Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg har goder kontakter i rehabiliterings bransjen. Og det kan virke som andres hetsing av bla. overvektige i grunn kan være et like stort problem som fører til  store kostnader for oss alle.

Det de sier nesten alltid går igjen blant de som er inne til arbeidsrettet rehabilitering er følgende:
- trakassering på jobb og i samfunnet
- hetsing på jobb og i samfunnet
- mobbing på jobb og i samfunnet 
- utfrysing på jobb og av og til blant familie og slekt.
- stigmatisering og diskriminering på grunnlag av sykdom og kropp
Summen av dette skaper både fysisk og psykisk sykdomsutvikling over tid.

Enkelte av disse har sikkert også slitt med dette gjennom både skole og jobb. Dette koster samfunnet -mye- penger og det er helt skammelig at man ikke ser på det som et stort samfunnsproblem.

Folks holdninger, dårlig oppdragelse, forkastelig oppførsel osv. gjør like stor skade på folk og samfunn.

Får ikke dette deg til å tenke på noe når du har fryst ut din mor pga et personlig valg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik var vaksineoppslutningen i jula: – Oslos befolkning både ønsker og stiller opp til de timene de booker
https://www.ao.no/slik-var-vaksineoppslutningen-i-jula-oslos-befolkning-bade-onsker-og-stiller-opp-til-de-timene-de-booker/s/5-128-239525

Sitat

Nå har kommunen satt over 179.000 tredje vaksinedoser. De fleste over 45 år har nå enten fått oppfriskingsdosen eller time for å få den.

Ingen vaksiner ble satt på nyttårsaften eller 1. og 2. januar, men vaksineringen har gått bra denne jula.

– Oppslutningen om vaksinene er god, sier pressevakt Beate Svenningsen i kommunen.

Hun sier de heller ikke opplever det som noe stort problem at folk ikke har møtt opp eller avbestilt timen i jula.

– Det vil alltid være noen som ikke kan komme til timen sin, på grunn av sykdom, karantene eller andre uforutsette hendelser. Vi opplever derimot at Oslos befolkning både ønsker og stiller opp til de timene de booker, og det er vi svært fornøyde med.

Så langt er det 21.000 personer som allerede har timeavtaler i løpet av januar.

– Dersom man mottar sms-varsling og ikke ønsker å booke time vil muligheten gå videre til neste gruppe, slik sikrer vi at vi opprettholder progresjonen i vaksineringen.

Sitat

Når målet

Oslo kommune når målet om å vaksinere alle over 45 innen uke 2, slår Svenningsen fast.

– Vi skal også levere på videre føringer om å tilby alle over 18 år 3. dose innen februar.

28. desember var 91 prosent av befolkningen beskyttet mot covid-19 gjennom vaksiner og tidligere smitte.

Da hadde også 29 prosent av Oslos befolkning på 12 år og eldre fått en tredje dose – eventuelt andre dose etter gjennomgått koronasykdom, viser den siste koronarapporten fra kommunen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (4 timer siden):

Er selvfølgelig ille at folk blir syke.

Men skal du tenke sånn så synes jeg synd på deg. Da har du mange du må tenke på.

Det er vesentlig mange flere som ligger inne eller er under behandling med uhelbredelig kreft. Dette er en sykdomsform jeg er livredd for å få og jeg skulle gjerne tatt vaksine mot diverse kreftformer. Min far har kreft. Svulst på hjernen. Han har også fått covid som uvaksinert, det gikk udramatisk.

Går ikke ut ifra innlegget ditt at du tenker på disse, men kun de som er lagt inn med covid. En form for selektiv empati kanskje? Skinnhellig er ordet jeg lette etter.

Hva mener du med «tenke sånn»? Hele problemet vi har er for høyt antall innlagte koronapasienter i tillegg til alle de som trenger behandling for andre ting. Det er det som er det ille for samfunnet som helhet, ikke «bare» det som skjer på individnivå.

Min far døde av kreft da jeg var yngre, så du kan faktisk spare deg å ta den stygge tonen. Det er leit å høre uansett at faren din har kreft, jeg vet hvordan det er. Ønsker han og dere alt godt i forbindelse med det.

