Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (11 timer siden):

Å ta vaksiner er ikke skummelt eller unormalt. Er gjerne med på det. Men er skeptisk til å ta ubegrenset med doser/boosterdoser når jeg egentlig ikke trenger det. Men må vel ta det for å kunne reise noe sted fremover...

Vaksiner er sjelden unødvendige, de har jo blitt utviklet grunnet behov. Noen for å forhindre at liv går tapt, noen for at et liv skal være verdig å leve og selvfølgelig av samfunnsøkonomiske hensyn. Når man atpåtil får vaksiner gratis eller til veldig lav egenandel så er det fint å takke ja, synes jeg da. 

Det er ikke snakk om "ubegrensede" mengder, det vil nok aldri bli mer enn 1-2 i året (vi må nok prøve oss frem mtp varighet av vaksinen til vi finner passende intervall) men kanskje etterhvert blir det utviklet vaksiner som virker lengre, vi har jo klart dette med andre vaksiner som vi "bare" tar hvert 10 år eller de vaksinene som er livsvarige og slik jeg forstår det holder man jo nettopp på med dette prosjektet - altså en vaksine som kan virke mot mutasjoner.

Jeg har fått 12 doser i år og det har gått helt greit. Alt i samråd med min fastlege.  Noen for egen del, og noe pga yrkesvaksinasjon. De 10 neste årene blir det jo kun 1 dose influensa og 1-2 koronadoser, det er ingenting i forhold :p

Jeg vet at jeg ikke kommer til å dø hvis ikke tar influensavaksinen, men jeg har for det første ikke godt psykisk av å måtte isolere meg pga smittsom sykdom, og for det andre, når jeg er tilbake i jobb og antakeligvis jobber med ganske sårbare og skrøplige pasienter, med mye underliggende sykdommer, så klarer ikke jeg å ha samvittighet til å være borte ifra jobb (når det til en viss grad kan forebygges), jeg har ikke samvittighet til å smitte pasienter der de utgangspunktet burde vært trygge, så jeg ser nødvendigheten av å vaksinere meg selv, selv om jeg selv for eksempel tåler en influensasykdom. Korona tar jeg ikke sjansen på. Den har jo visst seg å gi mer alvorlig og potensiell langvarig sykdom også for de som er friske (nå har jeg jo også underliggende sykdommer i tillegg).

Endret av GiaMahan
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ny-vaksine-kan-gi-nytt-haap.bUPrxZXsP?utm_source=share-btn

NY VAKSINE KAN GI NYTT HÅP

En ny vaksine som er under utvikling, kan vise seg å virke på alle coronavirusvarianter.

 

Vaksinen, som amerikanske Walter Reed Army Institute, nå prøver ut, er en såkalt pancoronavaksine som kan brukes mot alle varianter av corona- og sarsviruset.

 

De foreløpige testresultatene er lovende.

 

– Vaksinen er foreløpig ikke ferdig utprøvd, men resultatene skal være positive, opplyser helsedirektør Bjørn Guldvog til NTB.

 

– Slike bredere vaksiner kan bidra til at vi kommer ut av pandemien, sier han.

 

Vaksinen har vært under utvikling i to år, og fase 1 i utprøvingen er ferdig. Men fortsatt gjenstår fase 2 og 3.

 

Det er ventet at instituttet vil kunngjøre nyheten om at vaksinen virker om få uker, skriver forsvarsmagasinet Defense One.

 

– Vi har testet vaksinen på alle varianter av coronaviruset, inkludert omikron, sier avdelingsdirektør Kayvon Modjarrad til magasinet. (NTB)

Endret av GiaMahan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Omikron nå dominerende i Oslo og Viken
https://www.nrk.no/nyheter/1.15787366

Sitat

Omikronvarianten er nå dominerende i Oslo og Viken, opplyser overlege Preben Aavitsland i FHI til NRK.

