Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Snikpellik said:

Mye fokus på tannlegen og ramaskrik av en ganske så mild uttalelse etter mitt syn. Han nevnte tannlegen sammen med en rekke andre 1-1 tjenester som i et scenario med "ytterligere intensivert smittespredning" og "et mer alvorlig belegg på sykehusene" kan vurderes stengt, slik som andre storbyer i Europa har gjort.

Tannlegevakt kommer aldri til å bli stengt og ansatte er/blir vaksinert. Har også null, nada og niks tro på at vanlige tannlegekontor blir stengt i Oslo da dette er en helsetjeneste og dette er blant tjenestene vi beskytter med tiltak, og som har svært strenge rutiner. Er nok mer en sleivete og lite gjennomtenkt uttalelse hvor Steen mest mente tjenester hvor mennesker har kontakt og som øker mobiliteten generelt. 

Det er få 1-1 tjenester som har like lang helserelatert utdannelse som tannleger. Selvsagt så har noen andre helsetjenester lang utdannelse på liknende nivå. Men, det er mange 1-1 tjenester ala frisør og mye annet som er mindre nødvendig enn tannlege. Man kan jo klippe seg selv og sin egen familie ganske enkelt eksempelvis.

Da er det litt verre å måtte ty til døra og tråd for tanntrekking hjemme vil jeg si!

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

Det ble harselert mye med Sputnik i starten siden den ble politisk godtatt på tross av at 3. fase var veldig forkortet og mangelfull fra et vitenskapelig perspektiv. Nå er den satt på millioner og resultatene ser veldig bra ut. Så harseleringen har egentlig snudd til respekt og anerkjennelse. Det eneste ankepunktet er at vesten kvier seg for å inngå store handelsavtaler med Russland. Jeg synes vi skal senke den fiendtlige prestisjen og heller se den som nyttig både for diplomatiet og folkehelsa.

Enig med deg. Russland har sikkert mye svineri på skogen. Men, vesten har en agenda om å sverte de så hardt de bare kan. Det er jo åpenbart at dette er en form for handelskrig og ikke kun det de egentlig kan se ut å kritisere Russland for hele tiden. Skittent spill.

Vennskap og samarbeid med Russland, det tror jeg vi tjener på i lengden.

Lenke til kommentar
Gjest 552c6...490

Hva e greia med å siter alt av postene?

Bodø er det ikke tatt ved rota men fortsatt utbrudd som bynn å avta håper vi. Innleggelser har økt til det meste i pandemien og det e gult nivå på Nordlandssykehuset. At vi ikke har sett økt innleggeler er ikke sant. Det er bare å se på grafen

Anonymous poster hash: 552c6...490

Lenke til kommentar
G skrev (36 minutter siden):

Fra spanskesyken så skulle man jo lære at det kan bli mer smittsomt og mindre dødelig pga. naturlig seleksjon for virusets del. Men, nå virker det jo som viruset har fått to av de verste trekkene smittsomhet + dødelighet. Kan det hende at spanskesyken ikke var godt nok forstått enda? Eller er corona så forskjellig i fra influensa?

Det er naturlig at virus med mutasjoner som gjør det mer smittsomt vil dominere etter en viss tid - fordi det er mer smittsomt. Derfor kan man si at gitt nok tid er det sannsynlig at virus muterer til å smitte lettere.

Det er ingen slik mekanisme knyttet til mindre dødelighet, med mindre man fra før dør før man rekker å smitte alle man kan smitte. Vi vet at covid19 ikke er smittsomt i mer en rundt 11 dager om jeg husker riktig, mens alvorlig sykdom og død intereffer mye senere. Det er derfor ingen grunn til å tro at covid19 muterer i noen bestemt retning vedr dødelighet.

