Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Nakstad optimistisk etter drastisk fall i innlagttallene

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/nakstad-optimistisk-etter-drastisk-fall-i-innlagttallene/s/12-95-3424224004

"Det har blitt 100 færre koronapasienter på norske sykehus på en drøy uke. Det viser at tiltakene fungerer, sier en optimistisk Espen Nakstad."

kan ikke dette bare være pga. julehøytidligheten? er det ikke nærmest praksis at sykehus hiver ut folk i forbindelse med høytid, langhelger, påske, etc. fordi de har lav bemanning og endel pasienter kanskje vil hjem også?

det fremstår i allefall litt påfallende at virusets karakter og virkemåte liksom forandrer seg så brått.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (2 timer siden):

Det har vel noe med at i øvre aldersgrupper er det 1-3% som ikke er vaksinert så snittalder synker når det ikke er noen uvaksinerte som kan bli smittet. Nit-picking av tall for å svartmale var de tallene der. Skit forøvrig i vaksine status, her snakker jeg om totalen og da mener jeg at 45+ sto for langt over 80% av de innlagte. Du har veldig stort fokus på uvaksinert/uvaksinert når alder ser ut for å spille mye mer inn. 

Risikoen er liten uansett så jeg begynte ikke å blande inn vaksinert/uvaksinert. Uansett så liten andel og så liten risiko at i det store bildet her for de over 45 som er overrepresentert og har absolutt høyest risiko så blir det tullete å ha fokuset der. 

Påstanden henger ikke på greip med antall uvaksinerte over og under 45 og det faktum at risikoen for innleggelse er mye høyere for de over 45 enn de under 45.

829579817_Screenshot2021-12-28at00-05-28CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.84258abc962646ab783d1b0d67bed203.png

Det er ikke til å bagatellisere at uvaksinerte løper en større personlig risiko enn vaksinerte.

minim skrev (2 timer siden):

Så lenge vi er beskyttet godt for alvorlig sykdom (overhode IKKE mine ord) så bør ikke det spille noen rolle. 

Dere som er så livredde for dette her har dere parkert bilen også? Det dør 100stk årlig og langt flere får alvorlige skader i den forbindelse. Kjører man ikke bil så unngår man den risikoen 100%. Det er altså enda mer effektivt en vaksinen og et tiltak som vi med 100% sikkerhet kan si virker. 

Det virker ikke som du tar inn over deg at covid19 er en smittsom sykdom, ikke et kostholdsråd som kun angår de smittede selv. Sykdommen smitter tydeligvis voldsomt i aldersgruppene 0-19 år, som bor hjemme hos foreldrene og smitter de, som igjen smitter videre. Så selv om noen kommer godt ut av det selv er det ikke sånn at man bare kan drite i konsekvensene for alle de som blir smittet i kjølvannet. Og man vet jo selvsagt ikke hvem man utsetter for fare, før skaden er skjedd. Får man symptomer skal man som kjent holde seg unna skole, jobb og andre sosiale settinger og teste seg snarest, så eventuell smitte skjer nok i hovedsak før man fatter mistanke om at man kan være smittet. Ergo null kontroll på hvem som blir neste i smittekjeden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

Nakstad optimistisk etter drastisk fall i innlagttallene

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/nakstad-optimistisk-etter-drastisk-fall-i-innlagttallene/s/12-95-3424224004

"Det har blitt 100 færre koronapasienter på norske sykehus på en drøy uke. Det viser at tiltakene fungerer, sier en optimistisk Espen Nakstad."

kan ikke dette bare være pga. julehøytidligheten? er det ikke nærmest praksis at sykehus hiver ut folk i forbindelse med høytid, langhelger, påske, etc. fordi de har lav bemanning og endel pasienter kanskje vil hjem også?

det fremstår i allefall litt påfallende at virusets karakter og virkemåte liksom forandrer seg så brått.

Ja, det virker påfallende rett oppi jula og presset fra sykepleiere som får inndratt juleferien. Tipper det er lav terskel for utskrivelse.

