Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (7 minutter siden):

Vi kan godt diskutere e tron vs tesla x som er samme type bil. 

Som også ligger over i brorparten av registeret(integrert kjøre lengde). Men vi diskuterte jo model 3, så ga du opp. Nå prøver du deg på x. Tror ikke du blir noe klokere denne gangen heller. Så jeg for min del dropper det, du må gjerne diskutere det videre med andre eller deg selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Som også ligger over i brorparten av registeret(integrert kjøre lengde). Men vi diskuterte jo model 3, så ga du opp. Nå prøver du deg på x. Tror ikke du blir noe klokere denne gangen heller. Så jeg for min del dropper det, du må gjerne diskutere det videre med andre eller deg selv.

 Som sagt en e tron med 82kwh batteri er 2,6 tonn en tesla 3 er 1800kilo. Alle forstår at om du hadde puttet et model 3 karroseri på en etron hadde ladehastighet i km PR minutt økt. Det er så banalt at om det er det du vil poengtere har vi ingentig å diskutere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Så lenge du ikkje bruker saltvann går det vel bra. Vil tro at skipspakker har høyere spenning enn 800volt. Jeg Burde ha visst det. Det er ganske vanlig med store corvus pakker ombord i båter

Sjølv reint vatn leier straum ved høg nok spenning, og sløkkevatn er aldri heilt reint.  I beste fall får dei drikkevatn, som inneheld 15-25 mg Ca+Mg/l, bunde i ulike ionar som gjer at vatnet leier straum betre.  I europeiske storbyar er det vanleg med eigne røyr til sløkkevatn som ikkje har gått gjennom alle stega i reinseanlegget, og då kan det stå verre til.  Risikoen vert større i alle fall, men eg har ikkje funne att kjelda som oppga 700V som grense.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 minutter siden):

Sjølv reint vatn leier straum ved høg nok spenning, og sløkkevatn er aldri heilt reint.  I beste fall får dei drikkevatn, som inneheld 15-25 mg Ca+Mg/l, bunde i ulike ionar som gjer at vatnet leier straum betre.  I europeiske storbyar er det vanleg med eigne røyr til sløkkevatn som ikkje har gått gjennom alle stega i reinseanlegget, og då kan det stå verre til.  Risikoen vert større i alle fall, men eg har ikkje funne att kjelda som oppga 700V som grense.

Det var en bensinstasjon med en alvorlig kraftig høytrykksspyler i nærheten. Rett over gikk en 11kv linje. Det var fullt mulig å rette strålen opp mot linja om man ville. Spurte en jeg kjenner om sikkerheten ved dette. Han burde vite det og svarte at dette var ufarlig så lenge det var rent vann. Personlig ville jeg ikke ha gjort dette men han påstod at de vasket isolatorer med vann med spenning på.

Det har vert brann i en taycan og fant ingentig om at ikke brannvesenet kunne slukke pga høy spenning.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

 Som sagt en e tron med 82kwh batteri er 2,6 tonn en tesla 3 er 1800kilo. Alle forstår at om du hadde puttet et model 3 karroseri på en etron hadde ladehastighet i km PR minutt økt. Det er så banalt at om det er det du vil poengtere har vi ingentig å diskutere

Vill minne på at det var du som startet denne diskusjonen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Vill minne på at det var du som startet denne diskusjonen!

Ja jeg var snill og brukte ladehastighet fra teslas nyeste batteripakke. Jeg angrer nå på at jeg ikke sammenlignet med 80kwh pakken i x. Poenget var at vag har valg en ulik ladehastighets profil. Dette er noe flere enn meg har påpekt. Det eneste jeg er 100% sikker på er at om tesla hadde hatt audis ladekurve så hadde den vert best

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Trestein skrev (På 15.5.2020 den 12.31):

Og disse tallene kan man stole på om bilen er fullastet -20 grader og 5cm snø over Saltfjellet.

