Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (11 timer siden):

Det var ikke poenget. Poenget er at audien lader raskere i området over 50%. 

Men Audien har ingen Ionity-muligheter ved Saltfjellet, som tydeligvis var kriteriumet ditt. I -20. Fullastet. 
 

Tesla har SC i Mosjøen, Mo i Rana, Storfjord og snart i Bodø. Videre nordover har de Innhavet. Tesla bygger en haug av superchargere om dagen, også i Nord Norge. Det gjør ikke Ionity

Endret av bshagen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (1 time siden):

Men Audien har ingen Ionity-muligheter ved Saltfjellet, som tydeligvis var kriteriumet ditt. I -20. Fullastet. 
 

Tesla har SC i Mosjøen, Mo i Rana, Storfjord og snart i Bodø. Videre nordover har de Innhavet. Tesla bygger en haug av superchargere om dagen, også i Nord Norge. Det gjør ikke Ionity

Wow, har ikke fulgt med på ionity i det siste. Regnet med de hadde komt godt på vei nå. Men gud det var skuffende greier, kommer ikke langt nord i Norge med det nettverket der iallefall!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Wow, har ikke fulgt med på ionity i det siste. Regnet med de hadde komt godt på vei nå. Men gud det var skuffende greier, kommer ikke langt nord i Norge med det nettverket der iallefall!

Nei her jeg bor må jeg kjøre 1300km for å oppleve en Ionity lader i Norge. Litt kortere om jeg drar til en i Sverige men man slipper vel ikke over grensa nå om dagen.

Mens jeg har 3 Tesla Superchargers innenfor 100km rekkevidde...

Kommer jeg meg 400km med bilen blir det da litt knapt å måtte bruke Ionity her i Nord-Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Nei her jeg bor må jeg kjøre 1300km for å oppleve en Ionity lader i Norge. Litt kortere om jeg drar til en i Sverige men man slipper vel ikke over grensa nå om dagen.

Mens jeg har 3 Tesla Superchargers innenfor 100km rekkevidde...

Kommer jeg meg 400km med bilen blir det da litt knapt å måtte bruke Ionity her i Nord-Norge.

Nå har jeg så gammelt nettbrett at jeg ikke får opp kartet med ladere i Nord-Norge. Det jeg reagerer på er hvorfor ionity hele tiden blir nevnt som alternativ til tesla lader. Fortum grønn kontakt og bkk har mange flere hurtigladere enn ionity

Her er tallene ved årsskiftet: 

  • Tesla: 770 hurtigladere
  • Fortum: 653 hurtigladere
  • Grønn kontakt: 529 hurtigladere
  • BKK og Lyse: 232 hurtigladere
  • Circle K: 66 hurtigladere
  • Ionity: 66 hurtigladere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 minutter siden):

Nå har jeg så gammelt nettbrett at jeg ikke får opp kartet med ladere i Nord-Norge. Det jeg reagerer på er hvorfor ionity hele tiden blir nevnt som alternativ til tesla lader. Fortum grønn kontakt og bkk har mange flere hurtigladere enn ionity

- snip-

Grunnen til at Ionity blir nevnt ofte er vel at de fleste du listet opp kun har hurtigladere, mens kun Ionity sine lynladere er sammenlignbare med Tesla sine superladere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

Nå har jeg så gammelt nettbrett at jeg ikke får opp kartet med ladere i Nord-Norge. Det jeg reagerer på er hvorfor ionity hele tiden blir nevnt som alternativ til tesla lader. Fortum grønn kontakt og bkk har mange flere hurtigladere enn ionity

Her er tallene ved årsskiftet: 

  • Tesla: 770 hurtigladere
  • Fortum: 653 hurtigladere
  • Grønn kontakt: 529 hurtigladere
  • BKK og Lyse: 232 hurtigladere
  • Circle K: 66 hurtigladere
  • Ionity: 66 hurtigladere

Alle Fortum, Circle K, og Grønn kontakt stasjonene her i Nord-Norge er på 50kW..

Det er gjerne bare 2 stolper i slengen og som alle må dele på.

BKK og Lyse har jeg aldri sett her..

Så derfor nevner jeg Ionity som jeg ser på som eneste konkurrenten til Tesla sine ladere når det gjelder hastighet.

Her er bilde fra Setermoen f.eks. 6stk 150kW stolper til Tesla og 2stk 50kW stolper til alle andre bilmerker.

Klart det frister å gå for Tesla når dette er ett vanlig syn.

563698.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 timer siden):

Snip

Jepp, når det kommer til ladenettverk, så har de andre produsentene *svære* sko å fylle om de skal komme etter Tesla, Tesla er totalt overlegent akkurat der. Når det er sagt, så håper jeg det skjer, da jeg gjerne ser hyperladere til godpriser overalt innen 5-10 år. Fordi alle er tjent med konkurransen som Tesla har kommet med, og vinnerne er oss forbrukere som stadig kan se bedre og bedre biler og mer og mer tilgjengelighet. Elbilen i dag er for alle (les: de aller fleste), det tipper jeg mange ikke så for seg for 10 år siden. Dette håper jeg alle her inne er enige i :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Nå har jeg så gammelt nettbrett at jeg ikke får opp kartet med ladere i Nord-Norge. Det jeg reagerer på er hvorfor ionity hele tiden blir nevnt som alternativ til tesla lader. Fortum grønn kontakt og bkk har mange flere hurtigladere enn ionity

Her er tallene ved årsskiftet: 

  • Tesla: 770 hurtigladere
  • Fortum: 653 hurtigladere
  • Grønn kontakt: 529 hurtigladere
  • BKK og Lyse: 232 hurtigladere
  • Circle K: 66 hurtigladere
  • Ionity: 66 hurtigladere

Ja absolutt, men brorparten av de laderne der er jo saktelading å regne pr i dag. Dessverre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, Salvesen. said:

Wow, har ikke fulgt med på ionity i det siste. Regnet med de hadde komt godt på vei nå. Men gud det var skuffende greier, kommer ikke langt nord i Norge med det nettverket der iallefall!