Det er nettopp for å beskytte blant annet opprettholdelse av behandlingstilbudet til alle våre kreftsyke at vi har smittedempende tiltak i samfunnet og vaksinerer oss. Kreftforeningen har hatt en fin reklamekampanje gående i jula.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Snikpellik said:

Hva mener du med «tenke sånn»? Hele problemet vi har er for høyt antall innlagte koronapasienter i tillegg til alle de som trenger behandling for andre ting. Det er det som er det ille for samfunnet som helhet, ikke «bare» det som skjer på individnivå.

Min far døde av kreft da jeg var yngre, så du kan faktisk spare deg å ta den stygge tonen. Det er leit å høre uansett at faren din har kreft, jeg vet hvordan det er. Ønsker han og dere alt godt i forbindelse med det.

Det er nettopp for å beskytte blant annet opprettholdelse av behandlingstilbudet til alle våre kreftsyke at vi har smittedempende tiltak i samfunnet og vaksinerer oss. Kreftforeningen har hatt en fin reklamekampanje gående i jula.

 

Jeg tolket det som at du kun brydde deg om de som hadde covid, ergo ble tonen litt krassere enn vanlig. Beklager dette.

Ser det at jeg kan virke antivaxxer og det er langt ifra meninger jeg besitter, men jeg er født med flere tanker i hodet og i denne dialogen heller jeg mot fritt valg. Det kommer jeg ikke til å vike fra og de jeg prater med her inne kommer heller ikke til å vike fra sine overbevisninger.

 

Jeg synes tonen generelt på nett er veldig svart-hvitt og det kommer vel av at vi sitter bak et tastatur med google i bakgrunnen hvor alle kan være hvem de vil, forsker i det ene øyeblikket og lege i det andre øyeblikket, enda få av oss er noen av delene. Jeg tar ansvar for at jeg selv "vet litt mer enn det jeg kan gå god for". 

I det virkelige liv møter jeg mennesker som har forståelse for mitt valg og jeg har også forståelse for deres. Jeg møter også på andre som ikke har tatt vaksinen og det overrasker meg hver gang. Men vi har aldri krasse dialoger i person og det blir aldri mye følelser som her inne. Merker at jeg selv blir mer og mer emosjonelt bundet til å diskutere alskens ting og utøve kritisk tenkning mot ting som blir lagt frem.

 

På bakgrunn av dette ønsker jeg ikke lenger å delta i noe særlig covid diskusjoner på nett. Ønsker alle alt vel og håper vi kommer til en konklusjon snart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (16 timer siden):


Når sykehusplasser og ressurser er begrenset så gjør man faktisk slike valg. For da er det umoralsk å tillate folk som ikke er selvpåskyldt på intensivavdelingen, fremfor de som er der av rent uhell. Tøffe valg som tas hver bidige dag av alt fra politikere til helsepersonell. 

Så noen moralsk høygrunn har du faktisk ikke. 


Poenget var uansett at sammenligningen mellom vaksinenekt og røyking ikke var helt treffende. At du ikke liker hypotetiske eksempler og synsing er en annen ting. 

Nei en gjør faktisk ikke det, skal en starte å selektere pasienters behandling på bakgrunn av hendelseforløp så får en ett stort problem.

Hvorfor er en mer "skyldig" om en er født med svakere analytiske evner og derav nekter å ta vaksine, en om en har lav risikoforståelse og havner i en bilulykke?
Jeg er også frustrert over de som nekter å ta vaksinen uten at de har en legitim grunn, men den dagen vi nekter en gruppe helsehjelp så har vi ett samfunn jeg vertfall ikke ønsker meg.
Jeg tar heller ingen moralsk høy grunn når jeg mener alle stiller likt, den er det du som har inntatt.

Har forresten ingen ting i mot hypotetiske eksempler, men en må tåle å få kritikk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Subara skrev (15 timer siden):

Det har blitt ropt "ulv" lenge no, men den varsla smittebølgja har så langt ikkje komme. Med dei tiltaka som er no har eg lita tru på at smittetala blir "skyhøge". Men dersom alle tiltak vart fjerna og alle skulle leve som om pandemien var over ville nok smitten stige raskt. Her gjeld det å finne rett balanse.

