Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (1 time siden):

Spania har samme situasjon som Norge. Nabolandet er ett smittebol.

Må vel være lov å være noe skeptisk til spanjolenes koronastatistikk. De har gått fra å rapportere to- og tresifrede dødstall hver dag i mai, for så plutselig bare å rapportere 0 - 1 daglige dødsfall de siste to ukene. Er det noen som prøver å redde turistsesongen?

https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/europe/spain-coronavirus-cases.html
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde noen planer om å reise til danmark. Men når huset jeg skulle booke ble tatt 2 min før jeg trykket "kjøp" så har jeg brukt annledningen til å tenke meg om litt. Tror jeg blir hjemme i år og ser ann reiser neste år.

All reising i år er nok litt risikosport.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Remember Michael Flor, the longest-hospitalized COVID-19 patient who, when he unexpectedly did not die, was jokingly dubbed “the miracle child?”

Now they can also call him the million-dollar baby.

Flor, 70, who came so close to death in the spring that a night-shift nurse held a phone to his ear while his wife and kids said their final goodbyes, is recovering nicely these days at his home in West Seattle. But he says his heart almost failed a second time when he got the bill from his health care odyssey the other day.

“I opened it and said ‘holy [bleep]!’ “ Flor says.

The total tab for his bout with the coronavirus: $1.1 million. $1,122,501.04, to be exact. All in one bill that’s more like a book because it runs to 181 pages.

The bill is technically an explanation of charges, and because Flor has insurance including Medicare, he won’t have to pay the vast majority of it. In fact because he had COVID-19, and not a different disease, he might not have to pay anything — a quirk of this situation I’ll get to in a minute.

But for now it’s got him and his family and friends marveling at the extreme expense, and bizarre economics, of American health care.

Hele saken: https://www.seattletimes.com/seattle-news/inspiring-story-of-seattle-mans-coronavirus-survival-comes-with-a-1-1-million-dollar-hospital-bill/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Hadde noen planer om å reise til danmark. Men når huset jeg skulle booke ble tatt 2 min før jeg trykket "kjøp" så har jeg brukt annledningen til å tenke meg om litt. Tror jeg blir hjemme i år og ser ann reiser neste år.

All reising i år er nok litt risikosport.

Og forsikringsselskapene som har reiseforsikringene må bare finne seg i at myndigheter i avreiseland og tilreiseland godtar reiser seg i mellom, men må ta regningen dersom vi havner på sykehus :hmm:

Selvsagt godt for oss som evt. skal på en reise da.

Endret av G
Lenke til kommentar
Quote

Do vaccines against pneumonia protect you against the new coronavirus?

No. Vaccines against pneumonia, such as pneumococcal vaccine and Haemophilus influenza type B (Hib) vaccine, do not provide protection against the new coronavirus.

The virus is so new and different that it needs its own vaccine. Researchers are trying to develop a vaccine against 2019-nCoV, and WHO is supporting their efforts.

Although these vaccines are not effective against 2019-nCoV, vaccination against respiratory illnesses is highly recommended to protect your health.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters#vaccines

Ok, da vet man det.

Lenke til kommentar
Sitat

Ifølge Aftenpostens analyse overskrider den svenske øya Gotland, som fredag ble presentert som såkalt grønn sone av Erna Solberg, allerede regjeringens kriterier for å tillate at nordmenn kan reise dit.

Avisa skriver at øya hadde 17 nye coronatilfeller fra tirsdag til lørdag denne uka. Det er dobbelt så mange som det norske kriteriet tillater.

 

Frode Forland, fagdirektør for smittervern ved Folkehelseinstituttet sier til Aftenposten at de skal se på de offisielle svenske tallene når de foreligger.

 

- I utgangspunktet vil vi vurdere dette hver fjortende, men dersom det er slik at smittesituasjonen på Gotland er kraftig endret siden det bildet vi presenterte på fredag, kan det bli aktuelt med en raskere vurdering av dette området for besøk fra Norge, sier han.

 

Norske myndigheters beslutning om å kuntillate reiser til Gotland, og holde resten av Sverige utenfor, har skapt reaksjoner.

Jeg dør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sverige: Koronakritikere blir spyttet på

Sitat

De protesterer mot den svenske håndteringen av koronapandemien. Aktivistene mener for mange mennesker dør av viruset, men møtes av hånlatter og spytteklyser. (...)

– Vi vil fortelle sannheten om det som skjer her i Sverige. Strategien beskytter ikke folk. Det som foregår er fælt, sier Andreia Rodrigues til NRK.

– Mange kritiserer oss. De sier vi er dumme i hodet og roper «heia Sverige». De ler av oss, og vi er blitt spyttet på. Det er fordi vi står her med munnbind. Jeg har virkelig fått oppleve mye hat, forteller Rodrigues.

– Leger og sykepleiere sier det er bra, det vi gjør, men de blir aldri stående lenge. De vil ikke bli sett sammen med oss. Dette er et så ømfintlig og emosjonelt tema i Sverige, sier Rodrigues.

