon av blodplater.

I uttalelsen fra kommunikasjonsdirektør Christina Malmberg Hëgerstrand i AstraZeneca lørdag kveld heter det at selskapet har utført en analyse av sikkerhetsdata etter at mer enn 17 millioner vaksinedoser er satt. Disse har ikke vist tegn til økt risiko for blodpropp i beina eller i lungene eller reduksjon i antall blodplater i blodet.

Uttalelsen kommer etter at Folkehelseinstituttet og Legemiddelverket innkalte til en hastepressekonferanse lørdag i kjølvannet av at tre helsearbeidere hadde blitt innlagt på Rikshospitalet med blodpropp etter at det var blitt vaksinert med vaksine fra AstraZeneca.

– Faktisk er de rapporterte tallene for disse typer hendelser for AstraZenecas covid-19-vaksine ikke større enn antallet som ville ha skjedd naturlig i den uvaksinerte befolkningen, skriver Hëgerstrand i uttalelsen.

Selskapet har startet en gjennomgang av alle sikkerhetsdata, men viser også til at EUs legemiddeltilsyn (EMA) også har bedt andre produsenter av covid-19-vaksine om en vurdering opp mot forekomsten av reduksjon i blodplater.

https://www.tv2.no/nyheter/13885912/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Groovy Gorilla skrev (15 minutter siden):

Hva babler du om? Dette er snakk om unormale og sjeldne bivirkninger. 

Det er bivirkninger på disse vaksinene. Pizer vaksinen har også bivirkninger, faktisk de samme bivirkningene som kvinnen i intervjuet beskriver. 

 

 

Vet du hvilken vaksine du reagerer minst på? Er du klarsynt?

Svært mange opplever de kraftige bivirkningene som kvinnen i intervjuet, så dette er ikke sjeldent. Faktisk var dette en av årsakene til at vaksineutprøvingen ble stanset i fjor. Du har rett i at Pfizer har lignende bivirkninger, men det kan virke som om de er noe mildere.

Dette bør være et enkelt spørsmål å svare på dersom det er gjort skikkelige undersøkelser, ikke sant? Eldre, syke og svake bør ikke utsettes for slike bivirkninger og bør således få den vaksinen med minst bivirkninger.

Lenke til kommentar

Sykepleierstudent etter blodpropp-nyhet: − Ikke redd for andre dose 

Sitat

Sykepleierstudent Hanne Birgitte Sørensen (31) er ikke redd for å få satt andre dose av AstraZeneca-vaksinen. – Det medfører risiko ikke å ta vaksinen også, sier hun.

– Jeg synes det er fryktelig trist og dumt om det viser seg at det er på grunn av vaksinen. Det skremmer folk, uten tvil. 

– Men sånn umiddelbart er jeg ikke redd for å få andre dose. 

Det sier Hanne Birgitte Sørensen (31). Hun er student og jobber på Sykehuset Østfold Kalnes ved siden av studiene. 

Sørensen fikk satt første dose av AstraZeneca-vaksinen 22. februar, og skal etter planen få den andre i slutten av april eller begynnelsen av mai.

– Jeg stoler på FHI og Legemiddelverket og at de gjør en grundig og god jobb. Jeg tror ikke vaksinen hadde blitt godkjent i utgangspunktet om den ikke var trygg. Vi vet jo ikke om hjerneblødning og blodpropp i disse tilfellene hadde forekommet uavhengig av vaksinene.

– Jeg synes det er litt skummelt at det blir blåst opp så mye før man kan si noe hundre prosent sikkert, for det er så mange som har fått AstraZeneca-vaksinen, sier hun. 

– Jeg tror det kan føre til at færre vil vaksinere seg. Da kan de få corona som de kanskje ikke tåler. Det medfører risiko ikke å ta vaksinen også. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/56RX16/sykepleierstudent-etter-blodpropp-nyhet-ikke-redd-for-andre-dose

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nidar2 said:

Når man bestiller vaksine på nett så bør man kunne huke av for hvilken vaksine man ønsker. Dette vil lette arbeidet med alle avbestillingene og telefoniske spørsmål som vil komme fremover. Folk må selv kunne ta ansvar for hva de putter i egen kropp ut fra hvilke sykdommer og plager man har dersom man på forhånd har lest seg opp på vaksinene.

Kan man bestille vaksine på nett og adpåtil velge vaksine? Ingen av disse tingene har jeg sett noe til i min kommune?

