Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

22 hours ago, Theo343 said:

Kan ikke dette enkelt unngås ved å tilby de som har mulighet til det (en medisinsk vurdering) blodfortynnende 1 uke etter vaksinen er tatt? Fragmin er enkel å sette (subcutant) og brukes forebyggende etter mange kirurgiske inngrep hvor det post-op er en mulig fare for å utvikle blodpropp.

Da tilnærmet nullifiserer man denne risikoen. Dette er jo også brukt som forebyggende behandling på Covid pasienter. Jeg tenker da de vaksinene som bruker viruset i vaksinen.

Overasker meg litt når selv utdannet helsepersonell ikke har tatt dette preventivt når man vet at det er en liten risiko for blodpropp ifb. med sars-cov-2.

 

"kanskje"? Men, så var det dette med vitenskapelige bevis og greier. Man setter jo ikke i gang medisinering uten å kjenne seg rimelig trygg på at det er rett tiltak.

Så da blir det symptomjag. At man må få symptomer før man kan medisinere.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Fnugle said:

Mulig at Norge er mer transparente når det gjelder å melde om bivirkninger? Bare en tanke.

Batch er en godt forslag. Eller p-pillebruk, men vil tro tilsvarende at det er høyt i Storbritannia. Kan blodtype ha noe å si? Blodtype A er jo dominerende i Norge. Har de ikke flere av type B i Storbritannia? (Dette blir bare ville spekulasjoner).

Må innrømme nå at dette var litt ekkelt å lese, virker som det er overraskende mange som har fått blodpropper nå.

Blodfortynnende skal vel ikke gis sånn uten videre. Det er ikke helt risikofritt det heller, blødningsfaren øker jo. Regner med at de får det post-op blir fulgt nøye med i starten. Å gi blodfortynnende må jo følges opp.

Er jo ikke så mange blodtyper. Og vesten er vel relativt like hverandre vil jeg anta?

Lenke til kommentar
21 hours ago, Fnugle said:

Uansett er dette forferdelige og grusomme nyheter. Tror også Az blir skrotet nå, både pga. bivirkninger og problemer med leveranse. Ser ut som hele vaksinasjonsplanen kommer til å bli forskjøvet en del fremover. Hvor mye snakker vi? 2-3 mnd? Tenker et scenario der Az helt utgår.

Få inn Sputnik :love::fun:

Nei, men seriøst, dersom det foreligger gode fase 3 og utrullingsdata for Sputnik, så hvorfor ikke.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Fnugle said:

Det virker å komme frem ang. disse tre tilfellene at det er snakk om en uveldig uvanlig tilstand der det ikke bare er snakk om blodpropp, men propper og lave blodplater, kjent som TTP som er ganske alvorlig tilstand. Hm....

Lurer litt på hva slags fiskeslo de har tilsatt denne gangen :laugh:

Hva er tilsetningsstoffene de nytter for å forsøke å aktivere immunforsvaret?

Lenke til kommentar
21 hours ago, Theo343 said:

Viruset i seg selv har disse faremomentene. Da vil en vaksine basert på viruset i verste fall kunne gi lingnende bivirkninger. Dette er årsaken til at jeg selv er opptatt av å vite hvilken vaksine jeg får tilbudt.

Helsevesen og leger gjør feil hele tiden. Det betyr ikke at man ikke skal stole på dem noen gang.

Veldig veldig synd da at det sitter så langt inne å gi pasientskadeerstatning da for ting. Det er ganske harde vilkår for å få tilkjent en slik erstatning i Norge. Hadde man fått erstatninger lettere for feil, så ville det hjulpet noe på tilliten. Selv om skade ikke forsvinner av den grunn.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Evil-Duck said:

Det at våre helsemyndigheter til tross for at mange andre land ikke gjør det velger å pause vaksinering med en bestemt vaksine grunnet at de tar meldinger om mulige bivirkninger såpass seriøst syns jeg fremstår for meg som en den største tillitserklæringen en kan oppnå fra en slik instans. Jeg setter vertfall min lit til myndighetene her.

Det hadde også hjulpet om myndighetene kalte en spade for en spade. Altså at dette er "novel vaccine candidates", som er lite utprøvd.