– I Oslo og Viken utgjør nå omikronvarianten over halvparten av de undersøkte virusene, sier Aavitsland.

Dermed har omikron spredt seg raskt i Oslo. I FHIs siste ukesrapport, som kom to dager før julaften, sto omikronvarianten nemlig for 25,6 prosent av tilfellene i Oslo.

Varianten ble først påvist i Norge 1. desember 2021. Men det første import-tilfellet kan ha kommet til Norge mye tidligere.

Andelen omikrontilfeller doblet seg fra uke 49 til uke 50 og lå i uke 50 på 13,6 prosent, ifølge ukesrapporten.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (13 timer siden):

Sett bort ifra at de flesteparten i Norge i voksen alder har tatt vaksine ifbm med covid nå, så er det er forøvrig ikke så unormalt å ikke ha tatt vaksine siden man var tenårene, fordi man da tok vaksinene på skolen, og fordi mange voksne ikke vet hvilke vaksiner som finnes og som man trenger booster av (så det trenger ikke å være skepsis, men rett og slett at man ikke vet). Jeg tenker det kunne vært fint med en automatisk påminnelse/informasjon hvert 10 år for folk (da booster vaksiner utenom influensa og covid) ofte tas med 10 års mellomrom). 

Godt poeng. Jeg har rett og slemt glemt av vaksiner etter skolealder og bare ikke satt meg inn i hvilke man bør få påfyll av. Kan du gi en kjapp oppsummering av hvilke man bør få påfyll av?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (24 minutter siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ny-vaksine-kan-gi-nytt-haap.bUPrxZXsP?utm_source=share-btn

NY VAKSINE KAN GI NYTT HÅP

En ny vaksine som er under utvikling, kan vise seg å virke på alle coronavirusvarianter.

 

Vaksinen, som amerikanske Walter Reed Army Institute, nå prøver ut, er en såkalt pancoronavaksine som kan brukes mot alle varianter av corona- og sarsviruset.

 

De foreløpige testresultatene er lovende.

 

– Vaksinen er foreløpig ikke ferdig utprøvd, men resultatene skal være positive, opplyser helsedirektør Bjørn Guldvog til NTB.

 

– Slike bredere vaksiner kan bidra til at vi kommer ut av pandemien, sier han.

 

Vaksinen har vært under utvikling i to år, og fase 1 i utprøvingen er ferdig. Men fortsatt gjenstår fase 2 og 3.

 

Det er ventet at instituttet vil kunngjøre nyheten om at vaksinen virker om få uker, skriver forsvarsmagasinet Defense One.

 

– Vi har testet vaksinen på alle varianter av coronaviruset, inkludert omikron, sier avdelingsdirektør Kayvon Modjarrad til magasinet. (NTB)

Her synst jeg vi i Norge skal gå i bresjen for å drite i fase 2/3 å kjøre på med en uferdig og lite testet vaksine. Vi har gjort det før og ser hvor effektiv den var nå 2 år etterpå hvor vi står i samme stampen. Denne risikoen er så liten at vi må stå sammen å være test piloter for resten av verden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (32 minutter siden):

Godt poeng. Jeg har rett og slemt glemt av vaksiner etter skolealder og bare ikke satt meg inn i hvilke man bør få påfyll av. Kan du gi en kjapp oppsummering av hvilke man bør få påfyll av?

 

Subara skrev (24 minutter siden):

Subara kom meg i forkjøpet! Dette flotte med boostrix er at det er enten en 4 i 1 vaksine, eller 3 i 1. Altså, man blir vaksinert mot flere én sykdom i samme dose, og trenger ikke å ta 4 eller 3 enkeltdoser OG vaksinem holder i 10 år om gangen. 

I tillegg kan man også vurdere å la seg vaksinere av influensa årlig (hvis man ikke er i risikogruppe og ikke jobber i helsevesenet eller lignende kan man gjerne vente til desember slik at risikogruppene får tatt først!). 

