Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G skrev (41 minutter siden):

Nå har jeg vist en tydelig graf for British Columbia, Canada som viser at tiltak fungerer. Da bør du vel peke ut noen andre tiltak da for oss, som du mener var mer effektive enn koronapasset for denne provinsen.

Covid-BC-Canada__green_vaccine_proof__31

 

Det med julebordet viser oss jo bare at det utenkelige kunne skje. Og de har i ettertid forsøkt å finne forklaring på om vaksinen har mistet effekten. Vil tro at de har vridd ting inn og ut for å se på andre faktorer også?

Denne grafen viser egentlig at vaksinepass har nada funksjon. Nedgangen i smitte kan like godt komme av at folk opptrer mer forsiktig når smitten øker. Den er også marginal. Det blir bare spekulasjoner å si at det skyldes pass ihvertfall. Det grafen derimot viser er at toppen kommer på tross av passet så vi kan skrinlegge den der med en gang. I Danmark ser man det samme og ellers i andre land som bruker pass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (50 minutter siden):

Nå har jeg vist en tydelig graf for British Columbia, Canada som viser at tiltak fungerer. Da bør du vel peke ut noen andre tiltak da for oss, som du mener var mer effektive enn koronapasset for denne provinsen.

Covid-BC-Canada__green_vaccine_proof__31

 

Det med julebordet viser oss jo bare at det utenkelige kunne skje. Og de har i ettertid forsøkt å finne forklaring på om vaksinen har mistet effekten. Vil tro at de har vridd ting inn og ut for å se på andre faktorer også?

Og jeg kan lenke deg til en haug med land i Europa som har hatt vaksinepass i månedsvis, men hvor smitten har eksplodert den siste tiden. Så hvor er korrelasjonen?

Endret av basillen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Denne grafen viser egentlig at vaksinepass har nada funksjon. Nedgangen i smitte kan like godt komme av at folk opptrer mer forsiktig når smitten øker. Den er også marginal. Det blir bare spekulasjoner å si at det skyldes pass ihvertfall. Det grafen derimot viser er at toppen kommer på tross av passet så vi kan skrinlegge den der med en gang. I Danmark ser man det samme og ellers i andre land som bruker pass. 

Kan koronapass ha en dobbelteffekt. At det bidrar til mer forsiktighet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, basillen said:

Og jeg kan lenke deg til en haug med land i Europa som har hatt vaksinepass i månedsvis, men hvor smitten har eksplodert den siste tiden. Så hvor er korrelasjonen?

Nytter ikke å se på den siste tiden. Du må ha en langvarig oppgang på noen måneder å vise til da. Ok, du får utfordringen. Vis meg mange land i fra 1. september til 31. desember 2021. Så får en sett grafene.

Det eksploderte jo til slutt i British Columbia, men det var på tampen av året. Har ikke årsakene klart for meg til den oppgangen, annet enn omikron foreløpig og at det har skjedd det samme i mange nasjoner vi liker å sammenlikne oss med rundt om i hele verden.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Kan koronapass ha en dobbelteffekt. At det bidrar til mer forsiktighet?

Det tviler jeg på. Det kan skremme folk til å vaksinere seg, men det kan igjen være ødeleggende for tilliten til myndighetene ved neste korsvei. Jeg tok vaksinen kun pga rasling med sablene om et sånt pass og da kunne jeg ikke utført jobben min. Grunnen til at vi har god dekning i Norge er pga denne tilliten og ødelegger den det med tvang som dette kan vi ende opp som Polen ved neste korsvei som har svært dårlig dekning. 

Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Nytter ikke å se på den siste tiden. Du må ha en langvarig oppgang på noen måneder å vise til da. Ok, du får utfordringen. Vis meg mange land i fra 1. september til 31. desember 2021. Så får en sett grafene.

Det eksploderte jo til slutt i British Columbia, men det var på tampen av året. Har ikke årsakene klart for meg til den oppgangen, annet enn omikron foreløpig og at det har skjedd det samme i mange nasjoner vi liker å sammenlikne oss med rundt om i hele verden.

