Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

MrMarbles skrev (34 minutter siden):

Ser ikke helt problemet med at batteritap går ut over rekkevidden. Det er innforstått at batterier taper seg over tid, dette gjelder for alt. Det er mange som liker å svartmale dette, men det er jo slik på alt som bruker batterier. 

Det handler om å være ærlige om akkurat dette. Hvorfor selge en bil som ikke klarer rekkevidden sin etter 2 år? Hvorfor ikke bare legge WLTP og EPA til et snitt av rekkevidden gjennom levetiden til produktet over 10-15 år - inklusivt forventet degenerasjon av pakken? Ville ikke det vært bedre for folk når de vurderer å skifte fra fossil bil til en elektrisk bil? 

I bruktbilmarkedet så kunne WLTP og EPA fremdeles vært aktuelt selv om bilene er 8 år gamle. 

MrMarbles skrev (37 minutter siden):

Om man har en buffer i topp for å prøve å skjule batteritapet gjør jo ingen forskjell. Man får jo det batteriet man betaler for. Så lenge det ikke er noe lovmessig som blir begått ved å gjøre det på denne måten, så kan man ta seg en bolle eller la være å kjøpe de bilene som bruker samme strategi.

Det utgjør en stor forskjell i at skiftet blir enklere å ta. Har du behov for 400 km rekkevidde, så ønsker du 400 km rekkevidde om 8 år også. 

Dette gjelder jo alle som lager elbiler, og ikke kun Tesla, selv om Tesla er ledende på det å få et avvik fra sine EPA tall i sin flåte over tid. 

MrMarbles skrev (38 minutter siden):

Personlig vil jeg heller ha muligheten til å lade til 100% de få gangene i året jeg skal på langtur og kjøre lengst mulig før jeg må lade. Da er det greit at faktisk har den muligheten. Men folk er forskjellig.

Planlegger man å selge bilen før garantitiden er over, eller man leaser den så forstår jeg den tankegangen. Det problemet blir jo noen andres uansett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt hvordan Porsche klarte å få så lav EPA, for det skal jo være samme testkriterier, det er jo hele vitsen. 

Når Taycan nesten når EPA tallene sine i 150 km/t så er det jo noe de har gjort feil.

At Taycan er bra i høye hastigheter er det ingen tvil om, den er nesten like bra som Model 3. Så noe hadde det nok for seg å legge inn 2 trinns girkasse...

 

 

porsche-taycan-turbo-autobahn-range-test.jpg

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

At Taycan er bra i høye hastigheter er det ingen tvil om, den er nesten like bra som Model 3. Så noe hadde det nok for seg å legge inn 2 trinns girkasse...

Med tanke på vekt-differanser og dekk-dimensjoner, så vil jeg påstå det veier opp for å være litt bak. Uansett vil jo aldri Taycan være ei "hyttetur" bil sånn sett. Som TB sier, så er det en ekstremt morsom bil å kjøre som en ren "kjøre-bil". 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Med tanke på vekt-differanser og dekk-dimensjoner, så vil jeg påstå det veier opp for å være litt bak. Uansett vil jo aldri Taycan være ei "hyttetur" bil sånn sett. Som TB sier, så er det en ekstremt morsom bil å kjøre som en ren "kjøre-bil". 

Ja, de to bilene er jo ikke i konkurranse i det hele tatt. 

En elektrisk 911 vs. Tesla Roadster, er konkurransen jeg gleder meg til å se i fremtiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

En elektrisk 911 vs. Tesla Roadster, er konkurransen jeg gleder meg til å se i fremtiden. 

Jeg ønsker meg en "Top Gear" lignende sak, som kun fokuserer på å herje med fremtidens biler. Glem fossil biler, men test kun elbiler, hydrogen-biler, metanol-biler osv osv. Det kunne vært artig. Testene kunne vært rekkevidde, banetid, ladehastighet i km/minuttet i snitt samt autonome funksjoner. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (41 minutter siden):

For skiftet fra fossile kilder til batterier og BEV, så har % av EPA endel å si. Det er ingen som ønsker å oppleve at turen man kjøpte bilen for ikke gjelder etter kort tid.

Er du bilselger eller? Om jeg spør en bilselger hvor langt en elbil går er jeg ikke interessert i å høre om % av EPA. Jeg vil høre hva rekkevidden er og hvor realistisk det er å klare den. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Jeg ønsker meg en "Top Gear" lignende sak, som kun fokuserer på å herje med fremtidens biler. Glem fossil biler, men test kun elbiler, hydrogen-biler, metanol-biler osv osv. Det kunne vært artig. Testene kunne vært rekkevidde, banetid, ladehastighet i km/minuttet i snitt samt autonome funksjoner. 

