Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Guest 0b7e3...581 said:

Fullvaksinerte har kortere liggetid og lavere risiko for å trenge behandling i intensivavdeling viser en ny studie fra Folkehelseinstituttet.

Studien har ikke blitt fagfellevurdert, men den peker på en forskjell i sykdomsforløp blant de vaksinerte og uvaksinerte. Jeg har ingen kjepphest å jage her, men det finnes en forskjell. 

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.05.21265958v1

 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Den studien er avslørt som verdiløs - sammenligner på tvers av varianter og tidsperioder, helt ulike størrelse på gruppene osv. Du kan lese en analyse under.

https://boriquagato.substack.com/p/norwegian-covid-hospitalization-trajectory

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Guest 483fd...6c3 said:

På samme måte som overvektige og røykere har ødelagt helsen sin? Stiller de opp for samfunnet ved å pådra seg livsstilssykdommer som krever dyr behandling, og NAV-penger etter endt sykehusopphold? Som nevnt tidligere i tråden utgjør fedme en enrom del av hele budsjettet innen helsesektor. 

Har nettopp gjennomgått covid nå, opplever det som en liten forkjølelse, litt snørr, litt feber og slapp. Dag 6 nå, fortsatt positiv på hurtigtest. Er i segmentet 29 - 39, over snittet fysisk aktiv, uvaksinert. 

Anonymous poster hash: 483fd...6c3

Bra kommentar. På sykehuset har du stort sett 4 pasientgrupper:

1. de som skaper nytt liv (fødende)

2. de som har vært uheldige (alt fra benbrudd arvelig sykdom)

3. de som har tatt dårlige livsstilsvalg

4. de gamle og skrøpelige

Når vi vet at fedme og overvekt står for ca 1/3 av hele helsebudsjettet kan vi lett anslå at minst 50% av helseressursene brukes på pasientgruppe 3 - KOLS, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, osv, lista over selvforskyldte sykdommer er endeløs.

Selv om jeg er uenig, La oss nå si for argumentets del at å ikke ta vaksinen er et slikt «dårlig» valg. Hvordan er dette verre enn å bokstavelig talt spise seg til døde eller røyke bort lungene sine? Og her det er snakk om et bare et par hundre pasienter innlagt… skulle gjerne likt å se hvor mange tusen liggedøgn som går tapt til livsstilssykdommer som kunne vært unngått.

Folk som oppriktig mener at uvaksinerte ikke fortjener helsehjelp har mistet litt av sjela og medmenneskelighet sin - for et inhumant og menneskefiendtlig syn! slike grumsete holdninger hører ikke hjemme i et moderne sosialdemokratisk og liberalt demokrati.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan anbefale en film som går på Netflix i disse dager til antivaxxerne. Filmtittel: Don't Look Up

images?q=tbn:ANd9GcSMgh3T81ctCk38caD5JSU

Poenget er hvor dumt ignoranse kan være.

Forresten så er ikke filmen helt urealistisk heller. Var jo nylig et objekt som ikke ble oppdaget før det hadde passert jorden som var på størrelse med et kjøleskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_asteroid_close_approaches_to_Earth

Spoiler

 

600px-Asteroids-KnownNearEarthObjects-An

 

Known near-Earth objects – as of January 2018

Har jo skjedd noen hendelser i historien. F.eks. Tunguska.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Andre1980 said:

Hele statistikken henviser til de som ble lagt inn på sykehus med covid-19 som hovedårsak, ikke alle andre som ble lagt inn av andre årsaker men hvor det også ble påvist smitte. 

Så da var det også bare 12 stk innlagt med omikron, da dette er offentlige tall som statistikken bruker?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Dessverre ja. Det er ganske mange allerede.

Er selvfølgelig ille at folk blir syke.

Men skal du tenke sånn så synes jeg synd på deg. Da har du mange du må tenke på.

Det er vesentlig mange flere som ligger inne eller er under behandling med uhelbredelig kreft. Dette er en sykdomsform jeg er livredd for å få og jeg skulle gjerne tatt vaksine mot diverse kreftformer. Min far har kreft. Svulst på hjernen. Han har også fått covid som uvaksinert, det gikk udramatisk.

 

Går ikke ut ifra innlegget ditt at du tenker på disse, men kun de som er lagt inn med covid. En form for selektiv empati kanskje? Skinnhellig er ordet jeg lette etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Per H said:

....

Når vi vet at fedme og overvekt står for ca 1/3 av hele helsebudsjettet kan vi lett anslå at minst 50% av helseressursene brukes på pasientgruppe 3 - KOLS, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, osv, lista over selvforskyldte sykdommer er endeløs.

