Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

GiaMahan skrev (Akkurat nå):

Greit, en spesiell holdning, som absolutt ikke er begrunnet i fakta fra din side, da korona kan gi langtidsplager og som potensielt kan drepe noen du er glad i som har dårligere immunforsvar,  men jeg dømmer deg ikke om du endrer mening etterhvert.

Jeg ser virkelig ikke forskjellen i å skulle stappe i seg medisin via tabletter vs vaksiner. For jeg regner med at du spiser tabletter rett som det er?  men bare fordi enkelte medisiner kommer via en injeksjon er man skeptisk?

Hvorfor skulle jeg spise tabletter? Jeg tok kanskje noen parcaet en gang for noen år siden, ikke noe mer enn det. Bortsett fra et norovirus for noen år siden, har jeg ikke vært syk i voksen alder i det hele tatt. Siste gangen jeg var skikkelig utslått av noe (bortsett fra det magesjauet som følge av noroviruset) var i 1999 som 16-åring. Jeg tar ikke influensavaksine heller. Null planer om å ta boosterdoser med vaksine mot covid-19 årlig eller flere ganger årlig i all uoverskuelig fremtid.

Ja, potensielt drepe noen jeg er glad. Klasseargumentasjon og grenseløs pessimisme. Jeg er verken redd for å bli smittet, er null bekymret for langtidsplager, og har heller ikke noen spesiell bekymring på vegne av andre i min nærmeste krets.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (1 time siden):

Må regne med litt svinn så lenge vi får bukt med denne livsfarlige omikron som er som en mild forkjølselse. 

Omikron er nok ikke som en mild forkjølelse dessverre... Vet ikke hvor mange, om noen, havner på sykehus pga mild forkjølelse. Du setter det vel bare på spissen, men bør ikke være nødvendig. Det holder å si at Omikron sannsynligvis er en del mildere enn Delta. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (16 minutter siden):

Uavhengig av strategi, et forsøk på å slå ned smitten som det gjøres i Kina kan ikke gjøres i all evighet. Etterhvert vil nok også Kina miste kontroll grunnet tiltakstrøtthet og/eller en variant som er så smittsom Omikron (eller verre) får fotfeste. 

Jeg tror nok at den aller beste strategien er å tenke hvordan man kan fordele vaksinering mer globalt, men det er jo lettere sagt enn gjort, og man føler jo på et ansvar og et ønske for å vaksinere sin egen befolkning.

Og ja, vi holder i Norge pandemien som en evigvarende flamme. Årsaken til vår strategi er nok fordi det har konsekvenser for vår økonomi å stenge så kraftig ned. Samtidig er vi nødt til å stenge ned for å ikke overbelaste helsevesenet. Det er ingen lett vurdering, og alt må balanseres mot hverandre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg spise tabletter? Jeg tok kanskje noen parcaet en gang for noen år siden, ikke noe mer enn det. Bortsett fra et norovirus for noen år siden, har jeg ikke vært syk i voksen alder i det hele tatt. Siste gangen jeg var skikkelig utslått av noe (bortsett fra det magesjauet som følge av noroviruset) var i 1999 som 16-åring. Jeg tar ikke influensavaksine heller. Null planer om å ta boosterdoser med vaksine mot covid-19 årlig eller flere ganger årlig i all uoverskuelig fremtid.

Ja, potensielt drepe noen jeg er glad. Klasseargumentasjon og grenseløs pessimisme. Jeg er verken redd for å bli smittet, er null bekymret for langtidsplager, og har heller ikke noen spesiell bekymring på vegne av andre i min nærmeste krets.

Jeg sier det bare som det er, også får du ta et valg iht til hva du har av samvittighet til å gjøre. Det er ikke noe jeg sier for å være slem, men fordi man potensielt kan forårsake andres død ved å ikke vaksinere seg.  Nei, jeg er faktisk ganske optimistisk, siden vi har vaksiner som er trygge og effektive, og fordi utviklingen går fremover og sørger for at vi etterhvert får oss vaksiner som virker bredere og mer langvarig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (2 minutter siden):

Jeg sier det bare som det er, også får du ta et valg iht til hva du har av samvittighet til å gjøre. Det er ikke noe jeg sier for å være slem, men fordi man potensielt kan forårsake andres død ved å ikke vaksinere seg.  Nei, jeg er faktisk ganske optimistisk, siden vi har vaksiner som er trygge og effektive, og fordi utviklingen går fremover og sørger for at vi etterhvert får oss vaksiner som virker bredere og mer langvarig.