Absolutt! 

At Tesla beveger seg inn i dette landskapet liker jeg veldig godt og skulle ønske at andre produsenter tok opp konkurransen.

Model 3 sin track package med oppgraderte hjul og bremser og trackmode som gir full tilgang til å sette opp drivlinje on the fly er ganske unikt. Skulle ønske at andre også leverte det. Det er jo bare Taycan som er laget som en drivers car, og inntil den har hatt 10 år med verditap er den langt utenfor min pricerange.

Jeg har alltid vært fan av Porsche som den fabrikanten som har laget den beste komboen av noe som er morsomt på bane uten at det er helt umulig å bruke det i hverdagen med tanke på service intervaller og pris for å holde det på veien.

Men innkjøpsprisen på bilene gjør at jeg bare har råd til de når de er en 6-8 år gamle. Har hatt en Boxster som daily driver og kjøre på bane innimellom når livsituasjonen tilsa det, og så en Panamera når jeg trengte bakseter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Er du bilselger eller? Om jeg spør en bilselger hvor langt en elbil går er jeg ikke interessert i å høre om % av EPA. Jeg vil høre hva rekkevidden er og hvor realistisk det er å klare den. 

Ja? Det er jo litt av samme kritikken jeg kommer med. Om du leser hvordan man kan rapportere inn rekkevidde til EPA databasen, så ser du jo at det er enkelt å "spille" den til å vise litt i overkant optimistiske tall. Det er dette jeg mener må opphøre og få en bedre evaluering. 

Om EPA faktisk kan gi deg svaret på realistisk rekkevidde, så er det jo det du ønsker? Hvorfor skal du måtte spørre en selger hva "realistisk" rekkevidde egentlig er? Dette burde jo være allmennkjent og lett tilgjengelig for enhver person som ønsker å kjøpe en ny bil. 

Problemet virker jo til å være at man står fastlåst i en tid der elbiler var underlegne i så stor grad at man måtte lyve om rekkevidden til dem for å få solgt dem. Nå som de starter å bli bra, så er det på tide å fikse slike ting. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Absolutt! 

At Tesla beveger seg inn i dette landskapet liker jeg veldig godt og skulle ønske at andre produsenter tok opp konkurransen.

Model 3 sin track package med oppgraderte hjul og bremser og trackmode som gir full tilgang til å sette opp drivlinje on the fly er ganske unikt. Skulle ønske at andre også leverte det. Det er jo bare Taycan som er laget som en drivers car, og inntil den har hatt 10 år med verditap er den langt utenfor min pricerange.

Jeg har alltid vært fan av Porsche som den fabrikanten som har laget den beste komboen av noe som er morsomt på bane uten at det er helt umulig å bruke det i hverdagen med tanke på service intervaller og pris for å holde det på veien.

Men innkjøpsprisen på bilene gjør at jeg bare har råd til de når de er en 6-8 år gamle. Har hatt en Boxster som daily driver og kjøre på bane innimellom når livsituasjonen tilsa det, og så en Panamera når jeg trengte bakseter.

Det hadde bare vært en fordel for elbilene at man fant frem til noe som ble så "stort" som Top Gear har vært. Når de har kritisert en bil, så har fabrikanten gjort noe med det, fordi de har vært så store. Ting som WLTP og EPA rekkevidde burde ha kommet med oppdatering, selv om de nylig "ble oppdatert" for elbiler. Dog resultatet er jo fremdeles for dårlig, og viser urealistiske forventninger til hva man får når man vurderer elbil. Det burde ha vært en forventet 90 km/t rekkevidde, samt 120 km/t rekkevidde. Det å mikse bykjøring og langkjøring er jo bare teit. 

Det har jo blitt ekstremt tydelig med varebiler og busser blant annet, som har sine tester gjort på 15% (trur jeg det er) av maks kapasitet, der en veldig stor majoritet av dem underleverer i faktisk bruk. Noe som bare skader omdømme mer enn om man bare var ærlig om rekkevidde på dem. 

En brutalt ærlig "Electric Top Gear" hadde bare fått opp konkurransen og viten om et segment som uansett vill ta over innenfor noen tema folk burde vite mer om. Litt på linje med at folk nå vet at man må skifte olje på en bensinmotor, så vet ikke alle at det ikke lønner seg å lagre energi på høy SoC i en elbil f.eks. Et show kunne f.eks full-ladet en haug av elbiler, og sett tap over tid for å utdanne et folk som uansett må inn i segmentet før eller siden. Enten om det gjelder nybil, eller bruktbiler. 

Sleng på litt herjing og en masse fordeler med elbiler i tillegg, så hadde det vært et show jeg hadde "binge'a". 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Teslabjørn fikk ingen regenerering når han ladet Taycan til 100%. Det skaper jo en liten mistanke om at man pusher cellene opp mot 4.2V?

