Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

I forrige uke var vaksinen helt trygg, nå er den plutselig fjernet fra markedet. Jeg synes det er altfor dårlig kvalitetskontroll og man kan undres hvordan parameterne for å fange opp dette har vært under testing. Det er en tydelig feil i hvordan man har valgt å tolke testresultatene da man har visst om faren for bla. blodpropp i svært lang tid, og dette gjelder kun AZ-vaksinen i særlig grad.

Man må også vektlegge at garantier fra FHI og Helsedirektoratet om at alle vaksiner er helt trygge samt andre anbefalinger ang. smitte er helt på trynet for å si det mildt. De villeder mer enn de veileder og fremstår nok en gang som et katastrofeområde som burde vært stengt og nedlagt, og noen burde vært straffeforfulgt.

Når jeg, av alle mennesker, har klart å få med meg ting og tang om vaksiner og Covid19 av betydning så har kvalifisert personell unngått å få med seg elementære ting. Jeg finner det underlig og merkelig.

Lenke til kommentar

Viruset i seg selv har disse faremomentene. Da vil en vaksine basert på viruset i verste fall kunne gi lingnende bivirkninger. Dette er årsaken til at jeg selv er opptatt av å vite hvilken vaksine jeg får tilbudt.

Helsevesen og leger gjør feil hele tiden. Det betyr ikke at man ikke skal stole på dem noen gang.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Foreløpige smittetall i dag er 412 ifølge VGs oversikt. Det er veldig høyt til å være helg. I går var de foreløpige tallene 530, og endte på 905 ved midnatt.

1276476255_Skjermbilde2021-03-13kl_17_18_26.thumb.png.6f577e0f94d188e948d88c4e8060cc5e.png

Auch, dette tror jeg må være det høyeste foreløpige smittetall observert på en lørdag..... om ikke tiltakene begynner å få effekt snart eller det kommer flere nasjonale tiltak så kommer vi til å passere fjorårets topp på innlagte innen april. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

Auch, dette tror jeg må være det høyeste foreløpige smittetall observert på en lørdag..... om ikke tiltakene begynner å få effekt snart eller det kommer flere nasjonale tiltak så kommer vi til å passere fjorårets topp på innlagte innen april. 

Det finnes likevel noen positive nyheter opp i dette. Antall dødsfall har gått ned. Det døde en ikke vaksinert sykehjemsbeboer i Oslo denne uka, men ellers har dødstallene i Oslo vært omtrent ikke-eksisterende en god stund nå. Antall intensivpasienter og antall på respirator har IKKE økt i takt med antall innlagte. Det skyldes nok bedre behandlingsmetoder og at man helst ikke vil legge folk i respirator. Man har hatt gode resultater ved oksygen når pasienten er våken. 

Og det er faktisk positivt at man allerede nå merker effekten av vaksina ved at antall dødsfall har stupt av covid 19. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blodpropp og hjerneblødning, eller Covid-19 med litt hoste en ukes tid. Valget bør være enkelt for folk under 50 hvertfall.

Astra vaksinen skal ikke inn i min eller min kones arm.

Moderna vaksinen er vel eneste som så langt ikke er blitt rapportert om noen alvorlige bivirkninger.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 timer siden):

Helsevesen og leger gjør feil hele tiden. Det betyr ikke at man ikke skal stole på dem noen gang.

Så skal man også sette det litt perspektiv her - det er over 14 millioner som har fått AstraZeneca-vaksinen til nå, over en periode på en del måneder. Så alvorlige bivirkninger er uhyre sjeldent.

At de stoppet nå for å undersøke synes jeg bare øker tilliten.

EDIT: Over 17 millioner.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Viruset i seg selv har disse faremomentene. Da vil en vaksine basert på viruset i verste fall kunne gi lingnende bivirkninger. Dette er årsaken til at jeg selv er opptatt av å vite hvilken vaksine jeg får tilbudt.

Helsevesen og leger gjør feil hele tiden. Det betyr ikke at man ikke skal stole på dem noen gang.