 

Nok en gang kommer du med tall som er helt feil. Fedme og overvekt koster årlig 12 milliarder i helsetjenester.

Hva det totale helsebudsjettet totalt er, kan du finne ut selv. Men det er langt større enn 3 * 12 millarder = 36 milliarder. Bare Helse Sør-øst får tilført 58 milliarder i 2022.

Dermed skulle vel det meste av grunnlaget for innlegget falle bort.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 483fd...6c3
ToxicTed skrev (9 minutter siden):

Nok en gang kommer du med tall som er helt feil. Fedme og overvekt koster årlig 12 milliarder i helsetjenester.

Hva det totale helsebudsjettet totalt er, kan du finne ut selv. Men det er langt større enn 3 * 12 millarder = 36 milliarder. Bare Helse Sør-øst får tilført 58 milliarder i 2022.

Dermed skulle vel det meste av grunnlaget for innlegget falle bort.

 

 

Har du lest hele artikkelen? De 12 milliardene du nevner er annen behandling og rehabilitering. Fedme fører med seg mange livsstilssykdommer som behøver behandling i tillegg. 

Anonymous poster hash: 483fd...6c3

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Guest 483fd...6c3 said:

Har du lest hele artikkelen? De 12 milliardene du nevner er annen behandling og rehabilitering. Fedme fører med seg mange livsstilssykdommer som behøver behandling i tillegg. 

Anonymous poster hash: 483fd...6c3

Jeg har goder kontakter i rehabiliterings bransjen. Og det kan virke som andres hetsing av bla. overvektige i grunn kan være et like stort problem som fører til  store kostnader for oss alle.

Det de sier nesten alltid går igjen blant de som er inne til arbeidsrettet rehabilitering er følgende:
- trakassering på jobb og i samfunnet
- hetsing på jobb og i samfunnet
- mobbing på jobb og i samfunnet 
- utfrysing på jobb og av og til blant familie og slekt.
- stigmatisering og diskriminering på grunnlag av sykdom og kropp
Summen av dette skaper både fysisk og psykisk sykdomsutvikling over tid.

Enkelte av disse har sikkert også slitt med dette gjennom både skole og jobb. Dette koster samfunnet -mye- penger og det er helt skammelig at man ikke ser på det som et stort samfunnsproblem.

Folks holdninger, dårlig oppdragelse, forkastelig oppførsel osv. gjør like stor skade på folk og samfunn.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dette med å blande inn overvektige, røykere osv. som havner på sykehus er ene og alene et stråmanns-argument. Folk her må slutte å svare opp dem som kommer med dette tullet! Beste er å bare ignorere dem.

covid er covid og fedme er fedme, blir som å sammenlikne epler og appelsiner. Begge deler vokser på et tre, men bortsett fra det er de ganske forskjellige. 

Endret av Andre1980
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 483fd...6c3
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Dette med å blande inn overvektige, røykere osv. som havner på sykehus er ene og alene et stråmanns-argument. Folk her må slutte å svare opp dem som kommer med dette tullet! 

covid er covid og fedme er fedme, blir som å sammenlikne epler og appelsiner. Begge deler vokser på et tre, men bortsett fra det er de ganske forskjellige. 

Selvfølgelig er det ikke akkurat det samme, men fedme tok livet av over 1000 flere i 2017 enn korona har tatt sammenlagt i Norge. Ingen nedstenging av den grunn. Tråkker skoen litt hardt hos enkelte, siden parallellene er relevante?

Anonymous poster hash: 483fd...6c3

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Guest 483fd...6c3 said:

Har du lest hele artikkelen? De 12 milliardene du nevner er annen behandling og rehabilitering. Fedme fører med seg mange livsstilssykdommer som behøver behandling i tillegg. 

Anonymous poster hash: 483fd...6c3

Ja, det gjorde jeg. Per H. snakket om helsebudsjettet. Og der er kosntaden 'Helsetjenestekostnader, det vil si utgifter til blant annet behandling og rehabilitering, utgjør om lag 12 milliarder kroner.' Så kommer det kostnader med sykefravær osv i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, ToxicTed said:

Ja, det gjorde jeg. Per H. snakket om helsebudsjettet. Og der er kosntaden 'Helsetjenestekostnader, det vil si utgifter til blant annet behandling og rehabilitering, utgjør om lag 12 milliarder kroner.' Så kommer det kostnader med sykefravær osv i tillegg.

Jeg får ikke lov til å skrive mer om dette ser det ut som, men tallet er 68 milliarder når du tar med konsekvensene... Dette kan du google selv siden moderator ønsket debatten død skal jeg respektere det, men relativt lett å finne en artikkel i dagens medisin fra 2019 om temaet for de som er interessert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...