Ja, den planleggeren er idiotisk god. Men, den krever at du kan bilen din i forhold til degradering av batteriet og forholdene når du kjører. Hvordan du laster bilen og hva du faktisk ønsker av % inn ved lading, maks lading og % ved ankomst. Alle disse parameterne påvirker alt veldig. Så uten andre sine parametere så sier tidene egentlig ingenting. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Ja, den planleggeren er idiotisk god. Men, den krever at du kan bilen din i forhold til degradering av batteriet og forholdene når du kjører. Hvordan du laster bilen og hva du faktisk ønsker av % inn ved lading, maks lading og % ved ankomst. Alle disse parameterne påvirker alt veldig. Så uten andre sine parametere så sier tidene egentlig ingenting. 

Ser at planleggeren bruker 265wh pr km på taycan. Forbruk ved 90 er ca 175wh pr km. Så helt nøyaktig er den ikke

Lenke til kommentar

Hvordan Taycan fikk så dårlig EPA rating vet jeg ikke. Men Model 3 sin stemmer bra med egen erfaring med bilen. 

Jeg har kjørt elbil som eneste bil i ett år nå Model 3 LR AWD. Min påstand er at inntil de andre fabrikantene setter opp et fungerende ladenettverk, så kan man ikke vurdere de som bil nr 1. Med mindre man aldri kjører over 30 mil på en dag, eller alltid har fryktelig god tid.

Det er helt i grenseland på å være irriterende treigt å forflytte seg med Modell 3, så tør ikke tenke på hvordan det er med konkurrentene.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Ja jeg var snill og brukte ladehastighet fra teslas nyeste batteripakke. Jeg angrer nå på at jeg ikke sammenlignet med 80kwh pakken i x. Poenget var at vag har valg en ulik ladehastighets profil. Dette er noe flere enn meg har påpekt. Det eneste jeg er 100% sikker på er at om tesla hadde hatt audis ladekurve så hadde den vert best

Men da er vi enig om det da, forøvrig ligger jo X over i store deler også, så integrere en så kommer de vell ganske likt opp før i slutten de også. Men det er nå så. 

Det er best for deg(har jeg forstått). For andre, not so much. Jeg liker å få mest mulig juice, ikke en liner vedvarende lav effekt da jeg ikke ønsker å stå så lenge ved hver lading. For meg passer det best å lade korte ladinger underveis på reisen. 

Men heldigvis er ikke dette likt på alle biler, så en kan kjøpe bil ut i fra ladekurven en liker :) Ønsker deg lykke til med e-tron, håper du blir fornøyd!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 timer siden):

X og Y må jo forklares I grafen. Er det basert på EPA tall så er det jo tull både fordi TM3 har alt for optimistiske tall på den ene siden mens Taycan har reserverte tall på den andre siden. 

Jeg har ikke kjørt Taycan men jeg har eid og kjørt TM3 over et år nå og jeg har ingen problemer med å nå EPA tallene om forholdene ligger til rette(tørr vei, over 15 grader og noenlunde jevn fart på 80km/t). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke kjørt Taycan men jeg har eid og kjørt TM3 over et år nå og jeg har ingen problemer med å nå EPA tallene om forholdene ligger til rette(tørr vei, over 15 grader og noenlunde jevn fart på 80km/t). 

Ja, om du ser degenerasjonsgrafene, og du har normal kjørelengde i året, så er det fra nå av at du vil starte å slite å nå EPA tallene, selv i såpass lav fart som 80 km/t. Taycan har jo EPA tall som de mest sannsynligvis vil klare å matche i 10 år, og der ligger forskjellen - der de idag overgår EPA tallene veldig enkelt med god margin. I noen tester er dem jo hele 59% over EPA rekkevidden. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 minutter siden):

Ja, om du ser degenerasjonsgrafene, og du har normal kjørelengde i året, så er det fra nå av at du vil starte å slite å nå EPA tallene, selv i såpass lav fart som 80 km/t. Taycan har jo EPA tall som de mest sannsynligvis vil klare å matche i 10 år, og der ligger forskjellen - der de idag overgår EPA tallene veldig enkelt med god margin. I noen tester er dem jo hele 59% over EPA rekkevidden. 

