Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Varme på bilen under superlading dreg (bittelitt) meir effekt frå superladaren, men har ingen effekt på ladefarten.  Det har kanskje effekt for Audi, dersom bilen ikkje kan trekkje meir effekt ut av ladaren.  Ladekurvene tyder på at Audi truleg er avgrensa av straumstyrke frå ladaren, ikkje effekt inn på batteriet.  Tesla-bilar slår av varmen når du forlet bilen, med mindre du seier aktivt at klimaanlegget skal stå på.

Tror du må lese deg litt opp. Når Audi setter på varmen i bilen øker uttak fra ladestasjon mens batterilading er konstant.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (48 minutter siden):

Det var ikke poenget. Poenget er at audien lader raskere i området over 50%. Jeg så nettop en video av teslabjørn som testet en eletrisk Mercedes fra Oslo til Bergen. De holdt batteriet over 60% hele veien til aurland. Ladet sikkert 3 ganger fra 70-95%.Så kjørte de batteriet helt ned på vei til Bergen for at teslabjørn skulle få måle hvor raskt batteriet ladet. Da ble det stress med en gang. 

Disse kalkulatorene har en tendens til å si dette går bra for å ombestemme seg på turen flere ganger. Dette gjør tilsynelatende alle el biler. Derfor tror jeg at folk unngår å kjøre ned batteriet.

Igjen, lær deg integrasjon. At effekten er høyere over 50% har lite å si. Tar ikke igjen kjørelengde før lenge etterpå og da lader ikke jeg lengre...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Døra på gløtt er et mye brukt tesla-triks som jeg også brukte. Lettvint måte å holde bilen varm når man er i nærheten.

Er det ikkje enklare å trykkje på viftesymbolet på skjermen og velje "keep climate on"?  Då låser bilen seg når du går.  Eller berre la det slå seg av og slå det på via appen når du er på veg attende til bilen.  So lenge det ikkje er folk der og straumen er tilkopla, køyrer bilen klimaanlegget på full effekt til temperaturen er rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Er det ikkje enklare å trykkje på viftesymbolet på skjermen og velje "keep climate on"?  Då låser bilen seg når du går.  Eller berre la det slå seg av og slå det på via appen når du er på veg attende til bilen.  So lenge det ikkje er folk der og straumen er tilkopla, køyrer bilen klimaanlegget på full effekt til temperaturen er rett.

Akkurat som på BMW active e hadde for 10-år siden. Tesla må ha kopiert dette.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Igjen, lær deg integrasjon. At effekten er høyere over 50% har lite å si. Tar ikke igjen kjørelengde før lenge etterpå og da lader ikke jeg lengre...

Skulle vert interresant å se gjennomsnitts batteribruk for el biler. Vil tippe at svært mange kjører rundt med over 50% men det er godt mulig at ingen liker å ha over 50% på batteriet slik jeg gjør.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Trollinga di er lite imponerande.

Poenget er at du går utifra at alle andre bilprodusenter er idioter i forhold til tesla. Poenget er at mangen tingene dere skryter av i teslaen har andre bilprodusenter hatt Lenge. Apper som man kan se status på bilen og data fra denne har feks BMW hatt i over 10år.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Skulle vert interresant å se gjennomsnitts batteribruk for el biler. Vil tippe at svært mange kjører rundt med over 50% men det er godt mulig at ingen liker å ha over 50% på batteriet slik jeg gjør.

Selvfølgelig gjør de det, jeg kjører stort sett i registeret 60-80%. Men du forstår ikke poenget.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Poenget er at du går utifra at alle andre bilprodusenter er idioter i forhold til tesla. Poenget er at mangen tingene dere skryter av i teslaen har andre bilprodusenter hatt Lenge. Apper som man kan se status på bilen og data fra denne har feks BMW hatt i over 10år.

Ja mange som har greit utstyr, problemet er bare at det koster en arm og to ben. Konas t-roc har ikke automatisk åpning av bilen engang! I 2019??? Galskap. Og det er ikke det eneste som burde vært standard som mangler på den bilen. Skikkelig 80 talls vibe over den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Skulle vert interresant å se gjennomsnitts batteribruk for el biler. Vil tippe at svært mange kjører rundt med over 50% men det er godt mulig at ingen liker å ha over 50% på batteriet slik jeg gjør.

Ved starten av køyreturen har eg som regel 70-90%, men eg køyrer jo ikkje rundt og leitar etter ein ladestasjon straks nivået går under 50%.  I går kom eg heim med 1% att.  (4 km.)  Det er uproblematisk.  Du må jo vere langt over normalt nevrotisk dersom du ladar slik at du har 50% på batteriet når du kjem heim, utan at du har planar om å køyre rett vidare på langtur.  Då kan du heller kjøpe eit aggregat som kan stå uopna i bagasjerommet til du ikkje gidd meir.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig gjør de det, jeg kjører stort sett i registeret 60-80%. Men du forstår ikke poenget.