– Her i Sverige forsøker de fleste å late som om det ikke er en pandemi som koster mange menneskeliv. Vi vil gi ofrene en stemme. Dette handler ikke om bare statistikk, grafer og strategier. Det er mennesker som dør, sier hun.

– Vi vil gi litt lys til familiene som ikke greide å beskytte dem som døde. Dessverre kommer det til å bli flere. Dette får fortsette, sier Andreia Rodrigues.

Hele saken: https://www.nrk.no/urix/sverige_-koronakritikere-blir-spyttet-pa-1.15052904

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det vil koste for mykje for di fleste svensker å innrømme at politikarane di har stemt på, i blind vane og med håp om å framstå som politisk korrekte, har ødelagt sverige samt latt pandemien drepe nær 5000 personer(offentlig kjent). Så lenge fornuft og fakta ikkje blir vurdert som viktig, vil galskapen forsette og bre seg utover. Nesten så man kan ane korleis nazismen slo rot i tyskland ved å sjå sverige bli ødelagt bit for bit utan at fornuft eller fakta blir hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er helt normalt i Sverige, man snakker helst ikke om vanskelige ting, eller ting som går dårlig som liksom skulle gå bra.

Koronaviruset føyer seg bare inn i en lang rekke med lignende saker, hvor folket liksom unisont er enige om at regjeringen gjør en fantastisk jobb, og at alt går strålende, uansett hva statistikken måtte vise.

Nå har jo et par av partilederne i opposisjonen kritisert regjeringen, så Löfven var raskt ute å advarte om at slike ting kunne undergrave demokratiet, og at han synes den tonen "var for rå".

I mellomtiden er det stadig nye rekorder for nye smittede i Sverige, "tiltakene", om man kan kalle det det, har ingen effekt.
På øya Vrångö utenfor Gøteborg har nå 100 av 400 fastboende testet positivt etter kirkemøte, full fart som vanlig i Sverige.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, xRun said:

Av ren nysgjerrighet; bruker noen UVC-lamper ifbm. desinfisering hjemme her?
Noen erfaring med dette? Er det noe folk vurderer ifbm. en evt. ny bølge til høsten/vinteren?

Vet egentlig ikke. WHO om UV-lamper til hånddesinfeksjon = nei (derfra WHO).

Quote

Ultra-violet (UV) lamps should not be used to disinfect hands or other areas of your skin

UV radiation can cause skin irritation and damage your eyes.

Cleaning your hands with alcohol-based hand rub or washing your hands with soap and water are the most effective ways to remove the virus.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters#vaccines

Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

Vet egentlig ikke. WHO om UV-lamper til hånddesinfeksjon = nei (derfra WHO).

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters#vaccines

Tenker absolutt ikke på desinfeksjon av andre ting enn objekter og flater her. Benker, disker, ting fra butikken etc. Ikke mennesker og dyr, så WHO sin uttalelse der handler ikke om dette. 

Så spørsmålet gjenstår; er UVC-lamper noe folk bruker til sånt? 

Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 timer siden):

Det vil koste for mykje for di fleste svensker å innrømme at politikarane di har stemt på, i blind vane og med håp om å framstå som politisk korrekte, har ødelagt sverige samt latt pandemien drepe nær 5000 personer(offentlig kjent). Så lenge fornuft og fakta ikkje blir vurdert som viktig, vil galskapen forsette og bre seg utover. Nesten så man kan ane korleis nazismen slo rot i tyskland ved å sjå sverige bli ødelagt bit for bit utan at fornuft eller fakta blir hørt.

Godt skrevet - å lese svenske medier nå om corona er skremmende. Det er pk i dens mest vulgære form. Har sett dette i måneder, hvor de største svenske mediene har lett etter minste halmstrå om at "Sverige har gjort rätt" - en helt "fantastisk" utakt i forhold til tallene som blir presentert.

Utrolig at ingen reagerer? (Litt mer enn de få nevnt i nrk artikkelen)

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 timer siden):

Tenker absolutt ikke på desinfeksjon av andre ting enn objekter og flater her. Benker, disker, ting fra butikken etc. Ikke mennesker og dyr, så WHO sin uttalelse der handler ikke om dette. 

Så spørsmålet gjenstår; er UVC-lamper noe folk bruker til sånt? 

Jeg har ikke bruk det, men kjenner teknikken fra andre sammenhenger (næringsmiddelindustrien) og der fungerer det bra til desinfisering av flater. Men vær obs på at en del materialer ikke tåler UV-C. Plast morkner som om det har stått i sola for lenge, ubehandlet treverk mørkner, tekstiler kan bli "slitt", farger kan falmne osv. Ting som ligger i skyggen desinfiseres ikke.

Brukes ikke der det er dyr eller mennesker pga skade på hud, øyne osv, men det ser ut som du vet. I næringsmiddelindustrien skrur man gjerne på UV-C om natta når det helt sikkert ikke er noen igjen i lokalene (automatikk eller manuell styring).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...