Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (3 minutter siden):

Husker du virkelig ikke at elbiler ble solgt med referanse til NEDC-rekkevidde? Da var det helt naturlig å spørre hvor langt bilen *egentlig* gikk. Mange selgere oppga da gjerne også helt uoppfordret hvor lang rekkevidde man *egentlig* kunne regne med siden alle visste hvor håpløst optimistisk NEDC-syklusen var. WLTP er vesentlig bedre siden den faktisk er mulig å oppnå.

For øvrig er unøyaktig rekkevidde et større problem jo mindre batteriet er. 

Jo? Det var jo grunnen til at man kom med EPA og WLTP som bedre tester, siden NEDC er ubrukelig, spesielt for elbiler. 

Da er det litt kjipt at man havnet på EPA og WLTP som fremdeles tilhører  tester med "optimistiske" tall selv om de er bedre enn NEDC.

EPA testen kan man jo for eksempel rapportere inn tall til selv, og man trenger ikke rapportere inn alle testene som finnes innenfor test-prosedyren. Det betyr jo at man kan velge og vrake litt. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja han nevner vell dette også, at det ble gjort en endring på ett tidspunkt og det nå ser ut til at det ikke er buffer i top. Dog er dette TB sine uttalelser og jeg refererer kun til det. Men tallene ser jo ut til å stemme. 

 

Forøvrig har jeg ikke problemer med det, er jo vant til slik og det er ikke så vanskelig å tenke selv for min egen del slik at en ikke ligger å loker på 4,2V over lengre tid(selv om jeg går ut i fra at de har lagt inn logikk som resten for å unngå dette.). 

Satser på han går mer inn på det gjennom lade-testen sin. Det at man ikke får regenerasjon trenger ikke bety at cellene står ved 4.2V. Men om de gjør det, så blir jeg jo betydelig mer spent på hvordan kjølingen til cellene ser ut. Pose-celler fordeler som sagt varmen bedre seg i mellom der de står inntil hverandre gjennom en større overflate enn sylindriske celler som ofte opplever ulik varmgang dem i mellom siden de står inntil hverandre med en så liten kontakt-flate vs totale flaten på utsiden. 

Testene i Januar viste jo en betydelig buffer, mens resultatene for rekkevidde stemmer greit overrens med TB sin test nå. Regner med vi får en avklaring i det senere, for enten gjorde folk noe galt når bilen kom ut, eller så gjorde TB noe galt nå. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Trestein skrev (14 timer siden):

Ser at planleggeren bruker 265wh pr km på taycan. Forbruk ved 90 er ca 175wh pr km. Så helt nøyaktig er den ikke

Det var det jeg prøvde å si, du må kjenne bilen din. Jeg kjenner min bil og har justert den faktoren for min bil. Da er planleggeren helt tullete nøyaktig.

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Det var det jeg prøvde å si, du må kjenne bilen din. Jeg kjenner min bil og har justert den faktoren for min bil. Da er planleggeren helt tullete nøyaktig.

Likte godt denne planleggeren. Til og med biler som ikke er produsert ennå var lagt inn. Man kunne teste dem på ulike strekninger. Ble sittende lenge å teste ulike alternativer. Problemet er selvfølgelig å vite nøyaktig forbruk.

Når det er sagt viser den optimal lading. Tviler på om jeg ville kjørt som denne hentyder. Vet heller ikke om den har ladekurven for alle biler. Prøvde å regne ut hastighet basert på %endring og minutter lading. Ble ikke helt klok på det

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (12 timer siden):

Du kan jo berre lade teslaen på ein tregare ladar eller frå høgare batterinivå, dersom det er viktig for deg at ladinga tek lengre tid.

Joda kan lade den med 2kw så har jeg kontroll. Poenget er at om jeg kjøper en bil som lader Max 250kw og lader bilen fra 10-80% og får 80kw i snitt ville jeg følt meg lurt om en bil som lader 125kw Max lader batteriet med 90kw i snitt. Spesielt når begge batteriene er 80kwh. Om jeg kjører en strekning  og vet at jeg må lade 20% for å komme frem kan det godt hende at jeg vil velge en lader der det ikke er kø eller som har en god spiseplass eller fint turområde. Nå er ikke dette noe stort problem. Det tar jo bare litt lengre tid med ketchup ladekurve. Det burde vert mulig med en standard for dette. Godt mulig at den finnes alle rede. Det ser ut til at veldig mange oppgir 10 til 80%. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 14.5.2020 den 9.28):

Er TM3 noe særlig større enn en e golf? Tenker front areal. 

Kan du dokumentere det du påstår?