Mutasjoner som gjør at covid19 er smittsomt i en lenger periode kan godt forekomme og det vil i sin tur øke antallet man kan smitte. Disse kan i så måte bli dominante. Hvis denne perioden strekker seg til over tidspunktet man nå dør på, kan det tenkes at det i sin tur vil favorisere mindre dødelige varianter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, nirolo said:

Det er naturlig at virus med mutasjoner som gjør det mer smittsomt vil dominere etter en viss tid - fordi det er mer smittsomt. Derfor kan man si at gitt nok tid er det sannsynlig at virus muterer til å smitte lettere.

Det er ingen slik mekanisme knyttet til mindre dødelighet, med mindre man fra før dør før man rekker å smitte alle man kan smitte. Vi vet at covid19 ikke er smittsomt i mer en rundt 11 dager om jeg husker riktig, mens alvorlig sykdom og død intereffer mye senere. Det er derfor ingen grunn til å tro at covid19 muterer i noen bestemt retning vedr dødelighet.

Mutasjoner som gjør at covid19 er smittsomt i en lenger periode kan godt forekomme og det vil i sin tur øke antallet man kan smitte. Disse kan i så måte bli dominante. Hvis denne perioden strekker seg til over tidspunktet man nå dør på, kan det tenkes at det i sin tur vil favorisere mindre dødelige varianter.

Jeg vet at mutasjoner skjer tilfeldig og at funksjonelle mutasjoner får sin retning bestemt av naturlig seleksjon.

Det var jo åpenbart mange som døde av f.eks. spanskesyken så å få noe helt fornuftig ut av dødeligheten blir jo vanskelig i så måte. Men, er det greit å stille spørsmålet om:

Gjør koronatiltakene sitt til å legge til rette for en mer smittsom + dødelig mutasjon, iom. at naturlig seleksjon er blitt noe forstyrret foreløpig?

Lenke til kommentar

Søsteren til mormoren min døde av spanskesyken. Søsteren og moren til Edvard Munch døde av tuberkulose. Før i tiden måtte de i større grad leve med alvorlig, dødelig sykdom.

detsykebarnmaleri.thumb.jpg.1a8029bb4bac88ec80e77e17a40125e6.jpg

Sitat

Motivet av den syke tenåringsjenta er basert på Edvard Munchs erindringer om søsteren Sophie, som led av tuberkulose og døde av sykdommen bare 16 år gammel. Tuberkulose var en vedvarende trussel i samfunnet og i Munchs familie, og det fantes ingen kur – moren hans døde av samme sykdom da Munch var fem år gammel.

https://www.munchmuseet.no/samlingen/det-syke-barn/

Sitat

Da en influensaepidemi brøt ut i Paris i 1889 flyttet den norske kunstneren Edvard Munch ut til forstaden Saint-Cloud. På jakt etter et kunstnerisk prosjekt skrev han korte minnetekster, blant annet om sin søster Sofies død mange år tidligere: «Hun så med sine store øine ind i lampen – det var så trist.» Scenen med det døende barnet var da godt kjent fra Munchs gjennombrudds-maleri Det syke barn fra 1886.

Nettarrangement

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Subara said:

Søsteren til mormoren min døde av spanskesyken. Søsteren og moren til Edvard Munch døde av tuberkulose. Før i tiden måtte de i større grad leve med alvorlig, dødelig sykdom.

detsykebarnmaleri.thumb.jpg.1a8029bb4bac88ec80e77e17a40125e6.jpg

 

Farmoren min døde også av turbekulose. Men det var mens Norge var okkupert av tyskere, og medisin ble forbeholdt tyske soldater først og fremst og nordmenn måtte vel ta til takke med det som var til overs, dersom det var noe til overs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Det går fint an for tannlege å nytte kofferdamduk. En del praktiserer dette lenge før Covid-19 ble kjent. Så det er en vanlig brukt metode. Jeg har aldri vært hos en tannlege som har nyttet metoden. Men, det går fint an å isolere den tannen du ønsker å jobbe med på den måten.

