Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

19 hours ago, Nidar2 said:

Når man bestiller vaksine på nett så bør man kunne huke av for hvilken vaksine man ønsker. Dette vil lette arbeidet med alle avbestillingene og telefoniske spørsmål som vil komme fremover. Folk må selv kunne ta ansvar for hva de putter i egen kropp ut fra hvilke sykdommer og plager man har dersom man på forhånd har lest seg opp på vaksinene.

Der er jeg helt enig med deg. Men Staten kan ikke stå som garantist for at du får nøyaktig den vaksineprodusenten du måtte ønske deg heller.

Høie har vel heller aldri ytret at det blir noen som helst vaksinetvang. At alt er frivillig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 hours ago, Nidar2 said:

Sitter å ser på nyhetene på NRK og Madtsen hos legemiddelverket bagatelliserer bivirkningen og sier det kun er fire med denne type alvorlig bivirkning. Hva med alle andre som har opplevd sterke smerter og bivirkninger langt over normalen som kvinnen som ble intervjuet i starten av sendingen? Blir disse ignorert? De færreste av disse vil vel melde inn bivirkningene slik at statistikken vil fremstå mye penere enn den er i virkeligheten.

Jeg regner med helsedirektoratet, legemiddelverket og FHI kun vil forholde seg til tall og kalde fakta når koker i hop en ny strategi. Det er dette de gjør feil gang på gang og dermed ikke får med viktige parametere når konklusjonen settes.

Slike som Steinar Madsen må kjenne det på kroppen selv for å endre på sine syn. Ellers så besitter slike folk en stilling som ikke tillater de å tale i mot. Så da legges det lokk på, selv om de kanskje opplever dritten selv til og med?

Hadde disse pasientene hatt guts, så hadde de stått fram i media og uttalt at de følte seg svært støtt av Steinar Madsen sin måte å prate om det på.

Endret av G
Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

Det er helt riktig at de fleste som dør av covid19 er eldre mennesker. Problemet med å trekke frem alder er at det argumenteres for at unge bare kan få "en influensa" og dermed bli ferdig med saken, som om smitte er noe man kjøper på apoteket og tar når det passer og man kan være isolert. Sånn er det selvsagt ikke og en del er asymptomatiske. Det vil si at unge som bare skal "ha influensaen og bli ferdig med det" smitter andre som igjen smitter andre og så har vi det gående med folk som dør av disse egosentriske unges lettvinte holdning til sykdommen.

Klart det er vanskelig å skulle stille noen for retten for mord, for å være ledd i at en person døde, men at det er vanskelig å stille for retten betyr jo likevel ikke at man bare skal ignorere at mangelfullt smittevern er å leke med folks liv. Det er derfor jeg mener alvorlige smittevernbrudd fortsatt straffes for mildt.

Jeg har tidligere svingt innom temaet (muligens i den gamle STORE diskusjonstråden), om at i Canada så vil du risikere å måtte stille opp i rettsalen og måtte punge ut mange millioner kroner i erstatning, samt fengsel i opptil 3 år dersom det med overlegg har vært brudd på karantenereglene.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Subara said:

Da velger jeg den med minst bivirkninger. Kan noen fortelle meg hvilken det er? Det er foreløpig ikke så mange å velge i mellom. AZ-vaksinen er utelukket f.o.m.d.d.

Placebo kanskje. Blodforberedt sterilt saltvann.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Nidar2 said:

Vival og andre beroligende bør helt klart bli reseptfrie under og etter pandemien for å avlaste helsevesenet. Dessuten bør det bli frislipp på antibiotika slik at man slipper ytterligere unødvendig sykdom.

Ok, frislipp på antibiotika. Tviler på at så skjer. Da får du emigrere til Spania som er mye mer slepphendte med antibiotikabruken, eller et passende land med tilsvarende praksis som i Spania.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Nidar2 said:

Svært mange opplever de kraftige bivirkningene som kvinnen i intervjuet, så dette er ikke sjeldent. Faktisk var dette en av årsakene til at vaksineutprøvingen ble stanset i fjor. Du har rett i at Pfizer har lignende bivirkninger, men det kan virke som om de er noe mildere.

Dette bør være et enkelt spørsmål å svare på dersom det er gjort skikkelige undersøkelser, ikke sant? Eldre, syke og svake bør ikke utsettes for slike bivirkninger og bør således få den vaksinen med minst bivirkninger.

Jeg synes at det er viktig å presisere noe. Man bør ikke være redd for ubehagsbivirkningene som kan være noe ekstra uttalte med denne vaksinen. Men man bør være skeptisk til de alvorligere bivirkningene. Det som er påfallende er at tre personer noenlunde samtidig har opplevd alvorlige symptomer.

