Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (56 minutter siden):

God jul til deg også.

Men jeg er redd ting aldri vil bli normalt igjen så lenge helsetryanniet til regjeringen, HDI og FHI får stå uimotsagt. Jeg har mistet absolutt ALT av respekt jeg hadde til disse når jeg ser hvordan de reagerer på onocrom som ikke en gang er noe dødelig virus i det hele tatt; noe som burde være krystallklart en måned minus en dag etter at det ble oppdaget. Jeg håper 2022 blir året da søksmålene kommer på løpende bånd og at de vil tvinge helsetyranniet fra skanse til skanse og oppgi tiltak etter tiltak med rettskraftige dommer.

Det er jo ganske dystopisk ja. Nå leste jeg at italienske myndigheter forbyr utendørs nyttårsfeiringer og innfører påbud om munnbind utendørs... Er vel snart på tide å si at nå er det nok med alskens tiltak så får det briste eller bære. Jeg tror myndigheter i mange land har låst seg inn i et hjørne hvor de forsøker å kontrollere noe som egentlig ikke lar seg kontrollere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (18 minutter siden):

Det er jo ganske dystopisk ja. Nå leste jeg at italienske myndigheter forbyr utendørs nyttårsfeiringer og innfører påbud om munnbind utendørs... Er vel snart på tide å si at nå er det nok med alskens tiltak så får det briste eller bære. Jeg tror myndigheter i mange land har låst seg inn i et hjørne hvor de forsøker å kontrollere noe som egentlig ikke lar seg kontrollere. 

Det er helt riktig det og det er bare domstolene man kan sette sitt håp til nå. Når det gjelder media er ikke de stort mer enn regjeringenes PR-byråer som snakker dem etter munnen, eventuelt ber dem være enda strengere, selv om det har kommet små skritt av nyanser i Aftenoposten, VG og Morgenbladet. Hos Dagbladet er det dommedag 24/7, på inn- og utpust, dag inn og dag ut. NRK, som du og jeg finansierer er desverre ikke stort bedre; skjønt like ille som Dagbladet skal det godt gjøres at det blir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (35 minutter siden):

Det er helt riktig det og det er bare domstolene man kan sette sitt håp til nå. Når det gjelder media er ikke de stort mer enn regjeringenes PR-byråer som snakker dem etter munnen, eventuelt ber dem være enda strengere, selv om det har kommet små skritt av nyanser i Aftenoposten, VG og Morgenbladet. Hos Dagbladet er det dommedag 24/7, på inn- og utpust, dag inn og dag ut. NRK, som du og jeg finansierer er desverre ikke stort bedre; skjønt like ille som Dagbladet skal det godt gjøres at det blir.

Dagbladet er jo en møkkablekke. Bare sykdom, død og elendighet utenom sex er det de skriver om. Nå skriver de om en mystisk sykdom i Sør Sudan... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (48 minutter siden):

Det er helt riktig det og det er bare domstolene man kan sette sitt håp til nå. Når det gjelder media er ikke de stort mer enn regjeringenes PR-byråer som snakker dem etter munnen, eventuelt ber dem være enda strengere, selv om det har kommet små skritt av nyanser i Aftenoposten, VG og Morgenbladet. Hos Dagbladet er det dommedag 24/7, på inn- og utpust, dag inn og dag ut. NRK, som du og jeg finansierer er desverre ikke stort bedre; skjønt like ille som Dagbladet skal det godt gjøres at det blir.

Nå havner du nok i konspirasjons båsen her. Det er jo der alle havner om en ikke føyer seg inn å sluker alt PR byråene mater media med rått. Du er nok allerede kvalifisert til å havne i «dere» kategorien til krise maksimererne og medie-ekkoene innpå her :p 
 

Forøvrig helt enig med deg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (13 timer siden):

God jul.

Har sterk tro på at neste jul blir normal hos oss faktisk. Vi er over det verste nå👍

Det trodde vi i fjor også på denne tiden, men realiteten ble det motsatte.

Problemet er at dagens strategi ikke har noen utvei. Vaksinene er ikke nok til at det kan åpnes helt opp, og da blir det åpn/steng/åpn/steng i det uendelige for å holde smittetallene i sjakk mens man venter på å ikke gjøre noe med sykehuskapasiteten.

Pluss at folk flest nå har opparbeidet seg germofobi og ønsker alt av rare tiltak hjertelig velkommen.

Men, det kan jo hende det dukker opp en mirakelkur eller en ekstemt mild variant som blir dominerende.

Endret av Fibonacci
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Det trodde vi i fjor også på denne tiden, men realiteten ble det motsatte.

