Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»


Anbefalte innlegg

Det virker også som om livet i dag innbærer mange flere farer for psykisk helse. Hvem kunne få følelsesmessige/psykiske problemer av vindmøller, varslede EU-direktiver eller hurtigladerprisene i gamle dager? Alt var bedre før.

SCNR

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (9 timer siden):


Jeg synes maksimal- satsen er for høy, og minimum- satsen er for lav. Minimum er vel 2,48 grunnbeløp for enslige om jeg ikke tar feil. Per 1 mai i år er det 124K. Så maksimum er 744K, og minimum er 308K.

Hva man har tjent før burde ikke ha noe med uføretrygd å gjøre i min oppfatning. Da får man tegne private forsikringsavtaler i tillegg. Målet må være at så mange som mulig skal kunne overleve på det uten at det er lukrativt. 744K er faktisk godt over median-inntekt og dermed ganske lukrativt.

Det er ikke alle som får ufør forsikring. 

Det er ikke lukrativt å miste 33% eller mer av inntekten sin. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Det virker også som om livet i dag innbærer mange flere farer for psykisk helse. Hvem kunne få følelsesmessige/psykiske problemer av vindmøller, varslede EU-direktiver eller hurtigladerprisene i gamle dager? Alt var bedre før.

SCNR

Det kan være riktig at nordmenn har blitt mindre psykisk robuste fordi samfunnsutviklingen «tillater» det gjennom sikkerhetsnett og stimulerer til det gjennom overdreven materialisme. En «pisk og gulrot» som drar i feil retning.

En god psykisk helse og en optimistisk arbeidsmoral er avhengig av langt mer enn penger og «dingser»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (11 timer siden):

..... 
Så svarte Elisabeth Thoresen, leder av AAP-aksjonen

Norge har ikke mange på trygd
https://www.finansavisen.no/politikk/2024/05/21/8132924/norge-har-ikke-mange-pa-trygd

Anbefaler alle å lese rapporten det henvises til i linken fra Jalla. Her går forskerne inn og sammenligner tall mellom ulike europeiske land. Interessant, og en øyeåpner for meg. 

https://www.idunn.no/doi/10.18261/spa.40.3.3

"I kommentaren viser vi at vi har færre utenfor arbeidslivet eller utdanning enn de fleste land. Vi har høye sysselsettings- og aktivitetsrater også for unge og for de som nærmer seg pensjonsalderen. Sammenlignet med andre land har vi mange på uføretrygd, men ikke mange på trygd i alt."

The devil is in the details, også i denne diskusjonen kan det virke som:

- Når er man definert som sysselsatt (1 time i uken, 10 timer, burde det vært mer?)

- Hva vil de si å være på trygd i de ulike landene som blir sammenlignet?

- Hvordan stemmer statistikkene med folks opplevde virkelighet? 

- Hva er de ulike landenes kostnader til trygd for de utenfor arbeidslivet? 

Interessant diskusjon. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som får ufør forsikring. 

Det er ikke lukrativt å miste 33% eller mer av inntekten sin. 

 

Når jeg en gang i fremtiden blir pensjonist mister jeg rundt 45% av inntekten. Da gjelder det å sette «tæring etter næring» og gjøre det beste ut av situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (9 timer siden):

Kan være forklaringer på det, men det er langt større sykefravær blant kvinner enn menn, og større sykefravær i offentlig sektor enn privat sektor.

Kan årsaken være at Staten er den kjipeste arbeidsgiveren, som nevnt i en annen tråd ?

En oppsvulmet offentlig sektor hvor eierskap, ressursallokering, ansvarsfølelse og effektivitet er politisk styrt og ikke behovsstyrt ?

Lenke til kommentar
kåre b skrev (14 minutter siden):

Jeg er helt enig i det du skriver inspector. 
 

Hørt på radioen nå: i aldersgruppen 45-67 er det 22% av kvinnene som er ufør, men bare 14% av menn, hvorfor er det slik?

Kvinner er mer utsatt for kroniske sykdommer enn menn. Mens menn har høyere dødelighet. 

Kvinner mestrer nok stress anerledes og tar på seg mer. 

Mange kvinner står med langt mer ansvar hjemme i tillegg til full jobb. Husarbeid, barna, planlegging, ta seg av de eldre i familien etc. Dette er oppgaver som må gjøres for å få familien til å gå rundt. Selvsagt, noen kvinner er kanskje en smule for nøye eller perfeksjonist, samtidig er  kvinner "designet" til mer tankekjør, mer planlegging, flere oppgaver samtidig etc. Stresset og presset øker i samfunnet. Flere kvinner går på en real smell. 

