Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Salvesen. said:

Denne viser også ett feil bilde, integrasjon som nevnt tidligere. 

Det ville gitt ett langt bedre/lett forståelig bilde. 

Men det er ingen tvil, taycan er såklart vinneren. Men e-tron ser en skranter godt i forhold. Taycan sliter dog i store deler av verden da spenningen er lav på majoriteten av laderne der ute. Håper de får flere 800v stasjoner i fremtiden.

 

 

Sjekk fargesynet:) Model 3 vinner med stoooor margin, Taycan på en god nummer 2...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Oida, påtide å oppsøke optikeren tror jeg ? overraskende at taycan har så enormt forbruk egentlig!

Må nok forklares den grafen. Hvordan kan Taycan ha rekorden I 1,000km og 24h rekkevidde isåfall? 

Er det basert på EPA tall, så er det jo bare tull. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Mulig det er brukt litt teite tall i den grafen ja.

Bilen sier selv litt lavere når den lades med 250kW. Allikevel utrolig bra da.

20593956.jpg.2ca848ee5ba40d4bdd974988be29b5cb.jpg

 

Kan jo hende man kommer opp i 1800km/t om man slår av varmeapparat og slikt, men finner ikke bilder av noe høyere.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (24 minutter siden):

Må nok forklares den grafen. Hvordan kan Taycan ha rekorden I 1,000km og 24h rekkevidde isåfall? 

Er det basert på EPA tall, så er det jo bare tull. 

Eller er det bare tull pga det viser ett annet bilde enn du ønsker? Og er EPA tull, hvorfor? Og hvorfor er 1000km testen/24 timer testen ikke tull?

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Porche gjør nok som alle andre tyske firmaer. De tar ikke risken selv. Det kommer helt sikkert kløktige chippere som fjerner sperrene slik at lure eiere kan teste dette ut uten at Porche må betale for skadene. Slik har det vert i 30-år nå. Når Porche reparerer biler som er overbelastet finner de svake punkter og fikser dem på fremtidige biler. Dette var kanskje litt slemt mot Porche men jeg har en følelse av at dette er gjort av flere bilfabrikanter spesielt på turbo biler. 

Uansett liker jeg Porche sin strategi bedre. Men skjønner jo at andre har et helt annet forhold til hva en biltur er. Trodde at Esso reklamen på radio var litt overdreven men skjønner nå at noen faktisk planlegger kjøringen fra ladestasjon til ladestasjon med 10min lading slik at de akkurat når neste superlader. Jeg liker litt mere uforutsette ruter der jeg gjerne svinger av og ser på en serverdighet, kjører gamleveien over strynefjell eller et opp i en dal jeg aldri har vert. Men det går jo ikke når jeg har ladet akkurat nok til å nå neste lader med 7% på batteriet for å oppnå god ladehastighet. Vel folk er nok forskjellige.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Eller er det bare tull pga det viser ett annet bilde enn du ønsker? Og er EPA tull, hvorfor? Og hvorfor er 1000km testen/24 timer testen ikke tull?

 

Sier du at Porche lyver når de sier at de klarer 3400km på et døgn? 

Syntes det er veldig rart at ikke musk har tatt denne utfordringen. Det gikk jo ikke lenge etter nordsleife rekorden at det var 4-5 modifiserte teslaer som prøvde seg. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Trestein said:

Porches pakke er 84Kwh og teslas er 75kwh så ikke veldig ulik effekt.

Porsche sin pakke er på 93,4 kWh, men dei har avgrensa han til 83,7 kWh i programvare.  Eg reknar med dei gjer det for å skjule degradasjon.  Tesla leverte ei stund Model S med 90 kWh batteri som var avgrensa til 75 kWh i programvare.  Dermed kan eigarane gje batteriet mykje juling utan å miste rekkjevidde.  Porsche har tydelegvis gjort noko liknande.  Kan hende Porsche brukar batteriteknologi med kortare levetid i utgangpunktet, og har lagt inn eit solid degradasjonsbuffer for å unngå for mange kundeklager.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Sier du at Porche lyver når de sier at de klarer 3400km på et døgn? 

Syntes det er veldig rart at ikke musk har tatt denne utfordringen. Det gikk jo ikke lenge etter nordsleife rekorden at det var 4-5 modifiserte teslaer som prøvde seg. 

Nei, hvor mener du jeg har sagt dette? Det var ikke jeg som delte data settet engang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, uname -l said:

Eller kanskje Porsche har litt mer peiling på dette med elbil enn Tesla? Tenkt på det?

At tyskarane som har funne ut at Tesla ligg i front tek feil, meiner du?  Neppe.  Tesla har produsert over ein million elbilar.  Kor mange har Porsche produsert?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nei, hvor mener du jeg har sagt dette? Det var ikke jeg som delte data settet engang.

Eller er det bare tull pga det viser ett annet bilde enn du ønsker? Og er EPA tull, hvorfor? Og hvorfor er 1000km testen/24 timer testen ikke tull?

Det ligger vel en hentydning her

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Eller er det bare tull pga det viser ett annet bilde enn du ønsker? Og er EPA tull, hvorfor? Og hvorfor er 1000km testen/24 timer testen ikke tull?