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Legevakten ringes ned etter vaksine-varsko: – Det har nok blitt litt panikk der ute

Quote

Legevakter over hele landet har måttet oppbemanne på grunn av telefonstorm fra bekymrede mennesker etter dagens pressekonferanse om AstraZeneca-vaksinen.

https://www.nrk.no/trondelag/legevakten-ringes-ned-av-bekymrede-personer-som-har-fatt-astrazeneca-vaksinen-1.15416456

Endret av helsten2
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nidar2 said:

Smittevernbrudd i helseinstitusjon blir helt oversett. Det føres en praksis som ikke henger på greip på bla. norske sykehus. Vi ser at sykehus er episenter flere steder i landet. Man kan nevne heisbruk direkte fra Covid-avdelinger til andre pasientgrupper. Garderobe og kantine for ansatte osv er kritikkverdige forhold. På legekontorer og andre steder finnes ikke tilfredsstillende smittervern og folk sitter med munnbindet på haka osv. uten at ansatte påpeker og irettesetter de som sitter der. Når praksisen er så elendig blir det saftig urettferdig at straffen skal være høy på andre områder i samfunnet, og det fremstår som meningsløst med karantenehotell når man kan være i karantene i sitt eget hjem, sånn for å nevne noe. Poenget med å hindre mutantsmitte er borte da det nesten utelukkende er mutantsmitte i landet allerede.

Dette kan jeg skrive under på. En bekjent som måtte ta samme heis sto ved siden av en slik transport uten å bli informert, han prøvde å gi de heisen først men de sa bare at han kunne ta den alene først. Siden han jobber der fant han ut hvorfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Theo343 skrev (16 minutter siden):

hehe blir jo litt komisk at man da skriver slikt med fult alvor :)

Det kan hjelpe for de som ikke tåler alkohol. Disse stakkarene står jo helt uten virkemidler til å takle pandemien. Derfor bør man ta i bruk de virkemidlene man har.

Lenke til kommentar
Sitat

49 NYE SMITTETILFELLER I LØRENSKOG – HØYESTE NOENSINNE

Lørdag er det påvist 49 nye smittetilfeller i Lørenskog kommune, bekrefter kommunikasjonssjef Bettina Thorvik i kommunen til VG.

Tallet for lørdag er det høyeste registrert i kommunen noensinne. Forrige topp var på 37 nye smittetilfeller og kom tirsdag denne uken, ifølge Thorvik.

– Det er alvorlig, og det blir tatt en gjennomgang på situasjonen i morgen, sier hun.

Hun opplyser samtidig at Folkehelseinstituttet (FH)) er varslet fordi kommunen er «bekymret» på grunn av det høye smittetallet.

– Vi behandler alle tilfeller som mutert virus, og derfor har vi innført Forsterket TISK – folk blir satt i ventekarantene. Vi har fått bekreftet fra tidligere prøver at det er mutert virus.

Ifølge kommunikasjonssjefen har ikke FHI oppgitt hvilken type mutant det er snakk om.

 

Sitat

17 NYE SMITTETILFELLER I HAUGESUND LØRDAG

Det er påvist 17 nye smittetilfeller i Haugesund kommune lørdag, viser oversikten til kommunen. Den siste uken har kommunen sett en økning i smittetilfeller. Fredag ble det påvist nye 20 tilfeller – det høyeste gjennom pandemien – og torsdag 16.

Til sammen har 78 personer fått påvist smitte frem til lørdag denne uken, sammenlignet med 12 personer hele forrige uke.

Bystyret vedtok torsdag å innføre strengere tiltak for å hindre smittespredning.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news

Begynner å bli betydelige utbrudd flere steder i landet nå. Smittetallet ved midnatt blir nok veldig høyt til å være en lørdag.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De medisinene jeg går på idag (og veldig mange andre) har mye høyere risiko alvorligere bivirkninger enn AZ, så akkurat vaksinen er jeg ikke redd. Det vil alltid være noen alvorlige bivirkninger, spørsmålet går egentlig bare på hvor ofte, og hittil så er det vanvittig sjeldent. Dere har alle sikkert noe i medisinskapet som er statistisk sett farligere enn AZ.

 

Uansett, problemet med vaksinen er at den gir dårlig beskyttelse, så på det basis syntes jeg det de kan bare slutte å bruke den. Synd de ikke har gjort det tidligere, de har visst det en stund nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...