Det sagt så taper visstnok deltavarianten terreng i Oslo for tida, den varianten som dominerer innleggelsene. Hvis delta utkonkurreres av omikron og den gir langt færre innleggelser så vil det i hvert fall på kort sikt bli færre innleggelser. På lengre sikt kan den økte smittsomheten motvirke den effekten og likevel gi press på helsevesenet. Det er en slik topp FHI frykter i månedsskiftet januar-februar, der det mye siterte verste scenariet (maks spredning, uten smitteverntiltak) ville gitt inntil 300 000 daglige smittede. Det er selvsagt en utopi både fordi smitteverntiltakene allerede har økt og fordi det ville blitt ennå flere tiltak om det ikke hadde snudd med de tiltakene vi har i øyeblikket. Ting tyder på at det snur nå, men det er bare et falsk hvileskjær før omikron tar styringa. Vi vet rett og slett for lite om omikron under norske forhold til å konkludere ennå.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Antallet innlagte med omikron stiger lite

Sitat

I Danmark er det nå relativt få som blir innlagt til tross for voldsom stigning i antallet smittede de siste ukene. Helsedirektoratet mener det er for tidlig å konkludere.

Sitat

 

– Det er et veldig godt tegn. Vi håper det vil holde seg. Grunnen til at vi nøler litt med å glede oss for tidlig, er at vi ikke helt vet om omikron er jevnt fordelt i befolkningen, sier helsedirektør Bjørn Guldvog

Han legger til at det i Danmark har vært mange unge smittede med omikron.

– Så er vi spent på hva som vil skje når omikron for fullt treffer den eldre del av befolkningen, legger Guldvog til.

Helsedirektøren poengterer at dersom det kommer veldig mange samtidige smittede med omikron, så vil varianten, uansett hvor mild den er, føre til problemer for helsevesenet

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg pleier å følge med på de danske tallene, og smitten har jo eksplodert på kort tid.  Det tar vel litt tid før de ser det ordentlig på sykehustallene, men håper at det ikke øker mye.  Tallene er allerede høye

I Norge sier de at vi ligger ca en uke etter DK, hvor omikron har overtatt fullstendig.
Jeg har en eiendom i Danmark, men det frister ikke å reise ned for å se til den nå. Da krever de også test før innreise selv om man har fått 3 doser.

Tall for Danmark https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Påstanden henger ikke på greip med antall uvaksinerte over og under 45 og det faktum at risikoen for innleggelse er mye høyere for de over 45 enn de under 45.

829579817_Screenshot2021-12-28at00-05-28CoronavirusetVaksineringeniNorge.png.84258abc962646ab783d1b0d67bed203.png

Det er ikke til å bagatellisere at uvaksinerte løper en større personlig risiko enn vaksinerte.

Det virker ikke som du tar inn over deg at covid19 er en smittsom sykdom, ikke et kostholdsråd som kun angår de smittede selv. Sykdommen smitter tydeligvis voldsomt i aldersgruppene 0-19 år, som bor hjemme hos foreldrene og smitter de, som igjen smitter videre. Så selv om noen kommer godt ut av det selv er det ikke sånn at man bare kan drite i konsekvensene for alle de som blir smittet i kjølvannet. Og man vet jo selvsagt ikke hvem man utsetter for fare, før skaden er skjedd. Får man symptomer skal man som kjent holde seg unna skole, jobb og andre sosiale settinger og teste seg snarest, så eventuell smitte skjer nok i hovedsak før man fatter mistanke om at man kan være smittet. Ergo null kontroll på hvem som blir neste i smittekjeden.