Du kan jo gå inn på worldometer og se på grafene til land som Tyskland, Nederland og Frankrike. Alle land som har praktisert vaksinepass siden tidlig høst.

Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Det tviler jeg på. Det kan skremme folk til å vaksinere seg, men det kan igjen være ødeleggende for tilliten til myndighetene ved neste korsvei. Jeg tok vaksinen kun pga rasling med sablene om et sånt pass og da kunne jeg ikke utført jobben min. Grunnen til at vi har god dekning i Norge er pga denne tilliten og ødelegger den det med tvang som dette kan vi ende opp som Polen ved neste korsvei som har svært dårlig dekning. 

Og hva mener du er forklaringen da, dersom det ikke var koronapasset som ledet til forsiktigheten. Hvor effektivt er forsiktighet? Er det generell forsiktighet som er fasiten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, basillen said:

Du kan jo gå inn på worldometer og se på grafene til land som Tyskland, Nederland og Frankrike. Alle land som har praktisert vaksinepass siden tidlig høst.

Ja jeg vet at jeg kan gå inn på ymse sider. Men, nå fikk du utfordringen. Siden jeg forventet meg at du hadde noe godt cherry-picked til oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, minim said:

Denne grafen viser egentlig at vaksinepass har nada funksjon. Nedgangen i smitte kan like godt komme av at folk opptrer mer forsiktig når smitten øker. Den er også marginal. Det blir bare spekulasjoner å si at det skyldes pass ihvertfall. Det grafen derimot viser er at toppen kommer på tross av passet så vi kan skrinlegge den der med en gang. I Danmark ser man det samme og ellers i andre land som bruker pass. 

Nja det er jeg uenig med deg i. Den er ikke marginal, da du er nødt å se på den heftige oppgangen forut for nedgangen. Hvis det ikke var tiltak (nå vet jeg at det tilkom sterke tiltak i den tiden før og under den grønne linjen), hva var det da som ga utflatingen og deretter nedgangen på grafen?

Covid-BC-Canada__green_vaccine_proof__31

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Ja jeg vet at jeg kan gå inn på ymse sider. Men, nå fikk du utfordringen. Siden jeg forventet meg at du hadde noe godt cherry-picked til oss.

Og jeg har svart på utfordringen din. Benekter du at kurvene for Frankrike, Nederland og Tyskland har skutt i været etter at koronapass ble innført? For å hjelpe deg - her er aktuelle lenker

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/

Alle disse landene har altså hatt vaksinepass siden tidlig høst.

Lenke til kommentar

Hva er datoene for innføringen av koronapassene for de nevnte land? For jeg kan ikke vite alt slikt. @basillen

La oss også bruke et verktøy som lar en sammenføye utvalgte land

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-06-24..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=DEU~CAN~FRA~NLD

 

Netherland_France_Germany_Canada__31des2021.thumb.png.887cc190dc494463c42b5abde03a204c.png

 

British Columbia, en av mange kanadiske provinser

Covid-BC-Canada__green_vaccine_proof__31

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært lenge der, og innbyggerne i disse landene holdes fortsatt som "gisler". Kan det være at regjeringene deres burde være å laste for dette? Flere tyske byer vil nå forby demonstrasjoner mot tiltak, fordi disse demonstrasjonene begynner å bli stressende for politiet. Svaret er alltid mer diktatur, ser det ut som. Neste måned vil alltid bringe litt mere diktatur enn den forrige. Noe som ikke er kjekt siden en egentlig burde se fram mot et nytt år med håp og glede. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Hva er datoene for innføringen av koronapassene for de nevnte land? For jeg kan ikke vite alt slikt. @basillen

Frankrike: Juli (https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_France)

Tyskland: Juni (https://www.voanews.com/a/covid-19-pandemic_germany-introduces-covpass-digital-covid-19-vaccination-certificate/6206861.html)

Nederland: September (https://norwaytoday.info/news/the-netherlands-introduces-requirements-for-vaccine-passports/)

Lenke til kommentar
G skrev (17 minutter siden):

Nja det er jeg uenig med deg i. Den er ikke marginal, da du er nødt å se på den heftige oppgangen forut for nedgangen. Hvis det ikke var tiltak (nå vet jeg at det tilkom sterke tiltak i den tiden før og under den grønne linjen), hva var det da som ga utflatingen og deretter nedgangen på grafen?

