Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
William_S skrev (3 minutter siden):

Vi får satse på at dette var et idiotisk utspill og lite annet. Nå virker det som de bare finner på ting å stenge selv om det er nokså irrelevant i smittespredning . Skal Robert Steen stenge ned tannlegen burde han fremskaffe bevis for at mye smitte skjer hos tannlegen. 

Mye fokus på tannlegen og ramaskrik av en ganske så mild uttalelse etter mitt syn. Han nevnte tannlegen sammen med en rekke andre 1-1 tjenester som i et scenario med "ytterligere intensivert smittespredning" og "et mer alvorlig belegg på sykehusene" kan vurderes stengt, slik som andre storbyer i Europa har gjort.

Tannlegevakt kommer aldri til å bli stengt og ansatte er/blir vaksinert. Har også null, nada og niks tro på at vanlige tannlegekontor blir stengt i Oslo da dette er en helsetjeneste og dette er blant tjenestene vi beskytter med tiltak, og som har svært strenge rutiner. Er nok mer en sleivete og lite gjennomtenkt uttalelse hvor Steen mest mente tjenester hvor mennesker har kontakt og som øker mobiliteten generelt. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Den offentlige tannhelsetjenesten ligger under fylkene ja, men de  fleste  tannleger har jo privat praksis. Men jeg vil tro at Tannlegeforeningen har laga gode smittevernsveiledere i samarbeid med helsemyndighetene. 

Stemmer, og det er vel ingen som er så vant med å bruke smittevernsutstyr som tannleger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det som er interessant er at det knapt er en pasient innlagt utafor Helse Sør øst. 

Det kommer nok til å øke på andre steder også nå. Bare se på smitteutbruddene i Haugsund og Karmøy og kanskje Stavanger? + Utbruddet i Bodø. Og gudene må vite hvor det kommer til å øke på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok til å øke på andre steder også nå. Bare se på smitteutbruddene i Haugsund og Karmøy og kanskje Stavanger? + Utbruddet i Bodø. Og gudene må vite hvor det kommer til å øke på.

Utbruddet i Bodø har vel pågått en tid nå? Ville vel begynt og sett en økning på sykehusinnleggelser der pr nå? 

Lenke til kommentar

200 coronasmittede innlagt på sykehus

Sitat

Søndag er det registrert 200 innlagte coronapasienter på norske sykehus.

Det er 23 flere enn det var lørdag, og det høyeste antallet pasienter innlagt siden 14. april i fjor.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oA9qbR/200-coronasmittede-innlagt-paa-sykehus

Det går litt for fort nå. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Munnen og tennene er en del av kroppen, så tannlegetilbudet bør bestå. Prisen på behandlingen øker i takt med utsettelsen av besøket. Tannhelse inn i egenandelsordningen 

Tannlegevakta ville nok holdt åpent som normalt ved en eventuell nedstenging, så noen uker hadde man nok klart.

Ja men med tanke på at det var mye av nedstengingen som kun skulle "vare noen uker" i november så kan dette fort bli kritisk. Mye av grunnen til at man går til årlig sjekk hos tannlegen er at svært mange tannproblemer ikke gjør vondt. Gjør det vondt i tennene er man ofte ille ut og problemet har blitt ekstremt stort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok Ahus som har vært mye nevnt her har over halvparten av landets coronapasienter. Dette viser hvor hardt Oslos østkant er. Det tok lang tid før de begynte å skjevfordele vaksinene og dette kan komme til å koste mange liv. Jeg håper selvsagt ikke det gjør det. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (32 minutter siden):

Tanten min jobber som intensivsykepleier på sørlandet som egentlig ikke har opplevd det verste trykket før nå nylig, men selv der har det vært frafall av sykepleiere som har blitt utbrent og enten sluttet eller blitt langtidssykmeldt, så jeg klarer knapt å se for meg hvor mange slitne sykepleiere det etter hvert har blitt i mer tungt rammede områder på Østlandet. Håper dette er en yrkesgruppe som får seg et skikkelig løft de neste kommende årene.

For 11 år siden hadde jeg et friår etter VGS og jobbet på sykehjem. Husker kollegaene mine prøvde hardt å rekruttere meg til å bli sykepleier. Samme med faren min. Vurderte det litt, men tenkte jeg ville prøve noe annet først. Glad jeg aldri gikk det steget. På det første studiet mitt så gikk to av mine beste studievenninner over til sykepleierstudiene, de ville gå til trygg og sikker jobb.

Aldri vært så glad som nå for at jeg ikke gjorde det. Jeg respekterer dem som tar valget og kjempeglad for at noen gjør det, og innimellom savner jeg faktisk å jobbe turnus. 08-16 man-fre gjør det så vanskelig å få unna praktiske gjøremål. Men glad jeg slipper å være sykepleier eller for den slags skyld, helsepersonell under pandemien.