Større risiko ja, men fortsatt veldig liten. Poenget var at risikoen er mer knytt til alder og underliggende sykdom enn noe annet. Grunnen til at man ser lavere snitt tall for alder hos de uvaksinerte er fortsatt at når du knapt har noen som ikke er vaksinert i øvre alders gruppe så er det ingen til å dra opp snittet heller. Grafen din illustrerer det forøvrig veldig godt ved at det knapt er noen i 75-84 gruppen som er uvaksinert og har mulighet for å dra snittet opp, men det er svært mange i gruppen 39 og lavere som kunne dratt snittet ned ,men snittet er fortsatt veldig høyt. I fra ukesrapport i uke 50 fremgår det også at snitt alderen for dødsfall er 80 år og medianalder er 83. Ser man også på innlagte over 4 uker så er 78% av de innlagte over 45år. Sånn i forhold til antall pr 100k innbyggere så er også dette et skyhøyt tall da det rett og slett blir mindre folk etterhvert som de blir eldre pga naturlig død. Du finner tabellen på side 11 i rapporten. Bare for sammenligning så var tallet innlagte i denne 4 ukers perioden 866 og for en 2 ukers periode (48-49) så ble det lagt inn 2743 personer for andre luftveisinfeksjoner (side 24). Altså over 3x så mange innlagte med luftveisinfeksjoner på halvparten av tiden og vi er redd for corona som vi i tillegg er vaksinert mot :) Skulle vi ikke heller gått rundt å vært så hysteriske for å smitte eldre med andre sykdommer siden det er svært stor sjangse for infeksjon med påfølgende innleggelse?

Jeg bagatelliserer riksigoen generelt i aldersgruppen under 45år. Er man vaksinert itillegg  i denne gruppen så kan man se helt bort i fra det. Det er du som ser altfor lite nyansert på risiko bildet.  

Joda, men nå er så godt som alle godt beskyttet som dere sier (igjen, ikke mine ord) med vaksiner i bøtter å spann. Vi kan ikke holde på sånn for evig. 

Du unnlater bevisst å svare på dette med bilkjøring? Aksepterer du selv ingen risiko? Du kan jo både dø og bli alvorlig skadet. Samtidig risikerer du å ta livet av andre med din hensynsløse adferd (bilkjøring).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (12 timer siden):

Her synst jeg vi i Norge skal gå i bresjen for å drite i fase 2/3 å kjøre på med en uferdig og lite testet vaksine. Vi har gjort det før og ser hvor effektiv den var nå 2 år etterpå hvor vi står i samme stampen. Denne risikoen er så liten at vi må stå sammen å være test piloter for resten av verden. 

No har det vist seg at også gjennomtesta vaksiner har hatt alvorlege biverknader. F.eks. fekk mange narkolepsi av svineinfluensavaksinen, og sidan dette viste seg å vere ein forholdsvis mild pandemi er det vel usikkert i ettertid om gevinsten var større enn ulempene. Med den kunnskapen ein har i ettertid ville nok den vaksinen iallefall ikkje blitt anbefalt for andre enn risikogrupper.

Hadde ein stått i ein situasjon der vaksinene vi har ikkje fungerte, smitteutviklinga var heilt ute av kontroll og helsevesenet stod i fare for å kollapse ville forslaget ditt ha hatt noko for seg. Slik situasjonen er no ville nok dei færraste ha vore interesserte i å vere tilfeldige forsøkskaniner for ei vaksine som ein verken veit om fungerer eller er farleg.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (11 timer siden):

Det der blir aldri et tilfelle, fordi hadde vært etisk uforsvarlig å hoppe over faser i studier. Også foreløpig koronavaksine har blitt utviklet på riktig måte, ingen steg er blitt hoppet over. 

Grunnen til vi står i samme stampen er _TREG_vaksinasjon, at mange folk gir blaffen i smittvern,  at vi lever i et globalisert verden og at det er dårlig vaksinasjonsdekning i andre  land. Det eneste legitime argumentet for å evt ikke vaksinere med en tredjedose nå i vår befolkningen er at det sårt trengs vaksinasjoner i andre land som ikke engang har fått dose 1. Bekjempelse av pandemien fordrer at vi som rike land faktisk også gjør vårt for en mer rettferdig vaksinasjonsdekning i også fattige land. Internasjonal solidaritet mtp vaksiner er veien ut av pandemien. 