Lenke til kommentar

Ok jeg er nok en av de mer kritiske til mange av tiltakene, men nå burde man faktisk tatt en avgjørelse om å stenge ned samtlige skoler i Oslo området i allefall frem til påske eller i det minste ungdomstrinnet og videregående for å skåne de minste elevene. Likevel så fokuserer man på tannlegen og frisører. Dette hadde virkelig monnet for smittetrykket . Mye næringsliv er jo stengt  fra før. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Det virker som politikere har blitt kasteballer mellom ulike interesser. Noen er mer bekymret for jobben og næringslivet, andre er mer bekymret for egen og andres helse.

For noen uker siden siterte Dr John Campbell noe lovende forskning på kombinasjon av ulike covid19-vaksiner. Så vidt jeg husker ga det bedre totalresultat enn to vaksiner av samme type. Men jeg husker ikke flere detaljer enn det. Uansett kan det tenkes at de får to ulike vaksiner dersom det godkjennes. Eventuelt at første dose sees helt bort fra.

Da spørs det om vaksineprodusenten stiller garanti, når myndigheter går utover tiltenkt bruken av vaksinene. Altså vaksineprodusent kan komme til å legge hele pasientskadeerstatningsspørsmålet over i myndighetens hender med sine advokater.

Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Få inn Sputnik :love::fun:

Nei, men seriøst, dersom det foreligger gode fase 3 og utrullingsdata for Sputnik, så hvorfor ikke.

Det ble harselert mye med Sputnik i starten siden den ble politisk godtatt på tross av at 3. fase var veldig forkortet og mangelfull fra et vitenskapelig perspektiv. Nå er den satt på millioner og resultatene ser veldig bra ut. Så harseleringen har egentlig snudd til respekt og anerkjennelse. Det eneste ankepunktet er at vesten kvier seg for å inngå store handelsavtaler med Russland. Jeg synes vi skal senke den fiendtlige prestisjen og heller se den som nyttig både for diplomatiet og folkehelsa.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Holder med at det hadde vært lurt å stenge ned skolen nå i Østlandsområdene nå de 2 ukene før påske. Da får man en "gratis" uke med på kjøpet siden det er påskeferie. Vanligvis tar det type 2 uker å se effekt på smittetallene (usikkert knytt til mutasjonen?), lurt å det rett før påske sånt at man får en ekstra uke å få lave smittetall. Kanskje slenge på en uke til etter påske for å være sikker, men 4 uker kan jo virke lenge.

Det er greitt at man skal skjerme skolebarn best mulig, men når det er så tydelig nå at skolene er driverene for utbruddene så begynner det å bli latterlig å fastholde på rødt nivå på skoler over tid når man i stedet kan gjøre kort prosess av det hele. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Holder med at det hadde vært lurt å stenge ned skolen nå i Østlandsområdene nå de 2 ukene før påske. Da får man en "gratis" uke med på kjøpet siden det er påskeferie. Vanligvis tar det type 2 uker å se effekt på smittetallene (usikkert knytt til mutasjonen?), lurt å det rett før påske sånt at man får en ekstra uke å få lave smittetall. Kanskje slenge på en uke til etter påske for å være sikker, men 4 uker kan jo virke lenge.

Det er greitt at man skal skjerme skolebarn best mulig, men når det er så tydelig nå at skolene er driverene for utbruddene så begynner det å bli latterlig å fastholde på rødt nivå på skoler over tid når man i stedet kan gjøre kort prosess av det hele. 

Her er jeg faktisk enig. Nå vet vi jo hvor smitten drives fra. Målrettede tiltak der hvor smitten faktisk skjer har jeg aldri vært i mot. Det har mye større effekt enn å falme i blinde  som å bable om tannleger og blomsterbutikker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Da spørs det om vaksineprodusenten stiller garanti, når myndigheter går utover tiltenkt bruken av vaksinene. Altså vaksineprodusent kan komme til å legge hele pasientskadeerstatningsspørsmålet over i myndighetens hender med sine advokater.

Det er nok 100% i myndighetenes hender allerede ettersom produsentene har fraskrevet seg alt ansvar. Så, ingen forskjell og ingenting å frykte der. Det vitenskapelige grunnlaget tror jeg allerede er godt. Jeg har ikke sjekket kildene til Dr. John Campbell, men han har opparbeidet seg troverdighet gjennom svært god kildebruk tidligere så jeg har ingen grunn til å tvile.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, William_S said:

Ok jeg er nok en av de mer kritiske til mange av tiltakene, men nå burde man faktisk tatt en avgjørelse om å stenge ned samtlige skoler i Oslo området i allefall frem til påske eller i det minste ungdomstrinnet og videregående for å skåne de minste elevene. Likevel så fokuserer man på tannlegen og frisører. Dette hadde virkelig monnet for smittetrykket . Mye næringsliv er jo stengt  fra før. 