Kvinner er mer utsatt for "typiske" kvinne sykdommer som man ikke har medisiner mot eller vet nok om. Kvinner er nok mer utsatt for hormonbalanse hvor kosthold, søvn, stress, hormon prevensjon, hormonforstyrrende stoffer i vaskemidler, shampoo, sminke etc. spiller inn. I tillegg har kvinner menstruasjons syklus samfunnet og de fleste kvinner ikke tar hensyn til som kan føre til ubalanse. 

Kvinner er mer utsatt for kroniske skjelett og muskelsykdommer. 

Kvinner jobber oftere i yrker som er mer fysisk og psykisk belastende som eks omsorgsyrker med turnus. 

Kvinner er oftere utsatt for seksuelle overgrep/misbruk/voldtekt som i mange tilfeller fører til psykiske og fysiske sykdommer. 

 

Det er ikke rart kvinner oftere blir ufør og det er mye samfunnet kan gjøre for å redusere antall uføre. Samtidig må man ta dødeligheten til menn på alvor. Samfunnet generelt må roe ned og ta helsa på høyest alvor. Vi er ikke tjent med så mange syke og folk som dør. 

-----

En annen faktor hvorfor Norge har høyt antall uføre handler også om hvordan det måles og at vi har er system som ikke etterlater de syke. I mange andre land havner uføre på gata, flytter inn til familie, har liten til ingen inntekt. De kan ha andre stønader som ikke går under uføretrygd og derfor ikke sammenlignbart. 

Selv om andre land har færre uføretrygdede, betyr det ikke at de har flere i jobb. Norge har blant dem høyeste sysselsetting i verden, og flere kvinner i jobb enn en del andre land. 

 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 timer siden):

Her er du litt på jordet. Ingen får 744000 i uføretrygd. Det er maks grunnlag, så får du 66% av det.

 

leticia skrev (8 timer siden):

Ingen uføretrygd fra NAV er på 744.000. Det er max beregningsgrunnlag som er på dette beløpet, eller rettere sagt 744.168. Det meste man kan få i uføretrygd fra NAV vil da være 491.151 kroner. De fleste uføre har en mye lavere beregning enn dette. Og ca hver fjerde uføretrygdede er på minstesats, som er fra 282.784 kroner til 360.921 alt ettersom om man er enslig, samboer /gift eller har ung uføretillegg eller ikke. 

Ellers enig i det du skriver om selvfølelse for folk osv. 

 

Sorry, misforstod beregningen. 

Ikke akkurat høy inntekt man får som uføretrygded. At folk kaller det lukrativt er uforståelig. I tillegg til alt annet man mister som ufør. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Når jeg en gang i fremtiden blir pensjonist mister jeg rundt 45% av inntekten. Da gjelder det å sette «tæring etter næring» og gjøre det beste ut av situasjonen.

Hva jeg har hørt, får også uføretrygdete mindre å rutte med når de blir pensjonister.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sanna Sarromaa - en mester i å terge på seg nordmenn. Tydelig at både hun syns det har vært for stille for lenge rundt egen person og at VG vil ha mer klikk og aktivitet i kommentarfeltene. Har ikke lest teksten denne gang, men har gjort det en del ganger før. Stort sett samme type sleivspark som kommer innimellom med litt variasjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 timer siden):

Mye sant i dette finske sleivsparket:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LMn4Vq/det-er-typisk-norsk-aa-vaere-syk

«Alle» nordmenn har relativt god råd. Likevel klager vi mer enn før. 
Køene i helsevesenet vokser, kriminaliteten vokser, sykefraværet øker osv osv

Har vi fått det så godt at vi har blitt feite og late ?

Ja sikkert.

På den annen side, hva ville vi oppnådd med færre på trygd? Den økonomiske veksten ville vært høyere. Det er jo samfunnets høyeste og i realiteten eneste mål.

Den økonomiske veksten er allerede eksponentiell og dermed per definisjon ikke bærekraftig. Vær syk og ufør med god samvittighet. At alt blir utbygd, asfaltert, produsert, kjøpt, kastet osv fort nok selv om du ikke gir 100% i dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

@Evil-Duckjeg tror nok ikke du er målgruppen for det hun skriver. Det er jo et faktum at mange tar egenmelding på fredager og mandager for å utnytte helgen bedre. Jeg husker også flere i mitt kull som tok ett par år med AAP for de slet med psyken, på ekstremt tvilsomt grunnlag. Folk utnytter systemet, det er dyrt og veldig skadelig for de som trenger hjelp. Hadde vi fått luket ut alle som misbruker systemet kunne vi gitt enda bedre goder til de som faktisk trenger det, som feks gratis fysio. 