No er det gått omlag eit år sidan koronavaksiner byrja å komme på marknaden. Kvifor er ikkje produksjonen oppskalert, slik at den kan dekke etterspurnaden i rike og fattige land samstundes?

Er problemet at fattige land ikkje har råd til å betale for vaksiner, slit med distribusjonen og/eller utbreidd vaksineskepsis i mange land?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (18 minutter siden):

Hadde ein stått i ein situasjon der vaksinene vi har ikkje fungerte, smitteutviklinga var heilt ute av kontroll og helsevesenet stod i fare for å kollapse ville forslaget ditt ha hatt noko for seg. Slik situasjonen er no ville nok dei færraste ha vore interesserte i å vere tilfeldige forsøkskaniner for ei vaksine som ein verken veit om fungerer eller er farleg.

Er det ikke akkurat der vi er? Vaksinene virker åpenbart veldig dårlig siden en har høy grad av innleggelser fortsatt, smitteutviklingen var ute av kontroll (før over reaksjonen mot omikron før jul) og helsevesenet stod i akkutt fare for kollaps (derav tidligere nevnt overreaksjon)? Helt enig i det. 

Mitt opprinnelige innlegg om dette var forøvrig ren sarkasme :)

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (10 timer siden):

1-2 boosterdoser i året for ALLE (eller iallfall 80-90 % av den voksne befolkningen) er rimelig mange flere enn influensavaksinene som tas bare av en liten andel befolkiningen. Jeg har ikke tatt en eneste vaksinedose i voksen alder før de to dosene med covid-vaksine. Og har ingen planser om å ta flere utenom kanskje en tredje dose nå i løpet av vinteren. Etter det er jeg fullt villig til å ta risikoen med å bli smittet.

Det er ikkje vanskeleg å forstå at du tenkjer slik. Eg er sjølv i risikogruppe, men har aldri teke verken influensavaksine eller pneumokokkvaksine. Eg opplever det slik at eg har eit oppegåande immunforsvar, og har aldri hatt influensa (iallefall ikkje sidan eg var liten). Samstundes veit eg at eg eigentleg burde ta desse vaksinene sidan ein er tilrådd å ta dei, og sidan ein aldri har nokon garanti for at ein ikkje kan bli alvorleg sjuk. Blir ein fyrst sjuk er det for seint. Når det gjeld korona er dette ein risiko som eg ikkje er villig til å ta, og det er godt mogeleg at eg også kjem til å ta dei andre vaksinene til neste år, sidan ein må rekne med at det då vil bli ein kraftig influensasesong.

Om eg eller du er villig til å ta risikoen med å bli alvorleg sjuk for eigen del er ein ting. Men om alle tenkjer slik har det også ei samfunnsmessig side ved at belastninga på helsevesenet blir høg og at ein må halde fram med fleire koronatiltak enn nødvendig. Det er difor viktig at dei som er tilrådd å gjere det vaksinerer seg, også av solidaritetsomsyn. Så er det vel også slik at det førebels ikkje er tilrådd oppfriskingsdosar for friske folk under 45, men at dei gjerne kan ta den for å på den måten vere ein del av dugnaden. Det er fullt mogeleg også for folk under 45 år å ha underliggjande sjukdom som ein ikkje er klar over. I tillegg vil vaksiner framleis gjere det mindre sannsynleg å smitte andre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (16 minutter siden):

Er det ikke akkurat der vi er? Vaksinene virker åpenbart veldig dårlig siden en har høy grad av innleggelser fortsatt, smitteutviklingen var ute av kontroll (før over reaksjonen mot omikron før jul) og helsevesenet stod i akkutt fare for kollaps (derav tidligere nevnt overreaksjon)? Helt enig i det. 