Enig, nu må de reagera och försöka stoppa smitten där den är.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Oppleves? Opplevelse insinuerer føleri. Det er ikke rasjonelt. Det som er rasjonelt er å se på kalde tall og fakta. Det som gir minst risiko er det kloke valget, selv om man "føler" eller "opplever" noe annet.

Det kan du gjerne si. Men når hele menneskevesenet er bygget opp rundt følelser for overlevelsesevnen, f.eks. føle fare, så blir det jo litt i bakvendtland å få medisinsk vitenskap til å alltid passe som hånd i hanske med menneskers irrasjonelle handlingsmønstre.

Lenke til kommentar
20 hours ago, torbjornen said:

Det er litt slik at styresmaktene får kritikk uansett kva dei gjer. Dersom ein ikkje hadde valt å massevaksinere mot svineinfluensa ville det ha blitt mange sjuke og ein del dødsfall, og ein ville då garantert ha fått kritikk for at ein valde å ikkje vaksinere.

Det at ein no stansar vaksineringa viser at ein tek vaksinesikkerheit på alvor.

Politikeren har selv valgt å stå i flammene når det også står på som verst. De kan ikke få både i pose og sekk (godene), samt slippe unna peset.

Lenke til kommentar
20 hours ago, William_S said:

Men samtidig så skal man huske på at Astra vaksinen er basert på den teknologien langt på vei de aller fleste vaksiner bruker. Selv vaksinen mot rabies som jo er den sikre død om man får bruker den type teknologi. Så det er ikke i seg selv noen kontroversiell metode. 

Ikke helt sikre døden lengre. Var en jente i USA som overlevde det. Men en ytterst dødelig sykdom, det har du rett i. Og den dreper ekstremt fort også! Er ikke en gang snakk om å begynne å telle særlig mange døgn heller.

Endret av G
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (11 minutter siden):

Enig, nu må de reagera och försöka stoppa smitten där den är.

Det som man kan  kanskje lese av tallene er at verken stengte kjøpesentre, butikker eller serveringssteder ser ut til og hatt så mye å si på smittetallene (heck mange serveringssteder har jo vært stengt siden november). Det er altså skolene som nå driver smitten.  På sykehjemmet jeg er i praksis er det nå i helga bemanningsproblemer. Min praksisveileder i går fikk den ene dårlige nyheten etter den andre. Karantener, ventekarantener bla bla bla. Det er noen få smittetilfeller blant ansatte, men det er ikke mange og de har kontroll på de faktisk smittede. Men det som ødelegger bemanningen er nok mange som har barn i skolealder. Så bare på den avdelingen jeg er så var det mange som skulle gå dobbeltvakt i går... De sa tom at administrasjonen på sykehjemmet satt på hjemmekontor  i helga for å få bemanningssituasjonen løst... Natt til lørdag var det kun en sykepleier på vakt i hele bygget og det fordret vel en del utfordringer særlig med tanke på at deler av bygget har særskilt smittevernsregime pga ja de få ansatte som er smitta av corona jobber nettopp der. 

Så det at skolene gjør at  så mange  havner i karantene gjør at også helseinstitusjoner sliter med bemanningen, særlig i helg virker det som. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Nidar2 said:

Man får kunnskap ettersom tiden går, OG man bør da se mot utlandet som har fått pandemien i fanget tidligere enn vi fikk her i Norge. På samme måte bør man vektlegge forskningsresultater som fremkommer tidlig i andre land fremfor noe felles mik-mak av noen tolkninger som fremlegges for et felles Europa.

Når det gjelder politikere så var det faktisk de som satte foten ned. Om de ikke hadde gjort dette ville vi fått svenske tilstander her i landet. FHI anbefalte på tidlig tidspunkt å følge strategien svenskene hadde lagt, om å gå for immunitet i befolkningen. Også her var altså helsedirektoratet og FHI helt på bærtur.

Nja, husker nå Helsedirektoratets Guldvog som den som reddet oss. Så der tar du nok skammelig feil. Men, ellers noe riktig tror jeg i din oppsummering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...