Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (3 minutter siden):

Ingen stor overraskelse akkurat, men bra de ikke drøyer lenger. De er nok på etterskudd allerede.

:utakt skrev (4 minutter siden):

Nå ryker blomsterbutikken. 😢

Neeei! Hvordan skal jeg kunne overraske dama med roser nå!

:utakt skrev (4 minutter siden):

Mens spredningen i aldersgruppen 10-19 fortsetter å gå i taket. 

Ja, jeg tror skolene må stenges. I hvert fall videregående og ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Laffe said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/0K3150/200-koronasmittede-pasienter-innlagt-paa-sykehus-23-flere-enn-dagen-f

 

I følge artikkelen, så er det flere unge som har blitt rammet.. men leste her inne  at det bare var eldre som ble rammet, og at man burde heller isolere de gamle, for de unge menneskene ikke ble like syke

Evnen til å ta til seg fakta som ikke passer med ens egen overbevisning er lav 

Lenke til kommentar

Det som skjer nå er resultatet av smitte for halvannen uker siden. Jeg tror det skal bli jævlig tøft å presse dette tilbake nå uten å stenge absolutt alt en måneds tid. Og selv med så inngripende tiltak kommer det neppe til å funke optimalt fordi folk er lei og gidder ikke følge alle regler og forbud lenger. 

Faen altså. Jeg liker egentlig å bo i Oslo, men nå skulle jeg ønske jeg bodde på Galdhøpiggen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 minutter siden):

https://www.nrk.no/nyheter/varsler-strengere-tiltak-i-oslo-1.15417399

Raymond strammer til igjen innen kort tid. Nå ryker blomsterbutikken. 😢

Mens spredningen i aldersgruppen 10-19 fortsetter å gå i taket. 

Vurderer å forby sosiale sammenkomster. Og muligens kanskje sitter veldig langt inne stenge skoler. 

Det å forby sosiale sammenkomster i det hele tatt er det å dra det altfor altfor langt. Det han ikke tenker på er at Oslo har en stor andel av aleneboende. Faktisk høyest prosentandel i landet. Jeg kan godt være med på å dra det ned til 5 men altså å forby det totalt? Jeg sier rett ut at jevnlige filmkvelder med en venn av meg er noe av det som holder meg litt gående. Politikerne ser tydeligvis bare smittetall i øynene. Fankern altså hadde jeg hatt mulighet å flykte fra denne byen - hadde jeg gjort det sporenstreks. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det å forby sosiale sammenkomster i det hele tatt er det å dra det altfor altfor langt. Det han ikke tenker på er at Oslo har en stor andel av aleneboende. Faktisk høyest prosentandel i landet. Jeg kan godt være med på å dra det ned til 5 men altså å forby det totalt? Jeg sier rett ut at jevnlige filmkvelder med en venn av meg er noe av det som holder meg litt gående. Politikerne ser tydeligvis bare smittetall i øynene. Fankern altså hadde jeg hatt mulighet å flykte fra denne byen - hadde jeg gjort det sporenstreks. 

Ja, vi får se hva de lander på. Å forby besøk helt og holdent er for drøyt. Det kommer ikke folk til å overholde, så det er ikke noe vits. Blir vel heller "maks tre gjester" eller noe sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Ja, vi får se hva de lander på. Å forby besøk helt og holdent er for drøyt. Det kommer ikke folk til å overholde, så det er ikke noe vits. Blir vel heller "maks tre gjester" eller noe sånt. 

Koker vel ned til at de gjør dette her og stenger blomsterbutikken og tannlegen og så tar de ikke tak i skolene. Jeg lurer saktens på om kommunes jurister i det hele tatt leser smittevernsloven om at alle tiltak skal være medisinskfaglig begrunna... Nå virker det som man leter etter ting å stenge som ikke er smittedrivere. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (17 minutter siden):

Er i Bodø. Så er sikkert lov her. 

Det er jeg skeptisk til:

Påbud om hjemmekontor:

  • Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig.
  • Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Fra https://bodo.kommune.no/aktuelt/na-innfores-de-strengeste-smittevern-tiltakene-i-bodo-kommune

 

Ser det er mer smitte i Bodø siste 14 dager enn min bydel i Oslo, det er jo ikke så positivt. Litt uklart om trenden er stigende i Bodø eller om det ser ut til at man får kontroll og slår det ned. Er jo mange nærkontakter som det nå påvises smitte hos. Det er vel som forventet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette som har dratt opp Oslo smitten siden midten av 2020..

Sitat

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lE9xKk/i-denne-storfamilien-har-alle-hatt-corona-naar-en-faar-det-faar-alle-det

I denne storfamilien har alle hatt corona: − Når én får det, får alle det

 

Fleste av de yngre på sykehuset er ikke etnisk Norske, kjenner en lege som spesialiserer seg på nettopp lunge avd på Ahus så han burde vite og ha god nok oversikt på nettopp det.

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Det er jeg skeptisk til:

Påbud om hjemmekontor:

  • Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig.
  • Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Fra https://bodo.kommune.no/aktuelt/na-innfores-de-strengeste-smittevern-tiltakene-i-bodo-kommune

 

Ser det er mer smitte i Bodø siste 14 dager enn min bydel i Oslo, det er jo ikke så positivt. Litt uklart om trenden er stigende i Bodø eller om det ser ut til at man får kontroll og slår det ned. Er jo mange nærkontakter som det nå påvises smitte hos. Det er vel som forventet.

Nå skal det selvsagt mye mindre til å sprenge fargekodene til FHI i BOdø enn i mange bydeler i Oslo uten at situasjonen nødvendigvis er mer dramatisk i Bodø enn den er i Oslo. Noen få smittede på Utsira feks og kommunen vil blinke blodrødt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Faen altså. Jeg liker egentlig å bo i Oslo, men nå skulle jeg ønske jeg bodde på Galdhøpiggen. 