Utan dei vaksinene vi har ville iallefall mange fleire ha vore innlagde, og ein ville også ha hatt større smittespreiing. Men det er samstundes skuffande at dette ikkje var nok til umiddelbart å få slutt på pandemien.

minim skrev (20 minutter siden):

Mitt opprinnelige innlegg om dette var forøvrig ren sarkasme :)

Det er mange ulike synspunkt i ein slik tråd som dette, og det er ikkje alltid godt å vite kva som er alvorleg meint og ikkje. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (9 timer siden):

Uavhengig av strategi, et forsøk på å slå ned smitten som det gjøres i Kina kan ikke gjøres i all evighet. Etterhvert vil nok også Kina miste kontroll grunnet tiltakstrøtthet og/eller en variant som er så smittsom Omikron (eller verre) får fotfeste. 

Ein prøver vel kanskje å halde smitten vekke til vinter-ol er gjennomført. Det er viktig for eit autoritært land som Kina å kunne gjennomføre eit prikkfritt arrangement, utan at det blir øydelagt av f.eks. korona. Dette er viktig for sjølvbiletet, også fordi det er vanskeleg for det autoritære regimet å godta at pandemien oppstod i deira eige land. Helst skulle ein ha hatt nokon andre å skulde på, men det er ikkje hjelp i å dra rasisme-kortet her.

I tillegg til det som allereie er nemnt vil det ha store økonomiske kostnader om ein skal stenge ned i hytt og pine. Før eller sidan vil også Kina måtte prøve seg fram med å opne meir opp for at smitten kan spreie seg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

Her er det FHI anbefaler:

Oppfriskningsdoser

Beskyttelsen etter fullvaksinering med koronavaksine kan svekkes over tid. Det å ta en oppfriskningsdose gir mer langvarig beskyttelse og kan også gi en bredere beskyttelse som gjør oss bedre rustet mot nye varianter av viruset. Intervallet mellom dose 2 og oppfriskningsdosen må være minst 20 uker.

  • Alle i aldersgruppen 45 år og eldre og sykehjemsbeboere anbefales oppfriskningsdose. 
  • Personer 18 år og eldre som tilhører risikogruppene anbefales oppfriskningsdose.
  • Alle ansatte i helse- og omsorgstjenesten anbefales oppfriskningsdose.
  • Ellers friske personer 18-44 år kan få oppfriskningsdose.

Koronavaksine - informasjon til befolkningen - FHI

Selv er jeg litt usikker på om alle over 18 bør ha booster, eller om det er nok med de over 45 år tar den.

Dei som er over 18 kan ta booster. Dei som er over 45 samt risikogruppene bør ta booster.

I tillegg er vel barnehagetilsette og lærarar no av openberre grunnar prioriterte uavhengig av alder.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (8 timer siden):

Tror ikke booster-målet om 700.000 vaksinerte nås i romjula. Som vanlig tar de for gitt at alle vil ha vaksinen. Det er visst utenkelig at noen som har tatt de første dosene velger å avstå fra boosteren. 

https://www.tv2.no/nyheter/14455533/

Vel, det vil bli synlig i januar og februar hvor mange som faktisk avstår fra dose 3 (med den manglende respekten for private helseopplysninger, bruker de dessverre statistikker til å refse folk). 

Var Bukholm for lenge ute i sola, eller for lenge ute i kulden før han bestemte seg for at 700.000 i romjula var et fantastisk bra mål? Noe må det ha vært som innvirket på hans vurderingsevne. 

Ein faktor som ikkje blir nemnt er at skeivfordelinga førte til at mange kommunar ikkje kom skikkeleg i gang med vaksinering av friske under 65 før på slutten av sommaren. Dette gjer at det for svært mange ikkje er gått 4 og ein halv månad (20 veker) sidan 2. dose.