Problemet er at dagens strategi ikke har noen utvei. Vaksinene er ikke nok til at det kan åpnes helt opp, og da blir det åpn/steng/åpn/steng i det uendelige for å holde smittetallene i sjakk mens man venter på å ikke gjøre noe med sykehuskapasiteten.

Pluss at folk flest nå har opparbeidet seg germofobi og ønsker alt av rare tiltak hjertelig velkommen.

Men, det kan jo hende det dukker opp en mirakelkur eller en ekstemt mild variant som blir dominerende.

Ifølge Anne Spurkland og andre internasjonale eksperter er det mest trolig at immunitet i befolkningen sammen med vaksineringen og gradvis mildere varianter gjør slutt på nødvendigheten av tiltak allerede i 2022 eller 2023. Derfor er vi på ganske god vei nå - jævlig mange blir smitta hver dag, men vi holder det akkurat nok i sjakk så ikke innleggelsene blir for mange samtidig. Så etterhvert vil det fisle ut av seg selv, med mindre det skulle komme varianter som finter ut antistoffer helt.

https://immunglimt.no/2021/12/05/hele-alfabetet/

Sitat

I løpet av det kommende året (pandemiens tredje år) vil veldig mange flere enn nå, verden over, ha blitt vaksinert eller infisert gjentatte ganger. Da vil vi nå et punkt der viruset ikke lenger har tilstrekkelig spillerom for endring før det enten fanges opp av immunforsvarets antistoffer eller svekker egen evne til å spre seg effektivt.

Da blir SARS-CoV-2-infeksjon bare som en vanlig forkjølelse for de aller fleste av oss, og vi kommer ikke lenger til å bry oss med å sette greske bokstaver på nye varianter av SARS-CoV-2.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Ifølge Anne Spurkland og andre internasjonale eksperter er det mest trolig at immunitet i befolkningen sammen med vaksineringen og gradvis mildere varianter gjør slutt på nødvendigheten av tiltak allerede i 2022 eller 2023. Derfor er vi på ganske god vei nå - jævlig mange blir smitta hver dag, men vi holder det akkurat nok i sjakk så ikke innleggelsene blir for mange samtidig. Så etterhvert vil det fisle ut av seg selv, med mindre det skulle komme varianter som finter ut antistoffer helt.

https://immunglimt.no/2021/12/05/hele-alfabetet/

 

Jeg tror også på dette scenariet. Spesielt om det viser seg at Omikron kan skape naturlig immunitet hos mange ved å gi mildere sykdom. Noe som virker sannsynlig.

Problemet er om det dukker opp nye varianter fra helvete. Det må tenkes på og planlegges utifra NÅ (eller det skulle vært gjort for snart 2 år siden, eller lenge før det også). Det er ikke helt usannsynlig det heller. Så vi må få orden på sykehusene og bemanningen der. Selv uten pandemien må vi få ordnet opp i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 timer siden):

Dette var en god julepresang. Det ser ut til at FHI dessverre traff blink med "høyt scenario" tidligere (la oss håpe de bommer vilt på de nyeste scenariene som kom sist uke!), men kurven ser ut til å bikke nedover tidligere enn forventet. 🙂

God jul, alle! 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3n896/ous-overlege-vi-har-et-haap

Screenshot_20211225-111712_Samsung Internet.jpg

 

Sitat

Nakstad optimistisk etter markant fall i tall over innlagte.

Det er blitt 100 færre koronapasienter på norske sykehus på en drøy uke.

– Det viser at tiltakene har hatt god effekt, sier han.

https://www.aftenposten.no/norge/i/qW7wPE/nakstad-optimistisk-etter-markant-fall-i-tall-over-innlagte

Sitat

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad mener vi nå ser resultatet av de inngripende tiltakene.

https://www.tv2.no/nyheter/14452643/

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Dette var en god julepresang. Det ser ut til at FHI dessverre traff blink med "høyt scenario" tidligere (la oss håpe de bommer vilt på de nyeste scenariene som kom sist uke!), men kurven ser ut til å bikke nedover tidligere enn forventet. 🙂

God jul, alle! 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3n896/ous-overlege-vi-har-et-haap

Screenshot_20211225-111712_Samsung Internet.jpg

Det er tiltaka (og oppfriskingsdosane) som gjer at talet på innlagde fell.