ZahnarztAlen5690_Kofferdam.JPG

Ja de bruker dette ved rotfylling for å isolere den syke tanna helt. Men tror det kun er i noen spesifikke situasjoner det brukes. Å bruke det for en generell undersøkelse vil være uhensiktsmessig . Står her 

https://www.tannakutten.no/rotfylling/

Endret av William_S
Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Men, er det greit å stille spørsmålet om:

Gjør koronatiltakene sitt til å legge til rette for en mer smittsom + dødelig mutasjon, iom. at naturlig seleksjon er blitt noe forstyrret foreløpig?

Det kan være at smittetiltak som i hovedsak retter seg mot voksne favoriserer virus som er mer smittsomme blandt barn og unge feks...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 minutter siden):

Det kan være at smittetiltak som i hovedsak retter seg mot voksne favoriserer virus som er mer smittsomme blandt barn og unge feks...

Nei det ser så enkelt som at Barn ikke følger smitteverntiltak. De har fritak i skole og klarer ikke følge reglene like godt som voksne forstålig nok. Eneste måten å få kontroll er å stenge skolene på hele Østlandet.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Nei det ser så enkelt som at Barn ikke følger smitteverntiltak. De har fritak i skole og klarer ikke følge reglene like godt som voksne forstålig nok. Eneste måten å få kontroll er å stenge skolene på hele Østlandet.

Forståelig ja, men ikke så enkelt heller. Jeg tror barn og unge kan følge de tiltakene som er omtrent helt perfekt, men likevel vil det være utbrudd og stor spredning i klasserom nå som vi har disse mutasjonene som dominerer. Én meters avstand i relativt små rom, ofte uten verdens beste ventilasjon vil føre til smittespredning når det smitter så lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Nei det ser så enkelt som at Barn ikke følger smitteverntiltak. De har fritak i skole og klarer ikke følge reglene like godt som voksne forstålig nok. Eneste måten å få kontroll er å stenge skolene på hele Østlandet.

Det er tydeligvis en del voksne også som ikke følger smitteverntiltak, eller velger selektivt når og hvor de gidder å overholde påbud/forbud og anbefalinger. Jeg er ikke så sikker på om barn i skolealder nødvendigvis er generelt dårligere til å holde smittevern.

Problemet på Østlandet nå er at smitten sprer seg mye blant unge (uten å antyde at de nødvendigvis er dårligere på smittevern, det kan ha andre/flere årsaker). Det betyr at man bør sette inn målrettede smitteverntiltak med umiddelbar effekt, der det er mye smitte, altså nedstengning av skole og aktiviteter for barn i skolealder. Av hensyn til foreldre og næringsliv håper jeg de gjør det til en anbefaling ut fra hvor godt de forventes å klare egenstudie med videohjelp/videoundervisning, og hvilke muligheter foreldrene har til å være hjemme sammen med de. Dvs. en slags hybrid hjemmeskole etter evne og muligheter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Problemet på Østlandet nå er at smitten sprer seg mye blant unge (uten å antyde at de nødvendigvis er dårligere på smittevern, det kan ha andre/flere årsaker).

Ikke bare på Østlandet forsåvidt, det er skoler involvert i det meste av større utbrudd nå andre steder i landet også. Jeg tror det handler aller mest om at mutasjonene er såpass smittsomme at mange personer i klasserom rett og slett går dårlig overens med et så smittsomt virus. Vi ser det også i andre land nå. I Sverige har smitten blant de yngre eksplodert i det siste.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (33 minutter siden):

Nei det ser så enkelt som at Barn ikke følger smitteverntiltak. De har fritak i skole og klarer ikke følge reglene like godt som voksne forstålig nok. Eneste måten å få kontroll er å stenge skolene på hele Østlandet.

Hva får deg til å si det?

Barn har utrolig mange flere nærkontakter enn voksne, men fortsatt er det flere voksne som blir smittet.

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Glad for at arbeidsplassen min ikke er helt hysterisk enda det er "lockdown" her og påbud med hjemmekontor. Vi har kun delvis hjemmekontor. Rullerer litt på hvem som er på jobb og hjemme, slik at en del er enda på jobb. 

Hvis det er i Oslo så er ikke det lov med mindre det er strengt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...