Covid-BC-Canada__green_vaccine_proof__31

Den har vi vel i Norge også. Dette er sesongbasert og som jeg sier så kan stoppen/nedgangen like godt komme av at folk gjorde flere tiltak for å begrense det. Som vi ser senere i grafen får de akkurat samme problem som ALLE andre som kjører koronapass strategien. Man kan fastslå 100% at den er mislykket og igrunnen skrinlegge denne polariseringen mellom vaksinerte/uvaksinerte også. Få fokuset på at 300 pasienter i et land med 5-6millioner innbyggere ikke bør medføre full nedstengning av samfunnet. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Corona-pass har bare ein effekt og det er at smitten auker mellom di som får innvilga corona-pass. Den auka smitten blir så sendt vidare rundt i samfunnet blant di vaksinerte og havner til slutt hjå di som ikkje er vaksinert slik at det blir enda fleire innlagt på sjukehus. Dvs at først skal man herpe di uvaksinerte med at di ikkje skal få slippe til der di vaksinerte kan vanke og deretter skal di like forbanna bli smitta pga di vaksinerte som oppfører seg som om pandemien er over fordi di kan vifte med eit corona-pass. Rein skjer dumskap å tru at corona-pass blir noko anna enn ris til eigen bak(for samfunnet). Corona-pass vil ha samme virkning som den oppåpninga erna og høie fronta med one night stuntet sitt. Total galskap når verden strir med ein pandemi. 

 

Det einaste som demper smitten er påbud om bruk av munnbind der det er behov for det. I mindre utsatte lokaler der man kan holde avstand(2 meter) eller er ute burde det ikkje være behov for munnbind. Når så smitten er redusert til eit minimum i ein kommune burde og påbudet opphøre til smitten igjen auker. Kunne di så fått ned importsmitten hadde vi kanskje fått ein meir normal vår, men med den stutsepolitikken som blir ført er sjansen stor for at det går den veien støre ramler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greieste kan være å bare fjerne uvaksinertes prioritet på sykehus. Er man ikke vaksinert får man laveste prioritet. Samfunnets løsning ut av pandemien er vaksiner og økt smitte med lav grad av innleggelse. Ønsker man ikke å sikre seg selv får man ta konsekvensene av det ved et sykdomsforløp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Greieste kan være å bare fjerne uvaksinertes prioritet på sykehus. Er man ikke vaksinert får man laveste prioritet. Samfunnets løsning ut av pandemien er vaksiner og økt smitte med lav grad av innleggelse. Ønsker man ikke å sikre seg selv får man ta konsekvensene av det ved et sykdomsforløp.

Ta alle med bmi over snittet samt røykere i samme renna da. Når en først er i gang så ta de som har vært ute for bilulykke også siden de tross alt velger å kjøre bil å utsette seg for risikoen selv. Hvor fortsetter vi?

Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581
minim skrev (5 minutter siden):

Ta alle med bmi over snittet samt røykere i samme renna da. Når en først er i gang så ta de som har vært ute for bilulykke også siden de tross alt velger å kjøre bil å utsette seg for risikoen selv. Hvor fortsetter vi?

Både tobakk og sukker har egne avgifter, så det blir allerede betalt over skatteseddelen for de dette berører. Jeg er ikke enig i omprioriteringer med mindre helsevesenet holder på å falle sammen, men det kunne vært en ide å kreve en egenandel for de uvaksinerte. Singapore opererer på en slik måte, og det beløpet de betaler dekkes delvis av forsikringer slik at det ikke ruinerer folk. 

De fleste som har behov for legemidler og andre behandlinger må uansett betale en egenandel før det gis frikort. 

 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...