Jump to content

mr. papp

Medlemmer
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

22 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kanskje flisespikking, men X er 199,9 uten speil (står 200 i vognkort) https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf
  2. Tja. Svigers er helt middels middelklasse med en middels stor båt (34 fot) som de bruker noen uker i året, sommerferien pluss noen helger. De bruker 1500-3000 liter (avgiftsfritt!) i sesongen. Og de er mange i venneflokken med tilsvarende, det er ikke så uvanlig på kysten. Riktignok er de sikkert en minoritet på landsbasis, men utslipp per båt er ofte høyt.
  3. Du får i hvert fall kjøpt "røykepakke" med askebeger og sigarettenner som ekstrautstyr på noen biler.
  4. Har ladbare hybrid (Passat GTE, ny okt 2016). Drivstofføkonomisk ikke mye å hente på elbil for vår del. Fylte 44 liter i dag etter ca 2500 km, denne tanken var mest bykjøring men også litt mellomlangt i området 12-16 mil. Bruker ca 0,45-0,5 på ordentlig langkjøring der bensinen står for tilnærmet all energi, men det er < 20% av årlig kjørelengde. Ønsker meg likevel elbil av andre grunner. Mest fordi jeg er teknologisk interessert og tror BEV er fremtiden, og så kontant pådrag/fravær av girkasse. (Passaten har elmotoren mellom bensinmotor og girkasse så det blir giring selv i elmodus, og naturligvis ikke mulig med fullt pådrag uten å dra i gang bensinmotoren som også tar merkbar tid hvis den er kald.)
  5. Lesestoff til seinere Takker og bukker! Edit: dessuten aner jeg at dette knekker forutsetningene jeg gjorde i det første innlegget mitt.
  6. Ganske lite altså men mer interessant å snu spørsmålet: Hvordan blir transientene påvirket? En mygg blir ganske påvirket av en lastebil...
  7. Dette gir mening. Jeg skrev forøvrig at en enkel regulering slik jeg foreslo kunne fungere gitt at antagelsene mine var riktig, noe de nok ikke er. Om du er interessert, kan du si noe om hvordan en fysisk svingmasse i en maskin vil reagere på overharmoniske og korte (mye kortere enn periodetid) transienter? Magefølelsen min sier at de vil bli delvis ignorert/reflektert pga impedansen i maskina. Og hvis vi skal spikke fliser, så er vel problemene nevnt her i målinga og aktueringen, ikke i regulatoren Edit: skrivefeil
  8. Først: Jeg er naturligvis inneforstått med at dette ikke er et trivielt problem, og hevder overhodet ikke å ha en løsning, så der har du lest noe jeg ikke har skrevet. Dette er uansett ikke forumet hvor problemet kommer til å bli løst! Det kan likevel være lærerikt å diskutere forskjellige løsninger og hvorfor de (ikke) fungerer, det er dette forumet mer egnet til. Så: Jeg tror du misforstod meg litt. Du og dokumentet fra DNV diskuterer systemer som detekterer frekvensavvik og deretter reagerer ved å koble inn "syntetisk treghet" etter en viss deteksjonstid. Grunnlaget for spørsmålene mine var et tenkt system som i likhet med fysiske maskiner som det prøver å emulere, alltid er i inngripen (sett bort fra forsinkelsene i elektronikken på sub-mikrosekund), og ikke forsøker å detektere noe før innkobling. Jeg mener et system som hele tiden måler faktisk spenning i fasene, mikrosekund for mikrosekund, og sammenligner det med et referansesignal som er en rein sinus (eller tre da ) og legger på positivt eller negativt pådrag ved ethvert avvik, om det så bare er en transient over noen få grader, eller en faktisk drift i frekvensen. Kilde for elektrisk energi er irrelevant, det er også måten referansesignalet genereres på (selv om PLL basert på invers park-transformasjon ser populært ut på Google ) Kanskje er dette egentlig bare en DC-til-trefas inverter av type hyllevare som installeres hos dagens plusskunder med solceller på taket... Siden et slikt kontinuerlig-i-inngripen system ikke er vurdert av DNV-dokumentet eller her, antar jeg at det enten ikke vil fungere i det hele tatt pga noe jeg ikke er klar over, eller at det har noen store ulemper. Hvilke?
