Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Subara said:

Det er pga viruset vi har tiltakene, ikke fordi man går inn for å lage en totalitær stat.

Bare 3 doser så er dette over nå....nei vent litt : etter 4 doser....nei det må visst bli en årlig greie resten av livet. Vi blir behandlet som enten : Syke eller asymptomatiske. Fordi det finnes ingen helt friske og trygge mennesker lenger, for alle kan potensiellt være en smittebærer ikkesant...

Forstår ingen hvor dette bærer hen? Historien har en tendens til å gjenta seg. Folket i Russland eller Kina trodde sikkert heller ikke at det skulle gå som det gikk den gangen da kommunismen kom dit. Alt startet som en altruistisk idè...
( NEI, jeg gjør dette ikke om til en konspirasjonsteori med dette innlegget)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 12/25/2021 at 12:09 PM, Fibonacci said:

Det trodde vi i fjor også på denne tiden, men realiteten ble det motsatte.

Problemet er at dagens strategi ikke har noen utvei. Vaksinene er ikke nok til at det kan åpnes helt opp, og da blir det åpn/steng/åpn/steng i det uendelige for å holde smittetallene i sjakk mens man venter på å ikke gjøre noe med sykehuskapasiteten.

Pluss at folk flest nå har opparbeidet seg germofobi og ønsker alt av rare tiltak hjertelig velkommen.

Men, det kan jo hende det dukker opp en mirakelkur eller en ekstemt mild variant som blir dominerende.

Hva tror dere vi er julen 2022?

10 vaksiner. C19?

Hva med influensa vaksinen. Hvor mange må vi ta for å overleve?

Er her enda, ikke tatt vaksine siden jeg var 14/15 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (37 minutter siden):

Hva tror dere vi er julen 2022?

10 vaksiner. C19?

Hva med influensa vaksinen. Hvor mange må vi ta for å overleve?

Er her enda, ikke tatt vaksine siden jeg var 14/15 år.

Er det en spesiell grunn til at du er skeptisk til vaksiner? Historisk sett så har jo vaksiner (med noen få unntak) utelukkende vert positivt for å forhindre sykdom. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg antar at vi muligens ikke trenger flere doser enn 1-2 booster-doser i året. Som normalt ved influensa. Jeg har vaksinert meg mot både influensa, covid og masse annet i år. 

Sett bort ifra at de flesteparten i Norge i voksen alder har tatt vaksine ifbm med covid nå, så er det er forøvrig ikke så unormalt å ikke ha tatt vaksine siden man var tenårene, fordi man da tok vaksinene på skolen, og fordi mange voksne ikke vet hvilke vaksiner som finnes og som man trenger booster av (så det trenger ikke å være skepsis, men rett og slett at man ikke vet). Jeg tenker det kunne vært fint med en automatisk påminnelse/informasjon hvert 10 år for folk (da booster vaksiner utenom influensa og covid) ofte tas med 10 års mellomrom). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Jeg antar at vi muligens ikke trenger flere doser enn 1-2 booster-doser i året. Som normalt ved influensa. Jeg har vaksinert meg mot både influensa, covid og masse annet i år. 

Sett bort ifra at de flesteparten i Norge i voksen alder har tatt vaksine ifbm med covid nå, så er det er forøvrig ikke så unormalt å ikke ha tatt vaksine siden man var tenårene, fordi man da tok vaksinene på skolen, og fordi mange voksne ikke vet hvilke vaksiner som finnes og som man trenger booster av (så det trenger ikke å være skepsis, men rett og slett at man ikke vet). Jeg tenker det kunne vært fint med en automatisk påminnelse/informasjon hvert 10 år for folk (da booster vaksiner utenom influensa og covid) ofte tas med 10 års mellomrom). 

Å ta vaksiner er ikke skummelt eller unormalt. Er gjerne med på det. Men er skeptisk til å ta ubegrenset med doser/boosterdoser når jeg egentlig ikke trenger det. Men må vel ta det for å kunne reise noe sted fremover...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (17 timer siden):

Og Støre er vaksinediktatoren, da?Jeg trodde det var viruset som var problemet.

Vaksinering er veien ut av pandemien.

- - -

Jeg er glad for at kineserne tar ansvar og prøver å stoppe pandemien. De har en befolkningstetthet som ligner på 17. mai i gatene hele året, så det hadde ellers blitt katastrofe. Med ringvirkninger til resten av verden, da hver 5. person i verden er kineser.

Jeg er glad for at statsledere forsøker å ta kampen opp mot viruset og ikke gir opp selv om det koster mer enn det smaker. At et menneskeliv er mye verdt.

Vaksinering kan være vei ut av pandemien. Det mente fhi og Solberg regjeringen i september da de åpnet opp.

Bare synd at dagens vaksine ikke er det. Kanskje det kommer noe bedre på litt sikt. Neppe fra Pfizer og Moderna, de har vel allerede spist seg feite og late på den de lager nå.

Lite økonomisk riktig å komme med noe bedre inntil de har konkurrenter som tar markedet fra dem. Nå lanserer de jo abonnement løsninger for enkelte land og selskapene får garantert ekstreme margin og overskudd i god tid framover.

Skal ikke se bort fra at også Norge er lurt med på dette tullete. Vaksine produsentene er nok rimelig desperate etter å signere så mange avtaler som mulig nå som de nyeste mutasjoner kanskje vil vise at vaksiner og booster ikke er nødvendig lengre. Inntil videre hauses jo omikron opp men vi får se hva offisielle norske tall viser.