Jeg er dobbeltvaksinert og vil snart være trippelvaksinert. Men jeg har null tro på at dette viruset forsvinner og ser ikke hvorfor jeg skal stappe i meg årlige vaksiner (på et tidspunkt vil sannsynligvis fare for bivirkninger overgå faren for viruset). Veien ut av dette er for øvrig ikke gjennom utelukende vaksinasjon, noe vi allerede har fått ettertrykkelig bekreftet, men kryssimmunitet av vaksiner og virus. Og jeg er ikke så pessimistisk som deg, det er det bare å få inn i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det FHI anbefaler:

Oppfriskningsdoser

Beskyttelsen etter fullvaksinering med koronavaksine kan svekkes over tid. Det å ta en oppfriskningsdose gir mer langvarig beskyttelse og kan også gi en bredere beskyttelse som gjør oss bedre rustet mot nye varianter av viruset. Intervallet mellom dose 2 og oppfriskningsdosen må være minst 20 uker.

  • Alle i aldersgruppen 45 år og eldre og sykehjemsbeboere anbefales oppfriskningsdose. 
  • Personer 18 år og eldre som tilhører risikogruppene anbefales oppfriskningsdose.
  • Alle ansatte i helse- og omsorgstjenesten anbefales oppfriskningsdose.
  • Ellers friske personer 18-44 år kan få oppfriskningsdose.

Koronavaksine - informasjon til befolkningen - FHI

Selv er jeg litt usikker på om alle over 18 bør ha booster, eller om det er nok med de over 45 år tar den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror ikke booster-målet om 700.000 vaksinerte nås i romjula. Som vanlig tar de for gitt at alle vil ha vaksinen. Det er visst utenkelig at noen som har tatt de første dosene velger å avstå fra boosteren. 

https://www.tv2.no/nyheter/14455533/

Vel, det vil bli synlig i januar og februar hvor mange som faktisk avstår fra dose 3 (med den manglende respekten for private helseopplysninger, bruker de dessverre statistikker til å refse folk). 

Var Bukholm for lenge ute i sola, eller for lenge ute i kulden før han bestemte seg for at 700.000 i romjula var et fantastisk bra mål? Noe må det ha vært som innvirket på hans vurderingsevne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://opinion.no/2021/12/pan-igjen-med-munnbind/

Sitat

Nordmenn er igjen positive til å bruke munnbind og ni av ti bruker munnbind der meteren er vanskelig å overholde.

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt 69.000 nordmenn gjennom pandemien om de er positive eller negative til at vi skal bruke munnbind i Norge.

Åtte av ti nordmenn sier denne uken at de er positive til at vi skal bruke munnbind (82 %). Kun 9 prosent er negative, mens resten svarer verken eller.

- Historisk få er negative til å bruke munnbind slik koronasituasjonen er blitt, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Gjennomsnittstallet for hele desember viser at 80 prosent er positive til munnbind, som er en økning på 17 prosentpoeng fra november og hele 34 prosentpoeng fra oktober.

image-2.png

Sitat

Ni av ti bruker munnbind

Både denne og forrige uke sier så mange som ni av ti nordmenn (92 %) at de som regel bruker munnbind på offentlige steder hvor det er vanskelig å holde en meters avstand. Tilbake i oktober i år sa rekordlave 36 prosent det samme.

- Munnbindbruken falt kraftig etter gjenåpningen av Norge, men er nå tilbake til rekordhøyt nivå under pandemien, sier Clausen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Jeg er dobbeltvaksinert og vil snart være trippelvaksinert. Men jeg har null tro på at dette viruset forsvinner og ser ikke hvorfor jeg skal stappe i meg årlige vaksiner (på et tidspunkt vil sannsynligvis fare for bivirkninger overgå faren for viruset). Veien ut av dette er for øvrig ikke gjennom utelukende vaksinasjon, noe vi allerede har fått ettertrykkelig bekreftet, men kryssimmunitet av vaksiner og virus. Og jeg er ikke så pessimistisk som deg, det er det bare å få inn i hodet.