Astra Zeneca gjør seg selv en dårlig tjeneste med å ha slik kommunikasjon. De burde sagt rett ut at de ville undersøke batch'en, det hadde ihvertfall vært mer naturlig å gjøre.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Nidar2 said:

Det kan hjelpe for de som ikke tåler alkohol. Disse stakkarene står jo helt uten virkemidler til å takle pandemien. Derfor bør man ta i bruk de virkemidlene man har.

Og antibiotika har en slik feel good effekt mener du? :fun:

Kan de ikke heller like godt få sukkerpiller da?

Lenke til kommentar

Smitte situation i Oslo regionen er uppenbart ikke bra. Må antagligen stänga skoler eller i alla fall ha hårdare tilltak för skoler och barn där. Kan bara anta att det finns väldigt mye villsmitte som kommer bli väldigt vansklig att bli av med.

Är dock ikke sikkert att väldigt höga tal på helgen visar att katastrofen redan har kommit. Är nog mycket mer testing, analys och rapportering på helgene nu når situationen är på pass dålig jämfört med tidigare. Vi får se. Inlagda på sjukhus bruker också gå upp mer på helgene så jag tror att talet kommer bli lite lavare i början på uken (men det ökar uppenbart jämfört med tidigare).

I resten av landet tycker jag dock inte det ser så dåligt ut. Några utbrud här och där, några kontrolleras relativt raskt medans andra varken verkar kontrolleras eller öka markant (Bodø och Tromsø). Det är inte heller så många inblandade förutom i de allra största. Utbrudd som Ulvik och Stadt kommer antagligen förekomma ett tag men de verkar ikke bli långvariga och totalt sätt er de små.

Får se hur det går. För Trondheim är jag rätt optimistik, för mindre områden tror jag det kommer gå bra förutom för några få. För Oslo regionen ser det ikke bra ut.

Är egentligen lite förvånad över tilltaken. Nu har man rätt länge holdt på med en del tilltak som antagligen/kanske ikke har en så väldigt stor effekt samtidigt som det påverkar livet till folk en hel del samtidigt som man har försökt undvika tilltak som med mutant virusen antagligen skulle haft en en stor effekt.

Sen är de synd att man helt misslyckades att kontrollera mutantvirusen med alltför öppna gränser och värdelös testning som gjorde att man på en gång kom flera uker efter.

  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, William_S said:

Fortsatt er ikke dette i nærheten av antall innleggelser i en vanlig influensasesong... Men dette er visst forbudt å si i følge det øverste moralpolitiet

Nå må du begynne å ta høyde for smittevernstiltak i dine analyser !

  • Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (51 minutter siden):

Behøver man egentlig kilde? Jeg husker det samme. At myndighetene ihvertfall ikke hadde noen tro på at det var mer dødelig. Kun mer smittsomt muligens..

Ja, for jeg husker det ikke som at FHI «lo bort» at muterte virus var mer smittsomme. Det jeg husker er at FHI ikke ville konkludere før det fantes data som bekrefter det. Noe som er en veldig god ting i mine øyne, det er viktig for tilliten at ikke fagmyndigheter uttaler seg bastant på indisier.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnugle said:

Godt poeng. Ja, jeg også synest det virker å være en markant endring etter at mutantsmitten begynte å bre seg til lands.

Fra spanskesyken så skulle man jo lære at det kan bli mer smittsomt og mindre dødelig pga. naturlig seleksjon for virusets del. Men, nå virker det jo som viruset har fått to av de verste trekkene smittsomhet + dødelighet. Kan det hende at spanskesyken ikke var godt nok forstått enda? Eller er corona så forskjellig i fra influensa?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, for jeg husker det ikke som at FHI «lo bort» at muterte virus var mer smittsomme. Det jeg husker er at FHI ikke ville konkludere før det fantes data som bekrefter det. Noe som er en veldig god ting i mine øyne, det er viktig for tilliten at ikke fagmyndigheter uttaler seg bastant på indisier.

Jeg husker heller ikke at FHI ler bort noe. Det var nok en uttrykksmåte i fra debattant regner jeg med.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Det ble harselert mye med Sputnik i starten siden den ble politisk godtatt på tross av at 3. fase var veldig forkortet og mangelfull fra et vitenskapelig perspektiv. Nå er den satt på millioner og resultatene ser veldig bra ut. Så harseleringen har egentlig snudd til respekt og anerkjennelse. Det eneste ankepunktet er at vesten kvier seg for å inngå store handelsavtaler med Russland. Jeg synes vi skal senke den fiendtlige prestisjen og heller se den som nyttig både for diplomatiet og folkehelsa.