  9. Interessant diskusjon. Sjøl så har jeg ingen bakgrunn i elkraft så tilgi meg min ignoranse, men jeg vil gjerne lære. Så her er noen spørsmål jeg stiller meg som jeg håper dere kan belyse: En fysisk svingmasse vil vel ikke bry seg om (kun) ROCOF, men heller ethvert avvik fra sin egen perfekte sinus med sin egen frekvens, det være seg frekvensendring, transienter, overharmoniske... eller hva? Og ta opp eller avgi effekt proporsjonalt med avviket i øyeblikket (og med det endre sin egen frekvens i takt med magasinert energi). Hvis dette er tilfelle, burde vel en syntetisk svingmasse kunne lages med en enkel P-regulator og en referansesignal-generator (f.eks. en PLL styrt av nullgjennomganger som gir en ren sinus), som leverer/tar opp effekt proporsjonalt med avviket mellom referanse og faktisk signal? Tidsforsinkelsen for noe slikt vil vel være sub-millisekund, avhengig av komparator og kraftelektronikken som gir pådraget. Man må vel passe seg for oscillasjoner som følge av tidsforsinkelsen og tune regulatoren deretter.
  10. Var og prøvekjørte Model 3 i dag, da fikk jeg høre at i byen min har Tesla to demobiler, og jeg har sett kanskje 5 på veien hittil. Forøvrig ble min nåværende bil, en VW kjøpt ny i 2016, registrert dagen før overlevering.
  11. Kjøling av bremser kanskje? Forholdet mellom bremsekraft og motorkraft er vel betydelig større på tunge kjøretøy enn personbiler, selv om de evt skulle ha en høyere effekt en dieseltrekkvogner. Og motorkraften setter som kjent begrensninger for regen, så bremsene må fortsatt være kraftige.
  12. Det kan tenkes at det fortsatt er bare én varmepumpe som brukes til alt, ved hjelp av kraner/ventiler i gasskretsene. Sånn er det hvertfall på ladehybridene til VW, AC-kompressoren kjøler også batteriet.
  13. Det er da revnende likegyldig hvordan det har vært, om det har vært mer eller mindre CO2 eller varmere eller kaldere før, når det vi vil unngå er FORANDRINGER fra status quo, siden det er det som koster.
  14. Jeg skjønner ikke hvorfor alle reagerer så hardt på påstanden om at folk kjører mer hvis drivstoffer er billigere? Kanskje ikke akkurat DU bevisst ville eller i det hele tatt kunne redusert/økt kjøringa di om det kosta en krone mer/mindre per mil, men det er da en kjensgjerning at en befolkningsmasse reagerer elastisk på pris (når det er noe som faktisk og praktisk konsumet kan endres av) og når noe blir billigere konsumeres det mer. Jeg tror kanskje det som dypest sett er vanskelig å innse er at de fleste avgjørelser taes ikke bevisst, men av underbevisstheten som hele tiden veier (følte) fordeler mot ulemper og hvor handlingen du ender opp med å gjøre ikke føles som et resultat av et aktivt valg. Det kan være at litt lavere pris på kjøring er nok til at noen flere dager velger du bilen i stedet for sykkelen til jobb når det regner litt, eller at litt høyere dieselpris gir litt høyere drosjepris som gjør at litt flere automatisk uten å tenke over det velger nattbussen i stedet for drosje hjem, etc. Alle monner drar. Men uansett, selv om du holder økt kjøring utenfor, så sier vel artikkelen også at diesel har større well-to-wheel-utslipp.
  15. I følge dine utregninger gir solcellene ca 5 km rekkevidde per time. Dette er 2-gangen (eller 1,5-gangen) bare hvis snittfarten er 5 (eller 7,5) km/t. Hvis du setter snittfarten til 50 km/t så er det bare en 10% økning i rekkevidden. Fortsatt merkbart, men da blir det straks mer tvilsomt om det er verdt investeringa, siden du uansett må dimensjonere for null sollys. Tja... forutsetningen her er forbruk ifbm langtransport, så anta en gjennomsnittshastighet på rundt 70km/t. Med en effekt på 7KW fra solfilmen blir det et bidrag på 7KWh energi pr time med direkte sollys, og med lastebilens energiforbruk på 15KWh pr time så blir det ca 2 ganger lenger rekkevidde. Det ser riktig ut for meg :-) Ser ut som jeg leste over litt fort da jeg føyde på at det ville bli 1,5 ganger lengre. Får skylde på fest i går :-) Mvh Per Gunnar Hansø Du brukte 15kWh per mil i utregningene dine, ikke 15kWh per time. I 70 km/t blir dette 105kWh per time, altså er 7kW bare en liten andel og ikke 2-gangen. Edit: trykte på "post innlegg" før jeg var ferdig med å skrive.
×
×
  • Create New...