Var det ikke Camilla S. som ikke villle anbefale booster til de mellom 18 og 44 også nettopp fordi man hadde bivirkninger å tenke på og samt at folk i denne aldersgruppen knapt har risiko for noe alvorlig (selv uten vaksine). Med vaksine er det vel nærmest null risk. Jeg synst disse krise maksimererne begynner å ta litt av.. Helt enig med deg og jeg har ingen planer om booster eller noen andre vaksiner for min egen del. Driver heller ikke å stapper i meg medisiner ukritisk ellers ^^ 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (3 minutter siden):

Var det ikke Camilla S. som ikke villle anbefale booster til de mellom 18 og 44 også nettopp fordi man hadde bivirkninger å tenke på og samt at folk i denne aldersgruppen knapt har risiko for noe alvorlig (selv uten vaksine). Med vaksine er det vel nærmest null risk.

Selv om 18-44 har lav risiko for å dø så utgjør de en uforholdsmessig stor andel av de innlagte på sykehus (før omikron). Etter omikron er det long covid-problemer som bør være egenmotivet.

Men ikke glem at covid19 er en smittsom sykdom, som altså smitter videre. At den har små konsekvenser for én person betyr ikke at neste person i rekka får like små konsekvenser. Vaksinering av 18-44 åringer bidrar altså til færre innleggelser og dødsfall i høyere aldersgrupper.

Skremmende få her i tråden tenker lengre enn sin egen nese. Som om covid19 ikke var smittsomt, men et personlig livsstilsvalg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Selv om 18-44 har lav risiko for å dø så utgjør de en uforholdsmessig stor andel av de innlagte på sykehus (før omikron). Etter omikron er det long covid-problemer som bør være egenmotivet.

Men ikke glem at covid19 er en smittsom sykdom, som altså smitter videre. At den har små konsekvenser for én person betyr ikke at neste person i rekka får like små konsekvenser. Vaksinering av 18-44 åringer bidrar altså til færre innleggelser og dødsfall i høyere aldersgrupper.

Skremmende få her i tråden tenker lengre enn sin egen nese. Som om covid19 ikke var smittsomt, men et personlig livsstilsvalg.

Var det ikke i hovedsak 45+ som var innlagt? I følge sist ukesrapport så var det ihvertfall slik. Noen få vil det alltid være som blir syke både med og uten vaksine. Litt som at vi aksepterer at noen dør i trafikken hvert år selv om det ikke er ideelt. 

Det var Camilla Stoltenberg som ikke ville anbefale 18-44 aldersgruppen på generelt grunnlag å ta vaksinen siden bivirkningene begynte å overgå virkningen av en slik booster. Jeg fant såklart ikke artikkelen nå i farten, men om du googler litt så finner du sikkert noe. 

Skremmende hvor livredde folk er for noe som knapt kan regnes som farlig lenger når så og si alle er vaksinerte. Verden går videre. Vi skal alle dø en gang. Kan ikke annet enn å konstantere at skremsels propagandaen til mediene i Norge virkelig har fått slå rot.

Edit: 

her var sitatet i aftenposten:

"

– Men om det hjelper både meg og samfunnet at jeg tar vaksinen, hvorfor ikke komme med en klar anbefaling?

– Jeg forstår det kan være forvirrende. Det er vanskelige avveininger. Risikoen for alvorlig sykdom er ikke stor. Ellers ville vi hatt en klar oppfordring.

Anbefalingen kan endres på sikt. Å overselge vaksiner er heller ikke bra, ifølge Stoltenberg. Spesielt når det finnes sjeldne bivirkninger." 

https://www.aftenposten.no/norge/i/0GXBn0/fhi-anbefaler-ikke-dose-tre-til-alle-men-du-kan-gjoere-det-for-dugnade

Nå har de faktisk funnet ut at de må slutte å overselge vaksinene også 😛 

Endret av minim
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (33 minutter siden):

Var det ikke i hovedsak 45+ som var innlagt?

Uvaksinerte hadde en snittalder på 53 år i uke 49. Har ikke sjekket ukerapportene etter det. Snitt er snitt, det betyr nok at det var en hel del innlagte i 40-årene, blant de uvaksinerte. Risikoen for alvorlig sykdom er ganske stor så lenge man er uvaksinert.

Du kan ikke bruke innlagte vaksinerte som grunnlag for å beregne risikoen for uvaksinerte.