De med underliggende sykdommer bør ta lungebetennelsevaksinen/pneumokokk (denne holder i 10 år, som ved boostrix). 

For oss i vår generasjon:  HPV vaksinen, det holder kun med 3 doser og da varer immuniteten livet ut. HPV vaksinen kan ikke behandle infeksjoner som allerede er tilstede, men de kan forebygge både kreft og kjønnsvorter hos menn og kvinner (hvis man tar spesifikt Gardasil 9, vel og merke). Kjønnsvorter er jo ikke farlig, men plagsomt og sjenerende. HPV-infeksjon er svært vanlig, og smitter via sex. Barn tilbys nå denne vaksinen gjennom barnevaksinasjonsprogrammet i og med at vaksinen virker best før seksuell debut, så barna deres trenger ikke å tenke på vaksinasjon i voksenlivet mot HPV, men vi som er for gamle og aldri fikk tilbud i barnevaksinasjonsprogrammet, vi bør vaksinere oss. 

Hepatitt A+B (hepatitt C vaksinen er forresten i utvikling!) Kan anbefales om enten jobber i helsevesenet, hvis man skal ut reise eller man er narkoman og ikke er 100% sikker på om man har tilgang på rene sprøyter. 

For folk som oppholder seg mye i skogen enkelte steder i landet kan vaksinasjon mot sykdom flått bærer, være hensiktsmessig. 

Det finnes yrker utover helsevesenet hvor det også kan være fint med yrkesvaksinasjon.  Hvilke yrkesgrupper det gjelder, skal det finnes en oversikt på FHI.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Tror alle vil bli smittet av omikron: – Det er rimelig sikkert
https://www.tv2.no/nyheter/14454803/

Sitat

Ifølge vaksineforsker Gunnveig Grødeland er det utenkelig at vi vil klare å stanse spredningen av koronaviruset.

– Alle vil bli smittet

Vaksineforskeren sier det er viktig med tredje dose for de som er eldre og har alvorlig underliggende sykdom.

– Utover det, er det viktig at folk får dose én og to. Når vi står overfor omikron, vil effekten av vaksinen mot smitte være redusert. Det vi først og fremst gjør med vaksinene nå, er å redusere sannsynligheten for at de mest utsatte blir alvorlig syke og trenger sykehusinnleggelser, sier Grødeland.

Hun håper de uvaksinerte revurderer sin beslutning om å ikke ta vaksine.

– Akkurat nå er vi i en situasjon der valget vårt er om viruset eller vaksinen skal møte oss først. Av de to har vaksinen klart lavest sannsynlighet for å forårsake problemer.

Så lenge vi ikke har vaksiner som fullstendig blokkerer smitte, vil smitten bare fortsette å eskalere, ifølge Grødeland.

– Men det er ikke et problem så lenge befolkningen har en grunnleggende immunitet. Jeg tenker at vi må vi slutte å snakke så mye om smitte, og mer om konsekvensene av smitte. For det er konsekvensene vi skal beskytte oss mot, og det gjør vaksinene.

– Er det sånn at vi alle kommer til å bli smittet av omikron, på et eller annet tidspunkt?

– Ja, det gjør vi. Det er rimelig sikkert. Når korona har nådd den spredningen det har nå, er det ikke tenkbart at vi skal stoppe dette viruset. Det kommer vi ikke til å klare.

Sitat

– Ikke kult å bli smittet som uvaksinert

Når vaksinene ikke beskytter så godt mot smitte, er det kanskje mange som stiller seg spørsmålet «hvis jeg likevel blir smittet, hvorfor skal jeg ta vaksine?»

– Det er umiddelbart et godt spørsmål, helt til vi ser på konsekvensene av å bli smittet med virus. Selv blant relativt unge og friske voksne kan smitte med viruset ende med at du ligger på sykehus og svever mellom liv og død, sier Grødeland.