Snittet av e golfer bruker under 15kwh PR 100km. Tesla M3 bruker 18,5kwh PR 100km i snitt.

Det er derfor Audi etron bruker 1 kWh mere enn tesla x da? Audien blir brukt på autobahn?

Det var drøyt høyt forbruk. Jeg kjørte Lørenskog-Fredrikstad med Model 3 SR+ i dag, en strekning med mye motorvei med 110-grense. Forbruket endte på 12,7kWh/100km. Lå i fartsgrensa og fulgte trafikken. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Det var drøyt høyt forbruk. Jeg kjørte Lørenskog-Fredrikstad med Model 3 SR+ i dag, en strekning med mye motorvei med 110-grense. Forbruket endte på 12,7kWh/100km. Lå i fartsgrensa og fulgte trafikken. 

I tyskland kjører de nok mere enn 110. Mener at forbruk øker til ca 175wh pr km ved 120konstant.

Poenget er at det er svært liten forskjell i forbruk på el biler som blir kjørt under like forhold. Dette er selvfølgelig pga høy virkningsgrad på motor. 

Ser man på teslabjørns måling a taycan lå den på 175wh ved 90 km pr time.12grader utetemp 285 dekk og korrekt dekktrykk. Hadde han gjort testen ved 22grader og med samme dekkdimmensjon og type dekk og 10% ekstra luft ville forbruk blitt veldig likt en tesla S ved samme fart.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Trestein said:

Ser man på teslabjørns måling a taycan lå den på 175wh ved 90 km pr time.12grader utetemp 285 dekk og korrekt dekktrykk. Hadde han gjort testen ved 22grader og med samme dekkdimmensjon og type dekk og 10% ekstra luft ville forbruk blitt veldig likt en tesla S ved samme fart.

Han søkte jo faktisk etter noen som var villig til å låne han en Model S Raven nå så han kunne sammenligne mot Taycan, så kommer forhåpentligvis en video med dette snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Han søkte jo faktisk etter noen som var villig til å låne han en Model S Raven nå så han kunne sammenligne mot Taycan, så kommer forhåpentligvis en video med dette snart.

Jeg har sett tyskere som har gjort dette. Men jeg husker ikke hvilken tesla s det var. Teslaen kom litt lenger men forskjellen var liten. Så også en video av en som kjørte teslabjørn sin 90kmh test. Tror han fikk 150wh pr km. Han kjørte i alle fall langt over 500km med det største porchebatteriet

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Trestein said:

Jeg har sett tyskere som har gjort dette. Men jeg husker ikke hvilken tesla s det var. Teslaen kom litt lenger men forskjellen var liten. Så også en video av en som kjørte teslabjørn sin 90kmh test. Tror han fikk 150wh pr km. Han kjørte i alle fall langt over 500km med det største porchebatteriet

Ja så lenge man kjører på kun motoren fremme, og Taycan kan fysisk koble helt ut motoren bak med en clutch så burde man få fint forbruk. Teslan må jo ha begge motorene snurrende hele tiden. Motoren fremme kan jo rulle fritt uten å regenerere da men det er jo fortsatt noe som vil ødelegge litt for forbruket.

Dog misstenker jeg at Porsche sin løsning vil ødelegge litt for lommeboka på sikt..
Men er jo ikke akkurat fattigfolk som kjøper Taycan da.

 

95922439_1362335180632218_2214208430254587904_n.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Ja så lenge man kjører på kun motoren fremme, og Taycan kan fysisk koble helt ut motoren bak med en clutch så burde man få fint forbruk. Teslan må jo ha begge motorene snurrende hele tiden. Motoren fremme kan jo rulle fritt uten å regenerere da men det er jo fortsatt noe som vil ødelegge litt for forbruket.

Dog misstenker jeg at Porsche sin løsning vil ødelegge litt for lommeboka på sikt..
Men er jo ikke akkurat fattigfolk som kjøper Taycan da.

 

95922439_1362335180632218_2214208430254587904_n.png

Har aldri brukt penger på dyre hjul.

Syntes ikke prisen på bilen er ekstrem i forhold til tesla s

Har lyst å vente til bmw i4 kommer før jeg kjøper ny bil. Men jeg er redd for at den blir litt for sær i forhold til en hybrid 3 serie innvendig. 3 serie hybrid syntes jeg har for lite og for høyt plassert batteri. Hadde det vert en 3 serie med 20kwh batteri under bilen og med 1600kilo henger vekt hadde jeg nok kjøpt den. Det burde også være mulig å hurtiglade hybrider.