Det hjeper ikke så mye å si at det ikke er jeg som er målgruppen når problemet er signalene og fordommene hun bygger under i denne teksten. Dette er jo slik det ofte er, en skal dømme mennesker en vet ingenting om utenom at de ikke ser syke og stakkarslige ut akkurat i de få minuttene du ser dem ute blant folk, dette være på treningssenter, ute i naturen, ute på reising eller gud forby om en som er på uføre våger seg ut på en fest ei helg, da skal disse dømes opp og ned i mente. Det er mye enklere for Sanna å se på dette enkeltmenneske å kritisere enn å se på de systematiske problemene i samfunnet som har ført til at noe blir uføre. Psykisk helsehjelp er så og si ikke tilgjengelig for de uten midler for å betale for dette selv, helsekøer er lange og arbeidsplasser som tilbyr arbeid til de som ikke klarer å stå i 100% jobb er få. Anekdoter folk drar opp om folk de vet om og husker og mener at utnyttet systemet tok seg ett NAV år osv. holder seg sjeldent spesielt godt om går litt inn i det å prøver å se på fakta. For de som har gått gjennom prosessen med NAV og vet hvordan systemet fungerer og hvor ekstremt belastende det er å stå i det forstår og at disse røverhistoriene om folk som utnytter systemet for det er så lett å få støtte stort sett bare er sludder og vås basert på fordommer og tvilsome rykter. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Da jeg så denne artikkelen på forsiden av VG visste jeg med en gang hvem som hadde skrevet den. Det er samme greia hver eneste gang.

>Skriver en masse piss om Norge, ofte fullt av faktafeil
>Folk kritiserer henne for dette
>"Åja, dere reagerer? Det beviser at jeg har rett!"

Det verste er at hun mest sannsynlig får betalt for dette.

Endret av Kjøleskap
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
kåre b skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig i det du skriver inspector. 
 

Hørt på radioen nå: i aldersgruppen 45-67 er det 22% av kvinnene som er ufør, men bare 14% av menn, hvorfor er det slik?

Mulige tenkelige årsaker:

1.Fødselsskader (altså av å gå gravid og føde)

2.Jobb innen helsevesenet med tunge løft som kroppene til kvinner ikke er lagd for, renholdere som får lungeskader i større grad enn menn, pga lungene til damer tåler kjemikalier dårligere enn menn. %

3. At kvinner blir utslitt av å jobbe 100 % og i tillegg må ta hoveddelen av arbeidet med barn og hjem, i tillegg til all planlegging (det tredje skiftet), samt ta ansvar for egne foreldre og gjerne mannens foreldre også. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gufi skrev (8 timer siden):

Skal man ta tak i saken, så bør man spørre seg hvor villig det private næringslivet er til å la folk som har redusert arbeidsevne til å få jobbe hos dem.  Alle kan ikke bli offentlig ansatte! Det sies at stadig flere unge blir uføretrygda pga. psykiske plager. Da må man ta tak i det, dvs. gi de behandling, ikke bare en resept på piller.  

Staten korta ned tiden folk kunne få AAP, staten dro inn økonomisk støtte til det som var verna bedrifter  for mange år siden (øk.støtte til bedrifter som hadde folk med utfordringer ansatt hos seg),osv.  Folk blir heller ikke friskere av å stå i lange køer for å bli utreda og behandlet for sykdommer, enten det er fysisk eller psykisk. Folk blir heller ikke friskere av å stå i kø for å få en fastlege.

Ja, det er mye samfunnet kan ta tak i her.

 

Det vil alltid finnes arbeidssøkere som ikke er konkurransedyktige nok til å få en jobb, også de som er uten lyter. Kanskje utdannelsen ikke ble fullført, man ga rett og slett opp. Valgte feil utdannelse eller en med få jobber å velge i.

Å stå utenfor arbeidslivet og å kjenne på utenforskap og fattigdom for lenge, er ikke bra for helsa. Feks.: flytter aldri ut av gutterommet og blir en incel. Blir passivisert og går opp i vekt el. Skilsmisse er vanlig. Man sier at arbeidsledighet er roten til alt ondt.