I følgje danskane skal omikronvarianten vere noko mindre smittsam enn ein har trudd, men er likevel 1,5 gonger så smittsam som deltavarianten:

https://www.nrk.no/nyheter/omikron-trolig-mindre-smittsomt-enn-fryktet-1.15792904

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (15 timer siden):

Det er forskjell på å ta noen forhåndsregler, og det å la seg styre av frykt... Når FHI går ut med at de venter en stor bølge av smitte og sier at det HASTER for de uvaksinerte å ta vaksinen, da er det ut i fra frykt. Mennesker tar ofte urasjonelle valg når dem er redde.

Det urasjonelle her er etter mi meining å ikkje vaksinere seg mot ein sjukdom som medfører ein relativt stor fare for å bli alvorleg sjuk, og som ein har gode vaksiner mot.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fucovid2 skrev (9 timer siden):

Ifølge VG er 12000 bekreftet omikronsmittet i Norge (garantert store mørketall). Med 12 innlagte er det 1 promille. Ekstrapolert til hele befolkningen er det totalt 5500 innlagte (grov overestimering). Det burde vi tåle denne vinteren. 

Dei fleste av omikrontilfella er relativt ferske, og det går ei tid frå folk blir smitta, til dei blir sjuke og til dei blir innlagde. For 14 dagar sidan var det få omikrontilfelle, og dermed blir reknestykket ditt feil.

Dei fleste som har vore smitta med omikron til no har vel vore unge. Det blir interessant korleis varianten virkar på risikogrupper og den eldre delen av befolkninga.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Slik var vaksineoppslutningen i jula: – Oslos befolkning både ønsker og stiller opp til de timene de booker
https://www.ao.no/slik-var-vaksineoppslutningen-i-jula-oslos-befolkning-bade-onsker-og-stiller-opp-til-de-timene-de-booker/s/5-128-239525

 

Folk bestiller vel neppe timar dersom dei veit at dei ikkje kjem til å møte opp p.g.a. juleferie o.l. Så dette er som forventa.

Sidan dei som prioriterer andre ting framfor vaksinering i praksis gjev frå seg plassen i vaksinekøa til andre får dette heller ikkje konsekvensar for framdrifta i vaksineringa. Det er uansett bra at folk nyttar høvet og stiller opp.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/guldvog-vi-kan-faa-enda-et-aar-uten-barnetog.a4cgSD7NE

Sitat

Helsedirektør Bjørn Guldvog varsler at det kan bli nok et år uten barnetog og store selskaper på 17. mai.

Nasjonaldagsfeiringen er i to år blitt preget av corona. Etter gjenåpningen så det lyst ut med tanke på en mer normal feiring i år.

– Jeg er ikke like sikker nå. Vi kan få enda et år uten barnetog og store selskaper på 17. mai, sier Guldvog til P4.

Det er blant annet omikronvarianten og de mange usikkerhetene knyttet til den, som vil avgjøre hvordan nasjonaldagen blir.

Ingen overraskelse der, altså. Forstår ikke hvorfor noen tror vi skal bli ferdige med pandemien. Det er jo ingen exit-strategi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg var optimist, men har nå gitt opp håpet. Selv om vi er i verdenstoppen når det gjelder vaksiner, er det fremdeles hjemmekontor, munnbind, serveringsforbud, avstand, nedlagt kulturliv osv. Så det er åpenbart at vaksiner ikke er veien ut av uføret. Setter alt resterende håp til at omikron er så mild at folk flest ikke blir innlagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg satser på at omikron kombinert med vaksine kan være veien ut av pandemien :) At man er forsiktig inntil man vet mer om omikron er bare klokt.

Det bør ikke være mye lenger til man gjør noen foreløpige konklusjoner ang alvorsgraden til omikron, og da åpner opp langt mer dersom det er slik det ser ut så langt med færre som blir innlagt og kortere liggetid på de som blir innlagt. Om vi tåler 2-3 ganger flere smittede enn med delta uten at belastningen på sykehusene blir særlig verre enn den har vært, så snakker vi om langt over 100 000 smittede i uka. Det og tredje dose med vaksiner og vi bør begynne å nærme oss immunitet nok til at det verste er over. Men da må man tørre å slippe opp mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...