Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Frobe skrev (36 minutter siden):

Hvis man kan bruke Porsche som eksempel istedenfor Audi kan man vel også ta med ladekurver for Semi, S Plaid, Cybertruck eller Roadster 2 istedenfor Model 3

Så lenge de har ca 80kw batteripakke så kan man fint sammenligne dem.

Eller noen andre kan gjøre det

https://www.electrive.com/wp-content/uploads/2020/03/EN_Press-Information_P3-Charging-Index_sent.pdf

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 time siden):

Integrasjon lærer man på videregående skoler og på høyskoler. 

Porsche er vag. De deler teknologi.

Tråen handler om at vw tar innpå tesla teknologisk. Vi diskuterte profil av ladelurve og integrering.

Porches pakke er 84Kwh og teslas er 75kwh så ikke veldig ulik effekt.

kunne godt ha sammenlignet med en S pakke på 100kw. Eller en audi pakke mot tesla x. Poenget er at vag sine kurver er mye flatere og lader med maks hastighet over et mye større del av batterikapasiteten.

 

Nei, vi diskuterte e-tron og model 3. At e-tron kom raskere frem. Men det glemte du nok. Forøvrig må du som sagt integrere/justere for rekkevidde. 

Det er det som betyr noe, ikke effekt.

 

Men det blir for dumt å diskutere med deg når du skal skifte parametere hele tiden.

 

Ja, porsche kommer sannsynligvis frem lenge før en model 3. En bør iallefall håpe det, til den blodige prisen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Nei, vi diskuterte e-tron og model 3. At e-tron kom raskere frem. Men det glemte du nok. Forøvrig må du som sagt integrere/justere for rekkevidde. 

Det er det som betyr noe, ikke effekt.

 

Men det blir for dumt å diskutere med deg når du skal skifte parametere hele tiden.

 

Ja, porsche kommer sannsynligvis frem lenge før en model 3. En bør iallefall håpe det, til den blodige prisen.

Hvorfor kommer porche raskere frem? Tesla lader mange flere km rekkevidde pr min. Allikevel klarer porche å kjøre mye lengre på et døgn. Det er ikke lett å forklare.

vi forandrer ikke parameter. Jeg prøvde å forklare at jeg vil foretrekke en flatere ladekurve enn det tesla har pga større fleksibilitet når jeg vil lade.  

Lenke til kommentar
Trestein skrev (12 minutter siden):

Hvorfor kommer porche raskere frem? Tesla lader mange flere km rekkevidde pr min. Allikevel klarer porche å kjøre mye lengre på et døgn. Det er ikke lett å forklare.

vi forandrer ikke parameter. Jeg prøvde å forklare at jeg vil foretrekke en flatere ladekurve enn det tesla har pga større fleksibilitet når jeg vil lade.  

Jo det er veldig lett å forklare, integrering og omgjøring til km og ikke energi. Voila. 

 

Ok, men dette er jo bare dine gestimater. Jeg vill heller lade raskest mulig så jeg kan komme meg av gårde til neste lader fortest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (25 minutter siden):

Hvorfor kommer porche raskere frem? Tesla lader mange flere km rekkevidde pr min. Allikevel klarer porche å kjøre mye lengre på et døgn. Det er ikke lett å forklare.

vi forandrer ikke parameter. Jeg prøvde å forklare at jeg vil foretrekke en flatere ladekurve enn det tesla har pga større fleksibilitet når jeg vil lade.  

Hvis du bor ved Saltfjellet (som du brukte som eksempel) så kommer ikke den Porchen du bruker som eksempel, fortere frem enn en Leaf :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Jo det er veldig lett å forklare, integrering og omgjøring til km og ikke energi. Voila. 

 

Ok, men dette er jo bare dine gestimater. Jeg vill heller lade raskest mulig så jeg kan komme meg av gårde til neste lader fortest mulig.

Jeg tror det er mulig fordi å stoppe å lade tar tid i praksis. Tror det er lagt inn 5 min i A Better Route planner som jeg har testet en masse biler i siste dagen. Med flatere kurve kan du få færre stop og lade i større doser enn med korte ladestopp der man lader fra 10 til 30%. Det er jo litt rart at tesla 3 lader flere km pr min mens å kjøre 1000km på under 10 timer virker vanskelig. Porche klarer 1000km på 7 timer.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

Jeg tror det er mulig fordi å stoppe å lade tar tid i praksis. Tror det er lagt inn 5 min i A Better Route planner som jeg har testet en masse biler i siste dagen. Med flatere kurve kan du få færre stop og lade i større doser enn med korte ladestopp der man lader fra 10 til 30%. Det er jo litt rart at tesla 3 lader flere km pr min mens å kjøre 1000km på under 10 timer virker vanskelig. Porche klarer 1000km på 7 timer.

Ja en må legge til litt tid for å kjøre av og lade, absolutt. Men med ekstremt høy effekt(som model 3) så svarer det seg å lade korte perioder for så å kjøre videre.

Heller det en lav jevn effekt, spør du meg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Salvesen. said:

Jo det er veldig lett å forklare, integrering og omgjøring til km og ikke energi. Voila. 

 

Ok, men dette er jo bare dine gestimater. Jeg vill heller lade raskest mulig så jeg kan komme meg av gårde til neste lader fortest mulig.

Her er ladekurvene målt i km/t

Uansett av helt akademisk interesse. Det er kun på Østlandet og litt nedover i Sverige man kan kjøre noe annet enn Tesla på langtur.... Alle andre steder får man ladet 50kW maks, og det er om man er så heldig av laderen fungerer, og at man får tilgang til den ved å ringe til en eller annen kundeservice som ikke snakker engelsk. 