Sikkert ikke så lett å overholde smitteverntiltak i den kiosken på toppen der. Plutselig kommer det et følge med 50 slitne turister som alle skal kjøpe kvikklunch på samme tid 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, nirolo said:

Det er jeg skeptisk til:

Påbud om hjemmekontor:

  • Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig.
  • Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Fra https://bodo.kommune.no/aktuelt/na-innfores-de-strengeste-smittevern-tiltakene-i-bodo-kommune

 

Ser det er mer smitte i Bodø siste 14 dager enn min bydel i Oslo, det er jo ikke så positivt. Litt uklart om trenden er stigende i Bodø eller om det ser ut til at man får kontroll og slår det ned. Er jo mange nærkontakter som det nå påvises smitte hos. Det er vel som forventet.

Ja er stortsett nærkontakter. Men, jeg skulle likt å finne ut av om det er innafor å gjøre slik vi gjør det. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Nå skal det selvsagt mye mindre til å sprenge fargekodene til FHI i BOdø enn i mange bydeler i Oslo uten at situasjonen nødvendigvis er mer dramatisk i Bodø enn den er i Oslo. Noen få smittede på Utsira feks og kommunen vil blinke blodrødt. 

Ja, og muligheten til å få slått det helt ned er mye større i Bodø enn i Oslo.

Jeg ser at Bodø har satt i verk strenge tiltak for å få kontroll og det er strålende, men fortsatt påviser man noe villsmitte og det betyr at man ikke har full kontroll enda. I tillegg er det smitte i kommunene rundt, det er heller ikke så lovende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Forståelig ja, men ikke så enkelt heller. Jeg tror barn og unge kan følge de tiltakene som er omtrent helt perfekt, men likevel vil det være utbrudd og stor spredning i klasserom nå som vi har disse mutasjonene som dominerer. Én meters avstand i relativt små rom, ofte uten verdens beste ventilasjon vil føre til smittespredning når det smitter så lett.

Det er det jeg mener. Ingen voksne sitter 20+ i ett lite klasserom med maks en meters avstand. Smitteverntiltak annet enn å vaske hender og masker, fungerer ikke i en skolesetting.

nirolo skrev (44 minutter siden):

Hva får deg til å si det?

Barn har utrolig mange flere nærkontakter enn voksne, men fortsatt er det flere voksne som blir smittet.

Det er fordi veldig få barn blir testet og oppdaget som smittede. De er ofte asymptotiske. Barn og Ungdom er smittedrivere.

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

Ja, og muligheten til å få slått det helt ned er mye større i Bodø enn i Oslo.

Jeg ser at Bodø har satt i verk strenge tiltak for å få kontroll og det er strålende, men fortsatt påviser man noe villsmitte og det betyr at man ikke har full kontroll enda. I tillegg er det smitte i kommunene rundt, det er heller ikke så lovende.

Ja. Men, synes jeg hele tiden leser om nærkontakter av nærkontakter og kjent smitte. Synes egentlig ikke det virker så høyt da. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (3 minutter siden):

Ja er stortsett nærkontakter. Men, jeg skulle likt å finne ut av om det er innafor å gjøre slik vi gjør det. 

"skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig" er ganske kraftig ordlyd og da skal det en del til for at det er innafor å dra på kontoret jevnlig.

Men denne regelen gjaldt fra natt til lørdag da, vet ikke om du har fått oppdatert info etter at det ble vedtatt?

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva FHI og Helsedirektoratet anbefaler for nye tiltak i Oslo. Jeg tror å forby sosiale sammenkomster innendørs er et tiltak som vil fungere hvis det etterleves ok+ bra. Uansett har de svært god oversikt (bedre enn vi tror!) over hvor smitten skjer, så om de strammer inn der stoler jeg på at de har data som underbygger det. Full stenging av skoler og barnehager er nok også aktuelt nå forhåpentligvis (og dessverre).

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Ikke bare på Østlandet forsåvidt, det er skoler involvert i det meste av større utbrudd nå andre steder i landet også. Jeg tror det handler aller mest om at mutasjonene er såpass smittsomme at mange personer i klasserom rett og slett går dårlig overens med et så smittsomt virus. Vi ser det også i andre land nå. I Sverige har smitten blant de yngre eksplodert i det siste.

Herlig, herlig. Dette kan bli en oppvåkner for en del folk, foreldre og myndigheter. Dette advarte vi om vår 2020 når myndighetene stod og bedyret at barn ikke var spredere av viruset i særlig stor grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Blir spennende å se hva FHI og Helsedirektoratet anbefaler for nye tiltak i Oslo. Jeg tror å forby sosiale sammenkomster innendørs er et tiltak som vil fungere hvis det etterleves ok+ bra. Uansett har de svært god oversikt (bedre enn vi tror!) over hvor smitten skjer, så om de strammer inn der stoler jeg på at de har tall som underbygger det. Full stenging av skoler og barnehager er nok også aktuelt nå forhåpentligvis (og dessverre).

Spørsmålet her er om smittevern skal trumfe alt. Jeg mener ikke det. Det går en grense for hvor langt politikere skal gripe inn i folks private sfære. Det å forby besøk totalt er såpass inngripende at det nok kan stride mot menneskerettigheter. Men politikerne har stadig flytta grenser for hva de innfører ovenfor folk. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
48 minutes ago, nirolo said:

Hva får deg til å si det?

Barn har utrolig mange flere nærkontakter enn voksne, men fortsatt er det flere voksne som blir smittet.

Men, så har de blitt satt i "kohorter" / grupper. Så dersom det overholdes, så skulle antall nærkontakter og ellers lette smitteveier reduseres bittelitt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...