Jump to content

mr. papp

Medlemmer
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

25 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sa ikke Stoltenberg 10700-og-noe per midnatt på pressekonferansen kl 15?
  2. Nå har man vel ikke sluttet å teste, man bare prioriterer hardere hvem ressursene skal brukes på?
  3. Bråbremser på motorveien gjør allerede nye VW med ACC...
  4. Teslabjørn gjør vel 1000km-testene sine på veier med tresifret fartsgrense så resultatene kan neppe overføres til Oslo-Bergen.
  5. Kanskje flisespikking, men X er 199,9 uten speil (står 200 i vognkort) https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf
  6. Tja. Svigers er helt middels middelklasse med en middels stor båt (34 fot) som de bruker noen uker i året, sommerferien pluss noen helger. De bruker 1500-3000 liter (avgiftsfritt!) i sesongen. Og de er mange i venneflokken med tilsvarende, det er ikke så uvanlig på kysten. Riktignok er de sikkert en minoritet på landsbasis, men utslipp per båt er ofte høyt.
  7. Du får i hvert fall kjøpt "røykepakke" med askebeger og sigarettenner som ekstrautstyr på noen biler.
  8. Har ladbare hybrid (Passat GTE, ny okt 2016). Drivstofføkonomisk ikke mye å hente på elbil for vår del. Fylte 44 liter i dag etter ca 2500 km, denne tanken var mest bykjøring men også litt mellomlangt i området 12-16 mil. Bruker ca 0,45-0,5 på ordentlig langkjøring der bensinen står for tilnærmet all energi, men det er < 20% av årlig kjørelengde. Ønsker meg likevel elbil av andre grunner. Mest fordi jeg er teknologisk interessert og tror BEV er fremtiden, og så kontant pådrag/fravær av girkasse. (Passaten har elmotoren mellom bensinmotor og girkasse så det blir giring selv i elmodus, og naturligvis ikke mulig med fullt pådrag uten å dra i gang bensinmotoren som også tar merkbar tid hvis den er kald.)
  9. Lesestoff til seinere Takker og bukker! Edit: dessuten aner jeg at dette knekker forutsetningene jeg gjorde i det første innlegget mitt.
  10. Ganske lite altså men mer interessant å snu spørsmålet: Hvordan blir transientene påvirket? En mygg blir ganske påvirket av en lastebil...
  11. Dette gir mening. Jeg skrev forøvrig at en enkel regulering slik jeg foreslo kunne fungere gitt at antagelsene mine var riktig, noe de nok ikke er. Om du er interessert, kan du si noe om hvordan en fysisk svingmasse i en maskin vil reagere på overharmoniske og korte (mye kortere enn periodetid) transienter? Magefølelsen min sier at de vil bli delvis ignorert/reflektert pga impedansen i maskina. Og hvis vi skal spikke fliser, så er vel problemene nevnt her i målinga og aktueringen, ikke i regulatoren Edit: skrivefeil
  12. Først: Jeg er naturligvis inneforstått med at dette ikke er et trivielt problem, og hevder overhodet ikke å ha en løsning, så der har du lest noe jeg ikke har skrevet. Dette er uansett ikke forumet hvor problemet kommer til å bli løst! Det kan likevel være lærerikt å diskutere forskjellige løsninger og hvorfor de (ikke) fungerer, det er dette forumet mer egnet til. Så: Jeg tror du misforstod meg litt. Du og dokumentet fra DNV diskuterer systemer som detekterer frekvensavvik og deretter reagerer ved å koble inn "syntetisk treghet" etter en viss deteksjonstid. Grunnlaget for spørsmålene mine var et tenkt system som i likhet med fysiske maskiner som det prøver å emulere, alltid er i inngripen (sett bort fra forsinkelsene i elektronikken på sub-mikrosekund), og ikke forsøker å detektere noe før innkobling. Jeg mener et system som hele tiden måler faktisk spenning i fasene, mikrosekund for mikrosekund, og sammenligner det med et referansesignal som er en rein sinus (eller tre da ) og legger på positivt eller negativt pådrag ved ethvert avvik, om det så bare er en transient over noen få grader, eller en faktisk drift i frekvensen. Kilde for elektrisk energi er irrelevant, det er også måten referansesignalet genereres på (selv om PLL basert på invers park-transformasjon ser populært ut på Google ) Kanskje er dette egentlig bare en DC-til-trefas inverter av type hyllevare som installeres hos dagens plusskunder med solceller på taket... Siden et slikt kontinuerlig-i-inngripen system ikke er vurdert av DNV-dokumentet eller her, antar jeg at det enten ikke vil fungere i det hele tatt pga noe jeg ikke er klar over, eller at det har noen store ulemper. Hvilke?
  13. Interessant diskusjon. Sjøl så har jeg ingen bakgrunn i elkraft så tilgi meg min ignoranse, men jeg vil gjerne lære. Så her er noen spørsmål jeg stiller meg som jeg håper dere kan belyse: En fysisk svingmasse vil vel ikke bry seg om (kun) ROCOF, men heller ethvert avvik fra sin egen perfekte sinus med sin egen frekvens, det være seg frekvensendring, transienter, overharmoniske... eller hva? Og ta opp eller avgi effekt proporsjonalt med avviket i øyeblikket (og med det endre sin egen frekvens i takt med magasinert energi). Hvis dette er tilfelle, burde vel en syntetisk svingmasse kunne lages med en enkel P-regulator og en referansesignal-generator (f.eks. en PLL styrt av nullgjennomganger som gir en ren sinus), som leverer/tar opp effekt proporsjonalt med avviket mellom referanse og faktisk signal? Tidsforsinkelsen for noe slikt vil vel være sub-millisekund, avhengig av komparator og kraftelektronikken som gir pådraget. Man må vel passe seg for oscillasjoner som følge av tidsforsinkelsen og tune regulatoren deretter.
  14. Var og prøvekjørte Model 3 i dag, da fikk jeg høre at i byen min har Tesla to demobiler, og jeg har sett kanskje 5 på veien hittil. Forøvrig ble min nåværende bil, en VW kjøpt ny i 2016, registrert dagen før overlevering.
  15. Kjøling av bremser kanskje? Forholdet mellom bremsekraft og motorkraft er vel betydelig større på tunge kjøretøy enn personbiler, selv om de evt skulle ha en høyere effekt en dieseltrekkvogner. Og motorkraften setter som kjent begrensninger for regen, så bremsene må fortsatt være kraftige.
×
×
  • Create New...