Det eneste er vel at russerne har tradisjon på å skjule negativ informasjon. De tenker nok mer i den retning at det er beste er få befolkningen vaksinert. Å ofre noen få personers helse på vei til målet pga eventuelle bivirkninger betyr lite i den store sammenhengen. Jeg vet ikke om det er mange vaksineskeptikere i Russland? Sikkert flere enn her, siden vi er et folkeferd som har mye tillitt til styresmaktene.

Vaksinefremstillere og helsetoppene får betalt for drive med risikovurdering og katastrofetenking. Med et ispedd av nyhetshungrige journalister blir skaden stor når 3 vaksinerte, eller var det flere, blir lagt inn på sykehus med blodpropp og hjerneblødning. Ingen vil ha blodpropp selv om sjansen er liten. Så sånn sett er det bedre "å ikke vite".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Nå vet jeg ikke hvordan tannlegekontor ellers i landet opererer men på det jeg bruker å gå til kunne jeg ikke følt meg tryggere på vertfall, det ble brukt fult beskyttelsesutstyr fra topp til tå av tannlegene/pleierne og det blir rullert på behandlingsrom mellom hver pasient. Følte jeg tok en langt større risiko ved å gå på butikken. 

Måtte til tannlegen her en dag for ikke så lenge siden. Der ba de om at man skyllet munnen med en væske før man satte seg i stolen. Samt jeg var til en mindre krevende tannlegetime i fjor, og da ble det valgt å ikke nytte et visst utstyr som kunne forårsake mye sprut (aerosol), så det ble utført på en annerledes måte.

Endret av G
Lenke til kommentar
Sitat

11 millioner doser av Astra Zeneca-vaksinen er satt i England. Der er det ikke rapportert om uvanlige blodpropp-tilfeller.

Irland er det siste landet som stanser vaksinering ut fra føre var-prinsippet.

Sitat

Irske myndigheter er de siste i en rekke land som midlertidig stanser vaksinering med Astra Zeneca-vaksinen. Beslutningen kom søndag, etter rapportene om at tre norske helsepersonell med blodpropp er innlagt på sykehus. I tillegg er et dødsfall rapportert fra Innlandet tidligere i uken.

Irlands visehelsesjef Ronan Glynn understreker at det ikke finnes bevis for at vaksinen er årsaken til alvorlig sykdom. Han sier det er et føre var-tiltak.

Naboen Storbritannia er det europeiske landet som til nå har vaksinert flest. Over 11 millioner doser er satt av Astra Zeneca-vaksinen.

– Rapporter om blodpropp som er mottatt så langt, er ikke større enn antallet som ville ha forekommet naturlig i den vaksinerte befolkningen i Storbritannia, sier Phil Bryan til det medisinske tidsskriftet BMJ. Han er en av lederne i det britiske legemiddelverket.

10. mars var det registrert 30 blodpropp-tilfeller blant de fem millioner innbyggerne i EØS-området som har fått Astra Zeneca-vaksinen. Ifølge Det europeiske legemiddelverket (EMA) er ikke blodpropp og hjerneslag oppført på listen over bivirkninger fra vaksinen.

Uttalelsene fra EMA ble gitt torsdag denne uken.

https://www.aftenposten.no/norge/i/1BRl1J/11-millioner-doser-av-astra-zeneca-vaksinen-er-satt-i-england-der-er

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Jeg har måtte gått mye til tannlege det siste halvåret+ og den munndesinfiseringen er noe av det fæleste jeg har puttet i munnen :p . Men ja jeg tror det er få som tar smittevern halvparten så seriøst som tannlegene, legenkontoret og selv sykehusene her er vertfall super laidback til sammenligning med tannlegekontorene. 

Syns ikke smaken var veldig vond på det jeg fikk, men fikk beskjed om å unngå å svelge noe av det. Men, jeg måtte spytte litt ekstra ut for å forsøke å få ut det som la seg bakerst i svelget.

Lenke til kommentar
2 hours ago, William_S said:

Du slipper i det minste munnbind hos tannlegen da. ;)  Kunne sett for meg at tannlegen måtte lage små hull i munnbindet for å jobbe. 

Det går fint an for tannlege å nytte kofferdamduk. En del praktiserer dette lenge før Covid-19 ble kjent. Så det er en vanlig brukt metode. Jeg har aldri vært hos en tannlege som har nyttet metoden. Men, det går fint an å isolere den tannen du ønsker å jobbe med på den måten.

ZahnarztAlen5690_Kofferdam.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...