Det at våre helsemyndigheter til tross for at mange andre land ikke gjør det velger å pause vaksinering med en bestemt vaksine grunnet at de tar meldinger om mulige bivirkninger såpass seriøst syns jeg fremstår for meg som en den største tillitserklæringen en kan oppnå fra en slik instans. Jeg setter vertfall min lit til myndighetene her.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det finnes likevel noen positive nyheter opp i dette. Antall dødsfall har gått ned. Det døde en ikke vaksinert sykehjemsbeboer i Oslo denne uka, men ellers har dødstallene i Oslo vært omtrent ikke-eksisterende en god stund nå. Antall intensivpasienter og antall på respirator har IKKE økt i takt med antall innlagte. Det skyldes nok bedre behandlingsmetoder og at man helst ikke vil legge folk i respirator. Man har hatt gode resultater ved oksygen når pasienten er våken. 

Nå har jeg fulgt litt med på dødsfall-statikken etter aldersgruppe og det har vært et dødsfall i aldersgruppen 40-49 og 2 dødsfall i aldersgruppen 50-59 de to siste ukene. Fleste dødsfall er det likevel blant de eldre, selv om det samlet sett er færre.

Antall intensivpasienter og respirator øker jo, denne påstanden må du nesten begrunne bedre med tall. Som sagt fører jeg statistikk så jeg ser på antall nyinnlagte på sykehus og på intensiv:

 

  Nye tilfeller Nyinnlagte på sykehus Innlagt på intensiv
Uke 1 4644 86 21
Uke 2 3002 91 17
Uke 3 2213 88 12
Uke 4 2043 48 11
Uke 5 1834 34 9
Uke 6 1731 45 7
Uke 7 2026 61 9
Uke 8 3060 71 13
Uke 9 4061 94 18

Mulig færre trenger intensiv, men at det ikke øker på intensiv og i respirator er direkte feil. Og det øker i takt med innleggelser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Det at våre helsemyndigheter til tross for at mange andre land ikke gjør det velger å pause vaksinering med en bestemt vaksine grunnet at de tar meldinger om mulige bivirkninger såpass seriøst syns jeg fremstår for meg som en den største tillitserklæringen en kan oppnå fra en slik instans. Jeg setter vertfall min lit til myndighetene her.

Forrige uka sa de vaksinen var helt trygg, nå dør mennesker som følge av dette. Det er en voksende mistillit til helsemyndighetene. Vi må også se tilbake på den dårlige håndteringen av svineinfluensavaksinens bivirkninger som kom frem i ettertid.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg fulgt litt med på dødsfall-statikken etter aldersgruppe og det har vært et dødsfall i aldersgruppen 40-49 og 2 dødsfall i aldersgruppen 50-59 de to siste ukene. Fleste dødsfall er det likevel blant de eldre, selv om det samlet sett er færre.

Antall intensivpasienter og respirator øker jo, denne påstanden må du nesten begrunne bedre med tall. Som sagt fører jeg statistikk så jeg ser på antall nyinnlagte på sykehus og på intensiv:

 

 

  Nye tilfeller Nyinnlagte på sykehus Innlagt på intensiv
Uke 1 4644 86 21
Uke 2 3002 91 17
Uke 3 2213 88 12
Uke 4 2043 48 11
Uke 5 1834 34 9
Uke 6 1731 45 7
Uke 7 2026 61 9
Uke 8 3060 71 13
Uke 9 4061 94 18

Mulig færre trenger intensiv, men at det ikke øker på intensiv og i respirator er direkte feil. Og det øker i takt med innleggelser.

Men antallet på intensiv og på respirator har ikke økt i samme takt som antall innlagte. Faktisk har det kun vært en marginal økning må sies. 

Det kan man se her
https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 minutter siden):

Auch, dette tror jeg må være det høyeste foreløpige smittetall observert på en lørdag..... om ikke tiltakene begynner å få effekt snart eller det kommer flere nasjonale tiltak så kommer vi til å passere fjorårets topp på innlagte innen april. 

Jeg tror at det kommer til å flate ut på Østlandet ganske snart. Spørsmålet da er om vi flater ut og blir på et høyt platå, eller om det synker sakte ned. I januar så vi at smitten raskt gikk nedover igjen. Nå har den økt brattere enn den gjorde i romjula, og snart er det påske. Forhåpentligvis øker det ikke før påsken. Håper virkelig på en nedgang slik at ikke vi får en ny bratt økning fra et allerede høyt nivå etter påske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bivirkninger av AstraZeneca-vaksinen: - Ekstremt sjeldne hendelser

Sitat

- Det kan være et alvorlig tegn på nedsatt antall blodplater, sier Sigurd Hortemo ved Legemiddelverket.