Jeg har en venninne som jobber som sykepleier på medisinsk avdelingpå sykehus i flere år og selv om dette sykehuset ikke har vært nevnverdig påvirket av pandemien så langt, så er presset på sykepleierene veldig synlig før dette. Mangel på personell, høyt arbeidstempo, ofte ikke tid til skikkelig matpause, men likevel så nekter sykehusledelsen å gi dem betalt matpause. Ofte bare 3 uker sammenhengende ferie på sommeren, av og til dobbeltvakter eller endring av vakter på kort frist. For å ikke snakke om at det gikk lang tid før hun i det hele tatt fikk fast fulltidstilling, lenge så fikk hun bare 70% fast stilling, mens i realiteten jobbet hun ofte 100% pga. ekstravakter, men rett og slett tragedie for de som skal komme seg inn på boligmarkedet. For å ikke snakke om latterlig lav grunnlønn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ritualz1 skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg ikke vært oss tannlegen i Norge siden covid startet, men var en tur i Polen i sommer. Da var det ganske strengt, temperatur sjekking i døren og tannlegen hadde fullt utstyr, altså helmaske og engangs-drakt på seg. Noen som vet hvordan det er i Norge?

Nesten det samme  såvidt jeg husker. Men ingen temperatursjekk. 

Lenke til kommentar

Nå har det økt med 25 siden i går, og var vel 20 og noe på dagen før. Altså omtrent 50 stykker på 2 dager? Og så vidt jeg kan se er jo smittetallene bare økende, med andre ord det egentlig ingen tegn til at antall innlagte skal begynne å gå ned med det første, men forsette å stige.

Lett og kjapp hoderegning tilsier at dersom det forsetter i dette tempoet, så har vi nådd ca. 300 i løpet av 4 dager, og om en uke har vi kanskje passert fjorårets topp. 

Herregud...

Dette er jo bare totalinnlagte, så inni dette tallet så skrives det jo også ut pasienter. Virker som det legges inn et sted mellom 30-40 om dagen nå.

Skrives vel normalt ut færre i helgene da, så økningen ser vi spesielt kanskje i helgene.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er no til saman 31 smitta i samband med utbrotet i Stad. Likevel virkar det som at kommunen meiner at dei har kontroll. Alle tilfella har kjent smitteveg, og dei smitta er allereie i karantene. Ein av dei smitta hadde vore på skulen, og etter at ein medelev er smitta er karantenetida for klassen utvida. Elles har mange blitt testa ut av karantene, men etterkvart som nærkontaktar har blitt smitta har nye nærkontaktar hamna i karantene. Det er no 60 personar i karantene.

https://www.firda.no/atte-nye-smitta-i-stad/s/5-15-1189362

Det er no 2 personar som ligg innlagt i Førde. Koronakohorten har stort sett vore tom sidan i fjor vår, og eg er usikker på om det har vore fleire enn dette innlagt på same tid.

https://www.firda.no/helse-forde-avdekte-9-positive-provar-laurdag/s/5-15-1189388

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Det er no til saman 31 smitta i samband med utbrotet i Stad. Likevel virkar det som at kommunen meiner at dei har kontroll. Alle tilfella har kjent smitteveg, og dei smitta er allereie i karantene. Ein av dei smitta hadde vore på skulen, og etter at ein medelev er smitta er karantenetida for klassen utvida. Elles har mange blitt testa ut av karantene, men etterkvart som nærkontaktar har blitt smitta har nye nærkontaktar hamna i karantene. Det er no 60 personar i karantene.

https://www.firda.no/atte-nye-smitta-i-stad/s/5-15-1189362

Det er no 2 personar som ligg innlagt i Førde. Koronakohorten har stort sett vore tom sidan i fjor vår, og eg er usikker på om det har vore fleire innlagt på same tid.

https://www.firda.no/helse-forde-avdekte-9-positive-provar-laurdag/s/5-15-1189388

Er klart det er lettere å ha oversikt i mindre kommune. Stad klarer vel å slå ned dette så om et par uker er det vel ikke så mye smitte der lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er heile lista:

Sitat

12:59 

200 koronasmittede innlagt

 

Søndag var 200 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på 23 pasienter fra dagen før.

25 av pasientene får respiratorbehandling. Det er to flere enn dagen før, ifølge Helsedirektoratets oversikt søndag.

177 av koronapasientene er innlagt på sykehus i regionen Helse sør-øst, elleve er innlagt i Helse vest, sju er innlagt i Helse nord, og fem er innlagt i Helse Midt-Norge.

Siden februar i fjor har 79.800 personer fått påvist koronasmitte her i landet, viser søndagens foreløpige tall fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). (NTB)

Det meste av smitten er i Sør-Aust, men det er lenge sidan det har vore så mange som 23 pasientar i resten av landet. Det er nok eit teikn på smitteauke også i resten av landet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...