Videre så smitter viruset sannsynligvis videre (R = ca 1 for tida) og da går det selvsagt ut over de neste som blir smittet, de som smittes av de igjen osv. Så selv om én person i kjeden kommer lett unna det, så går det neppe like bra for alle de etterfølgende leddene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Uvaksinerte hadde en snittalder på 53 år i uke 49. Har ikke sjekket ukerapportene etter det. Snitt er snitt, det betyr nok at det var en hel del innlagte i 40-årene, blant de uvaksinerte. Risikoen for alvorlig sykdom er ganske stor så lenge man er uvaksinert.

Du kan ikke bruke innlagte vaksinerte som grunnlag for å beregne risikoen for uvaksinerte.

Videre så smitter viruset sannsynligvis videre (R = ca 1 for tida) og da går det selvsagt ut over de neste som blir smittet, de som smittes av de igjen osv. Så selv om én person i kjeden kommer lett unna det, så går det neppe like bra for alle de etterfølgende leddene.

Det har vel noe med at i øvre aldersgrupper er det 1-3% som ikke er vaksinert så snittalder synker når det ikke er noen uvaksinerte som kan bli smittet. Nit-picking av tall for å svartmale var de tallene der. Skit forøvrig i vaksine status, her snakker jeg om totalen og da mener jeg at 45+ sto for langt over 80% av de innlagte. Du har veldig stort fokus på uvaksinert/uvaksinert når alder ser ut for å spille mye mer inn. 

Risikoen er liten uansett så jeg begynte ikke å blande inn vaksinert/uvaksinert. Uansett så liten andel og så liten risiko at i det store bildet her for de over 45 som er overrepresentert og har absolutt høyest risiko så blir det tullete å ha fokuset der. 

Så lenge vi er beskyttet godt for alvorlig sykdom (overhode IKKE mine ord) så bør ikke det spille noen rolle. 

Dere som er så livredde for dette her har dere parkert bilen også? Det dør 100stk årlig og langt flere får alvorlige skader i den forbindelse. Kjører man ikke bil så unngår man den risikoen 100%. Det er altså enda mer effektivt en vaksinen og et tiltak som vi med 100% sikkerhet kan si virker. 

 

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Selv om 18-44 har lav risiko for å dø så utgjør de en uforholdsmessig stor andel av de innlagte på sykehus (før omikron). Etter omikron er det long covid-problemer som bør være egenmotivet.

Men ikke glem at covid19 er en smittsom sykdom, som altså smitter videre. At den har små konsekvenser for én person betyr ikke at neste person i rekka får like små konsekvenser. Vaksinering av 18-44 åringer bidrar altså til færre innleggelser og dødsfall i høyere aldersgrupper.

Skremmende få her i tråden tenker lengre enn sin egen nese. Som om covid19 ikke var smittsomt, men et personlig livsstilsvalg.

Hva om man er under 40, har ingen underliggende sykdommer, er i god form og har beviselig bra immunforsvar? FHI anbefaler ikke dose nr 3 til de under 44, de sier bare at man "kan" ta den. Gunnveig Grødeland, en av Norges fremste vaksineeksperter, anbefaler den ikke. På et tidspunkt vil faren for bivirkninger av vaksinen for denne demografiske gruppen overstige faren for viruset i seg selv. Da er det overhodet ikke feil at man ikke tar enda en dose uten at usmakelige moralister skal dømme en av den grunn. Personlig tar jeg sikkert dose nr 3 i løpet av våren for å kunne reise utenlands til sommeren. Jeg har null planer om å ta flere doser utover det.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (25 minutter siden):

Hva om man er under 40, har ingen underliggende sykdommer, er i god form og har beviselig bra immunforsvar? FHI anbefaler ikke dose nr 3 til de under 44, de sier bare at man "kan" ta den. Gunnveig Grødeland, en av Norges fremste vaksineeksperter, anbefaler den ikke. På et tidspunkt vil faren for bivirkninger av vaksinen for denne demografiske gruppen overstige faren for viruset i seg selv. Da er det overhodet ikke feil at man ikke tar enda en dose uten at usmakelige moralister skal dømme en av den grunn. Personlig tar jeg sikkert dose nr 3 i løpet av våren for å kunne reise utenlands til sommeren. Jeg har null planer om å ta flere doser utover det.