Han opplyser at det foreløpig er ukjent om det er noen sammenheng mellom vaksinen og sykdom.

- Jeg vil si at dette er ekstremt sjeldne hendelser og denne vaksinen er brukt på flere titalls millioner mennesker og bortsett fra tilfellene i Norge, Danmark og Østerrike, så er det ikke rapportert om slike hendelser, sier Hortemo til TV 2.

Steinar Madsen i Statens legemiddelverk understreker at det er «svært, svært sjeldent» at man utvikler et alvorlig sykdomsbilde.

Verdens helseorganisasjon (WHO) konkluderte fredag med at det ikke er noen grunn til å stanse bruken av AstraZeneca-vaksinen.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=59281

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Forrige uka sa de vaksinen var helt trygg, nå dør mennesker som følge av dette. Det er en voksende mistillit til helsemyndighetene. Vi må også se tilbake på den dårlige håndteringen av svineinfluensavaksinens bivirkninger som kom frem i ettertid.

Ærlig talt... i forrige uke så hadde en ikke rapporter om blodpropp og dødsfall som blir rapportert nå. Det er millioner av folk som er vaksinert med vaksinen som ikke har hatt problemer. Helsemyndighetene er da ikke synske og kan kan ikke spå fremtiden. 

Når nå dette er blitt oppdaget så har Norge, Danmark og Island, sammen med noen få andre land gjort det eneste riktige i å stanse vaksineringen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Andre1980 skrev (Akkurat nå):

Ærlig talt... i forrige uke så hadde en ikke rapporter om blodpropp og dødsfall som blir rapportert nå. Det er millioner av folk som er vaksinert med vaksinen som ikke har hatt problemer. Helsemyndighetene er da ikke synske og kan kan ikke spå fremtiden. 

Når nå dette er blitt oppdaget så har Norge, Danmark og Island, sammen med noen få andre land gjort det eneste riktige i å stanse vaksineringen. 

Du tar feil da dette har blitt rapportert for svært lenge siden. Av en eller annen grunn har det nok blitt noe kluss med parameterne som diverse kontrollkomiteer har lagt til grunn, dette kan være bevisst eller ubevisst. Videre kan det tenkes at man gjør tilsvarende feil med tolkningen av andre vaksiner.

Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (2 timer siden):

I kommunen her ble det 2 dager stengt skole og over på rødt nivå når mutantene først ble oppdaget. Nå skal vi kjøre "stram gult" i barnehage/barneskole selv om smitten er langt værre nå enn da. Litt rart det ikke er drøyere tiltak nå, men det kommer vel kanskje. Hadde vært litt ræva å bli smitta nå på tampen.

Det virker som politikere har blitt kasteballer mellom ulike interesser. Noen er mer bekymret for jobben og næringslivet, andre er mer bekymret for egen og andres helse.

Theo343 skrev (1 time siden):

Da er det ganske mange og godt over 100.000 vaksinedoser som blir skrotet. 😕

Hva gjør man da med de som har fått første dose av AZ og venter på andre dosen?

For noen uker siden siterte Dr John Campbell noe lovende forskning på kombinasjon av ulike covid19-vaksiner. Så vidt jeg husker ga det bedre totalresultat enn to vaksiner av samme type. Men jeg husker ikke flere detaljer enn det. Uansett kan det tenkes at de får to ulike vaksiner dersom det godkjennes. Eventuelt at første dose sees helt bort fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Glassmaneten skrev (4 minutter siden):

Alle mennesker kommer vel til å enten få Covid eller en Covid vaksine. Om de ikke lever totalt som en hikikomori. Så da ville jeg definitivt tatt den første vaksinen jeg kan få, uansett om et lite antall har fått alvorlige bivirkninger eller ikke. Det er likevel det beste av de to alternativene.

Dette er ikke noe klokt valg. Særlig ikke om man har underliggende sykdommer som gjør at man må være ekstra oppmerksom. Selv leger og eksperter setter seg ikke inn i dette. Skjønt sykdom trenger ikke være relevant, det kan mer være små plager man har som vil få en kraftig forsterkning av enkelte typer vaksiner og medisiner, både på kort og lang sikt. Her gjør man lurt i undersøke grundig selv, men når materialet man får tildelt inneholder feil blir det ikke enkelt for menigmann. 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...