Hun påpeker at uvaksinerte som kun får mild sykdom også risikerer langtidsplager som konsentrasjonsvansker og tap av smak og luktesans.

– Smitte med virus er ikke noe kult, med mindre du i utgangspunktet har en vaksine som beskytter deg og gir deg langt mindre sannsynlighet for alvorlig sykdom og long covid.

Sitat

Veien videre

Grødeland mener det er vanskelig å spå hvordan koronasituasjonen vil utvikle seg i Norge de neste månedene, men håper at flere uvaksinerte velger å få første dose.

– Jeg håper helsevesenet vil ha kapasitet til å håndtere de som eventuelt blir alvorlig syke og som ikke er vaksinerte.

– Hvor viktig er det at uvaksinerte tar vaksine for at vi skal kunne lette opp på tiltak i Norge?

– Jeg tenker at det er ganske viktig. I Norge ligger det hvert år hundrevis på sykehus på grunn av ulike luftveisinfeksjoner. De som normalt ikke ligger på sykehus på grunn av luftveisinfeksjoner, er friske voksne. De er der nå, sier Grødeland, og fortsetter:

– Hvis vi får beskyttet dem slik at de ikke havner på sykehus, og på den måten får gitt sykehuset et pusterom, tror jeg dette vil gå veldig bra.

Akkurat når vi vil se en ende på koronaepidemien i Norge, tror Grødeland avhenger av kapasiteten i helsevesenet.

– For de fleste av oss er SARS-CoV-2 nå et virus som kun vil gi mild sykdom. Det er fordi vi er godt vaksinerte. Det store spørsmålet er hvilke konsekvenser SARS-CoV-2 får for personer som er uvaksinerte og utsatte personer som er vaksinert, og i hvilken grad helsevesenet klarer å fange opp de som vaksinene ikke dekker.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
minim skrev (46 minutter siden):

Her synst jeg vi i Norge skal gå i bresjen for å drite i fase 2/3 å kjøre på med en uferdig og lite testet vaksine. Vi har gjort det før og ser hvor effektiv den var nå 2 år etterpå hvor vi står i samme stampen. Denne risikoen er så liten at vi må stå sammen å være test piloter for resten av verden. 

Det der blir aldri et tilfelle, fordi hadde vært etisk uforsvarlig å hoppe over faser i studier. Også foreløpig koronavaksine har blitt utviklet på riktig måte, ingen steg er blitt hoppet over. 

Grunnen til vi står i samme stampen er _TREG_vaksinasjon, at mange folk gir blaffen i smittvern,  at vi lever i et globalisert verden og at det er dårlig vaksinasjonsdekning i andre  land. Det eneste legitime argumentet for å evt ikke vaksinere med en tredjedose nå i vår befolkningen er at det sårt trengs vaksinasjoner i andre land som ikke engang har fått dose 1. Bekjempelse av pandemien fordrer at vi som rike land faktisk også gjør vårt for en mer rettferdig vaksinasjonsdekning i også fattige land. Internasjonal solidaritet mtp vaksiner er veien ut av pandemien. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ifølge vaksineforsker Gunnveig Grødeland er det utenkelig at vi vil klare å stanse spredningen av koronaviruset.

– Alle vil bli smittet

Vel, det kommer an på strategien. Norge har som det meste av vesten en strategi for å holde smitten gående i samfunnet som en liten evigvarende flamme. Kina har derimot en slå-ned-strategi og ganske lave totale smittetall. Pre-pandemiske tilstander i store deler av landet tyder på at det stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (2 timer siden):

Vaksiner er sjelden unødvendige, de har jo blitt utviklet grunnet behov. Noen for å forhindre at liv går tapt, noen for at et liv skal være verdig å leve og selvfølgelig av samfunnsøkonomiske hensyn. Når man atpåtil får vaksiner gratis eller til veldig lav egenandel så er det fint å takke ja, synes jeg da. 