Eg fekk min 2. dose i slutten av juli, og hadde eg ikkje vore i risikogruppe hadde vel dette neppe skjedd før rundt månadskiftet august/september. Eg ville då ha måtta vente til midten av januar for å få booster. Men det er iallefall viktig at folk som bur i Oslo-området og som er tilrådd å vaksinere seg nyttar høvet til å få oppfriskingsdosar når dei kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Selv om 18-44 har lav risiko for å dø så utgjør de en uforholdsmessig stor andel av de innlagte på sykehus (før omikron). Etter omikron er det long covid-problemer som bør være egenmotivet.

Men ikke glem at covid19 er en smittsom sykdom, som altså smitter videre. At den har små konsekvenser for én person betyr ikke at neste person i rekka får like små konsekvenser. Vaksinering av 18-44 åringer bidrar altså til færre innleggelser og dødsfall i høyere aldersgrupper.

Skremmende få her i tråden tenker lengre enn sin egen nese. Som om covid19 ikke var smittsomt, men et personlig livsstilsvalg.

Innlegget som du siterte gjaldt booster til 18-44, og det er vel ikkje slik at det ligg så mange fullvaksinerte 18-44-åringar utanfor risikogruppene på sjukehus. FHI har førebels ikkje tilrådd booster til aldersgruppa 18-44, men har opna opp for at dei kan få tredjedosar dersom kommunane har kapasitet (og det er gått minst 20 veker sidan dose 2).

Lenke til kommentar

Eg nytta høvet til å bli vaksinert med tredje dose i går. Eg er i ei risikogruppe, og har eigentleg hatt tilbod om dette sidan i haust. Men eg vil tru at eg har valt eit svært godt tidspunkt, sidan eg får optimal immunitet akkurat no når det er forventa at omikron-smitten vil ta av.

Eg ville helst ha hatt Moderna, men bur i ein liten kommune som for tida berre har Pfizer. Som for dei to fyrste dosane merkar eg ingen ting til biverknader bortsett frå at eg kjenner det litt når eg løftar venstre arm heilt opp. Faktisk kjenner eg mindre til dette no enn ved dei to fyrste dosane. Så får ein berre håpe at vaksinene fungerer.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/tredje-vaksinedose-hjelper-pa-personer-med-immundempende-medisiner-1.15784897

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Medan det er påbod om bruk av munnbind på butikkar, offentleg transport osv. i situasjonar der det er vanskeleg å halde meteren er det framleis fritt fram for dei som skal stelle dei mest sårbare i samfunnet vårt. Forstå det den som kan.

Sitat

Heimehjelpa i Florø ville ikkje nytte munnbind: – Eg vart rysta, skjelven, mållaus og litt trist

munnbind.jpg?chk=41C6F9
 
KVIFOR? Vanja Koi Gjelsvik i Florø kan ikkje forstå kvifor ikkje heimehjelpa i Kinn ikkje vil nytte munnbind i møte med si sjuke mor. Foto: Ill.foto: Østlendingen
27.12.21 19:13
Åpne deleknapper for artikkelen

Mor hennar var for sjuk då ho skulle få tredje dose. Vanja trur ikkje mora vil overleve koronasjukdom, men heimesjukepleia vil likevel ikkje nytte munnbind.

 For abonnentar

[FIRDAPOSTEN]: I mai vart mor til Vanja Koi Gjelsvik sjuk. Sidan den tid har ho fått hjelp til stell og medisinoppfølging av heimesjukepleia. Ho har heller ikkje fått den tredje booster-dosen med vaksine, då ho var for sjuk då den skulle settast.

Vanja vedgår at ho er livredd for at mora skal få korona. Grunnen til denne frykta botnar i sjukdommen til mora som har vore livstruande sjuk to gongar i år. Ho meiner frykta også kjem av korleis styresmaktene rettar restriksjonane mot å nettopp verne om dei utsette gruppene. Dette handlar om dei i samfunnet med svakt immunforsvar der korona er blanke alvor og kan bety liv eller død. I Vanja sitt tilfelle: Mor hennar.

Respektlaust

Difor vart Vanja Koi Gjelsvik lettare sjokkert då det kommunale hjelpetilbodet frå Kinn kommune, ikkje ville nytte munnbind.