% av EPA er uinteressant. Rekkevidde er interessant. Hvor langt kan en Taycan kjøre på tørr vei, over 15 grader og noenlunde jevn fart på 80km/t?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Men da er vi enig om det da, forøvrig ligger jo X over i store deler også, så integrere en så kommer de vell ganske likt opp før i slutten de også. Men det er nå så. 

Det er best for deg(har jeg forstått). For andre, not so much. Jeg liker å få mest mulig juice, ikke en liner vedvarende lav effekt da jeg ikke ønsker å stå så lenge ved hver lading. For meg passer det best å lade korte ladinger underveis på reisen. 

Men heldigvis er ikke dette likt på alle biler, så en kan kjøpe bil ut i fra ladekurven en liker :) Ønsker deg lykke til med e-tron, håper du blir fornøyd!

E-tron er en knallfin bil, men kun som bybil / til og fra hytta når man har lading i begge ender. Langtur på motorvei, not so much. Det er her Tesla har vorsprung durch teknik.

Tesla har en kombinasjon av effektiv drivlinje, batteristyring, aerodynamikk og ladenettverk. Audi ligger endel år bak.

For noen så betyr ikke dette en dritt fordi de bor i en del av Norge som ikke har motorvei, og ikke kjører til noe sted som har motorvei. Men for min del, så snitter jeg 120 km/t på langtur når jeg kjører på Østlandet / Sverige / Danmark / Tyskland.

 

3_Range_EN-Audi-etron-Tesla-Model-X-Jaguar-I-PACE-Range-Consumption-Test-nextmove.thumb.jpg.b3fe2f204a594831713262157fccc26e.jpg2_Consumption_EN-Audi-etron-Tesla-Model-X-Jaguar-I-PACE-Range-Consumption-Test-nextmove.thumb.jpg.e7f6893181ca1245faf65d52547e5818.jpgKilde: https://nextmove.de/autobahn-test-tesla-model-x-beats-audi-e-tron-jaguar-i-pace/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med at batteritap går ut over rekkevidden. Det er innforstått at batterier taper seg over tid, dette gjelder for alt. Det er mange som liker å svartmale dette, men det er jo slik på alt som bruker batterier. 

Om man har en buffer i topp for å prøve å skjule batteritapet gjør jo ingen forskjell. Man får jo det batteriet man betaler for. Så lenge det ikke er noe lovmessig som blir begått ved å gjøre det på denne måten, så kan man ta seg en bolle eller la være å kjøpe de bilene som bruker samme strategi.

Personlig vil jeg heller ha muligheten til å lade til 100% de få gangene i året jeg skal på langtur og kjøre lengst mulig før jeg må lade. Da er det greit at faktisk har den muligheten. Men folk er forskjellig.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (49 minutter siden):

% av EPA er uinteressant. Rekkevidde er interessant. 

For skiftet fra fossile kilder til batterier og BEV, så har % av EPA endel å si. Det er ingen som ønsker å oppleve at turen man kjøpte bilen for ikke gjelder etter kort tid. 

Kahuna skrev (50 minutter siden):

Hvor langt kan en Taycan kjøre på tørr vei, over 15 grader og noenlunde jevn fart på 80km/t?

De som kjøper Taycan vet hva de får, og vell så det. EPA rekkevidden til Taycan er enkelt å nå. For svaret ditt, så kjører jo TB en "entry-level" Taycan nå med minste batteri. Han regnet med 500 km rekkevidde på den på sommeren, og nå i omtrent de gradene du snakker om, men fart på 90km/t så kom han over 400 km. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...