Ellers veldig bra forbruk, men om det stemmer at bakmotoren har en clutch for å koble den inn/ut frykter jeg utgifter for eierne etterhvert..

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Nærmeste man kommer så langt er vel https://www.youtube.com/user/fullychargedshow Men han Jonny fra fifth gear lager jo alt for lite innhold, og han mildt irriterende bestefaren alt for mye :)

Ja, men jeg syns de gjør for mange tilfeldige ting. De har ingen faste tester som f.eks TB. Så sånn sett skal TB ha litt skryt for å ha funnet noe han gjentar og viser. Men jeg hadde ønsket en skikkelig produksjon som gikk dypere inn i ting. Banetidene til Top Gear f.eks er jo morsomt å se. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Teslabjørn fikk ingen regenerering når han ladet Taycan til 100%. Det skaper jo en liten mistanke om at man pusher cellene opp mot 4.2V?

Ellers veldig bra forbruk, men om det stemmer at bakmotoren har en clutch for å koble den inn/ut frykter jeg utgifter for eierne etterhvert..

 

Ja estimert netto kapasitet på 76kWh(om jeg husker riktig) tyder vell på at det ikke er noe buffer i topp. Dette er jo galskap ifølge koret og noe tyskerne aldri kunne funnet på... 

 

Forøvrig veldig bra resultat! Litt av en bil det der :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Teslabjørn fikk ingen regenerering når han ladet Taycan til 100%. Det skaper jo en liten mistanke om at man pusher cellene opp mot 4.2V?

Det får vi nok svar på når han skal lade og vise lade-videoen. Vmax kan stilles for å stoppe ladingen, eller regenerasjonen. Så det at man ikke opplever regenerasjon betyr bare at man faktisk er ved 100% tillatt ladespenning. Om den er 4.2V ser man jo ved en Ionity ladestasjon som viser maks volt ved 100% i pakken. Så er det jo bare å finne ut av hvor mange celler det er i den lille pakken. 

Om så er tilfellet, så skulle jeg ønske vi fikk et bedre innblikk i kjøle-løsningen innad i modulene ved forbruk for å se varmgangen i cellene. De bruker pose-celler, så sånn sett står de flatt mot hverandre og kan bedre spre varmen dem i mellom vs sylindriske celler som har mindre kontaktpunkter mot hverandre, som da lettere lager "hot-spots". Det er en uting om man straffer dem. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Om EPA faktisk kan gi deg svaret på realistisk rekkevidde, så er det jo det du ønsker? Hvorfor skal du måtte spørre en selger hva "realistisk" rekkevidde egentlig er? Dette burde jo være allmennkjent og lett tilgjengelig for enhver person som ønsker å kjøpe en ny bil. 

Husker du virkelig ikke at elbiler ble solgt med referanse til NEDC-rekkevidde? Da var det helt naturlig å spørre hvor langt bilen *egentlig* gikk. Mange selgere oppga da gjerne også helt uoppfordret hvor lang rekkevidde man *egentlig* kunne regne med siden alle visste hvor håpløst optimistisk NEDC-syklusen var. WLTP er vesentlig bedre siden den faktisk er mulig å oppnå.

For øvrig er unøyaktig rekkevidde et større problem jo mindre batteriet er. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja estimert netto kapasitet på 76kWh(om jeg husker riktig) tyder vell på at det ikke er noe buffer i topp. Dette er jo galskap ifølge koret og noe tyskerne aldri kunne funnet på... 

 

Forøvrig veldig bra resultat! Litt av en bil det der :) 

Sånn sett kommer TB til et resultat som fjerner seg fra tidligere uttalelser om produktene. 

76 av 79,2 kWh viser en liten buffer, fra tidligere resultater som viste 72 av 79,2 kWh og 83 av 93kWh på største versjon. 

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Sånn sett kommer TB til et resultat som fjerner seg fra tidligere uttalelser om produktene. 

76 av 79,2 kWh viser en liten buffer, fra tidligere resultater som viste 72 av 79,2 kWh og 83 av 93kWh på største versjon. 

 

Ja han nevner vell dette også, at det ble gjort en endring på ett tidspunkt og det nå ser ut til at det ikke er buffer i top. Dog er dette TB sine uttalelser og jeg refererer kun til det. Men tallene ser jo ut til å stemme. 

 

Forøvrig har jeg ikke problemer med det, er jo vant til slik og det er ikke så vanskelig å tenke selv for min egen del slik at en ikke ligger å loker på 4,2V over lengre tid(selv om jeg går ut i fra at de har lagt inn logikk som resten for å unngå dette.). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...