 

vanja_1.jpg?chk=CCFCDF
 
UROA: – Eg er livredd for at mor mi skal få korona, og forventar at heimehjelpa skal nytte munnbind. Då forventninga mi ikkje vart møtt, så vart eg heilt mållaus, seier Vanja Koi Gjelsvik.

– Eg veit ikkje kva eg skal seie, eg blei heilt paff. Kvifor skal vi nesten isolere oss når dei som går frå hus til hus ikkje skal nytte munnbind?

Ho tok saka vidare og snakka med avdelingsleiaren for heimesjukepleia. Her vart det etter kvart tydeleg usemje. Og Gjelsvik vedgår at det vart høg temperatur der ho ikkje sette pris på måten ho vart møtt på. Ho vedgår at ho stilte eit krav til heimesjukepleia om at dei skulle nytte munnbind i møte med mora. Men som pårørande og mora si stemme vart ho presentert for eit regelverk som seier at heimehjelpa ikkje kom til å nytte munnbind.

– Eg er jo berre redd for at mor mi skal få korona. Vi har nesten mista ho to gongar i år og då ho har vore for sjuk til å få den siste vaksinedosen burde det vere forståing for at vi stiller spørsmål.

Ufornuftig og uforståeleg

Gjelsvik fortel at ho hadde forventa å bli møtt med både fornuft og forståing då ho bad heimesjukepleia å nytte munnbind. Spesielt i den aukande smittetrenden som vi no ser i samfunnet.

– Om vi som pårørande ber om at heimetenesta nyttar munnbind, så meiner eg at det er noko du berre gjer. I staden blir vi møtt med ei leiing som seier at dei ikkje vil nytte munnbind. Dei seier også at om vi som pårørande er uroa, så er det mor mi som skal nytte munnbind, ikkje heimesjukepleia.

– Korleis skal mor mi ha munnbind på seg som skal ta medisin, bruke inhalator og dusje medan heimehjelpa er innom ikkje treng det? Eg vil kalle det respektlaust å få slikt presentert.

Ho har dessutan lest smittevernreglementet som gjeld både lokalt og nasjonalt der ho stussar over korleis dei meiner å overhalde smittevernprotokollen under stell utan å nytte munnbind.

Dessutan meiner ho at heimesjukepleia som går frå heim til heim utgjer ein potensiell smitterisiko. I alle tilfelle no i jula når studentar og ferievikarar er heime og smittetrykket er stigande.

Dei siste gongane har ho bede dei som har kome heim til mora om å bruke munnbind, noko dei har gjort, men like fullt har denne saka gjort at ho stiller tydelege spørsmål ho vil ha svar på.

– Har forståing for uro

Vi går like til topps i Kinn kommune og ber smittevernoverlege i Kinn, Kjell-Arne Nordgård svare på kva som er grunnen til at heimetenesta ikkje vil nytte munnbind.

 

Kjell-Arne Nordg책rd, Kinn kommune kommuneoverlege.
 
DIALOG: – Det skal ligge smittefaglege råd til grunn for å nytte munnbind, ikkje frykt og uro. Men om brukar ønskjer at heimehjelpa skal nytte munnbind, så vil eg seie det er fornuftig, fortel smittevernoverlege i Kinn, Kjell-Arne Nordgård. Foto: Egil Aardal

– Eg ønskjer ikkje å kommentere enkeltsaker, men på generelt grunnlag har eg forståing for dei som er redde for smitte. Eg har forståing for dei brukarane som kjenner på uro. Og denne uroa skal vi ta på alvor, seier han.

Men det er eit moment som han meiner er viktig å kommunisere, og det er kva som går tapt om ein innfører det kraftigaste tiltaka med det første.