Ionity har planlagt å byggje færre ladestasjonar totalt enn Tesla byggjer superladestasjonar kvart år.  Tesla har som regel fleire ladarar pr stasjon òg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Ionity har planlagt å byggje færre ladestasjonar totalt enn Tesla byggjer superladestasjonar kvart år.  Tesla har som regel fleire ladarar pr stasjon òg.

Ja, veldig synd. Er vell bare tesla som lager store "parker". Får snart giga park her i området, det blir nice!(aksdal)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (54 minutter siden):

Jepp, når det kommer til ladenettverk, så har de andre produsentene *svære* sko å fylle om de skal komme etter Tesla, Tesla er totalt overlegent akkurat der. Når det er sagt, så håper jeg det skjer, da jeg gjerne ser hyperladere til godpriser overalt innen 5-10 år. Fordi alle er tjent med konkurransen som Tesla har kommet med, og vinnerne er oss forbrukere som stadig kan se bedre og bedre biler og mer og mer tilgjengelighet. Elbilen i dag er for alle (les: de aller fleste), det tipper jeg mange ikke så for seg for 10 år siden. Dette håper jeg alle her inne er enige i :)

Ja jeg er faktisk enig. Det er bedre å bruke strømmen vi har tilovers til å drive bilparken i stedet for bitcoin gruvedrift og annet.

I personbiler egner batteri seg godt og skal andre fabrikanter ta markedsandeler må ladere på plass. Tror 350kw blir vanlig.

Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor elbiler skal være så utrolig minimalistiske Og sære. Hvorfor lager ikke vw en batteridrevne bil som ser ut som en Passat eller en insigna? Gjerne med samme interiør og dashbord. Nesten alle el biler som kommer ser ut som en politibil inni. Jeg skjønner at politiet trenger det men er det nødvendig når man 90% av tiden ikke bryr seg om å bruke annet enn blinkelysfunksjon og vindus rengjøring. Må innrømme at jeg har en bil med info skjerm men bruker den egentlig svært lite. Det meste kan jeg styre fra knapper på rattet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja, veldig synd. Er vell bare tesla som lager store "parker". Får snart giga park her i området, det blir nice!(aksdal)

Har akkurat fått en (Lier V3). Meeeen, jeg får jo liksom ikke brukt den til noe fornuftig, siden jeg våkner med ladet batteri likevel :) 

Elbil er bare herlig ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

image.png.3e56461ec054c08d0b14920863c86cbe.pngForklar integrasjon litt da

Det blir enda mer spennende å sammenligne en 5 år+ gammel TM3 mot en 5 år+ gammel Taycan i fremtiden. Spørsmålet da blir å vite hvor mange TM3 som kun kan lade peak 95kW.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Trestein said:

image.png.3e56461ec054c08d0b14920863c86cbe.pngForklar integrasjon litt da

Taycan har mykje større batteri.  Då kan det naturlegvis ta høgare effekt inn, men sidan bilen òg har høgare forbruk enn Model 3 er dei likare om du måler i kilometer i minuttet.  Men det er veldig rart at ladinga til Taycan når makseffekt rundt 45%.  Tesla har optimalisert og justert ladeprosessen for å maksimere levetida til batteriet, basert på ti års erfaring med ein stadig større bilpark, og det er heilt sikkert at batteriet toler lading med høgare effekt betre når batterinivået er lågt, og at det er lite lurt å lade med over 1 C ved 80% av kapasiteten.  På ei anna side har Porsche lagt inn eit buffer for å skjule batteridegradering i starten, so dei har kanskje kalkulert med å gje batteriet litt juling sidan det tek eit par år før kundane merkar noko?

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

image.png.3e56461ec054c08d0b14920863c86cbe.pngForklar integrasjon litt da

Snakket vi ikke om e-tron? Integreren en effekten her vill taycan såklart få mer energi inn. Rekkevidde ville dog gitt en annen graf.

 

Men det er jo urelevant da vi diskuterte en annen bil, eller?

 

Integrasjon lærer en på skolen forresten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Snakket vi ikke om e-tron? Integreren en effekten her vill taycan såklart få mer energi inn. Rekkevidde ville dog gitt en annen graf.

 

Men det er jo urelevant da vi diskuterte en annen bil, eller?

 

Integrasjon lærer en på skolen forresten.

Integrasjon lærer man på videregående skoler og på høyskoler. 

Porsche er vag. De deler teknologi.

Tråen handler om at vw tar innpå tesla teknologisk. Vi diskuterte profil av ladelurve og integrering.

Porches pakke er 84Kwh og teslas er 75kwh så ikke veldig ulik effekt.

kunne godt ha sammenlignet med en S pakke på 100kw. Eller en audi pakke mot tesla x. Poenget er at vag sine kurver er mye flatere og lader med maks hastighet over et mye større del av batterikapasiteten.

 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 timer siden):

 På ei anna side har Porsche lagt inn eit buffer for å skjule batteridegradering i starten, so dei har kanskje kalkulert med å gje batteriet litt juling sidan det tek eit par år før kundane merkar noko?

Eller kanskje Porsche har litt mer peiling på dette med elbil enn Tesla? Tenkt på det?

Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

Eller kanskje Porsche har litt mer peiling på dette med elbil enn Tesla? Tenkt på det?

Eller at de bruker batterier av bedre kvalitet, lavere intern motstand slik at den kan holde en flatere ladekurve.. ikke rart egentlig da man kan kjøpe flere teslaer for det en taycan koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...