Dersom ein ikkje hadde innført tiltak kan eg ikkje sjå nokon grunn til at talet på innlagde skulle snu ved 450 og gå bratt nedover. Tida ville ha vist at FHI hadde bomma. Alle desse prognosane minner nesten litt om "ekspertane" som spår om aksjar og renter, og som får like mykje rett som om dei berre hadde kasta terning.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et eksempel på ekstremt skadelig og ekstremt manipulerende journalistikk ført i pennen av VG-journalist Bjørn Haugan. I et koseintervju med Støre på hytta skrives det i pompøse vendinger om at Støre fikk "et sør-afrikansk mareritt" i fanget. Mareritt? Omicron-varianten som ikke et menneske har død av og som ikke gir mer alvorlige symptomer enn forkjøelse? Dette vet Haugan; en journlist må ha fått med seg de empiriske datatene om omicron-varianten; dette er farlig og manipulerende journlistiskk som kun har to heniskter; å fortsette å skremme en lite opplyst delø av befolknigen om at et dødsvirus løper løpsk i samfunnet samt drive rendyrket PR-virksomhet for Jonas Gahr Støre og politikken hans. Ikke ET kritisk spørsmål basert på data om hvor lite farlig varianten er men pompøse og manipulerende vendinger om "sør-afrikansk mareritt". "Sør-afrikansk mareritt". Si meg; var det ikke rasisme å omtale covid som "Kina-viruset", eller driver VG slik bevisst manipulasjon når det passer dem best? Og Støre svarer at det er "viktig å slå ned smitten" gjennom tvang og kriminalisering av befolkningen der han sitter på hyttepalasset sitt(av og til ønsker jeg at hytteforbudet gjeninnføres også slik at også eliten får merke det). Disste tiltakene har ødelagt nok liv, og VGs journlister burde vite at det er ekstremt skadelig for samfunnet det de holder på med, selv om jeg skjønner at det er atraktivt for jpurnalister i våre dager å smiske med makthaverne. Hele "intervjuet" fremstår ikke som noe annet enn en del av en rendyrket PR-kampanje for Støre og lockdownpolitikken og jeg syns det hele er uspiselig. Og selvsagt i VG, som leses av den mindre utdannede og mindre opplyste delen av befolkningen hvor jeg mistenker at en stor del av disse faktisk TROR at mennesker ute i verden dør som fluer fra omicron-varianten. Jeg lurer på om VG-journalistene selv er klar over hvor skadelig for samfunnet denne frykt- og redselsvinklingen deres faktisk er?

Artikkelen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6yWek/stort-statsminister-intervju-her-er-stoeres-julebudskap

 

"Sør-afrikansk mareritt" ja. Den var god. Tror jeg skal bruke dette i anførselstegn hver gang gode forskningsdata om varianten blir presentert. Denne varianten er jo veien ut av pandemien og ikke noe man burde omtale som "mareritt".

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Alle desse prognosane minner nesten litt om "ekspertane" som spår om aksjar og renter, og som får like mykje rett som om dei berre hadde kasta terning

Jeg mener FHI veldig ofte gjentar at de presenterer forskjellige scenarioer, ikke prognoser. Altså at det ikke er deres prognose for hvordan de forventer at det vil utvikle seg, men forskjellige scenarioer om man ikke gjør noe, om man strammer til litt eller veldig mye. 

Endret av knipsolini
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (6 timer siden):

Hvordan er det med antall tester?

Siste dager:

Dato / negativ / positiv / andel

23.12.2021 5248 1030 16.4
22.12.2021 18889 2932 13.4
21.12.2021 25490 3881 13.2
20.12.2021 30627 5304 14.8
19.12.2021 14161 2596 15.5
18.12.2021 15351 2736 15.1
17.12.2021 27821 4240 13.2
16.12.2021 29071 4645 13.8
15.12.2021 30495 5011 14.1

Lille julaften er ufullstendig i skjemaet, men det er naturligvis langt færre som tester seg på teststasjon lille julaften, julaften, førstedagen og generelt i jula enn ellers. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 timer siden):

Jeg mener FHI veldig ofte gjentar at de presenterer forskjellige scenarioer, ikke prognoser. Altså at det ikke er deres prognose for hvordan de forventer at det vil utvikle seg, men forskjellige scenarioer om man ikke gjør noe, om man strammer til litt eller veldig mye. 

Uansett om ein kallar det prognosar eller scenarier, så viste det seg at ein nådde rundt 400 innlagde med eit smittetrykk på berre 5000-6000 per dag. Dersom deltavarianten fekk spreie seg fritt til den toppa ut ville ein ha sett langt høgare smittetal enn dette, og dermed også eit mykje større antal innlagde. FHI må ha overvurdert kraftig effekten av vaksinene, akkurat som dei no kanskje har overvurdert kor farleg/smittsam omikronvarianten vil vere. Kanskje var det desse vurderingane som låg til grunn då FHI meinte at boosterdoser til eldre var "unødvendig", noko som førte til at Norge kom seint i gang med dette samanlikna med mange andre land. Samstundes vil Norge kanskje kunne hauste ein liten fordel av dette no, ved at immuniteten etter 3. dose vil vere på topp akkurat når vi treng den i det smittespreiinga med omikronvarianten verkeleg byrjar å ta av.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...