– Det er viktig å påpeike innleiingsvis at vi følger nasjonale råd og retningslinjer for smittevern, og det er noko alle dei som jobbar i helsetenesta har gode rutinar på. Lokalt har vi høve til å innføre forsterka tiltak. Grunnen til at vi held litt igjen med å innfri fullt smittevernutstyr, er at vi tapar noko. Vi treng alle å møte eit smil og eit venleg fjes i kvardagen, fortel smittevernoverlegen.

Kommunikasjon

For frykt og uro er generelt ikkje grunn til å bruke munnbind då det mellom anna hindrar god og effektiv kommunikasjon. Det kan gjere observasjonar vanskeleg og påverkar dei sosiale relasjonane negativt.

– Vår rolle blir å sjå heile bildet og vi har ikkje berre lagt smitteomsyn til grunn for dei generelle rutinane våre, forklarer Nordgård.

Per i dag fortel han at tilsette på institusjonane og i heimetenesta skal bruke basale smittevernrutinar i møte med pasientar. Men per i dag er det ikkje noko krav om å bruke munnbind i møte med alle pasientar.

– Men korleis skal de møte dei som er redde for smitte, og som opplever at dei ikkje blir tekne på alvor?

– Vi jobbar kontinuerleg med kva rutinar vi skal nytte og prøver å samkøyre oss med omkringliggande kommunar. Men vi skal heller ikkje bli for firkanta. Vi skal legge til grunn både dei tilsette sitt ønskje og brukar sitt ønskje.

– Og det er ikkje slik at det er påbod om ikkje å bruke munnbind. Så om brukar ønskjer at helsehjelpa skal bruke munnbind, tenker eg at det er fornuftig å ha ein dialog med brukar om dette, men eventuell bruk ved skal i hovudsak vere smittevernfagleg fundert, svarar Nordgård.

Han fortel at dei følger smittesituasjonen nøye, og etter kvart som situasjonen utviklar seg vil dei sjå på reglane dei legg til grunn på nytt.

https://www.firda.no/heimehjelpa-i-floro-ville-ikkje-nytte-munnbind-eg-vart-rysta-skjelven-mallaus-og-litt-trist/s/5-15-1341088

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 timer siden):

 En vet at Omicron varianten smitter mye lettere så det er grunn til å tro det blir store smittetall allerede i slutten av januar. Og da kan antall på sykehus bli høyere enn til nå.

Det er absolutt ingen empiriske data overhodet rundt omicron som tyder på at noe slikt kommer til å skje overhodet; det blir ikke massivt med innleggelser fra en sur forkjølelse; det har aldri noensinne i verdenshistorien funnet sted; og omicron ER en sur forkjølelse. Dette må være første gang på århundrer at regjeringer og ledere har skapt en slik enorm massepanikk over såpass lite sopm det omicron er. Jeg tror faktisk ikke man har sett større hysteri siden hekseprosessenes dager. Men europeiske ledere lukker både øyne og ører fra hvilke erfaringer Sør-Afrika har gjort. Og til og med for egne erfaringer over en måned etter at denne godartede forkjøelsen som ikke har tatt et eneste menneskeliv dukket opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

No er det gått omlag eit år sidan koronavaksiner byrja å komme på marknaden. Kvifor er ikkje produksjonen oppskalert, slik at den kan dekke etterspurnaden i rike og fattige land samstundes?

Er problemet at fattige land ikkje har råd til å betale for vaksiner, slit med distribusjonen og/eller utbreidd vaksineskepsis i mange land?

Noen gode og relevante spørsmål, som jeg ønsker å svare ordentlig på når jeg har tid. Tagg meg som påminnelse om jeg glemmer å svare på denne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produksjonen er oppskalert noe helt voldsomt det siste året. Bare Pfizer har produsert to milliarder doser de fire siste månedene av dette året. Før det produserte de én milliard. De har åpnet massevis av nye fabrikker, blant annet i Nederland, Sør-Afrika og Frankrike. Snart åpner ny fabrikk i Singapore.

Tilsvarende har Moderna økt produksjonen kraftig, og åpner stadig nye fabrikker i hele verden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...