Jump to content

mr. papp

Medlemmer
  • Content Count

    197
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

333 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Helt enig. Jeg tror dog at grunnen til at dreiemoment har hatt en så stor plass er at siden stempelmotorer for veikjøretøy har mange fellestrekk i karakteristikken (fasong på kurvene og turtallsområde, grovt sett) så vil forholdet mellom toppeffekt og maksimalt dreiemoment verdiene implisitt fortelle oss noe om motorkarakteristikken. X hk og X Nm = turtallsmotor. Y hk og 3Y Nm = seig jævel. Absoluttverdien på maksimalt dreiemoment er som du sier uinteressant.
  2. Hehe, joda. Men barn finner som kjent ut av sånt lettere enn svigers på 60. Snakker av erfaring 😊 Har også hatt folk inne i bilen som har brukt nødåpningsmekanismen direkte, uten å spørre eller prøve noe annet først, fordi den er utformet lignende som det vanlige dørhåndtaket er på andre biler.
  3. Det er ikke flere klikk for setevarme, den er alltid tilgjengelig sammen med bakrute/speilvarme og avdugging. Hvilke funksjoner er det spesifikt du savner lett tilgjengelig? For meg er største negative ting med brukervennligheten til Model 3 og Y hvordan man åpner dørene, innenfra og utenfra. At man trenger å gi gjester opplæring i hvordan man bruker et dørhåndtak er tegn på dårlig interaksjonsdesign.
  4. Gjør det stadig vekk jeg. Ikke hanskerommet da, det er sjelden jeg er inne i, men skru på setevarme, rattvarme, sett temperatur på klimaanlegget, naviger til jobb eller hjem eller Gullsmed Gullstein... Føltes rart de første tre gangene, akkurat som det føltes rart å be telefonen om å legge til smør og mel i handlelisten, men straks man er over den terskelen går ikke jeg tilbake i hvert fall. Og stemmestyringa er veldig tolerant for støy. Faktisk så tolerant at det ikke går å sitte i passasjersetet og gi kommandoen. Edit: og endre radiokanal/musikk som spiller! Veldig vanlig brukstilfelle for meg. Edit2: og ringe og sende (diktere) sms.
  5. Tv2/broom demonstrerte "bioweapon defence mode" eller hva det heter i videoen i dag så det ser sånn ut ja.
  6. Jo, det forekommer. Og så kan det (etter egen erfaring) være at det er et sted hvor folk har senket farten mye tidligere (f.eks. pga en lengre veiarbeidsperiode som nå er ferdig) og dette har blitt snappet opp og "lært" av systemet selv om ikke fartsgrensen er senket, eller de hardeste oppbremsingene som er pga sensor-forstyrrelser/misoppfatninger hvor bilen tror det er risiko for møteulykke (typisk hvis man møter en lastebil i en litt krapp og smal venstresving).
  7. Etter min mening går "premium" i bilsammenheng i samme ordklasse som "fin", "sportslig", "praktisk", osv. Med andre ord ullent og subjektivt, best egnet til subjektiv sammenligning og ikke som en absolutt-verdi.
  8. Nettopp sånn! Denne visste jeg ikke om. Synes denne fortjener mer oppmerksomhet!
  9. Ville det ikke være enklere og mer praktisk i bruk hvis batteriet i vogna ikke brukes til å lade bilen, men heller brukes til hjelpedrift på henger, sånn at man nuller ut effekten av å ha noe på slep? Trenger ikke noe grensesnitt mot bilen heller, vogna kan bruke sensor på slepet med samme prinsipp som påløpsbremsen. Ulempa blir jo en enkel motor med en enkel styring, men det bør være billig i forhold til batteriprisen.
  10. Da skriver de to forskjellige ting. Da er jo nyttelasten 390kg inkludert fører, ikke ekskludert fører.
  11. Ifølge https://www.tu.no/artikler/nyttelasten-i-tesla-model-y-er-mye-lavere-enn-hos-konkurrentene-fire-roslige-mennesker-kan-nesten-ikke-ha-med-seg-bagasje/512699 Dette betyr altså at Model Y tar 390kg + 75kg = 465kg inkl fører. 4 passasjerer + fører hvor alle er 75 kg er 375kg. Altså kan de ha med seg 90kg bagasje. Det er da greit?
  12. Jeg mener at kreftene du må bruke på rattet for å "ta over" og deaktivere autosteer kjennes mye mindre ut når det gule varselet om å være ekstra på vakt er der. Dette er på en pre-raven TMX med nyeste AP-hardware. Har ikke kjørt TM3 nok enda til å si om det er det samme der. Noe annet er at hvis bilen reduserer farten inn mot en sving for eksempel, så holder det gå trykke litt på gassen et halvt sekund eller noe, så kanselleres fartsreduksjonen og bilen aksellererer opp til "satt fart" igjen umiddelbart selv om du slipper gassen igjen.
  13. Tesla gjør noe lignende (dvs har litt høyere oppløsning): Hvis den blir litt usikker, varsler den med gult symbol i displayet. Hvis du viser at du "er med" ved å følge på med rattet, går symbolet bort. Det er også lettere å overstyre når symbolet vises, altså mindre motstand på rattet kreves før bilen gir føreren kontrollen tilbake. Hvis bilen er enda mer usikker, er det rødt varsel i displayet, varsellyd og oppbremsing. Er situasjonen av en eller annen grunn "umulig" så er det enda tydeligere varsler, mer lyd og oppbremsing (helt til stans med varselblink på om man ikke tar over). Man kan også alltid trykke på gass for å overstyre/kansellere en fartsreduksjon, men om det er læring i det vet jeg ikke. Har ikke lest noe dokumentasjon på dette, det er basert på egen erfaring.
  14. Jeg klarer det greit en fin sommerdag. Og NAF sine tester viser at de aller fleste biler går lenger en WLTP i deres sommertester (til og med med netto stigning): https://motor.no/a/202424
×
×
  • Create New...