Personlig tror jeg mye mutasjoner og smittevern tiltak er veien ut av dette. De som ønsker må bare ta vaksiner og så mange boostere de orker. Bare ikke kom og lek immune men driv nå smittevern tiltak samtidig. Skjønner godt at enkelte ikke fikk med seg at man fremdeles blir smittet og smitter andre selv som vaksinert men det er skuffende å se at det virker som det er et flertall som ikke bryr seg og smittet hverandre nok til denne siste nedstegningen. 

Omikron er ikke afrikansk mareritt slik journalister vil ha det til. Inntil videre er det mer en afrikansk drøm som kanskje har gjort viruset så svakt at uansett smitte omfang i samfunnet slipper å stenge ned på nytt i panikk.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 timer siden):

Å ta vaksiner er ikke skummelt eller unormalt. Er gjerne med på det. Men er skeptisk til å ta ubegrenset med doser/boosterdoser når jeg egentlig ikke trenger det. Men må vel ta det for å kunne reise noe sted fremover...

tviler på det vil bli ett krav framover. Er ikke mange vaksiner som trengs for å komme inn i land. I Norge er det vel null? Eneste jeg har møtt på er gulfeber vaksine. Men det finnes jo selvsagt vaksiner man bør vurdere å ta før man reiser til enkelte land. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, GiaMahan said:

 

Jeg antar at vi muligens ikke trenger flere doser enn 1-2 booster-doser i året. Som normalt ved influensa. Jeg har vaksinert meg mot både influensa, covid og masse annet i år. 

 

Så du er villig til å ta 1-2 booster-vaksinedoser hvert år, med en vaksine som har en insidens av alvorlige bivirkninger på nesten det dobbelte av skandalevaksinen pandemrix (ca460/million for CV19 vaksinene mot ca 250/million Pandemrix) til evig tid? Var ikke Pandemrix en «medisinsk katastrofe» eller husker jeg feil? og å ta dobbelt så stor risiko, attpåtil 2 ganger i året, det er helt greit og ikke noe å tenke på?

https://www.nrk.no/livsstil/_-en-medisinsk-katastrofe-1.10880384

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kjetil Lura said:

Hva tror dere vi er julen 2022?

10 vaksiner. C19?

Julen 2022 ser ikke lys ut hvis ting fortsetter å gå i den rettningen det gjør. Den 4. dosa er allerede på vei for April etter det siste jeg hørte. På et tidspunkt vil dem nok komme ut med at folk må ta boostere 2 ganger per år, eller så ofte som hver 3. måned. Dette vil bli et logistikk problem for dem, så de kommer nok med en "ny" teknologi for å løse dette på en mer effektiv måte. Jeg vet om det, men kan ikke snakke om det i denne tråden.

13 hours ago, Kjetil Lura said:

Hva med influensa vaksinen. Hvor mange må vi ta for å overleve?

Null - ingen - zero! Siste gang jeg tok en vaksine var før jeg reiste til Thailand i 2008, det var en stivkrampevaksine. Etter det har jeg ikke tatt noen vaksiner, og har ingen planer om det heller. Iallefall ikke disse Covid vaksinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0b7e3...581

Israel said delaying rollout of 4th COVID shots amid signs Omicron less severe

Sitat

The Health Ministry has reportedly decided that Israel will not begin offering fourth doses of the COVID-19 vaccine starting on Sunday as planned for Israelis over 60 and others at risk.

Dette vil si at Israel sitt FHI vurderer å ikke anbefale en fjerde vaksinedose, hvis datamaterialet viser at omikron er like lite farlig som det har vist seg til nå. Israel har vært raskest til å gi boosterdoser, så dette er meget interessant med tanke på vaksinestrategien i Norge. 

Anonymous poster hash: 0b7e3...581

Lenke til kommentar
valen skrev (6 timer siden):

tviler på det vil bli ett krav framover. Er ikke mange vaksiner som trengs for å komme inn i land. I Norge er det vel null? Eneste jeg har møtt på er gulfeber vaksine. Men det finnes jo selvsagt vaksiner man bør vurdere å ta før man reiser til enkelte land. 

Ganske mange på reiser til Asia i hvert fall.

Sitat

Aktuelle reisevaksiner til Asia

Forkortelser i tabellen for aktuelle reisevaksiner

  • dTP-IPV: Difteri, tetanus, kikhoste og poliovaksine
  • IPV: Poliomyelittvaksine
  • Hep A: Hepatitt A-vaksine
  • Hep B: Hepatitt B-vaksine
  • Jap: Japansk encefalittvaksine
  • Rab: Rabiesvaksine
  • TBE: Skogflåttencefalittvaksine
  • Tyf: Tyfoidvaksine
  • BCG: Tuberkulosevaksine

https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/reisevaksiner/vaksiner-reise-til-asia/

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Sitat

328 koronapasienter på sykehus – 21 flere enn søndag

PUBLISERT KLOKKEN12:31 IKORONAVIRUSET

Mandag var 328 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en økning på 21 pasienter fra dagen før.

Søndag var det 307 innlagte, 24 flere enn dagen før, så økningen har vært betydelig de siste to dagene.

85 av pasientene får respiratorbehandling, og 124 ligger på intensivavdeling.

(NTB)

Talet på innlagde stig att. Dette tyder på at det er ein god del skjult smitte. Skal tru om det er deltavarianten eller omikronvarianten som gjev dette utslaget.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
valen skrev (5 minutter siden):

Du snakker vel om hva som er anbefalt fra norsk side, ikke hva som er krav for å komme inn i land.

Varierer mellom ulike land. Flere land har krav om vaksinasjon knyttet til spesifikke sykdommer, feks. Gulfeber og Meningokokk. For Polio har WHO satt som krav at man skal være vaksinert dersom man oppholder seg mer enn 4 uker i et område som ikke er Poliofritt.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...