E901DA60-ACAA-4BE2-9406-11297C798541.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

Jeg tror det er mulig fordi å stoppe å lade tar tid i praksis. Tror det er lagt inn 5 min i A Better Route planner som jeg har testet en masse biler i siste dagen. Med flatere kurve kan du få færre stop og lade i større doser enn med korte ladestopp der man lader fra 10 til 30%. Det er jo litt rart at tesla 3 lader flere km pr min mens å kjøre 1000km på under 10 timer virker vanskelig. Porche klarer 1000km på 7 timer.

Hva Porsche klarer 1000km challenge kommer vel snart fra TeslaBjørn. Men den klarer jo det kun akkurat der det er ionity ladere. I den virkelige verden, så er det endel ting som skal klaffe for å komme seg frem kjapt. Og en av de er at det faktisk finnes ladere langs ruten, at de fungerer og at de godtar betalingen din. Se filmen over så ser du at Porsche kommer seg ikke akkurat veldig langt mange ganger

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Hva Porsche klarer 1000km challenge kommer vel snart fra TeslaBjørn. Men den klarer jo det kun akkurat der det er ionity ladere. I den virkelige verden, så er det endel ting som skal klaffe for å komme seg frem kjapt. Og en av de er at det faktisk finnes ladere langs ruten, at de fungerer og at de godtar betalingen din. Se filmen over så ser du at Porsche kommer seg ikke akkurat veldig langt mange ganger

Nå snakker man om teknologi da. Mangelfull ladenettverk enkelte steder har ingenting med teknologien å gjøre som diskuteres her. Det vil kun være et midlertidig problem. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 minutter siden):

Nå snakker man om teknologi da. Mangelfull ladenettverk enkelte steder har ingenting med teknologien å gjøre som diskuteres her. Det vil kun være et midlertidig problem. 

Porsche sier at man kan lade 350kW! Er det riktig markedsføring at dette ikke er når bilen blir levert? Er det greit at det først er om 2-3 år? Hvis jeg kjøper en Taycan, burde ikke jeg få lov til å forvente at jeg kan kjøre akkurat hvor jeg vil og oppleve alt det denne teknologien kan tilby? Jeg vil til Tromsø på sommerferie i år. Hvorfor kan jeg ikke kjøre dit og lade superraskt? 
 

EDIT: ;)

Endret av bshagen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (49 minutter siden):

Her er ladekurvene målt i km/t

Uansett av helt akademisk interesse. Det er kun på Østlandet og litt nedover i Sverige man kan kjøre noe annet enn Tesla på langtur.... Alle andre steder får man ladet 50kW maks, og det er om man er så heldig av laderen fungerer, og at man får tilgang til den ved å ringe til en eller annen kundeservice som ikke snakker engelsk. 

E901DA60-ACAA-4BE2-9406-11297C798541.png

Denne viser også ett feil bilde, integrasjon som nevnt tidligere. 

Det ville gitt ett langt bedre/lett forståelig bilde. 

Men det er ingen tvil, taycan er såklart vinneren. Men e-tron ser en skranter godt i forhold. Taycan sliter dog i store deler av verden da spenningen er lav på majoriteten av laderne der ute. Håper de får flere 800v stasjoner i fremtiden.

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

Porsche sier at man kan lade 350kW! Er det riktig markedsføring at dette ikke er når bilen blir levert? Er det greit at det først er om 2-3 år? Hvis jeg kjøper en Taycan, burde ikke jeg få lov til å forvente at jeg kan kjøre akkurat hvor jeg vil og oppleve alt det denne teknologien kan tilby? Jeg vil til Tromsø på sommerferie i år. Hvorfor kan jeg ikke kjøre dit? 
 

EDIT: ;)

Beta produkt altså?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Porsche sier at man kan lade 350kW!

Gjør dem det? Kan ikke huske å ha sett en slik uttalelse siden prototypetiden sammen med byggingen av Ionity nettverket. I tillegg har Porsche 450kW ladere hos HQ som de bruker, så de får det nok til, men siden de liker å være forsiktige så holder det nok med 250 til 270kW inn muligens inntil videre. 

 

Resten har ingenting i denne tråden å gjøre, dette handler om teknologi og det at VW AG tar igjen Tesla. Porsche Taycan er en bil som drar godt i teknologi-biten. Snart kommer MEB platformen også. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Hehe, der var mest for å terge. Taycan er en kongebil, syns den er rålekker. Digget fra før også Panameraen, så har ikke noe problemer med Taycan eller det faktum at den er vanskelig å kjøre overalt med - ennå. Det kommer seg helt sikkert :)

Men håper dere tok poenget? For det er slike ting vi som kjører Tesla må svare på gang på gang på gang på gang. Ting blir gammelt etterhvert ;)

Endret av bshagen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Hehe, der var mest for å terge. Taycan er en kongebil, syns den er rålekker. Digget fra før også Panameraen, så har ikke noe problemer med Taycan eller det faktum at den er vanskelig å kjøre overalt med - ennå. Det kommer seg helt sikkert :)

Men håper dere tok poenget? For det er slike ting vi som kjører Tesla må svare på gang på gang på gang på gang. Ting blir gammelt etterhvert ;)

For å se Elons konkurranseinnstinkt ta fyr og få noe skikkelig konkurranse igang, så ville det bare vært en fordel om de ble tatt igjen. Savner litt at TMS var å skulle ta ny rekord, og håpte de kom med en offisiell tid slik at vi kunne sett Turbo S etterpå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...