Det ligger vel en hentydning her

Nei det var absolutt ikke det jeg verken tenkte eller skrev. Det er ikke en eneste påstand i den teksten, heller spørsmål for å forstå personen og tankegangen. De mener tydligvis noe er feil, men klarer ikke få det frem.

 

Forøvrig hadde jeg blitt super overrasket om ikke super bilen taycan slår billig bilen model 3. Da har Tyskerene virkelig feilet, og det tror jeg ikke de har gjort.

 

Forøvrig var det e-tron jeg diskuterte, men når koret forsto de "tapte" måtte de høyne med en super bil. 

 

Sånn ellers har jeg ikke noe i mot de nevnte bilene jeg, vill bare forholde meg til fakta. Vi har til og med en vag bil i vår bilpark.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Salvesen. said:

Muligens?

Ja det der brukt EPA tall på alle bilene i grafen. Noe må man jo gå ut ifra.

 

Når det gjelder km på 24-t som Porsche gjorde på en rundbane, med 37 varmegrader ute (varme minsker luftmotstand betydelig) og dønn flatt og flere sjåfører og spesial ladestasjoner så vil jeg si det er like kunstig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Porsche sin pakke er på 93,4 kWh, men dei har avgrensa han til 83,7 kWh i programvare.  Eg reknar med dei gjer det for å skjule degradasjon.  Tesla leverte ei stund Model S med 90 kWh batteri som var avgrensa til 75 kWh i programvare.  Dermed kan eigarane gje batteriet mykje juling utan å miste rekkjevidde.  Porsche har tydelegvis gjort noko liknande.  Kan hende Porsche brukar batteriteknologi med kortare levetid i utgangpunktet, og har lagt inn eit solid degradasjonsbuffer for å unngå for mange kundeklager.

Tesla bruker vel batteri som gir høy kapasitet men relativt liten strøm. Samme batteritype kan fåes med vesentlig høyere effekt uttak og lade mottak. Muligens på bekostning av pris og total kapasitet. Batterier er faktisk svært enkelt å bygge til det behovet som man trenger. Har bygget mangen batteripakker til ulke formål. Det er bare å lese spesifikasjonene på batteriet.

Hvor mye lade sykluser de tåler osv er også utrolig enkelt å teste. Batterier blir brukt i alt fra store skip til bitte små dingser. Poenget er at dette er velkjent og de aller fleste klarer å finne et batteri som passer sitt produkt. Porsche trenger ikke være geniale for å klare bedre ladehastighet enn tesla. De har bare bygget et batteri som er ulikt. 

Lenke til kommentar

Før pleidde hatarane å spreie myter om at det ville vere livsfarleg å sløkke brannar i elbilar pga den høge spenninga i batteriet.  Men vanlege elbilar har berre ca 400 V batterispenning, og det skal vere heilt trygt å sløkke brannar i elektriske anlegg på opp til 700 V med vatn.  Men kva med Taycan som har 800 V batteri?  Då melder den problemstillinga seg att.  Er det trygt å sløkke brann i eit 800V anlegg med vatn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Eller er det bare tull pga det viser ett annet bilde enn du ønsker? Og er EPA tull, hvorfor? Og hvorfor er 1000km testen/24 timer testen ikke tull?

 

X og Y må jo forklares I grafen. Er det basert på EPA tall så er det jo tull både fordi TM3 har alt for optimistiske tall på den ene siden mens Taycan har reserverte tall på den andre siden. 

Hvorfor skulle reelle tester være tull? Taycan tok jo 24h rekorden for elbiler med tre tusen og noen km tilbakelagt i tillegg til 9 timer og 10 minutter I en annen 1,000km test om jeg husker rett. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Før pleidde hatarane å spreie myter om at det ville vere livsfarleg å sløkke brannar i elbilar pga den høge spenninga i batteriet.  Men vanlege elbilar har berre ca 400 V batterispenning, og det skal vere heilt trygt å sløkke brannar i elektriske anlegg på opp til 700 V med vatn.  Men kva med Taycan som har 800 V batteri?  Då melder den problemstillinga seg att.  Er det trygt å sløkke brann i eit 800V anlegg med vatn?

Så lenge du ikkje bruker saltvann går det vel bra. Vil tro at skipspakker har høyere spenning enn 800volt. Jeg Burde ha visst det. Det er ganske vanlig med store corvus pakker ombord i båter

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Nei det var absolutt ikke det jeg verken tenkte eller skrev. Det er ikke en eneste påstand i den teksten, heller spørsmål for å forstå personen og tankegangen. De mener tydligvis noe er feil, men klarer ikke få det frem.

 

Forøvrig hadde jeg blitt super overrasket om ikke super bilen taycan slår billig bilen model 3. Da har Tyskerene virkelig feilet, og det tror jeg ikke de har gjort.

 

Forøvrig var det e-tron jeg diskuterte, men når koret forsto de "tapte" måtte de høyne med en super bil. 

 

Sånn ellers har jeg ikke noe i mot de nevnte bilene jeg, vill bare forholde meg til fakta. Vi har til og med en vag bil i vår bilpark.

Vi kan godt diskutere e tron vs tesla x som er samme type bil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...