I det siterte innlegget over her oppsummeres det godt. Dette kom i fra Camilla stoltenberg. Jeg kan trekke ut "Risikoen for alvorlig sykdom er ikke stor." og "Å overselge vaksiner er heller ikke bra, ifølge Stoltenberg. Spesielt når det finnes sjeldne bivirkninger.". Med andre ord er det så lite å hente på et tredje stikk i denne gruppen og mtp bivirkningene er det heller ikke anbefalt av dem. Bare dette sier litt..

Helt enig med deg over moralistene her.

Det er vel ikke snakk om krav til mer enn to doser for å regnes som fullvaksinert vel? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (4 timer siden):

Uavhengig av strategi, et forsøk på å slå ned smitten som det gjøres i Kina kan ikke gjøres i all evighet. Etterhvert vil nok også Kina miste kontroll grunnet tiltakstrøtthet og/eller en variant som er så smittsom Omikron (eller verre) får fotfeste. 

Håper vi får bukt med pandemien før den tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at en vil ha best mulige vaksinering er å holde smittetallene nede og dermed unngå for mange på sykehus, og unngå de meste inngripende tiltakene i samfunnet for å begrense smitte. En vet at Omicron varianten smitter mye lettere så det er grunn til å tro det blir store smittetall allerede i slutten av januar. Og da kan antall på sykehus bli høyere enn til nå.

image.png.fec4a5b4b0fd3a5e6ac64dd4bd03f57e.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (16 minutter siden):

Håper vi får bukt med pandemien før den tid.

Før hvilken tid? Sånn jeg har forstått det vil pandemien til slutt dabbe av når det er bred nok immunitet i befolkningen, normalt ved at de fleste har blitt smittet både én, to, tre og kanskje fire ganger. Da vil det være så mye immunitet at selv nye varianter som er mer smittsomme, unngår immunitet i større grad, og kanskje i utgangspunktet er farligere, ikke vil klare å skape de store smittebølgene eller overbelaste sykehusene. I moderne tid klarer vi å bygge opp immunitet gjennom gode vaksiner, spesielt de to første dosene som gir god grunnbeskyttelse mot alvorlig sykdom for de aller fleste. Og også boosterdoser til de med forhøyet risiko, mens de med lav risiko fint kan gå gjennom en Omikron-infeksjon eller to for å bygge opp immunitet. Så er spørsmålet hva den langsiktige strategien til Kina er når deres befolkning to år ut i pandemien ikke har fått noen immunitet fra noe annet enn den kinesiske vaksinen som vel var sånn passe, og muligens har minimal beskyttelse mot Omikron. Jeg tror det fortsatt henger igjen hos mange fra tiden før vaksinene at vi bør ha minst mulig smitte. Men jeg tror vi må akseptere at alle før eller siden vil bli smittet og at det vil være den endelige veien ut av pandemien. Det viktigste er at man har en god beskyttelse fra vaksinasjon i forkant, og unngår at smitten løper så ut av kontroll at det blir et for stort press på helsevesenet. Og det er her Omikron kan vise seg å være en velsignelse, om vi relativt raskt kan la den brenne gjennom befolkningen uten å overbelaste helsevesenet, sammenlignet med Delta. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Guldvog og Nakstad har uttalt seg mer optimistisk i det siste, men det handlet om smitte og at den er på vei ned. Ellers venter jeg på at Stoltenberg skal komme med sikker kunnskap om Omikron.

Mange vil likevel havne på sykehus når det er stor smitte i befolkningen selv om viruset skulle vise seg å være mildere.

Sitat

Fra full nedstenging til råd om vaksine

Mens smitten øker over hele kontinentet, er myndighetene uenige om hvordan den skal stanses. Rundt i Europa møtes omikronvarianten med alt fra full nedstenging til oppfordringer om å ta en tredje vaksine.

https://www.aftenposten.no/verden/i/eEy4yl/iran-frykter-en-sjette-smitteboelge-forbyr-innreise-fra-norge?fbclid=IwAR13PuQkmifGHmbxhFYg0ZW-MF8OkRTqlAR7owtmDUbiubiZ6AAE4_S9ZLM

Og skrekk og gru hvis Omikron får løpe løpsk i land med høy befolkningstetthet, lav immunitet, lav vaksineringsprosent eller lite effektive vaksiner. Jeg trodde det var årsaken til at koronaviruset muterer og pandemien ikke ebber ut.

Kina mener ellers at deres vaksine fungerer veldig bra.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...