Men det kommer stadig nye biler og jeg er vant til å vente noen år inntil bilen jeg vil ha kommer. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

Da har Bjørn Nyland testet ladingen på Taycan.

Dette er jo den mindre batteripakken som er sammenlignbar med Model 3 sin, og selv om ladingen er imponerende så er det jo ikke så imponerende i praksis som på papiret.

 

 

Finner det egentlig ganske latterlig med tanke på den høye spenningen for ikke å nevne prisen til bilen. Og med tanke på de 350kW de fristet med i starten. Omgjort til rekkevidde går jo dette super sakte

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tuller du? Snittet opp til 70 % er jo dritbra. 130 kW ved 70 %. TMS 85 jeg hadde ga ca 50 kW ved 60 %. Dette er jo svært mye raskere. Jeg er enig at prisen på bilen er høy. Det er den, helt riktig observert. Men så er det heller ikke meningen at dette skal være en smør og brød bil. Porsche har aldri vært i det markedet. Husk også at dette er den lavere modellen med mindre batteri og ytelser. Nylig var det vel også en betydelig prisøkning på denne pga elendig kronekurs for tiden. Så definitivt ikke spesielt god "bang for bucks" her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Tuller du? Snittet opp til 70 % er jo dritbra. 130 kW ved 70 %. TMS 85 jeg hadde ga ca 50 kW ved 60 %. Dette er jo svært mye raskere. Jeg er enig at prisen på bilen er høy. Det er den, helt riktig observert. Men så er det heller ikke meningen at dette skal være en smør og brød bil. Porsche har aldri vært i det markedet. Husk også at dette er den lavere modellen med mindre batteri og ytelser. Nylig var det vel også en betydelig prisøkning på denne pga elendig kronekurs for tiden. Så definitivt ikke spesielt god "bang for bucks" her.

Må du huske at Model S er eldgammel teknologimessig så blir litt feil å sammenligne med den. Bedre å sammenligne mot Model 3 som har nyere batteri.

Det aller kjipeste med Taycan må jo være om man er uheldig og møter en "ikke kompatibel" lader og da må leve med 36kW.. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Må du huske at Model S er eldgammel teknologimessig så blir litt feil å sammenligne med den. Bedre å sammenligne mot Model 3 som har nyere batteri.

Det aller kjipeste med Taycan må jo være om man er uheldig og møter en "ikke kompatibel" lader og da må leve med 36kW.. ?

Hvor lang tid tar en 10 til 80% lading på tesla 3 vs taycan?

Ang 35kw så gikk det an å bestille en ombord lader på 170KW til 4000kr.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Trestein said:

Hvor lang tid tar en 10 til 80% lading på tesla 3 vs taycan?

Ang 35kw så gikk det an å bestille en ombord lader på 170KW til 4000kr.

På papiret er vel Taycan raskere om du finner deg en 800V lader, men i praksis kommer det helt ann på batteritemperaturen på batteriet. Begge bilene ser ut til å måtte ha rundt 50 grader på batteripakken for å kunne lade med full effekt.

Bjørn var vel litt usikker på om man ødelegger for 800V ladingen med den 170kW 400V convertern da. Håper han får lånt en bil med den installert for å teste. Om den har 0 ulemper så er det jo rart at eieren av Taycan han testet ikke har kjøpt den.

Om man får 36kW på 50kW laderen får man neppe 170kW på 170kW laderen heller. Tipper nermere 150kW.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Tuller du? Snittet opp til 70 % er jo dritbra. 130 kW ved 70 %. TMS 85 jeg hadde ga ca 50 kW ved 60 %. Dette er jo svært mye raskere. Jeg er enig at prisen på bilen er høy. Det er den, helt riktig observert. Men så er det heller ikke meningen at dette skal være en smør og brød bil. Porsche har aldri vært i det markedet. Husk også at dette er den lavere modellen med mindre batteri og ytelser. Nylig var det vel også en betydelig prisøkning på denne pga elendig kronekurs for tiden. Så definitivt ikke spesielt god "bang for bucks" her.

Nei det er ikke "svært mye raskere" justert for rekkevidde og integrert. Det er langt tregere rett og slett. I tillegg til at de lader med halvparten av strømmen... Ville sagt det er krise ift de 350kW de fristet med tidligere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Finner det egentlig ganske latterlig med tanke på den høye spenningen for ikke å nevne prisen til bilen. Og med tanke på de 350kW de fristet med i starten. Omgjort til rekkevidde går jo dette super sakte

Hvor mye dyrere hadde en tesla blitt med samme ladehastighet! 

Når det gjelder hastighet er jo super sakte muligens rett men betydelig raskere enn tesla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...