Det er ikke snakk om "ubegrensede" mengder, det vil nok aldri bli mer enn 1-2 i året (vi må nok prøve oss frem mtp varighet av vaksinen til vi finner passende intervall) men kanskje etterhvert blir det utviklet vaksiner som virker lengre, vi har jo klart dette med andre vaksiner som vi "bare" tar hvert 10 år eller de vaksinene som er livsvarige og slik jeg forstår det holder man jo nettopp på med dette prosjektet - altså en vaksine som kan virke mot mutasjoner.

Jeg har fått 12 doser i år og det har gått helt greit. Alt i samråd med min fastlege.  Noen for egen del, og noe pga yrkesvaksinasjon. De 10 neste årene blir det jo kun 1 dose influensa og 1-2 koronadoser, det er ingenting i forhold

1-2 boosterdoser i året for ALLE (eller iallfall 80-90 % av den voksne befolkningen) er rimelig mange flere enn influensavaksinene som tas bare av en liten andel befolkiningen. Jeg har ikke tatt en eneste vaksinedose i voksen alder før de to dosene med covid-vaksine. Og har ingen planser om å ta flere utenom kanskje en tredje dose nå i løpet av vinteren. Etter det er jeg fullt villig til å ta risikoen med å bli smittet.

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (27 minutter siden):

1-2 boosterdoser i året for ALLE (eller iallfall 80-90 % av den voksne befolkningen) er rimelig mange flere enn influensavaksinene som tas bare av en liten andel befolkiningen. Jeg har ikke tatt en eneste vaksinedose i voksen alder før de to dosene med covid-vaksine. Og har ingen planser om å ta flere utenom kanskje en tredje dose nå i løpet av vinteren. Etter det er jeg fullt villig til å ta risikoen med å bli smittet.

Bra at du i det minste har tatt to (snart 3) doser med koronavaksine. jeg vil oppfordre deg sterkt å ta andre vaksiner som er anbefalt, det er å tenke samfunnsøkonomisk, det er med å dempe byrden på helsevesenet og det er investering i din, og andres helse. 

Jeg skjønner absolutt ikke at folk kan klage over å måtte ta noen vaksinedoser i året. Det er fort gjort, og en investering for deg selv og for andre. De eneste jeg har sympati for, er de med sterk sprøyteskrekk, kan forstå at de føler det som et tiltak mer enn andre da,  men så mye som de eksponeres for sprøyter nå så tror jeg faktisk at en del med fobi kommer ut av pandemien og har faktisk et mer positivt forhold til vaksinasjon. Mange flinke vaksinatører som har gjort koronavaksinene til en god opplevelse! 

(Og så klart har jeg forståelse for dere ute i distriktene som har lang og vanskelig reisevei til vaksinasjon, her kunne kanskje organiseringen vært bedre..vet om brukere herfra som har forsøkt flere ganger å få til vaksinasjon men bare møtt på problemer - sånn skal det ikke være!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Det der blir aldri et tilfelle, fordi hadde vært etisk uforsvarlig å hoppe over faser i studier. Også foreløpig koronavaksine har blitt utviklet på riktig måte, ingen steg er blitt hoppet over. 

Grunnen til vi står i samme stampen er _TREG_vaksinasjon, at mange folk gir blaffen i smittvern,  at vi lever i et globalisert verden og at det er dårlig vaksinasjonsdekning i andre  land. Det eneste legitime argumentet for å evt ikke vaksinere med en tredjedose nå i vår befolkningen er at det sårt trengs vaksinasjoner i andre land som ikke engang har fått dose 1. Bekjempelse av pandemien fordrer at vi som rike land faktisk også gjør vårt for en mer rettferdig vaksinasjonsdekning i også fattige land. Internasjonal solidaritet mtp vaksiner er veien ut av pandemien. 

Nei det synst jeg er en liten pris å betale for frihet. Må regne med litt svinn så lenge vi får bukt med denne livsfarlige omikron som er som en mild forkjølselse. 