Automatiseringen gjør at det har blitt færre jobber for ufaglærte, for å kunne starte et sted.

En ubehagelig realitet er at det ikke er jobber nok til alle. Derfor synes jeg det er greit å ikke redusere jobber i stat og kommune ytterligere (de som jobber der har også effektiviseringspress). I det private er det vel enda høyere krav til effektivitet, som ikke er for alle. Å jobbe er helsefremmende hvis man får tak i en jobb man mestrer og trives i, ikke minst det å ha kollegaer og rutiner i hverdagen. Alternativet kan bli helsekøen.

De som blir sykemeldt på grunn av utbrenthet trenger ofte psykolog for å lære å kjenne på egne grenser, bli motivert til å komme tilbake til jobben, kanskje i en lavere stillingsprosent hvis det er mulig, eller å bytte jobb. Tåle å se seg selv i nederlaget for å komme seg videre. Det er lang ventetid på psykologer.

Å begynne å jobbe i en lavere stillingsprosent gjør at NAV blir involvert, for man trenger uføretrygd for å kunne overleve. Da begynner de årelange utredningene til NAV, som alle helst vil slippe. Tenker også at psykologen fyller ut hullene der NAV og chatten deres -med og uten robot- mislykkes.

Å stå med pisken, er gammeldags. NAV må følge opp ungdom bedre. Hvis det var lettere å få jobb, hadde man ikke trengt å bruke pisken (NAV jobbsøker-kurs). Det er forskjell på å gi "et spark bak" til noen som bare trengte det for å komme i gang, enn de som har et mer komplekst utgangspunkt. Ungdom som har blitt uføre ønsker å jobbe, ser man i media.

100% uføre, skal ikke ut i jobb. Aktivitet er uansett viktig, og følelsen av å kunne bidra/være til nytte. Noen opplever å bli friskere etter å ha fått inntektssikring, og kunne tenkte seg å jobbe noen timer i uken. Men ingen arbeidsgivere vil ha dem. Og NAV har ikke noe å tilby.

Samtidig som vi skal jobbe til fylte 70 år.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Når jeg en gang i fremtiden blir pensjonist mister jeg rundt 45% av inntekten. Da gjelder det å sette «tæring etter næring» og gjøre det beste ut av situasjonen.

Har man vært i arbeidslivet store deler av livet har man som regel hatt tid på å spare, investere, betale ned store deler av huslånet. Det er en situasjon de fleste vet om og mange har muligheter til å økonomisk forberede seg på en inntekts nedgang. 

Men leit for de med lav inntekt eller det skjer noe negativt med økonomien. Ikke like enkelt med mindre man har en partner med høyere inntekt å være forberedt på den økonomiske situasjonen når man blir pensjonist. 

Eller de som ikke er så flink økonomisk.

En i familien min arvet 13 mill etter sin mann. Begge var pensjonister på tidspunktet, hun var minstepensjonist og godt vandt gjennom hele livet å ha godt med penger og høyt forbruk. 

Etter 5 år var alt brukt opp på tull. Uten noe verdi bortsett fra boligen, som hun tok opp lån i. Sitter nå i en leilighet som er belånt og synes synd på seg selv med minstepensjon. Tenk hvor godt hun hadde hatt det om hun oppsøkte hjelp og brukte pengene sine fornuftig. Får vondt i meg av hele situasjonen. 💔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (1 time siden):

Sanna Sarromaa - en mester i å terge på seg nordmenn. Tydelig at både hun syns det har vært for stille for lenge rundt egen person og at VG vil ha mer klikk og aktivitet i kommentarfeltene. Har ikke lest teksten denne gang, men har gjort det en del ganger før. Stort sett samme type sleivspark som kommer innimellom med litt variasjon.

Jeg synes hun er tøff. Blant annet hadde hun et innlegg om å gå på dagpenger hos NAV som arbeidsledig. Sammenlignet det med å gå med fotlenke. Det fikk hun jo rett i, da en del ble dømt for trygdesvindel for å ha reist til utlandet (fjernet fotlenken) etter NAVs feiltolking av EØS-reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (15 timer siden):

Mye sant i dette finske sleivsparket:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LMn4Vq/det-er-typisk-norsk-aa-vaere-syk

«Alle» nordmenn har relativt god råd. Likevel klager vi mer enn før. 
Køene i helsevesenet vokser, kriminaliteten vokser, sykefraværet øker osv osv

Har vi fått det så godt at vi har blitt feite og late ?

 

Denne står seg ganske bra fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...