Joda jeg forstår poenget. Man kjører bilen langt ned når man er på langtur og lader hurtig til 60% og kjører videre til neste hurtigladere.

Det er effektivt med tanke på kost og tidsforbruk. Poenget mitt er at jeg tror mange nye el bil eiere vil fortsette med gamle vaner. Om de stopper ett sted og har 55% ingen på batteriet, lader de gjerne opp for å være sikker. Kanskje veien blir stengt og de må snu eller el. Folk tenker ofte slik. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Joda jeg forstår poenget. Man kjører bilen langt ned når man er på langtur og lader hurtig til 60% og kjører videre til neste hurtigladere.

Det er effektivt med tanke på kost og tidsforbruk. Poenget mitt er at jeg tror mange nye el bil eiere vil fortsette med gamle vaner. Om de stopper ett sted og har 55% ingen på batteriet, lader de gjerne opp for å være sikker. Kanskje veien blir stengt og de må snu eller el. Folk tenker ofte slik. 

Nei du forstår det absolutt ikke. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Poenget er at du går utifra at alle andre bilprodusenter er idioter i forhold til tesla. Poenget er at mangen tingene dere skryter av i teslaen har andre bilprodusenter hatt Lenge. Apper som man kan se status på bilen og data fra denne har feks BMW hatt i over 10år.

Er det meg du snakkar til?  Eg har aldri hevda at å kunne slå på klimaanlegget via ein app er spesielt innovativt.  Eg reagerte på at opplegget til Kremt med å la døra stå på gløtt for å halde klimaanlegget påslått er ganske hjelpelaust, når bilen har fleire funksjonar som kan brukast for å oppnå det same med låst dør.  Kremt hadde sikkert gjort det same med ein BMW.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (Akkurat nå):

Er det meg du snakkar til?  Eg har aldri hevda at å kunne slå på klimaanlegget via ein app er spesielt innovativt.  Eg reagerte på at opplegget til Kremt med å la døra stå på gløtt for å halde klimaanlegget påslått er ganske hjelpelaust, når bilen har fleire funksjonar som kan brukast for å oppnå det same med låst dør.  Kremt hadde sikkert gjort det same med ein BMW.

Ja det er deg. Du går utifra at Audi ikke slår av varmen når den lader og du går utifra at når varmen i Audi står på reduseres ladehastighet til batteriet. Dette er feil. Vw er ikke idioter.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Ja det er deg. Du går utifra at Audi ikke slår av varmen når den lader og du går utifra at når varmen i Audi står på reduseres ladehastighet til batteriet. Dette er feil.

Då ser eg ikkje poenget med å slå av klimaanlegget under lading når nokon sit i bilen.

Quote

Vw er ikke idioter.

Akkurat det er eg ikkje sikker på.  Audi e-Tron kjem med melding på skjermen om at du må skifte olje etter 16000 km, og dei trudde jo at dei kunne ta diesel-svindelen sin utan at nokon merka det.  Då kan dei ikkje skuldast for å vere spesielt oppegåande heller.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Ja det er deg. Du går utifra at Audi ikke slår av varmen når den lader og du går utifra at når varmen i Audi står på reduseres ladehastighet til batteriet. Dette er feil. Vw er ikke idioter.

Ut i fra kommentarene dine, så kunne du godt å ha brukt elbil i noen måneder, om ikke år, så ser du hvordan det faktisk fungerer og ikke hvordan du tror det fungerer i hodet ditt. Kommentarene dine er så idiotiske at jeg velger å ignorere deg. 

Tillegg: Du tillegger ingenting til diskusjonen når du ikke vet hva du prater om.

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (35 minutter siden):

Ut i fra kommentarene dine, så kunne du godt å ha brukt elbil i noen måneder, om ikke år, så ser du hvordan det faktisk fungerer og ikke hvordan du tror det fungerer i hodet ditt. Kommentarene dine er så idiotiske at jeg velger å ignorere deg. 

Tillegg: Du tillegger ingenting til diskusjonen når du ikke vet hva du prater om.

Jeg er nok for dum til å lære meg å bruke en el bil. Å se på teslabjørn er visst et feilspor. Trodde det var enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Om de stopper ett sted og har 55% ingen på batteriet, lader de gjerne opp for å være sikker. Kanskje veien blir stengt og de må snu eller el. Folk tenker ofte slik. 

Det er ikke nødvendigvis noe galt med å lade selv om du har mye igjen. Det kanskje viktigste du gjør er å tenke litt fremover og benytte muligheten til å lade om det ikke koster deg noe ekstra tidsbruk. Bedre å lade mens du allikevel gjør noe annet enn å stoppe kun for å lade.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...