Når 92% er vaksinert så står vi med høyere tall enn sist når 0% var vaksinert fordi det går tregt med vaksinasjon? Jeg gir opp :p 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Vel, det kommer an på strategien. Norge har som det meste av vesten en strategi for å holde smitten gående i samfunnet som en liten evigvarende flamme. Kina har derimot en slå-ned-strategi og ganske lave totale smittetall. Pre-pandemiske tilstander i store deler av landet tyder på at det stemmer.

Uavhengig av strategi, et forsøk på å slå ned smitten som det gjøres i Kina kan ikke gjøres i all evighet. Etterhvert vil nok også Kina miste kontroll grunnet tiltakstrøtthet og/eller en variant som er så smittsom Omikron (eller verre) får fotfeste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Bra at du i det minste har tatt to (snart 3) doser med koronavaksine. jeg vil oppfordre deg sterkt å ta andre vaksiner som er anbefalt, det er å tenke samfunnsøkonomisk, det er med å dempe byrden på helsevesenet og det er investering i din, og andres helse. 

Jeg skjønner absolutt ikke at folk kan klage over å måtte ta noen vaksinedoser i året. Det er fort gjort, og en investering for deg selv og for andre. De eneste jeg har sympati for, er de med sterk sprøyteskrekk, kan forstå at de føler det som et tiltak mer enn andre da,  men så mye som de eksponeres for sprøyter nå så tror jeg faktisk at en del med fobi kommer ut av pandemien og har faktisk et mer positivt forhold til vaksinasjon. Mange flinke vaksinatører som har gjort koronavaksinene til en god opplevelse! 

Jeg har som sagt null planer om å ta flere doser enn dette utover dose 3. Viruset var lite farlig for meg fra før, og vil være minimalt farlig om nå omikron tar over og jeg får dose nr 3. Da tar jeg heller kryssimmunitet ved å bli smittet enn å stappe i meg vaksinedoser i all overskuelig fremtid fremover. Det har jeg ikke gjort med influensa heller og vil ikke gjør det med covid-19.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (51 minutter siden):

Nei det synst jeg er en liten pris å betale for frihet. Må regne med litt svinn så lenge vi får bukt med denne livsfarlige omikron som er som en mild forkjølselse. 

Når 92% er vaksinert så står vi med høyere tall enn sist når 0% var vaksinert fordi det går tregt med vaksinasjon? Jeg gir opp :p 

Husk at mange sin beskyttelse ikke er up to date. Nettopp fordi det går så treigt.  Forhåpentligvis klarer vi nå etterhvert å utvikle en vaksine som treffer bredere. 

At du synes at man kan hoppe over studie-faser fordi det er liten pris å betale, betyr ikke at forskere er villig til å ofre sikkerheten og etiske prinsipper. Takk og lov for det. For det gjør at vi kan være trygge på de vaksine vi blir tilbudt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Jeg har som sagt null planer om å ta flere doser enn dette utover dose 3. Viruset var lite farlig for meg fra før, og vil være minimalt farlig om nå omikron tar over og jeg får dose nr 3. Da tar jeg heller kryssimmunitet ved å bli smittet enn å stappe i meg vaksinedoser i all overskuelig fremtid fremover. Det har jeg ikke gjort med influensa heller og vil ikke gjør det med covid-19.

Greit, en spesiell holdning, som absolutt ikke er begrunnet i fakta fra din side, da korona kan gi langtidsplager og som potensielt kan drepe noen du er glad i som har dårligere immunforsvar,  men jeg dømmer deg ikke om du endrer mening etterhvert.

Jeg ser virkelig ikke forskjellen i å skulle stappe i seg medisin via tabletter vs vaksiner. For jeg regner med at du spiser tabletter rett som det er?  men bare fordi enkelte medisiner kommer via en injeksjon er man skeptisk?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...